Help! Stoeprand flink geraakt

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
BartKonings89

Help! Stoeprand flink geraakt

Bericht door BartKonings89 » 17 dec 2014, 14:40

Goedendag beste Bimmer leden,

Ik heb me gister voorgesteld op Bimmer en nu heb ik jullie advies/ervaringen nodig.

In een moment van onoplettendheid heb ik laatst een stoeprand geraakt, flink geraakt ook,
Stom Stom Stom :'( :bang: :'(

Nu heb ik een aantal problemen.
Vrijdag gaat mijn monteur er naar kijken maar ik zou erg graag ook advies willen van andere deskundige.

1. Er is rechtsvoor en rechtsachter een hap uit de wang van mijn band en uit de velgen op die zijde.
Ik heb twee foto's toegevoegd van de schade. Zoals je kan zien is achter er erger aan toe als voor.
De vraag is denken jullie dat ik mijn banden moet vervangen?
Nieuwe velgen gaan er ook komen maar het goed functioneren van de auto is prioriteit.

2. Het stuur staat sinds die klap een beetje krom naar links.
Als ik ons forum doorlees kom ik uit op de spoorstang en het stuurkogel die vervangen moet worden.
Hopelijk is het probleem daarna opgelost

3. Bij snelheden vanaf 90 km per uur hoor ik een geluid, nu is het altijd lastig om geluiden te omschrijven maar ik ga mijn best doen.
het is een constant/monotoon geluid wat iets sneller gaat als het tikken van de klok.
Naarmate de snelheid omhoog gaat doet het geluid zich ook snel voor.
Het is alsof er iets afschaaft. Bij lage snelheden heb ik daar geen last van.
Ik had het idee dat bij het naar rechts sturen het geluid minder werd.

Mijn monteur dacht aan de wiellager, wat denken jullie?

Ik baal hier echt enorm van, maar uiteindelijk is het mijn eigen schuld.
Misschien willen jullie mij een beetje helpen?

Groetjes van Bart
Bijlagen
Beschadiging band voor
Beschadiging band voor
beschadiging band achter
beschadiging band achter

Bart70
Contacteer:

Re: Help! Stoeprand flink geraakt

Bericht door Bart70 » 17 dec 2014, 14:51

Banden zeker vervangen !

Geluid kan ook van de banden af komen maar lager kan ook, eigenlijk kan het overal vandaan komen, er hoeft maar iets krom te zijn/beschadigd, en het kan dit geluid veroorzaken, wiellager kunnen ze eenvoudig horen op de brug.

Martijn.

Bericht door Martijn. » 17 dec 2014, 14:57

1. Absoluut meteen vervangen. Is gewoon tot op de draad kapot. Ik zou er niet mee rijden.
2. Op de brug bekijken, kan vanalles zijn. Spoorstang+fusse, of draagarm krom. Op de brug wel te zien.
3. Klinkt als een wiellager. Zou ook goed kunnen want het heeft een beste klap gehad zo te zien.
Is wel idd eenvoudig op de brug te zien/voelen ook als dat wiel in de lucht hangt.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Patrickk

Bericht door Patrickk » 17 dec 2014, 16:10

Met het bovenstaande een en ik zou ik zou er niet meer mee gaan rijden (alleen nog naar een bandenboer).
Alles op de brug even na laten kijken.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33

Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

BartKonings89

Bericht door BartKonings89 » 17 dec 2014, 16:19

Nou dat is duidelijk, 3 maal is scheepsrecht dan zal mijn monteur wel hetzelfde zeggen.
Zonde, het zijn 4 banden van Dunlop - 18 inch en kracht W, anderhalf jaar oud waar niet al teveel op gereden is en het profiel er nog dik op zit. Die hadden zeker nog anderhalf jaar meegekund :'( :'(
Ik wou nog even naar België rijden om mijn tank vol te gooien maar dat gaat dus niet door.

Spoorstang + fusse (Dat is de stuurkogel neem ik aan) is niet al te duur heb ik begrepen.

Een wiellager en of draagarm klinkt wat duurder. Kunnen jullie mij vertellen aan welk bedrag ik ongeveer moet denken?

Dank jullie wel,
Ik ga er niet meer in rijden enkel donderdagavond naar de monteur om hem daar achter te laten voor een check op vrijdag.

Ik ben benieuwd.

Groetjes Bart

Source

Bericht door Source » 17 dec 2014, 16:46

Ik kan wel reageren met hetzelfde maar echt iets toevoegen doet het niet.

De prijs van je onderdelen hangt af of je voor orgineel of imitatie gaat. Dat kan je monteur je goed vertellen tel daar de arbeid bij en dan kan het nog best eens aantikken.

Zet maar bij mij neer ik gooi je tank wel vol. Wel even geld in het dashboardkastje achterlaten svp :duim:
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

lekkerwijf1

Bericht door lekkerwijf1 » 17 dec 2014, 16:51

MOeilijk te zeggen, er kan van alles stuk zijn, tot de schokbreker aan toe, gescheurde rubbers,
Gescheurd draagarm etc etc.
Banden zoals eerder gezegd direct vervangen. maar ik gok dat je velgen ook goed krom zijn.

BartKonings89

Bericht door BartKonings89 » 17 dec 2014, 17:27

Haha toch bedankt Source.

Nou je het zegt hoor ik soms ook een gekraak voor als ik over een drempeltje rijd, niet altijd dus.
En dat is vanaf die klap geweest, denk ik.

Als de velgen ook krom zijn moeten die ook gelijk vervangen worden en dan gaat het echt heel erg duur worden allemaal.
Ik ben sowieso enorm de lul.

Ik hou jullie sowieso op de hoogte.
Zodra ik meer weet horen jullie dat nog van me.

En blijven opletten achter het stuur niet met je telefoon bezig zijn of iets dergelijks je aandacht erbij houden.
Dat heb ik nu wel geleerd. En ik denk dat het er na vrijdag wel ingestampt zit.

Groetjes Bart

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 17 dec 2014, 17:58

+1 Bart :popcorn:

Knakkel

Bericht door Knakkel » 17 dec 2014, 20:00

Balen Bart! Sterkte ...
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Wing

Bericht door Wing » 18 dec 2014, 07:35

Balen dit soort dingen. Ben je all-risk verzekerd en heb je voldoende schadevrije jaren? Dan zou je het ook op jouw verzekering kunnen claimen. Voor kleine schades zou ik niet gauw claimen. Maar ik ben bang dat je in dit geval makkelijk richting € 1.000,- gaat als de velgen ook krom zijn... dan zou ik het wel overwegen te claimen als je verzekerd zou zijn.
F31 320DA en E88 120i cabrio

BartKonings89

Bericht door BartKonings89 » 18 dec 2014, 18:04

Bedankt iedereen,

En Wing, Je hebt gelijk met velgen gaat dit makkelijk over de 1000,- euro heen.
Goeie tip om het te claimen bij verzekering. Al moet het dan wel een flink schadebedrag zijn zoals jij al aangaf want vaak gaat dat je no-claim kosten.
Aangezien ik de auto een tijdje geleden overgezet heb naar beperkt Casco (WA plus) is dat sowieso geen optie.

Ik ga de auto zo dadelijk naar de monteur rijden.

Groetjes Bart

BartKonings89

Bericht door BartKonings89 » 19 dec 2014, 02:27

Hallo,

De auto staat nu bij de monteur.
De banden aan de linkerkant kunnen waarschijnlijk nog gebruikt worden, mits er niet teveel verschil zit in de profieldiepte van de band.
Want achter slijt uiteraard harder dan voor ivm de achterwiel aandrijving.

Die 2 banden kunnen dan op één as gelegd worden en op de andere as komen dan 2 nieuwe, dat scheelt weer.
Moet er uiteraard niet teveel verschil zitten in het profiel want het moet wel gewoon goed zijn, geen half werk.

Morgen weet ik meer.

Groetjes Bart

Wing

Bericht door Wing » 19 dec 2014, 06:44

Bart,

Als de velgen niet krom zijn kun je ze zelf nog redelijk netjes krijgen: je schuurt een stukje van de velg eraf (over de hele ronde) en spuit hem geheel over. Ik heb het een keer gezien bij iemand die tweedehandse velgen/banden verkoopt en dat zag er prima uit. Dat heb ik afgelopen jaar bij een van de velgen van mijn vrouw's auto gedaan en je velg knapt er flink van op! Ik heb zelf zo'n driehoek schuurmachine gebruikt. Verschillende korrels en aan het eind met de hand. Wel de goede kleur proberen te krijgen.

Groet,

Wing
F31 320DA en E88 120i cabrio

Jiro_2012
Contacteer:

Bericht door Jiro_2012 » 19 dec 2014, 12:17

Als je rijdt en je hoort het geluid. 2 handen je stuur vast houden en even van links naar rechts visa versa. Hoor je dan verschil in het geluid?

Ik heb namelijk ook en bij mij zijn het de banden met profiel >4.5mm (pirelli's p7)

Zonde van de velg en band zeg. Suc6 ermee

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”