Bericht
door Jeremy » 20 okt 2014, 17:20
Ik begrijp jullie punt en moet toch ook helaas weer vermelden dat het gewoon oude auto's zijn. Natuurlijk kun je zeggen dat de prototypes dan niet (genoeg) getest zijn toen ze net nieuw waren, maar het enige wat BMW kon doen destijds is er 200.000km mee rijden in een zeer korte tijd, maar dan heb je alsnog niet het stukje leeftijd en ouder worden van onderdelen meegenomen. Ook kan het zijn dat je, ja, gewoon pech hebt. Iedere auto is anders, en bij Kia, Audi of VW van die periode kreeg je ook geen 15 jaar garantie. Als daar de motor in de soep loopt ben je ook een bedrag kwijt met 3 nullen of meer.
Mijn vorige BMW E46 was vrijwel hetzelfde type als mijn huidige, maar ik had met mijn vorige gewoon veel meer gezeur. De huidige is voor zijn leeftijd en kilometerstand in zeer keurige staat, maar dit is ook omdat er gewoon veel preventief vervangen is en wordt. Een stukje geluk dus.
Daarbij gezegd ga je gewoon in geen enkele auto van het formaat en leeftijd van de E46 echt goedkoop rijden. Als ik zie wat een kennis van mij dit jaar allemaal problemen aan zijn (hier al vermeldde) Golf V6 heeft gehad, dan is mijn huidige E46 ongeveer de helft goedkoper in datzelfde jaar, en dan praat je van twee auto's van ongeveer even oud, maar wel degelijk uit twee hele verschillende prijsklasses, maar toch met vergelijkbare techniek! Ook heeft een goeie collega van mij, die een Hyundai Tucson rijdt, net een nieuwe koppeling omdat de oude platen gescheurd waren. Kosten daarvan liepen ook boven de €2000.-. Dus al met al vind ik mijn huidige E46 niet duurder dan een andere auto met vergelijkbare kilometerstand, vermogen en leeftijd.
Het kopen van een tweedehands auto is en blijft een gok. Is het een tweede- of meerderhandse auto met twee ton op de teller van 15 jaar oud van het formaat en vermogen van een E46, dan is de gok alleen maar groter, maar duur blijft het toch wel. Ik kan mij niet voorstellen dat een gemiddelde E46 6 cilinder duurder (maar ook niet goedkoper) is dan een A4/A6 met een 6 cilinder. Ook moet je je ook even inbeelden dat de E46 steeds bereikbaarder wordt in aanschafprijs voor ook minder verdienende mensen, die zoals jij ook al zegt, wellicht het onderhoud niet kunnen betalen, en dan wordt de kans alleen maar groter op problemen.
Al met al vind ik dus niet dat je puur alles op BMW kan schuiven, maar je moet ook kijken wat voor volk erin rijdt af en toe. Ik zie toch relatief vaak jonge gasten (en vrouwen) E36's, E39's en E46's voorbij komen met 200km/h plus, en zie ze vaak genoeg als idioten door de stad heen scheuren. Er zijn ook helaas veel te veel bestuurders van deze auto's die de techniek niet respecteren en de auto niet goed warm rijden en dan gaan knallen. Nu geldt dit niet voor iedereen, en ik wil hier niet weer het imago van (jongere) BMW-bestuurders ophalen, dus voel je niet aangesproken, maar met geweld gaat alles kapot.
En hier mensen met een goede baan met cq salaris zwart te maken is ook niet helemaal de bedoeling lijkt mij. Ik vind juist dat men blij mag zijn met mensen die een E46 goed onderhouden tegenwoordig, want die worden ook steeds zeldzamer.
Verder wel een leuke discussie.