Banden snelheidscodering
Banden snelheidscodering
Geachte l
ik ben mijzelf wat aan het verdiepen in bandenland en vraag me af wat ik nu met snelheidscodering moet doen.
die is bij mij ''W'' maar de topsnelheid is 238 volgens fabrieksopgave (525i) , is een ''V'' dan voldoende of moet dat persé ''W'' zijn ?
Scheelt toch weer 40 euro totaal , dus als het niet nodig is (apk oid) waarom dan wel doen , niet waar ?
Alvast bedankt.
Chili
ik ben mijzelf wat aan het verdiepen in bandenland en vraag me af wat ik nu met snelheidscodering moet doen.
die is bij mij ''W'' maar de topsnelheid is 238 volgens fabrieksopgave (525i) , is een ''V'' dan voldoende of moet dat persé ''W'' zijn ?
Scheelt toch weer 40 euro totaal , dus als het niet nodig is (apk oid) waarom dan wel doen , niet waar ?
Alvast bedankt.
Chili
Re: Banden snelheidscodering
V=tot 240 als ik mij niet vergis.....
Indien jouw top echt 238 is dat voldoende, er zit sowieso een marge dus je kan ook wel een poosje iets harder rijden, maar niet te lang en zeker niet meer dan 10 km daarboven.
Gewoon voor de V codering gaan dan.....
Groeten,
Eric
Indien jouw top echt 238 is dat voldoende, er zit sowieso een marge dus je kan ook wel een poosje iets harder rijden, maar niet te lang en zeker niet meer dan 10 km daarboven.
Gewoon voor de V codering gaan dan.....
Groeten,
Eric
Re: Banden snelheidscodering
V is voldoende. Bij lease auto's met winterbanden zie ik vaak een lagere codering dan de topsnelheid is én een stickertje bij de snelheidsmeter met de maximum snelheid.
Re: Banden snelheidscodering
Volgens mij heeft het niet alleen te maken met de snelheid van je auto maar ook met het aantal KW en gewicht van de auto.
Mijn broer bestelde voor zijn mercedes destijds banden tot 210(?) km/u en zijn auto had een top snelheid van 195.
Toch werden de banden afgekeurd. Omdat ze te licht waren voor het gewicht en de KW verhouding van de auto.
Maar hoe dit precies zit weet ik niet. Ik zal eerst informeren bij een bandenspecialist voor dat je het verkeerde misschien koopt.
Mijn broer bestelde voor zijn mercedes destijds banden tot 210(?) km/u en zijn auto had een top snelheid van 195.
Toch werden de banden afgekeurd. Omdat ze te licht waren voor het gewicht en de KW verhouding van de auto.
Maar hoe dit precies zit weet ik niet. Ik zal eerst informeren bij een bandenspecialist voor dat je het verkeerde misschien koopt.
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
Re: Banden snelheidscodering
Als je in Duitsland een ongeluk krijgt en hebt de verkeerde banden heb je een probleem..
Re: Banden snelheidscodering
Je hebt de loadindex (gewicht) én snelheidscodering, zijn dus 2 verschillende dingen.
Re: Banden snelheidscodering
Gewoon de gegevens aanhouden die de fabrikant aanhoudt, dan zit je sowieso altijd goed 

Re: Banden snelheidscodering
Kan ik nergens wat over vinden jos , ik vind het vreemd dat de topsnelheid maximaal 238 km/u is volgens fabrieks opgave en dat bijvoorbeeld michelin dan ''W'' als advies geeft, wat inhoud maximaal 270km/u .
is dat dan geld klopperij ?
is dat dan geld klopperij ?
Re: Banden snelheidscodering
Nee hoor, lijkt me geen geldklopperij. In mijn (originele) boekje van BMW staat duidelijk dat bij de 525 vanaf W/Y banden worden voorgeschreven en bij de 520 vanaf V banden. De 520 is vanaf 205 breed en de 525 vanaf 225 breed. Ik zou er niet te moeilijk over doen. De 5 is een vrij zware auto, gebouwd voor lange ritten op hoge snelheden. Langdurig ritten boven de 200 km maakt dat V banden dan een vrij krappe marge hebben in theorie(bij wijze van spreken dan) .Daarbij kan de temperatuur van de banden hoog oplopen en is een veilige marge nodig. Vandaar dat de fabrikant een ruimere snelheidscode hanteert.
Als je bijvoorbeeld nooit harder dan 120 rijdt zou je in principe met V of zelfs H al voldoende hebben.
De winterbanden die voorgeschreven zijn hebben een lagere codering volgens het boekje, maar ja je gaat natuurlijk geen dik 200 rijden in de winter met regen, ijs of sneeuw...toch??
Maar wat Edgar1234 ook al zegt, als je in Duitsland bij een ongeluk betrokken raakt met banden die niet voorgeschreven zijn dan heb je echt een probleem!
Als je bijvoorbeeld nooit harder dan 120 rijdt zou je in principe met V of zelfs H al voldoende hebben.
De winterbanden die voorgeschreven zijn hebben een lagere codering volgens het boekje, maar ja je gaat natuurlijk geen dik 200 rijden in de winter met regen, ijs of sneeuw...toch??
Maar wat Edgar1234 ook al zegt, als je in Duitsland bij een ongeluk betrokken raakt met banden die niet voorgeschreven zijn dan heb je echt een probleem!

Re: Banden snelheidscodering
Oké , W dus .
Duidelijk.
Bedankt jos
Duidelijk.
Bedankt jos
Re: Banden snelheidscodering
Hallo beste forum leden,
Vaak staan de banden gegevens op of een deurstijl aan de stuurzijde, of in het klepje van de brandstof vul opening.
Verder zijn deze gegevens ook te vinden in uw instructieboekje.
Deze gegevens zijn uitermate belangrijk, en net wat er gezegd word, in Duitsland met ongevallen, dan word u er zeer zwaar op afgerekend, u krijgt alle schuld, ondanks dat u er niets aan kan doen, alle schuldvraag over u heen, en reken er gerust op, dat dit heel veel geld kan gaan kosten!
Dat is precies zo, met plotse sneeuwval, en u heeft geen winterbanden onder uw auto gemonteerd, ook hier krijgt u alles over u heen.
Bij een normale aanhouding indien het sneeuwt, en u heeft zomer banden onder uw auto liggen, dan bent u direct aan de beurt, en kan u direct naar de bandenhandel voor winter schoeisel onder uw auto. Reken uit, met de boete wat dit gaat kosten, en deze zijn echt niet mis!
U kunt geen andere banden met winter profiel laten monteren, dan gaat de auto in opslag, zodat u deze later kan ophalen met een ambulance.
Het stallen gaat u ook geld kosten, houd daar rekening mee.
In dit soort landen is men erg streng, en dat is maar goed ook, met al die bergen.
Dus, beneden de 5 tot 6 graden de winterslofjes er onder, zeker als u naar het buitenland gaat.
Voor de gegevens van de banden, daar staan voldoende gegevens over op het internet.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Vaak staan de banden gegevens op of een deurstijl aan de stuurzijde, of in het klepje van de brandstof vul opening.
Verder zijn deze gegevens ook te vinden in uw instructieboekje.
Deze gegevens zijn uitermate belangrijk, en net wat er gezegd word, in Duitsland met ongevallen, dan word u er zeer zwaar op afgerekend, u krijgt alle schuld, ondanks dat u er niets aan kan doen, alle schuldvraag over u heen, en reken er gerust op, dat dit heel veel geld kan gaan kosten!

Dat is precies zo, met plotse sneeuwval, en u heeft geen winterbanden onder uw auto gemonteerd, ook hier krijgt u alles over u heen.
Bij een normale aanhouding indien het sneeuwt, en u heeft zomer banden onder uw auto liggen, dan bent u direct aan de beurt, en kan u direct naar de bandenhandel voor winter schoeisel onder uw auto. Reken uit, met de boete wat dit gaat kosten, en deze zijn echt niet mis!
U kunt geen andere banden met winter profiel laten monteren, dan gaat de auto in opslag, zodat u deze later kan ophalen met een ambulance.
Het stallen gaat u ook geld kosten, houd daar rekening mee.
In dit soort landen is men erg streng, en dat is maar goed ook, met al die bergen.
Dus, beneden de 5 tot 6 graden de winterslofjes er onder, zeker als u naar het buitenland gaat.
Voor de gegevens van de banden, daar staan voldoende gegevens over op het internet.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad