Koelingsprobleem.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Hank

Koelingsprobleem.

Bericht door Hank » 11 dec 2014, 11:31

Had ik weer, gisterochtend rond 5:45 zag ik opeens de temperatuur oplopen, dus ik als een speer de eerstvolgende afslag genomen, en plekkie gezocht ter afkoeling.
Na +/- 8 minuten had de meter z'n comfort zone bereikt, dus ik weer huiswaarts gekeerd voor de zekerheid.
Ging een paar KM goed, maar nadat ik een brug had bestegen, was het weer foute boel, dus stop en afkoelen.
Idem dito gold voor de volgende helling, en de beide afstanden waren nagenoeg gelijk, +/- 2 Km.
Na de laatste stop (+/- 1 Km van thuis), weer gestart, en toen ik bijna thuis was, ging de wijzer echt in het rood, maar toen was ik intussen gearriveerd, dus de motor geshut. :gekdoen:

Wat mij opviel in de 2 etappes (na de 1e stop) was, dat de temp. pas ging stijgen na een bestijging van een helling.
Bij de laatste rit ging het ietwat rapper.
Wat mij ook opviel was, dat tijdens de 1e 2 stops, de temp. vrij rap in het midden stond, maar opeens flink ging stijgen, zal wel te maken hebben met de eerder genoemde bestijgingen...

Maar ik was er ff klaar mee, dus gisteren rond 16:00 het KVS peil gechecked, en die stond helemaal minimaal, kon nog net een bodempje zien in het expansievat, dus de eerste gedachte was lekkage.

Wat schetste echter mijn verbazing, toen ik vanmorgen een proefrit wilde maken, en daaraan voorafgaand het niveau wilde bijvullen met DEMI water, het peil weer op KALT stond, dus ook niets bijgevuld. :gek:

Het was slechts een korte rit, maar lang genoeg, om de temp in het midden te krijgen, dus toen ik weer thuis was, eerst gevoeld aan het expansievat, maar dat voelde koud/koel aan, vervolgens de dop een beetje losgedraaid, maar toen begon het peil opeens flink te stijgen, dus gauw weer dichtgedraaid.

Ik word niet echt gehinderd door teveel kennis van zaken, maar ik vermoed dat er geen lekkage plaatsvindt, maar dat er iets anders loos is, maar wat, wellicht de thermostaat?

Wie het denkt te weten mag het zeggen. :duimen:

kotje

Re: Koelingsprobleem.

Bericht door kotje » 11 dec 2014, 22:20

thermostaat gaat niet open. dat houdt in dat de gekoelde koelvloeistof in de radiator niet in de motor kan.
dus nieuwe thermostaat moet jou probleem verhelpen.

gr

kotje

hj2

Bericht door hj2 » 12 dec 2014, 04:41

Inderdaad, thermostaat, maar ik zou zeker ook even de werking van je fan (visco) controleren omdat het steeds alleen is als er vermogen wordt gevraagd...
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Hank

Bericht door Hank » 12 dec 2014, 08:16

Ok dan, ik zal eens een nieuwe bestellen dan, ik heb in het verleden wel eens de krukas sensor bij Schmiedmann besteld, en ze verkopen van alles en nog wat, zij het niet origineel. Is dat een goede keuze?

En over het vermogen, ik denk dat het toeval was, want de laatste rit was op vlak terrein, en toen ging het ook mis, maar we zullen zien.

Ik neem aan dat het huis hergebruikt kan worden?

En ik hoop niet dat er niets met de visco is, ik had in het verleden een E34, en daar ging ie stuk.

Eric 540i

Bericht door Eric 540i » 12 dec 2014, 12:51

Heb ik 2 weken gelden gehad bij file rijden. Bij mij was het koelwaterniveau te iets te laag. +- 0.4 liter bijgevuld en sindsdien geen koelproblemen meer. Kijk even naar het koelvloeistofpijl. Ik ben benieuwd.

kotje

Bericht door kotje » 12 dec 2014, 13:02

thermostaat huis kun je gewoon hergebruiken.

het is idd ook handig om je koelvin te controlleren.

gr

kotje

AdE39

Bericht door AdE39 » 12 dec 2014, 16:24

Hallo beste forum leden,

Zorg altijd dat je het koelsysteem op de juiste wijze ontlucht!

Gaat dit niet op de juiste wijze, dan blijft men immers de koel problemen herhalen, en zal de motor steeds warm blijven lopen.
Zorg dus dat alles goed is, zoals de waterpomp en de thermostaat, indien men deze vervangt, altijd het koelsysteem op de juiste wijze ontluchten.

Dat kan men op de volgende wijze doen!

Na de reparaties, eerst het koelsysteem vullen, zet daarbij het contact aan, en schakel de ventilator van de kachel een paar streepjes in, en dit vooral bij de E39 en nog wat andere modellen.
Dat doet men om de extra electrische waterpomp, die onderaan de radiateur is gemonteerd te laten circuleren.
Draai de ontluchtings nippels open, bij e E39 zijn dat er 2, bij de andere modellen soms 1.
Als er 2 ontluchtings nippels zijn gemonteerd, dan is er 1 bij de radiateur aanwezig en de andere op het thermostaathuis.
Vul het systeem tot de nippels gaan overlopen, en draai deze dan dicht.
Vul nu het systeem bij tot het juiste niveau.
Draai de vuldop dicht.
Start nu de motor, en geef een keer of 4 a 5 een flinke por gas tussen de 3500 rpm en de 5000 rpm/min en zet de motor nu stil, denk er dus om, de vloeistof mag niet opwarmen!!
Open nu de vuldop en vul nu eventueel bij tot het juiste niveau.
Nu kan men de vuldop weer sluiten, en start nu de motor, en draai deze warm, denk er om, niet gaan rijden dus!!

Pas als men de motor heeft warm gedraaid, en de thermostaat is geopend, wat men kan controleren aan de hand van de temp. meter.
Dat doet men als volgt, wanneer de temperatuurmeter de stand normaal aan geeft, en de wijzer deze zone voorbij gegaan is, en direct weer terug zakt naar de normale warmte stand, dan is de thermostaat geopend, vandaar dat de meter eerst de normale stand voorbij gaat en weer terug naar de normale stand terug gaat.
Laat nu eerst de motor afkoelen naar de buiten temperatuur, draai nu voorzichtig de vuldop open, en controleer de stand van de vloeistof, deze is dan gewoon vaak weer op de juiste stand, maar vult u anders gerust nog bij tot de juiste stand, dit is dus vaak niet eens meer nodig is mijn ervaring.

Als de vloeistof stand juist, dan kunt u gerust gaan rijden met uw BMW.
Houd de eerste 300 km wel het vloeistof peil 's morgens als de motor nog koud is in de gaten, daarna doet men dit eens in de week of zo, maar doe dit wel met enige regelmaat gelijker tijd met de andere vloeistoffen.

Als u deze ontlucht procedure op deze wijze uitvoert, dan zal men er zeker van zijn, dat het juist is uitgevoerd, en dan kan men niet aan de foutieve manier van ontluchten niet steeds weer in de koel problemen geraken.

Succes.

Ik wens u allen alvast een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Chili

Bericht door Chili » 14 dec 2014, 10:18

Als er vermogen wordt gevraagd wordt de thermostaat open gestuurd door de map sensor.
Probeer maar met de uitlezing nr7 .
Je ziet deze dan van 96c terug lopen naar 90c

Als de temperatuur van je koelwater tussen de 75c en 105c is zal de wijzer gewoon in het midden staan.
Daarboven zal de wijzer verder naar rechts komen.
M.a.w je koelwater is dan al flink aan de temperatuur.

Hank

Bericht door Hank » 19 dec 2014, 13:59

Sorry, nog niet aan toegekomen, maar hoe kan ik de temp. in het display uitlezen dan?

Hank

Bericht door Hank » 19 dec 2014, 16:09

Vragen naar de bekende weg, Google is your friend, alleen waardeloos dat je na elk hernieuwd contact weer naar menu item 19 moet, maar so be it.
Iig. zeer hartelijk bedankt voor de tip. Had ik niet aan gedacht, is weer een eye openend leermoment.
Net een 2+2 ritje gemaakt, en rond ca. 75 staat de meter in het midden.
Na het sjoppen weer 2 K terug, en de temp steeg (duh) boven de magische grens van 92, maar de meter bleef strak in het midden.
Was weer voor de deur, en de temp was intussen 103, dus ik vond het wel welletjes en zette hem uit.
Direct de fan betast, maar die was net zo meegaand als net voor vertrek, dus even een baal/flip moment, maar de radiateur was ook koel, dus dat kan het eea. wel verklaren. :whistle:
Het niveau in het expansievat was wel 4 streepjes hoger als "Kalt"

Ik hoop dat een ieder hier, die reeds suggesties hebben gedaan, nog steeds dezelfde mening zijn toegedaan, zodat ik morgen met een gerust hart aan de operatie kan beginnen, alhoewel het weer nogal :jack: schijnt te worden.

Ik heb noodgedwongen deze week na een aantal decennia :driving: kennis mogen maken met het leed dat OV heet, maar daar word je niet bepaald vrolijk van...

Chili

Bericht door Chili » 19 dec 2014, 16:26

Ik vermoed je visco , 103 graden is nog niet zo beroerd hoor . Maar dan moet rond die temp wel je fan aanslaan .

Doet je kachel het gewoon goed ?

Hank

Bericht door Hank » 19 dec 2014, 16:45

De kachel doet het wel, maar ter verduidelijking, ik heb bij 103 de motor uitgezet, ter voorkoming van nog meer ellende, en toen stond de meter nog steeds strak in het midden.
En zoals ik al eerder aangaf, de radiateur was koud, derhalve doet de visco fan ook nix.

Chili

Bericht door Chili » 19 dec 2014, 17:56

Als de onderste slang koud blijft bij die temperatuur is je thermostaat defect of je hebt een verstopping .

Hij moet rond de 96c regelen met deze temp en de kachel aan , zomers loopt de temp rond de 105 .

Hank

Bericht door Hank » 04 jan 2015, 17:16

Nou beste Bimmergenoten, allereerst nog een prettig 2015 gewenst, en wegens omstandigheden heb ik er pas een paar dagen geleden aan toe kunnen komen, de fan loshalen was ook nog een sport apart...

Maar helaas, het is blijkbaar niet de thermostaat, probleem blijft, en de oude gaat netjes open in kokend water.

Wat mij opviel was, dat toen ik het thermostaat huis verwijderde, er niet echt veel KVS uitliep, zeg maar een paar druppels.
Heb wel de ontluchtings procedure gevolgd, kon wel 1,5 L demi toevoegen, voordat de nippels enigszins gingen overlopen, en toen stond het niveau ook helemaal bovenaan in de expansie tank.

Toen 4 X gassen tot 4K rpm, en daarna de motor warm laten lopen, bij 102 C was de onderste slang echter nog steeds koud, vette zeperd dus.. :X

Ik houd me dus nog steeds aanbevolen voor andere nuttige tips.

Eric 540i

Bericht door Eric 540i » 05 jan 2015, 18:26

Zit de radiator niet verstopt? Slang aan de onderzijde losmaken en kijken of er een plons kvs uitkomt. En wat zal de kleur zijn?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”