Probleem met roetfilter?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
bertstory

Probleem met roetfilter?

Bericht door bertstory » 03 dec 2014, 22:24

Na een servicebeurt constateerde ik dat mijn bmw 530d, alleen tijdens stadsritten een verbruik van 1 liter op 3 tot 4 km aangaf. Dit duurde soms 3 tot 4 ritten voort en dan was het probleem weer voorbij. Als dit gebeurde, reed ik slechts ca. 600 km met een volle tank, waar ik gewend was aan ca. 1000 km per tank.
Twee controles door de dealer brachten geen oplossing. De conclusie was dat er niets aan de hand was. Na aandringen werd mij voorgesteld om bij het eerst volgende bezoek van de technische goeroe van BMW Nederland mijn auto voor controle binnen te brengen. Zo gezegd, zo gedaan. Na deze controle werd mij wederom verteld dat er niets was gevonden, maar in de maanden daarna bleek dat het probleem niet meer terugkwam.
Een kennis vertelde mij dat hij met een ander merk auto hetzelfde probleem had gehad. In zijn geval werd door de dealer verklaard dat het roetfilter tijdens de reinigingsfunctie bleef "hangen". Bij het reinigen schijnt, tijdelijk, meer brandstof te worden gebruikt, en door het blijven "hangen" bleef de motor dus veel brandstof gebruiken. Nu heb ik het idee, dat mijn BMW hetzelfde probleem heeft, maar dat de Dealer dit niet wil erkennen.
Recent, ca. 1 maand geleden, heeft het probleem zich opnieuw voorgedaan. Heeft iemand dezelfde ervaring, dan hoor ik dat graag.

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”