E39 M5 startproblemen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
vuurvosje

Re: E39 M5 startproblemen

Bericht door vuurvosje » 16 jul 2014, 22:31

Deze avond na het werk snel eten en weer aan de slag....

Het eerste wat ik wilde proberen was de wagen opkrikken en de retourleiding bij het filter loshalen. De beschermplaat gaf wat problemen met de twee ringmoeren. Wie dat toch ooit verzonnen heeft? Maar goed, hij ging er uiteindelijk af. De snelkoppelingen gingen makkelijk en ik had er voor de zekerheid een afwasteil onder gezet. Er kwam wat benzine uit maar het bleef niet stromen. Ook het loshalen van de tankdop voor beluchting werkte niet, ook niet nog verder opkrikken.

Omdat ik verder wilde met mijn doel, de tank voor een deel legen, heb ik het oude bezinefilter nog even laten zitten. Dit komt morgen wel.

Hierna heb ik de afdekdop boven op de tank aan de bestuurderskant losgemaakt. Alles schoongepoetst en zoals op bimmerfest stond de terugvoerleiding losgemaakt en gekeken naar de opening van de aansluiting. Ik heb nog even gezocht naar een ultra smalle slang. Maar zelfs een geimproviseerde slang, mantel van een netwerkkabel :-) was nog te dik. Geen optie dus.

Wat nu? Nou, ik besloot te gaan voor optie 1 en de deksel op de tank los te maken aan de bijrijderskant. Oftwel de brandstofpomp aansluiting. Omdat het nivo dermate hoog stond, kon ik de brandstof door de deksel zien schijnen. Deze kwam tot ongeveer de helft en zou dus zeker overstromen bij losmaken.
Na de wagen nog wat hoger te zetten en de wagen te schudden, leek het of de brandstof naar de andere kant liep.
Het nivo zakte iets. Dit keer stond het tot de brandstofslagaansluiting. Met de wagen op de krik en een assteun er onder durfde ik het aan.

Voor de zekerheid even wat plastic om de bekleding gevouwen en genoeg doeken er omheen gelegd. De accu had ik reeds losgekoppeld.
Heel voorzichtig trok ik het deksel er af en het nivo stond net tot iets onder de rand.
Ik had al een kunstof jerrycan van 5 liter bij de hand en een kunstof petroleum handpomp met een verlengde slang klaar staan.
Afbeelding
Voorzichtig stak ik de pomp in de benzine en op deze manier heb ik een aantal jerrycans er uit weten te pompen.
Gelukkig stond er een dorstige VW Polo naast mij die bijna droog stond. Hierna was zijn tank weer voor 3/4 vol.

Het nivo staat nu zo laag dat ik morgen de pomp kan demonteren en hopenlijk monteren.

To be continued...

vuurvosje

Bericht door vuurvosje » 19 jul 2014, 16:18

Het brandstofnivo stond nu op ongeveer een halve tank, dit heb ik vandaag kunnen controleren.
Ondanks de verhalen dat hij op 1/4 moet staan, moet ik zeggen dat een halve tank goed te doen is.

Het demonteren is redelijk eenvoudig.

Stap 1 is de achterbank verwijderen. Deze zit op 2 punten vastgeklikt. Met een korte ferme ruk ter hoogte van de voorstoelen komt deze los. De bank kun je naar boven en voren trekken.
Afbeelding

Aan de bijrijderskant zie je dat de toegang tot de brandstoftankdeksel. De bekleding is voorbewerkt en met een breekmes kun je deze voorzichtig lossnijden.
Afbeelding

Hierna zie je de afdichtdeksel die met 3 schroeven vast zit. Het is niet nodig om de rubber dop los te trekken zoals ik heb gedaan. Je kan de bekleding een beetje omvouwen om bij de schroeven te komen.
Afbeelding

Na het verwijderen van het deksel zal je zien dat er veel stof en vuil in ligt. Ik heb dit met lucht en een stofzuiger verwijderd. Maar met een doek en schoonmaakmiddel kan dat ook
Afbeelding
Afbeelding

Het loshalen van de stekker kan lastig zijn als je niet weet hoe. Pak de stekker aan de zijkanten beet en beweeg deze naar het midden van de deksel. Het omhulsel komt dan los en als je het ver genoeg hebt losgetrokken kan je de stekker er afhalen.
Afbeelding

Om er zeker van te zijn dat de brandstofpomp stroom krijgt moet je eerst de zekeringen controleren. Deze zitten in het handschoenenkastje maar ook achter in de kofferbak rechts. Hierna het relais controleren. Deze zit ook rechts achter in de kofferbak. Het is vanaf boven gezien de meest linkse. Degene die het dichtst bij de achterbank zit.
Plaats je vinger er op en laat iemand anders het contact in stand 2 zetten. Je moet hem voelen klikken.

Daarna is het zaak om te meten of er ook spanning op de contacten staat.
De onderste 2 (dunste kabels) zijn van de nivo sensor.
De bovenste 2 (dikste kabels) zijn van de brandstofpomp.
Afbeelding

Bij kontakt op stand 1 moet je ongeveer 11 volt op de onderste kontakten meten.
Bij kontakt stand 2 moet je dit op de bovenste kontakten meten.
Afbeelding

Als dit het geval is, zal waarschijnlijk je brandstofpomp zijn overleden. Bij het bestellen moet je opletten dat je de goede besteld, alsmede wat slangeklemmen. Vaak is het beter om ook gelijk het brandstoffilter te vervangen.

Om de pomp te vervangen moet je de ring loskloppen met een hamer en grote schroevendraaier. Tegen de klok in.
Het zal ongeveer een hele slag rond zijn voordat de ring los is.
Afbeelding

Nogmaals, dek alles goed af om geen lekkende benzine in de bekleding te krijgen.
Afbeelding

Als de ring los is, verwijder dan de brandstofleiding. Doe dit voor de zekerheid met een doek.
Afbeelding

Helaas heb ik geen foto's van de demontage van het deksel en het verwijderen van de pomp.
Maar doe dit rustig en zorg ervoor dat je niets afbreekt. Voorzichtig met een schroevendraaier het deksel oplichten tot hij los komt. Daarna de kunstof arm waar de nivosensor op zit iets naar binnen drukken en verder omhoog trekken. Kijk uit dat je het metalen armpje van de vlotter niet verbuigt.

De pomp loshalen kan door de twee plastic klemmen aan de zijkant van de pomp constructie naar binnen te duwen en de pomp voorzichtig los te trekken. Op de behuizing zit een kunstof pijpje met een O-ring. Hierdoor lijkt het geheel wat te klemmen. Gewoon een beetje wiebelen en verder trekken. Let hier trouwens ook op bij terugplaatsen!!!

Daarna is het zaak om de pomp te vervangen. Hiervoor is een hulpstuk te bestellen welke je over de pomp kan schuiven zodat je de drie plastic nokken naar buiten kunt drukken en de pomp uit de behuizing te halen.
In mijn geval had ik deze niet en moest ik improviseren. Verwijder eerst de behuizing door de driehoekrubbers voorzichtig met een schroevendraaier naar buiten te drukken. Het is even pielen maar de pomp past er echt tussendoor. LET OP dat je aan de onderkant het filter niet beschadigd!!!

Het loshalen van de pomp uit de behuizing was even lastig. Ik heb de oude pomp tussen de bankschroef gezet en zo kon ik met een paar schroevendraaiers en voorzichtig links rechts draaien de pomp er uit krijgen.
De pomp zit overigens aan de onderkant in de behuizing met een nok, dus helemaal ronddraaien lukt niet!
Voorzichtigheid met vlijt dus.
Hierna de nieuwe pomp terugplaatsen en de brandstofslang met een nieuwe slangeklem vastzetten.
Afbeelding

Op deze foto zie je de grote rubberen ring die je met terugplaatsen van de pomp eerst in de andere rubberen ring moet monteren. Dus NIET op de kunstof deksel doen en dan het geheel terugplaatsen. Gaat niet lukken namelijk.
Afbeelding

Eerst plaats je de pompbehuizing terug in de tank. Dit kan maar op 1 manier. Zorg dat het pijpje met de O-ring op de juiste plaats komt. Hierna moet de behuizing goed vastklikken. Daarna de brandstofslang naar binnen duwen, de rubberen ring in de rubberen buitenring plaatsen en voorzichtig het deksel met de vlotter terug plaatsen.

Dit is even een handigheidje. Steek de vlotter er voorzichtig in en verbuig niets. De vlotter zit aan een kunststof geleider. Deze moet onder in de tank in een soort holletje komen. Zie film. Dit kan het makkelijkste door een draaiende beweging.
Druk het geheel voorzichtig aan en zorg dat het lipje van de deksel in de uitsparing valt.

Plaats hierna de metalen ring terug en draai deze handvast.
Hierna de stekker terug plaatsen en de brandstofleiding aansluiten.

Stap 2:
Vervangen brandstof filter.
Dit is eigenlijk zeer eenvoudig. Eerst de kunststof beschermplaat loshalen. Daarna de eventuele druk verwijderen door de beschermdop van de nippel te halen en het ventiel in te drukken. Daarna snelkoppelingen en vacuumslang loshalen. Plaats de beschermdoppen van het nieuwe filter op het oude. Zo voorkom je dat er benzine zal gaan lekken. Twee bouten losdraaien en filter uitnemen.
Daarna met de juiste sleutels het vacuumhuis demonteren en met een nieuwe koperring terugplaatsen op het nieuwe filter. Vervolgens alles weer terugplaatsen. Echt redelijk simpel om te doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

...

Hierna kwam het spannende moment. Zal het beest na wat kuchen weer losbarsten???
Ik sloot de massa weer op de minpool en kroop achter het stuur, draaide het kontakt op 2 en hoorde een vertrouwd geluid. Dit heb ik nog een paar keer gedaan. Hierna draaide ik het kontakt door en na drie keer brulde de machine weer als vanouds. Ik heb hem een tijdje stationair laten draaien en vervolgens meegenomen voor een korte rit.

Het geeft een fijn gevoel dat er mensen zijn die met je mee willen denken en daarom bedank ik iedereen die hier op het forum een bijdrage heeft geleverd. Allemaal heel erg bedankt !!!

Case closed.

Hierbij een paar linkjes die mij van extra informatie hebben voorzien.

Brandstofpomp:
https://www.youtube.com/watch?v=apOHpW_K_Lk
https://www.youtube.com/watch?v=94sOpT8uuJM
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=578128
http://www.m5board.com/vbulletin/e39-m5 ... ire-6.html

Brandstoffilter:
https://www.youtube.com/watch?v=3g1BRj_OiDk

Also many thanks to ScannerDanner
http://scannerdanner.com/

(zie links hier onder). Belangrijk is om de accu los te koppelen en de deksel voorzichtig los te halen. Zorg er voor dat de druk weg is door de brandstoftoevoerleiding op de deksel met doeken los te halen. Er kan druk op staan. In mijn geval echter niet. Wat je eventueel kan doen is de stekker van de pomp los te maken en daarna de motor een paar keer starten.

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 19 jul 2014, 21:10

Graag gedaan.
Blij dat het toch relatief iets eenvoudigs is geweest en ook qua kosten te overzien.

Zal bij mij ook eens kijken hoe vuil dat allemaal is op de tank.

Maar zie ik nou roest aan je nippel van je benzineleiding. Wellicht later een keer vervangen ? Ook je remleiding lijkt roest te hebben of is dat van de klem afkomstig ?
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

vuurvosje

Bericht door vuurvosje » 19 jul 2014, 22:16

Klopt van die roestvorming. De leiding ga ik nog onderhanden nemen. De roest op de nippel is niet zo heel erg. Dat is alleen een stuk mantel, maar misschien dat ik die ook nog ga vervangen. Geeft weer een gerust gevoel. Op deze manier kom je altijd weer wat aandachtspunten tegen hè.

kotje

Bericht door kotje » 19 jul 2014, 23:57

mooi om te horen dat het opgelost is. netjes beschreven man.

gr

kotje

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”