Aandachtspunten 5-serie (520, 523 of 525i handgeschakeld)

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
koosv
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 aug 2014, 14:59
Locatie: Rotterdam

Aandachtspunten 5-serie (520, 523 of 525i handgeschakeld)

Bericht door koosv » 17 aug 2014, 15:04

Hallo BMW liefhebbers,

Ik ben opzoek naar een goede en betaalbare 5-serie. In mijn prijsklasse zal deze
ongeveer een km-stand hebben van rond de 2 ton en het bj. 2004t/m 2005 zijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar een 520 of een 523i, maar een 525i mag ook, alle handgeschakeld.
Ik ben totaal onbekend met de kwaaltjes van deze auto’s en waar je op moet letten.
Mijn vraag is dan ook, kunnen jullie mij vertellen waar ik evt. op moet letten.

Groet,
Koos
Laatst gewijzigd door koosv op 18 aug 2014, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
In de toekomst mogelijk een 5-serie

Gebruikersavatar
lekkerwijf1
Berichten: 1217
Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
Locatie: Ommen

Re: Aandachtspunten 5-serie (520, 523 of 520i handgeschakeld

Bericht door lekkerwijf1 » 17 aug 2014, 20:36

Beste Koos,
Dit onderwerp is al zeer veel besproken en met een beetje zoekfunctie gebruiken kom je er wel.

Gebruikersavatar
koosv
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 aug 2014, 14:59
Locatie: Rotterdam

Re: Aandachtspunten 5-serie (520, 523 of 520i handgeschakeld

Bericht door koosv » 18 aug 2014, 18:27

Bedankt zal ik zeker doen, maar ik dacht dat door een BMW kenner wel zo een paar punten te noemen waren buiten de gangbare punten. :)
In de toekomst mogelijk een 5-serie

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Aandachtspunten 5-serie (520, 523 of 520i handgeschakeld

Bericht door tom_il » 18 aug 2014, 18:33

Neem een later jaar, nog beter een lci. Over de jaren zijn heel wat punten verbeterd. Wil je dus zo weinig mogelijk problemen neem dan een jongere.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
koosv
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 aug 2014, 14:59
Locatie: Rotterdam

Re: Aandachtspunten 5-serie (520, 523 of 520i handgeschakeld

Bericht door koosv » 18 aug 2014, 19:05

Bedankt, heb nu een 523i touring op het oog uit aug 2006 alleen is de km-stand wat hoger 226000km!
Ben een beetje bang dat bij zo km-stand de koppeling aan vervanging toe is of valt dat wel mee?
In de toekomst mogelijk een 5-serie

Cooler2013
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 dec 2013, 21:47

Re: Aandachtspunten 5-serie (520, 523 of 520i handgeschakeld

Bericht door Cooler2013 » 18 aug 2014, 20:49

koosv schreef:Bedankt, heb nu een 523i touring op het oog uit aug 2006 alleen is de km-stand wat hoger 226000km!
Ben een beetje bang dat bij zo km-stand de koppeling aan vervanging toe is of valt dat wel mee?
Zelf heb ik nog geen lange ervaring met de koppeling van een BMW maar wat belangrijk is of er veel lange stukken mee zijn gereden of niet, zit er een trekhaak aan de auto, die veel gebruikt is? Maakt erg uit voor de levensduur van een koppeling.
Mijn vorige auto was een Peugeot 406 2.0 HDI, zijn eerste mankement was de koppeling..., bij 450.000km op de klok. Die auto reed voornamelijk op de snelweg.

Gebruikersavatar
koosv
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 aug 2014, 14:59
Locatie: Rotterdam

Re: Aandachtspunten 5-serie (520, 523 of 525i handgeschakeld

Bericht door koosv » 17 okt 2014, 11:43

Hallo allemaal, het is een tijdje geleden maar de 523 is het niet geworden.

Heb er nu 1 op het oog, iets ouder waar ik waarschijnlijk morgen ga kijken, een 520i uit 2004 met 164000km op de tellen. Krijg hierbij 6 maanden volledige garantie en een zeer goede prijs voor mijn auto terug.
Zijn er nog aandachtpuntjes waar ik direct op zou moeten letten.

Verder zit er helaas geen navigatie op, is dit later moeilijk erop te krijgen?

Alvast bedankt.
Grt,
Koos
In de toekomst mogelijk een 5-serie

TarmacTaurus
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 mar 2014, 07:17

Re: Aandachtspunten 5-serie (520, 523 of 525i handgeschakeld

Bericht door TarmacTaurus » 17 okt 2014, 18:13

Koos,

Ik heb zelf ook een 525 van 12-2005 aangeschaft met een hogere kilometerstand en absoluut geen spijt van. Alles heeft natuurlijk te maken met hoe de auto onderhouden is en er mee is omgegaan. Gelukkig was mijn vorige eigenaar een mierenneuker, waarbij zelfs de verbandtas nog in het originele plastic zat.

Maar goed, luister tijdens het rijden naar de draagarmen (krakend geluid) dit is een kwaaltje. De achterklep bedrading kan draadbreuken vertonen waardoor deze niet meer open gaat middels het mechaniek op de achterklep en er meerdere meldingen ontstaan met name in de verlichting.

Weet je zeker dat je voor een 520 wil gaan en niet een 523/525? Ik heb zelf ook een half jaar gezocht voor een exemplaar wat aan al mijn eisen voldeed. Ik krijg nu wel elke keer een fijn gevoel als ik naar de auto kijk en er in rij....

Gebruikersavatar
koosv
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 aug 2014, 14:59
Locatie: Rotterdam

Re: Aandachtspunten 5-serie (520, 523 of 525i handgeschakeld

Bericht door koosv » 17 okt 2014, 19:38

Tarmac Taurus,

Bedankt voor je reactie en zal daar zeker opletten.
Betreft het zeker weten of ik een 520 wil, nee was eigenlijk opzoek naar min. een 523i maar vind er
maar weinig. Ik wil namelijk een handgeschakelde versie hebben en de meeste hebben een automaat. Ik had er wel 1 gevonden maar die garage wilde voor alles wat er maar aan markeerde geld zien. Ik heb verder ook geen ervaring met BMW dus ik wil er eerst eens meerijden. Verder is het een hele nette auto met 6 maanden volledige garantie op alles.
Grt, Koos
In de toekomst mogelijk een 5-serie

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Aandachtspunten 5-serie (520, 523 of 525i handgeschakeld

Bericht door Bart70 » 17 okt 2014, 21:11

Hoi Koos,

Kijk naar je budget en zoek dan een auto die je mooi vind, het vermogen maakt niet uit voor je begrijp ik uit bovenstaande posts.

In dit budget zul je moeten kiezen tussen bouwjaar en kilometerstand, of een lage km stand maar ouder bouwjaar , of een jongere met hogere km stand.

Dit dilemma had ik zelf ook, ben uiteindelijk dan ook mijn budget gaan opkrikken omdat ik perse een E61 wilde en geen E39, scheelde maar 1 bouwjaar dus dat geluk had ik dan ook, binnen mijn budget waren er genoeg E61's te krijgen.
Mijn doorslag en besluit is uiteindelijk geworden een 525i, dat wilde ik minimaal, en dan een zo laag mogelijke km stand, dat was voor mij het belangrijkste, natuurlijk moet je dan niet kijken naar 10.0000 kilometer, afhankelijk van wat je gaat rijden, maar ik rij hooguit 15.000 kilometer per jaar en een auto die 30.000 km meer heeft gelopen betekende dus voor mij 2 jaar rijden minimaal.

Hou deze zaken in je achterhoofd bij je beslissing.

Ik hoop dat je een nette auto vind !

Gebruikersavatar
koosv
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 aug 2014, 14:59
Locatie: Rotterdam

Re: Aandachtspunten 5-serie (520, 523 of 525i handgeschakeld

Bericht door koosv » 19 okt 2014, 10:28

Hoi Bart,

Ten eerst bedankt voor je reactie.

Ik heb inderdaad een bepaald budget, maar ga ik een paar duizend euro hoger zitten vind ik ook niet erg veel betreft handgeschakelde 5-serie’s. Betreft het vermogen, dat maak wel iets uit hoor.
Het kan zomaar zijn dat ik na de proefrit zeg dit is het niet, maar die ga ik waarschijnlijk volgende week maken.
Ik ben gisteren wel al wezen kijken en hij ziet er erg mooi uit, maar een proefrit kon ik nog niet maken
(dat wist ik) omdat er aftermarket spiegels opzaten waarvan de motoren defect waren. Er worden nu gewoon org. Spiegels opgezet.
In de toekomst mogelijk een 5-serie

Gebruikersavatar
koosv
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 aug 2014, 14:59
Locatie: Rotterdam

Re: Aandachtspunten 5-serie (520, 523 of 525i handgeschakeld

Bericht door koosv » 19 okt 2014, 10:37

Zij er mensen die mij dit even kunnen beantwoorden, er zit geen navigatie op, is dit later moeilijk erop te krijgen? Zie wel aftermarket setjes!
In de toekomst mogelijk een 5-serie

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2984
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Aandachtspunten 5-serie (520, 523 of 525i handgeschakeld

Bericht door Source » 19 okt 2014, 11:18

koosv schreef:Zij er mensen die mij dit even kunnen beantwoorden, er zit geen navigatie op, is dit later moeilijk erop te krijgen? Zie wel aftermarket setjes!
Als je het over het i-drive systeem hebt ja dat retrofit je niet zo makkelijk. Ik kan het wel voor je doen maar verkijk je niet op de kosten.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Gebruikersavatar
koosv
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 aug 2014, 14:59
Locatie: Rotterdam

Re: Aandachtspunten 5-serie (520, 523 of 525i handgeschakeld

Bericht door koosv » 19 okt 2014, 11:36

Source schreef:
koosv schreef:Zij er mensen die mij dit even kunnen beantwoorden, er zit geen navigatie op, is dit later moeilijk erop te krijgen? Zie wel aftermarket setjes!
Als je het over het i-drive systeem hebt ja dat retrofit je niet zo makkelijk. Ik kan het wel voor je doen maar verkijk je niet op de kosten.
Hoi Source, ik stuur vanavond wel even een Pb met hoe en wat.
In de toekomst mogelijk een 5-serie

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 401
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Aandachtspunten 5-serie (520, 523 of 525i handgeschakeld

Bericht door malle pietje » 23 okt 2014, 12:00

Iedere bmw heeft zijn eigen specifieke kostbare kwaaltjes. Ik noem er zo uit t hoofd een paar voor de touring:
- de automaatbak die nog nooit onderhoud heeft gehad (maar jij wilt een handbak)
- de automaatbak die schokt door een defekte koppelomvormer
- een panorama dak dat lekt waardoor storingen in de elektra
- een navigatie die hapert door een overleden laser oog
- een bluetooth systeem dat hapert/overleden is
- zeer hoog olie verbruik (1 liter per 2500km en minder) door - versleten seals, ovalen cylinders, overleden schraperveren
- startproblemen (door 1000 oorzaken maar vaak gehoord) overleden (tussen)opvoerpomp bij de diesels
- diverse storingen bij het rijden door verstopte roetfilter (bij diesels)
-
Tja vul maar aan.

Advies is niet zozeer een lage km-stand, jong bouwjaar, uitvoering of onderhoudsboekjes. Gebruik je gezond verstand: ruik, voel, proef, kijk en luister, liefst naar meer dan 2 a 3 auto's en vergelijk onderling. Dan weet je of iets normaal is. Ga altijd uit van je eigen observaties en niet de beweringen van de verkoper (hoe betrouwbaar ook) en laat je niet teveel leiden door garantie, want die moet je ook nog afdwingen in het ergste geval. Liever geen garantie en een lagere aanschafwaarde dan wel garantie maar ruzie maken over reparaties.

Koop de droomauto die je wilde hebben en reserveer 15% van je budget voor reparaties die je per definitie gaat ontdekken binnen 1 a 2 maanden eigendom. Liever nog, onderhandel 20% van de vraagprijs af door van Aanvullende garantie af te zien (NIET van je wettelijke garantie) en reserveer dat.

Tot zover dit programma in de zendtijd van de stichting open deur :W

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”