Geluid 6 cilinders

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
GuidoB

Geluid 6 cilinders

Bericht door GuidoB » 29 dec 2014, 15:40

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een week een 330i automaat touring, wat een auto! Zodra het weer het toelaat krijgt hij een poetsbeurt en kan ik wat foto's maken voor de showroom.

Een vraag over het geluid; tot ongeveer 3500/4000 toeren vind ik het geluid best wel zwaar en hard aanwezig in het interieur, pas vanaf ongeveer 4000 toeren hoor je pas dat hele verfijnde 6 cilinder geluid. Hoort dit? Ik heb ook in een 325i gereden en die had dit ook, ik stoor me er niet aan ofzo, maar vroeg het me gewoon af. Ook omdat ik vroeger les heb gehad in een 520i uit hetzelfde bouwjaar, die had een totaal ander geluid, veel zachter en hoger, ik weet dat een 5 serie een totaal andere auto is maar toch.

Ben benieuwd wat de andere 6-cilinder rijders hierover zeggen! :duim:

B.I.Jager

Re: Geluid 6 cilinders

Bericht door B.I.Jager » 29 dec 2014, 19:12

Ik heb juist het tegenovergestelde. Na de 3500 toeren komt de motor pas echt tot z'n recht en ga je pas het "mooie" 6-cilinder geluid horen. ;)
Daaronder is ie relatief tam en stil.(maar niet minder sterk )

Edward2

Bericht door Edward2 » 29 dec 2014, 19:14

Hallo guido,

Kijk eens achter in je uitlaat, daar zit in de rechter pijp een klep. (Althans daar hoort ie te zitten bij een 330I)Deze klep word op vacuüm aangestuurd (als je goed kijk zie je ook een vacuum bediening (vacuum pot) zitten naast de uitlaat) en hoort alleen bij hogere toerentallen >3500 rpm en hogere lasten te openen. In beperkte deellast gebieden en lage toerentallen hoort hij gesloten te blijven en zo productie van uitlaat geluid te reduceren.

Kan zijn dat het bij jou niet meer werkt, vacuüm aansluitingen willen nog wel eens los gaan, En bij geen vacuüm staat de klep altijd open. Overigens zijn er ook veel 330i bezitters die de klep sowieso altijd open willen hebben (Kan door vacuüm leiding achter van de vacuum pot te halen en af te dichten) puur om van dit zware geluid te genieten. Misschien is dat bij jou ook wel gebeurt door de vorige eigenaar.

In Amerika word het vacuum slangetje vaak afgedicht met een Golf Tee, en staat daar ook als 330i golf tee mod bekend. Kijk maar eens op YouTube daar staan veel voorbeelden

Ik heb de Golf tee mod niet gedaan, Ik hou juist wel van dat beperktere geluidsniveau in deellast, en inderaad wat verfijnder 6 cylinder geluid.

PS : Als de motor uit staat, is de klep dus open, en als het systeem nog werkt hoort hij bij stationair lopen dus gesloten te zijn.
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!

GuidoB

Bericht door GuidoB » 29 dec 2014, 20:28

Hallo Edward,

Bedankt voor je uitleg! Hier had ik geen idee van! Zodra ik gelegenheid heb ga ik ernaar kijken.
Is dit wat ik zou moeten zien?:

http://www.diymybmw.com/e46/wp-content/ ... 237dde.jpg

Deze hoort dus dicht te zijn als het systeem nog werkt wanneer de motor uitstaat en bij stationair?
Als het systeem niet meer werkt dan laat ik het maken want ik heb liever een stillere auto bij rustig rijden.

Grts Guido

Edward2

Bericht door Edward2 » 29 dec 2014, 20:51

Ja, dat zou je moeten zien, hoewel bij mij de klep dichter bij het uiteinde van de pijp zit als ik deze foto zo zie, maar is in principe hetzelfde.

De vacuum bedienings pot vind je rechtboven de rechter uitlaat pijp. Als je op je knieën achter de auto gaat zitten en langs de pijp omhoog kijkt zie je hem vanzelf.

Met betrekking tot controle werking. De klep word gesloten mbv motor vacuum, dus als het systeem correct werkt als volgt :

1. Als de motor uit is (er is dan geen motorvacuum) : staat de klep open.
2. Als de motor stationair loopt (er is dan hoog motor vacuum) : Staat de klep dicht
3. Bij dij deellast < +/- 3500 rpm (afnemend Motor vacuum) : Staat de klep dicht
4. Bij hogere lasten / Vollast en > +/- 3500 rpm (afnemed/Geen vacuum) : Staat de klep open

1 en 2 : Kun je controleren als de auto stil staat, (makkelijk)
3 en 4 : Alleen rijdend (lastiger)

Als het systeem niet werkt: Kan het wel even zoeken zijn. De mod kan natuurlijk doorgevoerd zijn, dat kun je dus zo oplossen (Slangetje weert op de vacuum pot achter), maar als er een storing is kan het veel zijn. Er loopt een vacuumslang vanaf de motor helemaal naar achter op de uitlaat. Die kan op diverse plaatsen/aansluitingen lekken. Vacuum pot kan slecht zijn etc etc.

Laat maar horen als je nog vragen hebt
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!

GuidoB

Bericht door GuidoB » 29 dec 2014, 23:18

Ok duidelijk, ik ga het bekijken hartelijk dank voor je hulp! :duim:

harald 328ci

Bericht door harald 328ci » 31 dec 2014, 00:25

Ik heb een andere einddemper en onderin toeren tot 2500/3000 komt er een behoorlijk zwaar diep geluid als je gewoon rustig optrekt.
Zelfs zo dat bekenden vroegen of ik er een v8 in had gehangen haha

Gaat om een 2.8

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 01 jan 2015, 15:12

de 330 heeft inderdaad een behoorlijk diep geluid die mooi het interieur in komt, dat had de mijne in ieder geval ook al voordat de klep in de uitlaat open stond. :)
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

BMWBoii

Bericht door BMWBoii » 01 jan 2015, 15:19

Ik heb de klep in de uitlaat gekoppeld aan een knopje in de stoel zodat ik deze aan of uit kan zetten, als er bijv iemand achter zit op de snelweg kan het storend zijn als die open blijft staan. Ik vind het geluid van een 330i best goed tov de 2,5 liter die ik ook heb gehad.

Mattijs

Bericht door Mattijs » 01 jan 2015, 22:27

Ik heb ook het klepje open gezet direct na aanschaf.
Geweldig geluidje zo, vraag me nu wel af hoe jij dat hebt gedaan met dan knopje bmwboii.
Wel interessant bij lange afstanden zoals vakantieritten...
Live your life sideways

GuidoB

Bericht door GuidoB » 02 jan 2015, 18:41

Gaaf zeg om het met een knopje te kunnen regelen! maar houd het geen vermogen tegen als de klep dicht zit?

Amsterdammer

Bericht door Amsterdammer » 04 jan 2015, 16:12

Een zeer informatieve post Edward2, waarvoor dank...ik had geen idee! :duim:
Gisteren bij een oliewissel auto op de brug gezet en ik moest toevallig aan je post denken.
Wat blijkt, slang is niet losgekoppeld maar mijn klep geeft ook voor geen millimeter mee en blijft open staan.

Afbeelding

Edward2

Bericht door Edward2 » 04 jan 2015, 17:59

Goede kant opgedrukt ?
Stationair lopend moet ie dicht gaan.

Heb ik wel ergens gelezen dat ze vast kunnen gaan zitten.
Google/YouTube maar eens op "E46 330i exhaust valve"

Amsterdammer

Bericht door Amsterdammer » 04 jan 2015, 18:30

Eerst met een knijptang geprobeerd, beide kanten op ja. Vervolgens een lange schroevendraaier gebruikt, uiteinde van mijn uitlaat als steunpunt gebruikt en met de schroevendraaier het puntje van de klep ook proberen te verplaatsen: geen millimeter beweging.

Op zich wel prima zo, ben enorm tevreden met het geluid...maar je gaat toch afvragen hoe het zo tot stand is gekomen.

GuidoB

Bericht door GuidoB » 12 apr 2015, 12:18

Even dit topic bumpen, ik ben bij het wisselen van de winterbanden eens onder de auto gekropen om te kijken hoe het zat met de vacuumslang, en deze was dus afgeknepen! Hij zat nog wel op de vacuumpot, maar dubbelgevouwen en met twee tiewraps vast geklemd. Deze losgesneden zodat de slang weer vrij was, en gelijk resultaat. Nog steeds een mooi 6 cilindergeluid maar niet meer die constante monotone dreun in het interieur, rijd een stuk prettiger!

Grts Guido

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”