Help! Stoeprand flink geraakt
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: Help! Stoeprand flink geraakt
Nexen is een zeer goed amerikaans merk, ik heb zelf de n3000 gehad. En ligt in amerika op diverse dikke autos. Ik vond het ook een erg fijne band. Slijt wel hard maar heeft goede grip en maakt geen lawaai ondanks het v profiel. En waren echt geen honky tonky prijsen die ze ervoor vroegen. Ik moest er destijds nog flink voor betalen
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 16 dec 2014, 17:45
Re: Help! Stoeprand flink geraakt
Ik moet zegge dat ik ook alleen goede verhalen hoor over Nexen.
Vandaag heb ik mijn BMW weer opgehaald bij de monteur.
Achter 2 splinter nieuwe Vredestein banden, de Ultrac Cento wel te verstaan met draagkracht Y
http://www.tirendo.nl/vredestein-ultrac ... 51531.html
Rijd lekker, ik voel wel degelijk een verschil.
Maar het probleem is nog niet opgelost.
Het stuur staat nog een beetje scheef.
De monteur heeft alleen gebalanceerd, uitlijnen kon hij niet dus dat ga ik zaterdag (als het kan) laten doen als alles weer open is.
Het geluid wat ie maakt vanaf de 100-110 KM per uur is ook nog aanwezig.
Dus na het uitlijnen maar weer is kijken hoe het ervoor staat.
Wordt vervolg.
Groetjes Bart
Vandaag heb ik mijn BMW weer opgehaald bij de monteur.
Achter 2 splinter nieuwe Vredestein banden, de Ultrac Cento wel te verstaan met draagkracht Y

http://www.tirendo.nl/vredestein-ultrac ... 51531.html
Rijd lekker, ik voel wel degelijk een verschil.
Maar het probleem is nog niet opgelost.
Het stuur staat nog een beetje scheef.
De monteur heeft alleen gebalanceerd, uitlijnen kon hij niet dus dat ga ik zaterdag (als het kan) laten doen als alles weer open is.
Het geluid wat ie maakt vanaf de 100-110 KM per uur is ook nog aanwezig.
Dus na het uitlijnen maar weer is kijken hoe het ervoor staat.
Wordt vervolg.
Groetjes Bart
Re: Help! Stoeprand flink geraakt
Y is snelheidscategorie tot 270 km/h. Bij 5-serie zie ik vaak draagkracht 95. 95 = 690 kg maximum draagvermogen per band.
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 16 dec 2014, 17:45
Re: Help! Stoeprand flink geraakt
Nee snelheidsindex Y is tot 300 KM per uur, zoals je bij de link hierboven kan zien.
En hier nogmaals.
http://www.gbshop.nl/content/informatie ... sindex.htm
Groetjes Bart
En een fijne kerst gewenst iedereen.

En hier nogmaals.
http://www.gbshop.nl/content/informatie ... sindex.htm
Groetjes Bart
En een fijne kerst gewenst iedereen.




-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 16 dec 2014, 17:45
Re: Help! Stoeprand flink geraakt
Vandaag weer een stap dichterbij de oplossing gekomen.
Nogmaals het probleem kort.
Stoeprand geraakt aan de rechterzijde.
2 nieuwe banden (Vredestein) laten plaatsen, uiteraard op een as (achter) laten leggen.
Alleen staat het stuur nou nog een tik scheef, en je voelt tijdens het rijden verschil met vergelijking tot voorheen.
Plus dat er een ''schavend geluid'' te horen is bij snelheden vanaf 110 KM per uur.
Vandaag weg geweest om de auto uit te laten lijnen in de hoop daarmee het probleem op te lossen.
Maar helaas de monteur zag al snel dat de waardes een te grote afwijking aangaven om het op te lossen met uitlijnen.
Daarnaast kon je op de brug ook zien dat het rechterwiel krom staat naar binnen toe.
De achteras was verder wel helemaal in orde gaf hij aan.
Er is toch uitgelijnd en het heeft geholpen het stuur staat weer iets rechter en daardoor slijten de banden minder hard.
En uiteraard heb ik even een stukje snelweg gereden, toen kwam ik erachter dat het ''schavend geluid'' weg is.
Nou dus alleen nog het probleem van het stuur dat scheef staat en dat dus ook een stukje rijcomfort wegneemt.
Hoogstwaarschijnlijk is het de onderste draagarm. Dus die gaat vervangen worden.
Helaas heeft mijn monteur pas over 2 weken tijd omdat hij het erg druk heeft.
Opzich geen probleem aangezien het verder geen kwaad kan om verder te rijden met dit probleem.
De man die vandaag mijn e60 heeft uitgelijnd zei tegen mij dat als ik de draagarm rechts vervang dat ik dan ook links moet doen en dat het spul sowieso bij de anderhalve ton ongeveer vervangen moeten worden.
Oké prima dacht ik, monteur gebeld (overigens familie van ons die al meer als 30 jaar ervaringen heeft weet dus van wanten) die zei tegen mij; Ach, wat goed is, is goed en moet je niet vervangen. Ik zal er even naar kijken en als links goed is moet je die gewoon laten zitten.
Nou ben ik niet te beroerd en wil ik dat het perfect is wat betreft mijn e60 dus wil gerust beide vervangen.
Maar het antwoord van mijn monteur heeft mij aan het denken gezet.
En daar zou ik graag jullie mening over willen horen, beide vervangen ja of nee?
Verder is volgens de man die vandaag mijn auto heeft uitgelijnd alleen het echte spul van BMW zelf goed genoeg om te gebruiken.
Mijn monteur is het er wel mee eens maar zegt ook dat er andere merken zijn die goed te gebruiken zijn.
Geen troep uiteraard.
Wat is jullie mening, wanneer is iets imitatie (troep) en wanneer niet.
Mijn excuses voor het lange verhaal, het gaat even niet anders.
Verder wil ik iedereen (alvast) bedanken voor het lezen en het meedenken.
Ikzelf heb echt nauwelijks verstand van auto's en ben daarom blij dat ik op dit forum terecht kan zodat ik hier mijn verhaal kwijt kan en de mening van andere kan horen.
Groetjes Bart
Nogmaals het probleem kort.
Stoeprand geraakt aan de rechterzijde.
2 nieuwe banden (Vredestein) laten plaatsen, uiteraard op een as (achter) laten leggen.
Alleen staat het stuur nou nog een tik scheef, en je voelt tijdens het rijden verschil met vergelijking tot voorheen.
Plus dat er een ''schavend geluid'' te horen is bij snelheden vanaf 110 KM per uur.
Vandaag weg geweest om de auto uit te laten lijnen in de hoop daarmee het probleem op te lossen.
Maar helaas de monteur zag al snel dat de waardes een te grote afwijking aangaven om het op te lossen met uitlijnen.
Daarnaast kon je op de brug ook zien dat het rechterwiel krom staat naar binnen toe.
De achteras was verder wel helemaal in orde gaf hij aan.
Er is toch uitgelijnd en het heeft geholpen het stuur staat weer iets rechter en daardoor slijten de banden minder hard.
En uiteraard heb ik even een stukje snelweg gereden, toen kwam ik erachter dat het ''schavend geluid'' weg is.



Nou dus alleen nog het probleem van het stuur dat scheef staat en dat dus ook een stukje rijcomfort wegneemt.
Hoogstwaarschijnlijk is het de onderste draagarm. Dus die gaat vervangen worden.
Helaas heeft mijn monteur pas over 2 weken tijd omdat hij het erg druk heeft.
Opzich geen probleem aangezien het verder geen kwaad kan om verder te rijden met dit probleem.
De man die vandaag mijn e60 heeft uitgelijnd zei tegen mij dat als ik de draagarm rechts vervang dat ik dan ook links moet doen en dat het spul sowieso bij de anderhalve ton ongeveer vervangen moeten worden.
Oké prima dacht ik, monteur gebeld (overigens familie van ons die al meer als 30 jaar ervaringen heeft weet dus van wanten) die zei tegen mij; Ach, wat goed is, is goed en moet je niet vervangen. Ik zal er even naar kijken en als links goed is moet je die gewoon laten zitten.
Nou ben ik niet te beroerd en wil ik dat het perfect is wat betreft mijn e60 dus wil gerust beide vervangen.
Maar het antwoord van mijn monteur heeft mij aan het denken gezet.
En daar zou ik graag jullie mening over willen horen, beide vervangen ja of nee?
Verder is volgens de man die vandaag mijn auto heeft uitgelijnd alleen het echte spul van BMW zelf goed genoeg om te gebruiken.
Mijn monteur is het er wel mee eens maar zegt ook dat er andere merken zijn die goed te gebruiken zijn.
Geen troep uiteraard.
Wat is jullie mening, wanneer is iets imitatie (troep) en wanneer niet.
Mijn excuses voor het lange verhaal, het gaat even niet anders.
Verder wil ik iedereen (alvast) bedanken voor het lezen en het meedenken.
Ikzelf heb echt nauwelijks verstand van auto's en ben daarom blij dat ik op dit forum terecht kan zodat ik hier mijn verhaal kwijt kan en de mening van andere kan horen.

Groetjes Bart
Re: Help! Stoeprand flink geraakt
Ik onlangs mijn onderste draagarmen vervangen omdat er rechts een probleem was, heb beide vervangen, lijkt mij logisch dat je bij de ophanging altijd beide kanten gelijk aanpakt. Ik heb TRW armen gezet. Verwacht wel dat oem beter is.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 16 dec 2014, 17:45
Re: Help! Stoeprand flink geraakt
Dankjewel Tom, TRW schijnt ook goed te zijn zoals als ik her lees.
Laatst gewijzigd door BartKonings89 op 31 dec 2014, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Help! Stoeprand flink geraakt
Idd daarvoor moet je het niet laten. Zeker erop toezien dat de schroef maar aangedraaid word als de wagen op de grond staat of de rubber bus is binnen de korte keer stuk.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 16 dec 2014, 17:45
Re: Help! Stoeprand flink geraakt
De schroef moet dus aangedraaid worden als de auto op de grond staat hoor ik dat goed?
Re: Help! Stoeprand flink geraakt
Klopt de schroef waarmee de arm aan het chassis hangt. Zo niet zit er steeds een torsie spanning op de bus.
Lichtjes aandraaien en als de wagen op de grond staat verder aandraaien.
Lichtjes aandraaien en als de wagen op de grond staat verder aandraaien.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 16 dec 2014, 17:45
Re: Help! Stoeprand flink geraakt
Oke thanx,
Ik ga er vanuit dat mijn monteur dat weet.
Heeft bijna 30 jaar ervaring en maakt alles zelf.
Ik ga er vanuit dat mijn monteur dat weet.
Heeft bijna 30 jaar ervaring en maakt alles zelf.

Laatst gewijzigd door BartKonings89 op 31 dec 2014, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 16 dec 2014, 17:45
Re: Help! Stoeprand flink geraakt
Beste leden,
Ik zit toch nog erg met het probleem in de maag.
ik vraag me af wat wijsheid is en heb nog een aantal vragen.
Zoals in de eerdere post te lezen is is dat mijn rechterwiel scheef naar binnen staat.
Aan het wiel rechtsvoor zitten zoals ik begrepen heb 2 draagarmen onder en boven en aan het linker wiel dus ook 2.
Aangeraden werd om te beginnen met de draagarm te vervangen in de hoop dat daarmee het probleem opgelost is.
1. Maar moet ik dan rechtsvoor onder en boven vervangen?
2. En zoals eerder al besproken moet je dan altijd ook de andere kant mee vervangen? (Zou graag ook de mening van anderen horen)
Aangezien alles bij elkaar erg in de prijs kan lopen wil ik niet onnodig uitgeven.
3. Kan het ook niet aan een kromme spoorstang liggen?
4. Of aan de stuurkogel?
5. Of moet ik het probleem misschien ook bij de wiellager zoeken?
Ik hoor verschillende verhalen, het houd me nu al een tijdje bezig.
Ik hoop dat iemand hier mij meer duidelijkheid kan geven.
En wat ik het beste kan doen.
Groetjes Bart
Ik zit toch nog erg met het probleem in de maag.
ik vraag me af wat wijsheid is en heb nog een aantal vragen.
Zoals in de eerdere post te lezen is is dat mijn rechterwiel scheef naar binnen staat.
Aan het wiel rechtsvoor zitten zoals ik begrepen heb 2 draagarmen onder en boven en aan het linker wiel dus ook 2.
Aangeraden werd om te beginnen met de draagarm te vervangen in de hoop dat daarmee het probleem opgelost is.
1. Maar moet ik dan rechtsvoor onder en boven vervangen?
2. En zoals eerder al besproken moet je dan altijd ook de andere kant mee vervangen? (Zou graag ook de mening van anderen horen)
Aangezien alles bij elkaar erg in de prijs kan lopen wil ik niet onnodig uitgeven.
3. Kan het ook niet aan een kromme spoorstang liggen?
4. Of aan de stuurkogel?
5. Of moet ik het probleem misschien ook bij de wiellager zoeken?
Ik hoor verschillende verhalen, het houd me nu al een tijdje bezig.
Ik hoop dat iemand hier mij meer duidelijkheid kan geven.
En wat ik het beste kan doen.
Groetjes Bart
Laatst gewijzigd door BartKonings89 op 31 dec 2014, 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 16 dec 2014, 17:45
Re: Help! Stoeprand flink geraakt
Serieus echt niemand hier?
Re: Help! Stoeprand flink geraakt
In principe geef je zelf het antwoord al, het kunnen vele zaken zijn, ik zou de wagen bij een bedrijf neer zetten wat hier echt in gespecialiseerd is aangezien je niet alles op het oog kunt zien en het een kwesite van gokken blijft dan.
Een en ander kan wel na gemeten worden, ik zit dan aan een bedrijf te denken wat gespecialiseerd is in het richten van auto's, deze heeft de juiste apparatuur, en nee, ik weet geen bedrijf dat ik kan aanbevelen hiervoor
Een en ander kan wel na gemeten worden, ik zit dan aan een bedrijf te denken wat gespecialiseerd is in het richten van auto's, deze heeft de juiste apparatuur, en nee, ik weet geen bedrijf dat ik kan aanbevelen hiervoor

-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Help! Stoeprand flink geraakt
Als je niet te veel wilt uitgeven, moet je er links niks aan doen als dat goed is. Verder is met een scheefstaand wiel lang doorrijden niet verstandig, de wielstand is anders en zal hoe dan ook veel harder slijten.
Mijn advies: laat een diagnose stellen door een vakkundig bedrijf, bijv. Een schadehersteller. Die hebben ervaring met dit soort schades.
Mijn advies: laat een diagnose stellen door een vakkundig bedrijf, bijv. Een schadehersteller. Die hebben ervaring met dit soort schades.