LMM oorzaak van schokkend schakelen
LMM oorzaak van schokkend schakelen
Ik heb op een Duits forum gelezen dat een afwijken LMM de oorzaak kan zijn van minder soepel schakelen vd automaat. Testen zou je kunnen doen door de LMM af te schakelen(stekker eruit??).
Zo kun je testen of de LMM de oorzaak is, Wie heeft hier ervaring in?
Gr Goos
Zo kun je testen of de LMM de oorzaak is, Wie heeft hier ervaring in?
Gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i
Re: LMM oorzaak van schokkend schakelen
Als je bij iemand gaat die weet wat 'ie doet dan kan 'ie je zo zeggen of het aan de lmm ligt.
Vanuit mijn oogpunt staan die 2 dingen los van elkaar.
Vanuit mijn oogpunt staan die 2 dingen los van elkaar.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
- lekkerwijf1
Beste goos een kapotte lmm kan inderdaad problemen geven bij de automaat, ik heb het ook gehad. De automaat is soms in de war en schakelt maar op en af en bonkt. Gewoon even uitlezen en kijken of je storing hebt van de luchtmasameter
Bedankt voor de reacties, ik heb de auto laten uitlezen, geen storing aanwezig. Ook ben ik bij ZF geweest in Delftgrau, alle adaptie waarden van de automatische bak zijn gereset, dit heeft wel geholpen, hij schakelt wat rustiger, maar ik ben nog niet geheel tevreden (olie was 20.000 geleden al ververst in Dordmund bij ZF). Ik zal de LMM eerst eens een keer schoonmaken en kijken of dat effect heeft.
Gr Goos
Gr Goos
hier heb ik de passage uit het duitse forum.
So, nun habe ich das gemacht, was ich längst vor hatte.
Ich habe den LMM abgeklemmt und fahre ohne.
Und siehe da, keine Schaltschläge und unplausbile Schaltvorgänge mehr.
Auch das Drehmoment bis 2500U ist deutlich stärker.
Natürlich hat die Karre nun ab und zu leichte Leistungslöcher in unteren/mittleren Drehzahlen, je nach Gasstellung. Einen Sinn muss der LMM ja haben ;-)
Der neue ist bestellt und kommt hoffentlich bald. Ich denke der Ärger wird nun endlich ein Ende haben...
Een reactie hierop:
Leider taucht der erst auf, wenn er komplett im Ar... ist. Solange er noch falsche Werte gibt, welche nicht vollständig vom Steuergerät als unmöglich erkannt werden, gleichen alle anderen Sensoren (Lamdasonden etc.) dies aus.
Das ist auch der Grund, warum der LMM für Getriebeschäden mit verantwortlich ist.
Die ständig falschen Werte lassen die Kupplungen im Getriebe falsch arbeiten, z.B. ständiges schleifen bei zu starker Last --> ergo hoher Verschleiss.
Nicht jeder merkt wenn sein Getriebe komisch schaltet. Das Ding kann Monate/Jahre defekt sein... Der Hammer kommt wenns Getriebe platt ist. Vielen Getriebespezialisten tauschen bei der Getriebeinstandsetzung dem LMM grundsätzlich mit aus.
Na het wisselen:
ich hab den neuen LMM drin. Die Kiste läuft wie sie soll.
Anfangs brauch der ein paar KM zum einfahren und anlernen, aber nach spät. 50km war alles einwandfrei.
Die ZF-Niederlassung in HH ist top. Dort war ich auch letzte Woche. Klasse Service und nette Leute.
Toch de moeite waard om dit te testen denk ik, maar ik weet niet wat er precies gebeurt als je de stekker vd LMM even loshaalt.
gr Goos
So, nun habe ich das gemacht, was ich längst vor hatte.
Ich habe den LMM abgeklemmt und fahre ohne.
Und siehe da, keine Schaltschläge und unplausbile Schaltvorgänge mehr.
Auch das Drehmoment bis 2500U ist deutlich stärker.
Natürlich hat die Karre nun ab und zu leichte Leistungslöcher in unteren/mittleren Drehzahlen, je nach Gasstellung. Einen Sinn muss der LMM ja haben ;-)
Der neue ist bestellt und kommt hoffentlich bald. Ich denke der Ärger wird nun endlich ein Ende haben...
Een reactie hierop:
Leider taucht der erst auf, wenn er komplett im Ar... ist. Solange er noch falsche Werte gibt, welche nicht vollständig vom Steuergerät als unmöglich erkannt werden, gleichen alle anderen Sensoren (Lamdasonden etc.) dies aus.
Das ist auch der Grund, warum der LMM für Getriebeschäden mit verantwortlich ist.
Die ständig falschen Werte lassen die Kupplungen im Getriebe falsch arbeiten, z.B. ständiges schleifen bei zu starker Last --> ergo hoher Verschleiss.
Nicht jeder merkt wenn sein Getriebe komisch schaltet. Das Ding kann Monate/Jahre defekt sein... Der Hammer kommt wenns Getriebe platt ist. Vielen Getriebespezialisten tauschen bei der Getriebeinstandsetzung dem LMM grundsätzlich mit aus.
Na het wisselen:
ich hab den neuen LMM drin. Die Kiste läuft wie sie soll.
Anfangs brauch der ein paar KM zum einfahren und anlernen, aber nach spät. 50km war alles einwandfrei.
Die ZF-Niederlassung in HH ist top. Dort war ich auch letzte Woche. Klasse Service und nette Leute.
Toch de moeite waard om dit te testen denk ik, maar ik weet niet wat er precies gebeurt als je de stekker vd LMM even loshaalt.
gr Goos
Toch blijf ik bij mijn standpunt dat de lmm en de automaat los van elkaar staan.
De automaat gebruikt wel gegevens van de motor ecu. Als je motor "aparte dingen" gaat doen dan kan dit inderdaad invloed hebben op het schakelgedrag van de bak.
Als je de stekker van de lmm los haalt en gaat rijden dan gaat de motor in noodloop. Lampje op je tellerhuis zal dan ook aan gaan.
De automaat gebruikt wel gegevens van de motor ecu. Als je motor "aparte dingen" gaat doen dan kan dit inderdaad invloed hebben op het schakelgedrag van de bak.
Als je de stekker van de lmm los haalt en gaat rijden dan gaat de motor in noodloop. Lampje op je tellerhuis zal dan ook aan gaan.
Bedankt voor je reactie,
Vanavond heb ik de LMM gereinigd, tot mijn verbazing schakelt de bak anders nu, het opschakelen gebeurt bij een hoger toerental en het lijkt veel soepeler te gaan. Ok ik heb vanavond maar een paar km gereden het kan toeval zijn, komende dagen zal ik zien of ik het me niet verbeeld heb.
Gr Goos
Vanavond heb ik de LMM gereinigd, tot mijn verbazing schakelt de bak anders nu, het opschakelen gebeurt bij een hoger toerental en het lijkt veel soepeler te gaan. Ok ik heb vanavond maar een paar km gereden het kan toeval zijn, komende dagen zal ik zien of ik het me niet verbeeld heb.
Gr Goos
Hoe gaat het hiermee?
Na ongeveer een week en 500 km te hebben gereden blijft de bak beter schakelen, als ik voor het schoonmaken het schakelen een 6,5 zou geven is het nu zeker een 8. Voorheen stoorde ik mezelf continue aan het niet echt soepel schakelen, nu valt het niet meer op. Ik heb ook nog op andere forums gezocht, maar er wordt maar zelden wat over gezegd. Ik zou wel eens willen weten wat het mechanisme achter deze verbetering zou kunnen zijn. Het motor management communiceert met de automatische bak, dat is zeker, maar nergens kan ik vinden op wat voor manier de LMM een rol speelt.
Gr Goos
Gr Goos
Nog even een update, het soepeler schakelen was weer iets minder geworden, daarom toch maar de LMM vernieuwd.
Het is een duidelijk verschil (ondanks dat de LMM geen storing aangaf) Het schakelen gaat echt veel soepeler en de motor loopt stationair ook stabieler. Uit voorgaande discussie bleef het onduidelijk hoe de LMM invloed zou kunnen hebben op de automaat. Wat ik ook uit amerikaanse forums heb begrepen dat de automatische bak het koppel van de motor wil weten, op moment van schakelen (ivm aansturen van de rembanden). Om het koppel te bepalen heeft de sturing vd motor oa de ingenomen hoeveelheid lucht nodig. Het lijkt een redelijke verklaring hoe de LMM invloed kan hebben op het schakelgedrag. Tot nu toe ben ik tevreden.
Gr Goos
Het is een duidelijk verschil (ondanks dat de LMM geen storing aangaf) Het schakelen gaat echt veel soepeler en de motor loopt stationair ook stabieler. Uit voorgaande discussie bleef het onduidelijk hoe de LMM invloed zou kunnen hebben op de automaat. Wat ik ook uit amerikaanse forums heb begrepen dat de automatische bak het koppel van de motor wil weten, op moment van schakelen (ivm aansturen van de rembanden). Om het koppel te bepalen heeft de sturing vd motor oa de ingenomen hoeveelheid lucht nodig. Het lijkt een redelijke verklaring hoe de LMM invloed kan hebben op het schakelgedrag. Tot nu toe ben ik tevreden.
Gr Goos
- malle pietje
Interessante conclusie! Ik heb dezelfde passages gevonden en de LMM een dag of twee losgekoppeld gehad. De eerste 200km was het licht schokkende effect tijdens gelijke snelheid weg, daarna begon hij met regelmaat belabberd stationair te draaien. Voor mij reden om direct de stekker weer terug te stoppen. Daar is het hikkende gedrag niet meer mee terug gekomen, het slechte stationair draaien is er door gebleven zo eens per x ritten.
Uitlezen gaf geen enkele storing, ook geen oude, die gerelateerd was aan de LMM.
Maar goed, via ebay al voor 45 dollar te krijgen, dus misschien gewoon eens proberen.
Uitlezen gaf geen enkele storing, ook geen oude, die gerelateerd was aan de LMM.
Maar goed, via ebay al voor 45 dollar te krijgen, dus misschien gewoon eens proberen.
45 dollar ????? Dat is dan minimaal een hele oude gebruikte en moet je je afvragen of deze nog goed is en hoe lang deze eventueel goed blijft.
- malle pietje
Nee hoor, gewoon nieuw. Even googlen en hopsa.
Uiteraard geldt ook hier dat je geen idee hebt of het goed is, maar inmiddels ben ik er wel achter dat via ebay iets goedkoops kopen absoluut garantie voor prut is. Dus best het proberen waard.
Uiteraard geldt ook hier dat je geen idee hebt of het goed is, maar inmiddels ben ik er wel achter dat via ebay iets goedkoops kopen absoluut garantie voor prut is. Dus best het proberen waard.
Erg goedkoop maar ook geen idee welk merk, de nummers zijn Bosch en OEM referentienummers, dat betekent niet dat ze van Bosch zijn.
Ik zou me hier niet aan wagen alhoewel je voor die prijs eigenlijk niet kunt tobben.
Ik zou me hier niet aan wagen alhoewel je voor die prijs eigenlijk niet kunt tobben.
- malle pietje
Nou precies, daar val je geen buil aan. En zoals gezegd, ben daar lang voorzichtig mee geweest maar inmiddels met diverse items die eigenlijk te goedkoop waren om goed te zijn, toch al weer een hele tijd plezier.
Laten we eerlijk zijn, voor onderdelen geldt hetzelfde als voor de uurtarieven van de dealer: hoe meer stappen er tussen fabricage en afname zitten, of hoe meer mensen/gebouwen er van betaald moeten worden, hoe duurder het wordt. Koop het direct uit China of Japan, bij een fabrikant via de achterdeur, en je bespaart een hoop.
Laten we eerlijk zijn, voor onderdelen geldt hetzelfde als voor de uurtarieven van de dealer: hoe meer stappen er tussen fabricage en afname zitten, of hoe meer mensen/gebouwen er van betaald moeten worden, hoe duurder het wordt. Koop het direct uit China of Japan, bij een fabrikant via de achterdeur, en je bespaart een hoop.