E61 2.5 uit 2004 - Uitlaatgaslucht & Automaat

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
macdokie
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2014, 14:07

E61 2.5 uit 2004 - Uitlaatgaslucht & Automaat

Bericht door macdokie » 22 dec 2014, 14:28

Twee maanden geleden heb ik een E61 525i uit 2004 in Duitsland gekocht met 150.000km op de klok. Het is mijn eerste BMW weer na een heel aantal jaren en nu loop ik tegen wat zaken aan waar ik me toch wel een beetje zorgen om maak.

- Als ik even heb gereden en flink gas heb gegeven en ik sta dan stil, dan ruik ik een uitlaatgasluchtje in de auto. Nu heb ik hier al veel gelezen over uitlaatspruitstuk scheurtjes en problemen, maar dat ging eigenlijk altijd over de diesels en ik heb een benzine. Heeft de benzineversie dit probleem ook? Want het lijkt er helaas wel op :nee:

- De automaat is onnauwkeurig. Vooral bij het overschakelen van 2 naar 3 vaak nogal ruw, en soms stoot ie een beetje. Niet altijd, maar ik merk gewoon dat ie niet nauwkeurig is, soms even zoekt en soms gewoon een beetje ruw is. Ik zat afgelopen weekend bij een Skoda Oktavia uit 2006 in de auto met 400k km's op de klok en die schakelde heel wat soepeler... :( Wat kan het probleem zijn? Wat kan ik hier aan doen? Automaat laten spoelen o.i.d.?

Zit er aan te twijfelen de auto weer van de hand te doen. Motor loopt fantastisch en de auto ziet er echt heel goed uit, maar ik vind de kwaliteit zwaar teleurstellen tot nu toe, zeker het feit dat de automaat na nog geen 150k al zenuwachtig wordt. Auto is dealeronderhouden nota bene.

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: E61 2.5 uit 2004 - Uitlaatgaslucht & Automaat

Bericht door Patrickk » 22 dec 2014, 14:56

Met de uitlaatgassen heb ik geen ervaring.
Als ik je verhaal over de bak lees vermoed ik dat hier meer aan de hand is.
Als ik het zo lees denk ik dat de koppelomvormer zijn beste tijd heeft gehad.
Dit heeft niks te maken met een keurig afgestempeld dealer onderhouden wagen.
Dit zegt iets over je voorgangers.
Ik heb eerder dit jaar mijn koppelomvormer preventief laten vervangen bij 300k.
Dit heb ik gedaan bij crv in Veenendaal. Deze had zelf voorbeelden van wagens die maar 60k hadden.
Dit is niet alleen bij BMW maar ook bij andere merken. Spoelen of flushen kan maar daarmee los je het probleem niet meer op.

Misschien ook even voorstellen in het daarvoor bestemde topic. Is wel zo netjes.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Gebruikersavatar
tattoodennis
Berichten: 706
Lid geworden op: 17 feb 2011, 19:12
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: E61 2.5 uit 2004 - Uitlaatgaslucht & Automaat

Bericht door tattoodennis » 23 dec 2014, 16:09

Je kan je automaat ook even een 'reset' geven:

Sleutel in contact naar 1 draaien, dan gaspedaal (niet stationair) helemaal door de kickdown heen drukken voor 30sec of meer. Daarna voet van het gas en de BMW even starten, dan is je bak weer helemaal gereset naar fabrieksinstellingen. En kan hij de aankomende 500k jou rijstyle inleren.

Anders idd even spoelen, maar dat is na 150.000km niet echt nodig. En je koppelomvormer die geeft meer problemen, zoals onregelmatige toerental, rare geluiden enz.

Heb mijn bak gereset en gespoeld bij de 240.000km en de olie was bijna helder wat eruit kwam. En de reset die heeft hem wel geholpen qua mijn rijstyle aannemen.
BMW 325Ci Cabriolet 2002 (sold)
BMW 323Ci Cabriolet 2001 (sold)
Audi A4 2.0i Avant 2002 (sold)
BMW 520i E60 sedan 2003 (sold)
BMW 525i E61 touring 2005 FOR SALE

Gebruikersavatar
RML84
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 mar 2015, 21:15
Locatie: Oenkerk, Friesland

Re: E61 2.5 uit 2004 - Uitlaatgaslucht & Automaat

Bericht door RML84 » 30 mar 2015, 18:42

Deze reset methode kan geen kwaad? En hoe weet ik of de reset goed uitgevoerd is?
| '06 BMW 530i e61 compleet M | Eibach -30mm | Style m359 20' breedset 9&10.5j |
&
| '00 BMW 523i e39 executive | AP -40mm | Style 65 18' | Remus |

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: E61 2.5 uit 2004 - Uitlaatgaslucht & Automaat

Bericht door avdakker » 30 mar 2015, 21:43

Ik weet niet hoe het bij de benzine zit maar kijk even of je er achter kunt komen van welk materiaal je uitlaatspruitstuk is. Aluminium scheurt blijkbaar vaak en word dan vervangen door een gietijzeren exemplaar.
Dat verschil in materiaal heb je wellicht snel gezien als je even je motorafdekking er af haalt en langs je luchtfilter af kijkt.

Betreffende het schakelen, nee het kan geen kwaad je automaat op die manier te resetten. Je zult merken dat het schakelen wat anders verloopt als voorheen. Hij gaat weer terug naar fabrieks instellingen om daarna zichzelf weer aan te passen aan jouw rijstijl. Ikzelf vind hem ook altijd weer fijner schakelen naar een reset dus doe dat eigenlijk nog wel eens vaker.

Veel succes en plezier alvast verder met de bimmer.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Gebruikersavatar
goos
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 mar 2011, 22:39

Re: E61 2.5 uit 2004 - Uitlaatgaslucht & Automaat

Bericht door goos » 30 mar 2015, 22:38

Weet je zeker dat het geen verbrande olie lucht is. Klepdeksel pakking wi wel een lekken agv uigehard rubber. Olie drup pprecies op de uitlaat.
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”