Het zal inderdaad wel duurder worden in verbruik, ze zijn nu eenmaal geen zuinigheidswonders, maar aan de andere kant sleep je wel ongeveer 1400kg aan auto mee, en om dan 8 liter per 100 km of 1 op 12 op de snelweg te halen vind ik niet verkeerd. Die 10 liter per 100 kilometer haal ik wel met 75% snelweg hoor. Voornamelijk korte stukjes ga je toch een stuk omhoog, denk eerder richting de 12 à 13 liter.
Overigens vinden de 6 cilinders alleen maar korte afstand rijden niet heel geweldig hoor. Ook kun je dan niet optimaal genieten van de motor omdat je toch wel erg voorzichtig moet zijn als de motor nog niet helemaal warm is, anders kunnen ze (nog meer) olie gaan gebruiken en soms zelfs ook een slokje koelvloeistof. Natuurlijk zijn ze niet gemaakt van papier, maar af en toe eens lange afstanden rijden zodat de motor goed warm wordt vinden ze wel fijn. Als ik veel korte stukjes rij zie ik veel sludge onder mijn olievuldop zitten, wat na een rit van 100km+ altijd compleet verdwenen is, en vervolgens weer langzaam opbouwt.
Verdere bekende kwaaltjes;
- (Veel) oliegebruik
- Carterventilatiemembraam scheurt of slangen worden broos
- Waterpomp en thermostaat
- Veren achter willen wel eens breken
- Subframe achter kan uitscheuren (weliswaar in stuk mindere mate dan de eerste generaties E46, 323 en 328)
- Raammechanisme van de deuren van de coupé (raam zakt relatief vaak, en ook een beetje bij het openen van de deur)
- Valse lucht bij inlaattraject
- En vast nog wel meer maar dit is wat me nu even snel te binnen schiet.