Ervaring en advies oliewissel automaatbak
- r.de.korte
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 02 sep 2014, 06:41
- Locatie: Brabant
Ervaring en advies oliewissel automaatbak
Mannen,
Graag wil ik mijn 540i preventief voorzien van nieuwe automaatbak olie+filter.
Op dit moment heeft hij 193.000km gelopen en schakelt verder redelijk goed. Zo afentoe als hij koud is heb ik het idee dat hij heel lichtjes slipt/ langer doet met overschakelen.
Nu heb ik al een hele hoop bedrijven in de regio Eindhoven en ZF gebeld voor advies en hun werkwijze.
ZF: met eigen originele ZF olie
Mag duidelijk zijn voor de meeste onder ons, deze leveren prima service en pakken alles op de juiste wijze aan. Kosten voor het Testen,verversen olie+filter+kleinspul is €409 excl. Hierbij wordt wel de olie uit de koppelomvormer gedrukt i.p.v. gespoeld wat ik begrepen heb.
Dan kan je er nog wel voor kiezen om het te laten spoelen met nieuwe olie wat €66 euro excl. extra kost.
BMW garage's: Niet exact te vertellen welke olie
Deze officiële dealers spoelen nooit en krijgen ook maar regelmatig klanten met deze km-stand voor een wissel.
Pas als er klachten zijn wordt de olie ververst. Dit betekend dat hun dus alleen de olie uit het carter laten lopen en vervolgens nieuwe filter+olie. Kosten zijn tegen de €500 incl.
Universele garages/automaatspecialisten: Niet exact te vertellen welke olie
Deze garages of bedrijven die een spoelmachine hebben zijn vaak goedkoper. Zij spoelen/flushen wel de gehele automaatbak, maar voegen hier additieven aan toe die de vuildeeltjes losmaken. Deze zouden dan tijdens het spoelen de bak verlaten. Gelijktijdig wordt bij dit proces de nieuwe olie erin "gedrukt".
Wat ik dan nu even niet snap is hoe ze dan het filter willen verwisselen.....
Kosten hiervoor bedragen €375 incl.
Daarnaast adviseert ZF en ook andere bekenden dit niet te doen, aangezien er een grote kans bestaat dat de additieven de rubbers aantasten. En er bestaat de kans dat de loskomende deeltjes die toch achterblijven de kleinste kanaaltjes kunnen doen verstoppen.
Wie heeft wat al ooit laten doen, en wat is hierbij jullie ervaring?
Alle tips en adviezen vanuit jullie zijn welkom!
Graag wil ik mijn 540i preventief voorzien van nieuwe automaatbak olie+filter.
Op dit moment heeft hij 193.000km gelopen en schakelt verder redelijk goed. Zo afentoe als hij koud is heb ik het idee dat hij heel lichtjes slipt/ langer doet met overschakelen.
Nu heb ik al een hele hoop bedrijven in de regio Eindhoven en ZF gebeld voor advies en hun werkwijze.
ZF: met eigen originele ZF olie
Mag duidelijk zijn voor de meeste onder ons, deze leveren prima service en pakken alles op de juiste wijze aan. Kosten voor het Testen,verversen olie+filter+kleinspul is €409 excl. Hierbij wordt wel de olie uit de koppelomvormer gedrukt i.p.v. gespoeld wat ik begrepen heb.
Dan kan je er nog wel voor kiezen om het te laten spoelen met nieuwe olie wat €66 euro excl. extra kost.
BMW garage's: Niet exact te vertellen welke olie
Deze officiële dealers spoelen nooit en krijgen ook maar regelmatig klanten met deze km-stand voor een wissel.
Pas als er klachten zijn wordt de olie ververst. Dit betekend dat hun dus alleen de olie uit het carter laten lopen en vervolgens nieuwe filter+olie. Kosten zijn tegen de €500 incl.
Universele garages/automaatspecialisten: Niet exact te vertellen welke olie
Deze garages of bedrijven die een spoelmachine hebben zijn vaak goedkoper. Zij spoelen/flushen wel de gehele automaatbak, maar voegen hier additieven aan toe die de vuildeeltjes losmaken. Deze zouden dan tijdens het spoelen de bak verlaten. Gelijktijdig wordt bij dit proces de nieuwe olie erin "gedrukt".
Wat ik dan nu even niet snap is hoe ze dan het filter willen verwisselen.....
Kosten hiervoor bedragen €375 incl.
Daarnaast adviseert ZF en ook andere bekenden dit niet te doen, aangezien er een grote kans bestaat dat de additieven de rubbers aantasten. En er bestaat de kans dat de loskomende deeltjes die toch achterblijven de kleinste kanaaltjes kunnen doen verstoppen.
Wie heeft wat al ooit laten doen, en wat is hierbij jullie ervaring?
Alle tips en adviezen vanuit jullie zijn welkom!
Re: Ervaring en advies oliewissel automaatbak
Zf in Dortmund.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
- GreyCooperS
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 13 jun 2010, 08:16
- Locatie: Rijswijk
- Contacteer:
Re: Ervaring en advies oliewissel automaatbak
volgens mij geef je je eigen antwoord al in je verhaal
...ZF dus, of een goede specialist die het doet op de zf "manier"

1992 e36 325| Project | Hellrot
1995 e38 750i | Pimp Mobiel | Cosmoszwart Metallic
2002 e39 540i | Touring | Individual | Messing Metallic
2005 e90 330i | M Sport | Daily | Black Sapphire
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 19 sep 2010, 21:25
Re: Ervaring en advies oliewissel automaatbak
Bij ZF Dortmund, daar doen ze dan ook pakkingen e.d vervangen. En al je meteen het differetieel ook laat verversen, kost het meen ik rond de €620,- incl. btw. Rekening houden met een week of 4 wachttijd. En je kan beter contant betalen, omdat veel nederlandse bankpasjes niet door het pinautomaat wordt geaccepteerd. Visa kaart is geen probleem trouwens.
- GreyCooperS
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 13 jun 2010, 08:16
- Locatie: Rijswijk
- Contacteer:
Re: Ervaring en advies oliewissel automaatbak
Er zit ook een ZF vestiging in Delfgauw, nabij delft. Dus afhankelijk waar je woont zou dat ook een optie kunnen zijn.
Ik ben daar geweest voor mn 330
Ik ben daar geweest voor mn 330
1992 e36 325| Project | Hellrot
1995 e38 750i | Pimp Mobiel | Cosmoszwart Metallic
2002 e39 540i | Touring | Individual | Messing Metallic
2005 e90 330i | M Sport | Daily | Black Sapphire
Re: Ervaring en advies oliewissel automaatbak
Ook ik adviseer ZF. Ik heb het al een aantal keren laten doen in Dortmund bij mijn V8'en. Er is al heel veel over geschreven op diverse fora maar ZF is echt gewoon het beste en ook niet eens zo duur voor wat ze er allemaal bij uitvoeren. Slijtage gevoelige onderdelen (klepjes, veertjes, palletjes, filters, pakkingen etc)worden allemaal vervangen. Bovendien wordt het schakelblok geheel uit elkaar gehaald en alle kanaaltjes worden handmatig gespoeld, dit is heel iets anders dan automaat spoelen. De laatste keer dat ik het heb laten doen was vorig jaar november bij mijn 540t waarbij meteen het differentieel is meegenomen. Daarna wordt er een korte proefrit gemaakt samen met de eigenaar en wordt de behandeling beoordeeld. Kosten €515,-
Hij schakelt daarna weer subliem.

Hij schakelt daarna weer subliem.

Re: Ervaring en advies oliewissel automaatbak
Wat ik me alleen afvraag of er nog verschil is tussen Dortmund en Delfgauw ?
- r.de.korte
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 02 sep 2014, 06:41
- Locatie: Brabant
Re: Ervaring en advies oliewissel automaatbak
ik denk van procedure niet echt...
Re: Ervaring en advies oliewissel automaatbak
Kwaliteit zal hetzelfde zijn. Ze zullen op beide locaties dezelfde methode handhaven. Het ligt er maar aan waar je woont, dan kies je gewoon voor de dichtstbij zijnde locatie. Eventuele prijsverschil zal mogelijk nog de doorslag geven. Ik heb in ieder geval ruim en goede ervaring met Dortmund maar lees ook al goede verhalen over Delfgauw.
Re: Ervaring en advies oliewissel automaatbak
Is op dit forum inmiddels e.e.a. over geschreven. Ik zou niet snel een reiniger er doorheen doen. De loskomende deeltjes kunnen leidingen en gaatjes verstoppen. Oliewissel met nieuw filter is voor mij voldoende.
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van mensen en een omschrijving van de werkzaamheden.
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van mensen en een omschrijving van de werkzaamheden.
Re: Ervaring en advies oliewissel automaatbak
Ik blijf bij ZF maar als je het perse zelf wilt doen er staan op Youtube (Bavaria)wel enkele filmpjes van een Amerikaanse techneut die het geheel zelf doet en alleen de olie en het filter vervangt. Ziet er heel duidelijk uit met goede uitleg.
Veel succes toegewenst.
Veel succes toegewenst.

- r.de.korte
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 02 sep 2014, 06:41
- Locatie: Brabant
Re: Ervaring en advies oliewissel automaatbak
Heb ik gezien ja!
Ik ga het waarschijnlijk bij een goede garage om de hoek doen.
Spoelen met nieuwe olie volgens ZF procedure( op internet te vinden) en daarna filter en nogmaals oliewissel. (Alles zonder additieven en esso lt 71141 equivalent.
Kosten 295 incl.
Ik ga het waarschijnlijk bij een goede garage om de hoek doen.
Spoelen met nieuwe olie volgens ZF procedure( op internet te vinden) en daarna filter en nogmaals oliewissel. (Alles zonder additieven en esso lt 71141 equivalent.
Kosten 295 incl.
Re: Ervaring en advies oliewissel automaatbak
Veel succes toegewenst. Laat even weten hoe de ervaringen zijn na het onderhoud. Ik ben zeer benieuwd. 

- r.de.korte
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 02 sep 2014, 06:41
- Locatie: Brabant
Re: Ervaring en advies oliewissel automaatbak
Thanks!
Er komt Mobil ATF LT 71141 olie in. (zelfde eigenschappen als orgineel)
http://www.mobil.com/Russia-English/Lub ... 71141.aspx
Ik laat weten als alles gedaan is!
(eind volgende week weet ik meer)
Er komt Mobil ATF LT 71141 olie in. (zelfde eigenschappen als orgineel)
http://www.mobil.com/Russia-English/Lub ... 71141.aspx
Ik laat weten als alles gedaan is!
(eind volgende week weet ik meer)
- r.de.korte
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 02 sep 2014, 06:41
- Locatie: Brabant
Re: Ervaring en advies oliewissel automaatbak
Vandaag de Bimmer opgehaald, nadat de automaat onder handen is genomen.
De bak is uiteindelijk gespoeld zonder additieven, dus een paar liter extra ATF olie doorheen gehaald.
(vuil) Magneten lagen los in de carter, dus was maar goed dat hier naar is gekeken! Filter zag er ook goed smerig uit....
- Nieuwe Mobil ATF LT71141 olie
- Nieuwe orginele BMW Filter,pakking,magneten
- Adaptiewaarden gereset
Ik heb nog geen 15km gereden, dus kan er nog niet veel over zeggen. Maar het schakelt in ieder geval al een stuk soepeler!
Als de adaptiewaarden zijn ingeleerd (+-100km) zal ik een nieuwe review doen.
De bak is uiteindelijk gespoeld zonder additieven, dus een paar liter extra ATF olie doorheen gehaald.
(vuil) Magneten lagen los in de carter, dus was maar goed dat hier naar is gekeken! Filter zag er ook goed smerig uit....
- Nieuwe Mobil ATF LT71141 olie
- Nieuwe orginele BMW Filter,pakking,magneten
- Adaptiewaarden gereset
Ik heb nog geen 15km gereden, dus kan er nog niet veel over zeggen. Maar het schakelt in ieder geval al een stuk soepeler!
Als de adaptiewaarden zijn ingeleerd (+-100km) zal ik een nieuwe review doen.