bmw 1.16 m43 loopt\liep op 3 cilinders
-
blauwzakjecrack
bmw 1.16 m43 loopt\liep op 3 cilinders
hallo mede bmw rijders
mijn bmw loopt op dit moment op slechts 3 cilinders en check engine lampje is aan (eerste knipperend)
vanochtend starten en lopen(zoals altijd). na 3 uur rijden start hij niet in één keer, maar na een keer of 3\4
daarna weer niks aan de hand.Ook niet na het weer stoppen en starten
nu met koude motor start hij wel goed, maar loopt erg ruw, alsof hij op 3 cilcinders loopt.
eerder liep de motor ook al afentoe wat ruw.
zou dit met de bobine te maken kunnen hebben omdat hebben?
Een week geleden dynamo is overleden waardoor tijdens het rijden zonder stroom kwam te zitten en uitviel.
(dynamo is vervangen voor een nieuwe)
2 jaar geleden lmm en carterventilatie gerepareerd
zeer recent olie vervangen + filter & boegies. + gasklephuis gereinigd en slangen na gekeken op scheuren.
olie verbruik 1 liter per 3000 km ( allemaal stadskilometers)
uitlezen geeft storing rood
fout codes a9[ 169] heat output sensor before cat
93 [147] misfire relevant to exhaust gas, clyinder 3
9e [ 158 ] misfire with cylnder 3 coutout t cylinder
please help!
b.v.d. Ronald
mijn bmw loopt op dit moment op slechts 3 cilinders en check engine lampje is aan (eerste knipperend)
vanochtend starten en lopen(zoals altijd). na 3 uur rijden start hij niet in één keer, maar na een keer of 3\4
daarna weer niks aan de hand.Ook niet na het weer stoppen en starten
nu met koude motor start hij wel goed, maar loopt erg ruw, alsof hij op 3 cilcinders loopt.
eerder liep de motor ook al afentoe wat ruw.
zou dit met de bobine te maken kunnen hebben omdat hebben?
Een week geleden dynamo is overleden waardoor tijdens het rijden zonder stroom kwam te zitten en uitviel.
(dynamo is vervangen voor een nieuwe)
2 jaar geleden lmm en carterventilatie gerepareerd
zeer recent olie vervangen + filter & boegies. + gasklephuis gereinigd en slangen na gekeken op scheuren.
olie verbruik 1 liter per 3000 km ( allemaal stadskilometers)
uitlezen geeft storing rood
fout codes a9[ 169] heat output sensor before cat
93 [147] misfire relevant to exhaust gas, clyinder 3
9e [ 158 ] misfire with cylnder 3 coutout t cylinder
please help!
b.v.d. Ronald
Laatst gewijzigd door blauwzakjecrack op 03 jan 2015, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: bmw 1.16 m43 loopt op 3 cilinder
Beste Ronald,
Het is niet verplicht, maar wordt zeer gewaardeerd, als je jezelf eerst even netjes voorstelt in het voorsteltopic.
Zoals geschreven, niet verplicht, iedereen is welkom, echter wel zo netjes toch ?
Het is niet verplicht, maar wordt zeer gewaardeerd, als je jezelf eerst even netjes voorstelt in het voorsteltopic.
Zoals geschreven, niet verplicht, iedereen is welkom, echter wel zo netjes toch ?
-
blauwzakjecrack
ahh oke,
exuses dat ik dat niet gedaan heb. ik zal dat direct even doen.
exuses dat ik dat niet gedaan heb. ik zal dat direct even doen.
zo te lezen zit je probleem in de 3de cilinder, je kunt de bobine`s eens wisselen en kijken of het probleem mee gaat. Stekker van de bobine af en kijken of het toerental inzakt. Bougie kun je eventueel testen door de bougie eruit te draaien, in de bobine steken en een startkabel aan de massa van de bougie klemmen en de andere kant aan massa auto. Dan even starten en kijken of er een vonk is. Of je wisselt ook even de bougie van plaats. Plak wel even een stickertje/plakbandje op de verdachte bobine zodat je deze niet per ongeluk verwisselt.
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
Als ik de fout zo lees, neig ik naar een probleem met cilinder 3. Het kan gewoon de bougie zijn of de kabel. De bobine defect zou ook kunnen.
De andere fout betekent dat de verwarming van de lambdasonde defect is of een slechte voeding heeft.
Het slechte starten kan te maken hebben met het ontstekingsprobleem, of een nokkenassensor die niet wil.
Succes,
Rob
De andere fout betekent dat de verwarming van de lambdasonde defect is of een slechte voeding heeft.
Het slechte starten kan te maken hebben met het ontstekingsprobleem, of een nokkenassensor die niet wil.
Succes,
Rob
-
blauwzakjecrack
ik ga er mee bezig! alvast bedant, en ga jullie op de hoogte houden.
-
blauwzakjecrack
via Marktplaats een 2e hands bobine geregeld,
bij het los halen van de bouchiekabels brak bougie nr 4 doormidden (de gene die dus het verst weg zit aan de dashbord kant)
de kapotte bouchie vervangen, maar wel ander merk/type dan dat er in zit (waarschijnlijk) er zat nu beru bougie type orig 12129064619 (auto loopt op lpg)
deze gaan er allemaal maandag uit
motor loopt nu goed, alleen na 2 draaiuren wel weer wat ruw, maar wel op 4 cilinders
storing lampje is nog niet uit, morgen vroeg ga ik weer uitlezen.
weet niet zeker of de motor slecht liep door brakke bouchies of door slechte bobine
bij het los halen van de bouchiekabels brak bougie nr 4 doormidden (de gene die dus het verst weg zit aan de dashbord kant)
de kapotte bouchie vervangen, maar wel ander merk/type dan dat er in zit (waarschijnlijk) er zat nu beru bougie type orig 12129064619 (auto loopt op lpg)
deze gaan er allemaal maandag uit
motor loopt nu goed, alleen na 2 draaiuren wel weer wat ruw, maar wel op 4 cilinders
storing lampje is nog niet uit, morgen vroeg ga ik weer uitlezen.
weet niet zeker of de motor slecht liep door brakke bouchies of door slechte bobine
ander merk is geen probleem maar ander type zou ik even voorzichtig mee zijn. Welke bobine heb je vervangen dat is een beetje onduidelijk. Heb je niet eerst gecontroleerd of het wel aan de bobine lag dan? Dan heb je waarschijnlijk op goed geluk de defecte bobine vervangen. Je kunt de oude nog eens terug plaatsen en kijken of het probleem terug komt. Het lampje moet je even een reset geven. Maar check ff de bougie of hij wel het goede type is anders heb je dadelijk een ander probleem.
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
-
blauwzakjecrack
bmw e46 m43 motor heeft een bobine blok. dus niet één bobine per bougie maar one to rule them all.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=12&fg=05
ik heb bij het vervangen van een luchtmassameter het lampje ook wel gehad, maar daarna ging hij zelf uit.
kan ik hm resetten door de foutcode te wissen?
ik heb een brakke uitlees set die niet bepaald vloeiend werk, en veel vastloopt. moest ook hannisen met wat snoertjes omdat hij de dme en egs niet kon vinden in de sofware.
zie hieronder meer over de uitleesapperaatuur problematiek
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=745541
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=12&fg=05
ik heb bij het vervangen van een luchtmassameter het lampje ook wel gehad, maar daarna ging hij zelf uit.
kan ik hm resetten door de foutcode te wissen?
ik heb een brakke uitlees set die niet bepaald vloeiend werk, en veel vastloopt. moest ook hannisen met wat snoertjes omdat hij de dme en egs niet kon vinden in de sofware.
zie hieronder meer over de uitleesapperaatuur problematiek
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=745541
Re: bmw 1.16 m43 loopt\liep op 3 cilinders
dan is het duidelijk inderdaad met de bobine, had ik kunnen weten want in de Z3 ligt het zelfde blok. Inmiddels alle bekende probleempjes bij dat blok opgelost wat betreft olie lekkage`s. blokje loopt supermooi :-)
En inderdaad is bij deze niet alles uit te lezen. ikzelf kan wel met carsoft de storingen wissen. dit al een paar keer moeten doen omdat de airbagmat defect was en hier heb ik een dummy stekker voor gemaakt zodat de melding weg blijft nu.. Na het wissen van de foutmelding ging het airbaglampje uit.
Maar nu is het natuurlijk onduidelijk of het slecht lopen door de bobine of door de bougie kwam, maar hte is schijnbaar opgelost en daar gaat het om. Kijk wel nog even of die bougie een ander type is, je kunt niet zomaar een ander type gebruiken.
En inderdaad is bij deze niet alles uit te lezen. ikzelf kan wel met carsoft de storingen wissen. dit al een paar keer moeten doen omdat de airbagmat defect was en hier heb ik een dummy stekker voor gemaakt zodat de melding weg blijft nu.. Na het wissen van de foutmelding ging het airbaglampje uit.
Maar nu is het natuurlijk onduidelijk of het slecht lopen door de bobine of door de bougie kwam, maar hte is schijnbaar opgelost en daar gaat het om. Kijk wel nog even of die bougie een ander type is, je kunt niet zomaar een ander type gebruiken.
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
-
blauwzakjecrack
Re: bmw 1.16 m43 loopt\liep op 3 cilinders
laatste fout codes dr verwijdert en ze zijn niet meer terug gekomen,
check engine lampje is ook uit.
motor loopt wel wat ruw soms nog, wellicht dat met het vervangen van alle boegies dit ook verholpen word.
Dat ga ik maadag doen.
bedankt iedereen voor het meedenken!
check engine lampje is ook uit.
motor loopt wel wat ruw soms nog, wellicht dat met het vervangen van alle boegies dit ook verholpen word.
Dat ga ik maadag doen.
bedankt iedereen voor het meedenken!