Ben sinds een tijdje de trotse bezitter van een BMW 320i uit 02-2001 met M54 motor.
Ik zie dat er al meerdere topics over olielekkages zijn bij e46's maar die sluiten toch niet helemaal aan op mijn ervaring/vraag, vandaar een nieuw topic.
Een week nadat ik de auto had gekocht, kwam ik er achter dat er nogal wat olie lekte (liter per tank). De hele onderkant van de auto schoongemaakt en twee dagen laten staan, niets. Vervolgens weer stukje gereden, kleddernat van de olie. Nogmaals schoongemaakt en de auto 1,5 uur stationair laten draaien. U raadt het wellicht al: niets.
Telkens als ik heb gereden, lekt er olie maar is het door de rijwind erg lastig om te bepalen waar de olie vandaan lekt.
Laatst een kort stukje met veel toeren gereden en toen zat er alleen olie op de onderste 30% van het blok olie zat. Hiermee konden de kleppendeksel en de koppakking worden uitgesloten, die zitten hoger.
Rond de carterpanpakking zak de meeste olie, dus deze heb ik vandaag vervangen. Er zaten enkele scheurtjes in de pakking dus we hadden de boosdoener te pakken. Klein stukje met de auto gereden (10km) en geen olie
Daarmee was de kous helaas nog niet af, want toen ik thuis was (50km verder) was de bodemplaat weer nat.
Nu is mijn vraag aan u, beste forumleden, wat kan het nog meer zijn...? En, hoe kan ik met enige zekerheid vaststellen of iets het daadwerkelijk is? Ik verwacht dat er nu wel minder olie zal lekken dan eerst, maar dat heb ik nog niet vast kunnen stellen.
P.S. Bijgaand een foto van de binnenkant van de carterpan. Het alluminium was nog krakelee. Hoort dit? Kan dit een oorzaak zijn het lekken?