Kleppen en seals vervangen?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 401
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Kleppen en seals vervangen?

Bericht door malle pietje » 25 jul 2014, 15:48

Hoi allemaal,

samen met een vriendje overweeg ik om een E60 525i te kopen, als investerings/leerobject. Het olieverbruik ligt op 1 liter op 500km ligt. De eigenaar heeft al de carterontluchter vervangen en de motor geflushed maar is er klaar mee en wil er nu van af. Mag ook wel, met bijna 3 ton op de teller, maar verder netjes zo het schijnt.

Ik had al eens naar aanleiding van olieverbruik bij onze eigen 525i gezocht naar de mogelijke oorzaken
- cctv/carterventilatie: is dus al vervangen
- klepseals: schijnt vaker voor te komen
- zuigerveren: hoor je niet vaak
- ovalen kleppen: schijnt een dit type motor kwaal te zijn en door bmw te worden erkent als ontwerpfout

Hoeveel werk is het om de kop te verwijderen, de seals en kleppen te vervangen? Seals en kleppen zelf kosten bij elkaar geschat € 250,-, maar hoe moeilijk is het werk en hoeveel uur? Nog mooier, wie heeft er ervaring mee?

Ben benieuwd!!
groet Frank

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Kleppen en seals vervangen?

Bericht door Bart70 » 25 jul 2014, 19:13

Je spreekt over ovale kleppen, dat is nieuw voor mij, is dit bij bepaalde motortypen ? En zo ja, welke ? (Hopelijk niet de mijne :bah: )

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 401
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Kleppen en seals vervangen?

Bericht door malle pietje » 25 jul 2014, 19:21

Als je gaat googlen op extensive of high oil usage in combinatie met e60 525i dan kom je een aantal verhalen tegen van eigenaren die met hoog olie verbruik en langdurige zoektochten uiteindelijk het blok hebben laten open halen, om te concluderen dat de kleppen ovaal waren. Ik vond zelfs wat pdfjes van bmw waarin wordt geconstateerd dat het ontwerpfouten zou betreffen. Zou gaan om de N52...

Opzich lijkt het niet zo spannend, maar wat ik nu begrijp is dat als je de kop los haalt, hij daarna afgeperst en gevlakt moet worden. Kijk daar wordt het dus weer duur van.

Vraag blijft dus hoe moet je een blok open halen en is dat enigszins te doen?

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Kleppen en seals vervangen?

Bericht door Bart70 » 25 jul 2014, 20:28

Hmm, oké , ga ik me toch nog geen zorgen maken, olieverbruik is echt minimaal nog bij mij. Afgelopen 15.000 km nog geen halve liter, lijkt me normaal.

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 401
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Kleppen en seals vervangen?

Bericht door malle pietje » 25 jul 2014, 20:49

Dat is zeker meer dan normaal, keurig zelfs. Niks om zorgen over te maken.

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 401
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Kleppen en seals vervangen?

Bericht door malle pietje » 25 jul 2014, 21:07

Dit is een mooi filmpje over het vervangen van de klepseals, zonder het verwijderen van de nokkenas.

http://www.youtube.com/watch?v=YacOx2ydMbI

Helaas is het voor een N62 motor en reageren ze niet op mijn vragen, of het ook op de N52 (525i) past.

Wat ik er van begrijp, is dat je ovalen kleppen kunt controleren door een compressie test. Als dat in orde is, dan is bovenstaande een ideale oplossing om het blok niet volledig te hoeven open halen.

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 401
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Kleppen en seals vervangen?

Bericht door malle pietje » 30 jul 2014, 15:04

Eindelijk reactie uit Amerika, ze kennen daar de 525i niet! Bizar? De n52 motoren kennen ze daar niet. Maar mogelijk past de tool die zij verkopen, geschikt voor de N62 motor, wel op de N52 motor.

Heeft iemand zelf ervaring met het liften van de kop? Wat komt daar allemaal bij kijken? Ook bij voorbeeld de nokkenas timing lijkt me....

Gebruikersavatar
Vaporized
Berichten: 277
Lid geworden op: 16 jan 2013, 11:15
Locatie: Oldenzaal

Re: Kleppen en seals vervangen?

Bericht door Vaporized » 31 jul 2014, 11:44

Vreemd, de N52 & N53 motoren zijn ook gebruikt in de U.S.
Heb eerder iets gelezen over problemen met de n52 motoren en het helaas soms hoge olieverbruik.

Voor het liften van de cilinderkop moet je eens in DIS/TIS zoeken, hierin staat volgens mij het e.e.a. beschreven.
't is veel werk, veel moeite maar heb je de juiste gereedschappen is zeker te doen !
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 401
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Kleppen en seals vervangen?

Bericht door malle pietje » 31 jul 2014, 20:09

Helaas is de TIS van mn computer verdwenen na een update op t werk :( Heb sindsdien helaas dus geen toegang meer.

De juiste tools zijn dan naast de 'standaard tools' specifiek timing tools voor de nokkenas?

Inmiddels bericht uit Amerika, de kit zou geschikt zijn voor de N52 motor. Dit weekend hopen we de compressie te kunnen meten. Als die goed is, wordt de auto waarschijnlijk gekocht en gaan we proberen de seals te vervangen.

Jammer dat ik nergens ervaringen vindt van mensen die dit gebruikten voor de 6 cylinder, alleen op 8 cylinders. Klinkt alsof het een stuk eenvoudiger zou moeten zijn, maar wat tips zijn natuurlijk wel welkom.

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 401
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Kleppen en seals vervangen?

Bericht door malle pietje » 10 aug 2014, 20:04

Nou, de wagen bleek toch niet wat we zochten dus geen investeringsproject erbij.

Gelukkig is vrouwlief verliefd op mijn kleurcombinatie en wil ze die ook (crisis, welke crisis?)....

Dus maar eens opzoek naar een 3 of 5 in het zwart met beige leer....523i, is dat een goeie motor?

leon058
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2014, 20:24

Re: Kleppen en seals vervangen?

Bericht door leon058 » 16 okt 2014, 20:36

Hallo ik heb de seals van mijn e60 540i met n62 motor kort geleden vervangen met de tool uit usa. Het probleem is bij mij helemaal weg.

maar het was wel een beste klus niet te doen voor iemand zonder sleutel ervaring

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 401
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Kleppen en seals vervangen?

Bericht door malle pietje » 23 okt 2014, 12:06

Kan je daar wat meer over vertellen? Wat voor auto heb je, hoe lang was je bezig, heb je de tool (met keeper) nog, had je verder nog meer gereedschap etc nodig?

Gebruikersavatar
Eric 540i
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 okt 2013, 13:43

Re: Kleppen en seals vervangen?

Bericht door Eric 540i » 15 dec 2014, 19:32

leon058 schreef:Hallo ik heb de seals van mijn e60 540i met n62 motor kort geleden vervangen met de tool uit usa. Het probleem is bij mij helemaal weg.

maar het was wel een beste klus niet te doen voor iemand zonder sleutel ervaring
Ik ben benieuwd of je alleen een tool hebt gekregen of ook eens schriftelijke werkinstructie?
En kan je hier delen wat de tool koste.
Dank.
Laatst gewijzigd door Eric 540i op 16 dec 2014, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
525i
Berichten: 133
Lid geworden op: 18 aug 2014, 11:40

Re: Kleppen en seals vervangen?

Bericht door 525i » 15 dec 2014, 20:28

wat is trouwens het verschil tussen de n52b25a motor en de m54b25 motor? (behalve het aantal pk's)

Bmw e61-545i
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 jun 2014, 21:25

Re: Kleppen en seals vervangen?

Bericht door Bmw e61-545i » 18 dec 2014, 21:29

Ik heb afgelopen maand mijn seals vervangen bij een N62 545i met de tool uit USA. Dit werkte uitstekend incl keeper.
Set is zeer compleet met instructies.
Ik weet niet of ik via dit forum mijn tools mag aanbieden, maar er zijn mogelijkheden.

Roken is verdwenen, olieverbruik ben ik aan het bepalen, tot nu toe pas 1000 km gereden. Tot heden is tijdens het peilen nog geen verschil te zien. Dus ben al zeer tevreden.
Laatst gewijzigd door Bmw e61-545i op 24 feb 2015, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”