ineens verhoogte benzine verbruik 316i 116pk
ineens verhoogte benzine verbruik 316i 116pk
Hallo allemaal
Ik heb een bmw 316i van het bouwjaar 2004 met 116 pk die sinds dinsdag 9 december meer benzine verbruikt dan eerder. Als de auto in zijn vrij staat verbruikt hij veel benzine het loopt ver op van 7 liter tot 20 liter per 100 kilomete, elke keer komt er 1/10 verbruik bij op als ik stil sta. Dit volgens de boordcomputer terwijl de benzine verbruik wijzer in de toerenteller niet beweegt. Normaal gesproken staat de boordcomputer verbruik op 0.0 liter per 100km als de auto in zijn vrij staat en stil. pas ik de auto in zijn 1 zet en rijd zakt de benzine verbruik maar als ik de gas los laat gaat de benzine verbruik weer snel omhoog.
Ik heb daarna op de snelweg 120 kilometer per uur gereden waarbij de verbruik 7,1 of zo iets hoort te zijn maar deze stijgt ook van 8.8 liter per 100 km tot 12 liter per 100km.
Dit klopt toch niet? de motor loopt goed en de dashboard geeft geen motormanagement storing of wat anders.
PS: bij 80 kilometer per uur gebruikt hij normaal 5,5 liter per 100km maar met een koude motor normaal ook maar sinds dinsdag 7,7 liter.
Iemand tips of ideeien waardoor dit komt?? hebt dit nooit eerder gehad!
Ik heb een bmw 316i van het bouwjaar 2004 met 116 pk die sinds dinsdag 9 december meer benzine verbruikt dan eerder. Als de auto in zijn vrij staat verbruikt hij veel benzine het loopt ver op van 7 liter tot 20 liter per 100 kilomete, elke keer komt er 1/10 verbruik bij op als ik stil sta. Dit volgens de boordcomputer terwijl de benzine verbruik wijzer in de toerenteller niet beweegt. Normaal gesproken staat de boordcomputer verbruik op 0.0 liter per 100km als de auto in zijn vrij staat en stil. pas ik de auto in zijn 1 zet en rijd zakt de benzine verbruik maar als ik de gas los laat gaat de benzine verbruik weer snel omhoog.
Ik heb daarna op de snelweg 120 kilometer per uur gereden waarbij de verbruik 7,1 of zo iets hoort te zijn maar deze stijgt ook van 8.8 liter per 100 km tot 12 liter per 100km.
Dit klopt toch niet? de motor loopt goed en de dashboard geeft geen motormanagement storing of wat anders.
PS: bij 80 kilometer per uur gebruikt hij normaal 5,5 liter per 100km maar met een koude motor normaal ook maar sinds dinsdag 7,7 liter.
Iemand tips of ideeien waardoor dit komt?? hebt dit nooit eerder gehad!
Re: ineens verhoogte benzine verbruik 316i 116pk
Ik weet dat er met die boordcomputer wel eens issues zijn die dit gedrag vertonen. Als je stationair de auto laat draaien, dan moet het verbruik namelijk niet veranderen (je rijdt immers niet!). De meter (met wijzer) in het dashboard is een goede om dit te controleren. Wijst deze nog wel normaal aan?
Daarnaast is het natuurlijk eenvoudig om de auto af te tanken en dan een (bekende) afstand te rijden weer te tanken en dan kijken wat het echte verbruik is. Een bekende route betekent ook dat je de kilometerteller kunt uitsluiten.
Succes,
Rob
Daarnaast is het natuurlijk eenvoudig om de auto af te tanken en dan een (bekende) afstand te rijden weer te tanken en dan kijken wat het echte verbruik is. Een bekende route betekent ook dat je de kilometerteller kunt uitsluiten.
Succes,
Rob
ja als ik met de auto stil sta staat de verbruikscijfer helemaal links (uit). Alleen de boordschutter geeft elke keer aan dat ik benzine verbruik elke seconde gaat de verbruik met 1/10e omhoog. Heb vandaag bij een stoplicht 20 á 30 seconden gewacht en de verbruik liep op tot 15,3 liter per 100 km. Dit terwijl de verbruikscijfer meter niet een beweegt.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 13 dec 2014, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Reden: Onnodige quote verwijderd
Maar dat klopt toch ook? Als je stil staat duurt het héél lang voordat hij 100KM heeft afgelegd. Waarschijnlijk heb je net je verbruik gereset, heb ik ook wel eens gezien namelijk. Maak me er niet druk om.
Heb je het hier over de digitale gebruiksmeter (gemiddelde) of de analoge onder de toerenteller?
Als het de digitale is, dan ga ik mee met --help. Ik heb namelijk ook altijd als ik 'm net reset dat ik extreme waarden zie na het stilstaan. Logisch, want je motor verbruikt stationair wel, terwijl je afstand niet toeneemt. Per afgelegde afstand wordt je verbruik dus hoger. De analoge staat bij mij overigens altijd op 0 als ik beneden de 10km/h kom.
Als het de digitale is, dan ga ik mee met --help. Ik heb namelijk ook altijd als ik 'm net reset dat ik extreme waarden zie na het stilstaan. Logisch, want je motor verbruikt stationair wel, terwijl je afstand niet toeneemt. Per afgelegde afstand wordt je verbruik dus hoger. De analoge staat bij mij overigens altijd op 0 als ik beneden de 10km/h kom.
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||
even los van de meter: Verbruikt de wagen nu ECHT meer? Dus merk je het bij het tanken? 
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Ik heb daarop niet gelet volgens mij niet. Ik tank altijd Euro 95 en laatste tijd alleen bij tinq. Ik zal nu even bijhouden of hij meer zuipt, ik tank de auto morgen vol en zal dan de aantal kilometers resetten.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 20 dec 2014, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan
beste het gaat inderdaad om de boordcomputer die aan geeft Hoeveel liters benzine je per 100 km verbruikt.320ciE46 schreef:Heb je het hier over de digitale gebruiksmeter (gemiddelde) of de analoge onder de toerenteller?