Nog steeds een schommelend toerenteller

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
vato55

Nog steeds een schommelend toerenteller

Bericht door vato55 » 02 jun 2014, 17:49

Beste leden,

Vandaag mijn auto opgehaald bij de garage waarbij de koppelomvormer + oliewissel van de bak en vervanging filter was gedaan. Nu schakelt de auto veel soepeler dan voorheen en heb ik niet meer het gebonk wanneer de auto net niet stil stond bij bijvoorbeeld de stoplichten. Ik merk wel dat de toerenteller nog steeds rond de 100 km/h schommelt. Moet de koppelomvormer soort van 'ingereden' worden?

Ik moest de eerste duizend kilometer wel rustig aan doen van de garagehouder omdat de boel ingeleerd moet worden.

Wat kan nog het probleem zijn? Is de koppelomvormer niet vervangen maar alleen een oliewissel? Viel me ook op dat de toerenteller bij stationair draaien ook ging schommelen. Komt dit door hetzelfde probleem?

Iemand enig idee voordat ik terug ga naar de garage want ik word hier een beetje droevig van :s
BMW 530D E60 (sold)
BMW 520D G30 Msport

tom_il

Re: Nog steeds een schommelend toerenteller

Bericht door tom_il » 02 jun 2014, 18:46

Oliewissel is geen wondermiddel, zou idd kunnen zijn dat de koppel omvormer dient vervangen te worden.
525d E61 2007 pre-LCI

vato55

Bericht door vato55 » 02 jun 2014, 19:35

tom_il schreef:Oliewissel is geen wondermiddel, zou idd kunnen zijn dat de koppel omvormer dient vervangen te worden.
Die is ook vervangen... :s
BMW 530D E60 (sold)
BMW 520D G30 Msport

tom_il

Bericht door tom_il » 02 jun 2014, 21:19

Dan kan je niets anders doen dan volgen wat de garage zegt en afwachten. Als daarna niet opgelost is terug gaan.
525d E61 2007 pre-LCI

Source

Bericht door Source » 02 jun 2014, 22:28

Zoals ik het lees is de bak enkel gespoelt? Even checken bij de garage of de koppelvormer ook echt vervangen is. Zo ja door een gebruikt exemplaar, gereviseerd of een nieuwe?
Als je bijv. €350,- hebt betaald dan heb je enkel een spoeling.

De eerste duizend kilometer rustig aan doen, slaat nergens op.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

vato55

Bericht door vato55 » 03 jun 2014, 10:49

Source schreef:Zoals ik het lees is de bak enkel gespoelt? Even checken bij de garage of de koppelvormer ook echt vervangen is. Zo ja door een gebruikt exemplaar, gereviseerd of een nieuwe?
Als je bijv. €350,- hebt betaald dan heb je enkel een spoeling.

De eerste duizend kilometer rustig aan doen, slaat nergens op.
Ik heb 900 euro betaald voor het vervangen van de koppelomvormer + oliewissel. Maar omdat de klachten er nog zijn (wel minder geschommel overigens) dacht ik dat ze me misschien aan het naaien zijn :(
BMW 530D E60 (sold)
BMW 520D G30 Msport

malle pietje

Bericht door malle pietje » 03 jun 2014, 20:41

Ik zou me niet te snel genaaid voelen, ik heb mn bak bij ZF laten spoelen, ook in de hoop van het geschommel af te zijn. Maar ZF was daar snel vrij duidelijk in, het lag niet aan de bak maar aan de motor. Dus zo gek is het niet.

Ik zou eerst even afwachten en rustig de bak laten inleren, maar ben er redelijk zeker van dat het niet beter zal worden.

Wat de oorzaak dan wel is, geen idee. Zelf heb ik nog wat valse lucht puntjes die ik wil oplossen rondom het inlaatspruitstuk. Als dat is opgelost en de klachten blijven, dan ga ik wel verder zoeken.

malle pietje

Bericht door malle pietje » 10 jun 2014, 10:43

En inmiddels dit weekend het inlaatspruitstuk schoon gemaakt, nieuwe pakkingen en blinde plaatjes op de swirlflaps gezet, maar nog steeds een schommelende toerenteller.

Rustig aan verder zoeken dus.

vato55

Bericht door vato55 » 10 jun 2014, 11:02

malle pietje schreef:En inmiddels dit weekend het inlaatspruitstuk schoon gemaakt, nieuwe pakkingen en blinde plaatjes op de swirlflaps gezet, maar nog steeds een schommelende toerenteller.

Rustig aan verder zoeken dus.
Ik ben nu bijna duizend km verder en moet zeggen dat het schommelen wel meevalt, het is bijna minimaal. Ik merk wel dat de bak af en toe twijfelt om te schakelen. Maar goed heb de auto compleet laten uitlezen en alles was binnen de norm. Dus het zal allemaal wel :s
BMW 530D E60 (sold)
BMW 520D G30 Msport

Wing

Bericht door Wing » 22 jun 2014, 06:34

Als ik het zo lees heb ik twijfels wat ze precies gedaan hebben. Ik heb eerder dit jaar navraag gedaan voor de vervanging van de koppelomvormer. Dat alleen al kostte circa € 900,-. De bak spoelen en olieverversen (met nieuwe filter) kost circa € 450,-. Dus gevoelsmatig hebben ze iets weggelaten ??

Wat wellicht niet onbelangrijk is is het resetten van je bak. Weet je of dat gedaan is? Met een koude motor op contact zetten (niet starten), je gaspedaal helemaal naar beneden drukken gedurende 30 seconden, 15 seconden op contact, daarna 15 seconden uitzetten. Daarna opnieuw starten en normaal starten en rijden. Hij zet alles terug naar de fabrieksinstelling. En verkeerd aangeleerde zaken leert hij dan af. Succes.
F31 320DA en E88 120i cabrio

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”