E61 525i trilt tijdens optrekken
E61 525i trilt tijdens optrekken
Beste forumgebruikers,
Sinds kort ben ik na diverse goede ervaringen met de E46 een E61 avontuur aangegaan. Betreft een 525i Aut. (prod datum 12-2004) met 162.000 KM. Fijne auto, echter heb ik een vreemd probleem waar tot nog toe niemand van weet wat er scheelt.
De auto trilt bij rustig en normaal optrekken tussen de ca. 2000 tmp en de 3500 tmp. Met name in de 2 en 3 versnelling (vervolgens elke versnelling minder). Als de motor koud is lijkt het ietwat erger te zijn. Omdat de auto wsl nog nooit een AT olie wissel heeft gehad (afgelopen 6 jaar onderhoud gehad bij BMW de Jong in Amersfoort en daar is nooit AT olie gewisseld of anderszins wat aan de bak gedaan), leek het me wel verstandig om dit plaats te laten vinden. Na het lezen van diverse fora een afspraak gemaakt met ZF Nederland. Daar is de auto vandaag uitvoerig getest. Bak schakelt prima en er is ook geen enkele slipt geconstateerd. Men had in eerste instantie het vermoeden dat het de koppelomvormer zou kunnen zijn (onbalans oid.). Maar omdat het trillen zich ook voordoet bij stationair draaiende motor (lichte schommeling toerental), met name als het toerental verhoogd wordt tot 1100 tpm, adviseert men om eerst een grondige diagnose te laten uitvoeren op de motor zelf. Volgens ZF zou het wellicht een brandstofinspuiting, ontstekingsprobleem kunnen zijn. Juist omdat het zich ook voordoet zonder aandrijving. Als deze diagnose verder geen problemen oplevert, dan vermoed men dat het toch de koppelomvormer is.
Daar ZF Nederland nog geen spoelmachine heeft (verwacht men omstreeks mei/juni dit jaar) adviseert men mij terug te komen voor oliewissel als deze er wel is zodat men de koppelomvormer kan spoelen om zodoende eventuele vervuiling te verwijderen.
Ik kan helaas op geen enkel forum een vergelijkbaar probleem vinden. Ik ben dan ook zeer benieuwd of iemand wellicht een idee heeft wat er mis is.
Bvd voor jullie reacties!
Sinds kort ben ik na diverse goede ervaringen met de E46 een E61 avontuur aangegaan. Betreft een 525i Aut. (prod datum 12-2004) met 162.000 KM. Fijne auto, echter heb ik een vreemd probleem waar tot nog toe niemand van weet wat er scheelt.
De auto trilt bij rustig en normaal optrekken tussen de ca. 2000 tmp en de 3500 tmp. Met name in de 2 en 3 versnelling (vervolgens elke versnelling minder). Als de motor koud is lijkt het ietwat erger te zijn. Omdat de auto wsl nog nooit een AT olie wissel heeft gehad (afgelopen 6 jaar onderhoud gehad bij BMW de Jong in Amersfoort en daar is nooit AT olie gewisseld of anderszins wat aan de bak gedaan), leek het me wel verstandig om dit plaats te laten vinden. Na het lezen van diverse fora een afspraak gemaakt met ZF Nederland. Daar is de auto vandaag uitvoerig getest. Bak schakelt prima en er is ook geen enkele slipt geconstateerd. Men had in eerste instantie het vermoeden dat het de koppelomvormer zou kunnen zijn (onbalans oid.). Maar omdat het trillen zich ook voordoet bij stationair draaiende motor (lichte schommeling toerental), met name als het toerental verhoogd wordt tot 1100 tpm, adviseert men om eerst een grondige diagnose te laten uitvoeren op de motor zelf. Volgens ZF zou het wellicht een brandstofinspuiting, ontstekingsprobleem kunnen zijn. Juist omdat het zich ook voordoet zonder aandrijving. Als deze diagnose verder geen problemen oplevert, dan vermoed men dat het toch de koppelomvormer is.
Daar ZF Nederland nog geen spoelmachine heeft (verwacht men omstreeks mei/juni dit jaar) adviseert men mij terug te komen voor oliewissel als deze er wel is zodat men de koppelomvormer kan spoelen om zodoende eventuele vervuiling te verwijderen.
Ik kan helaas op geen enkel forum een vergelijkbaar probleem vinden. Ik ben dan ook zeer benieuwd of iemand wellicht een idee heeft wat er mis is.
Bvd voor jullie reacties!
Laatst gewijzigd door devoes op 29 aug 2014, 08:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: E61 525i trilt tijdens rijden en stationair
Misschien dat één van de 6 bobines de geest heeft gegeven. Ik zou als eerste deze eens laten controleren samen met de bougies.
Mvg ddv
Mvg ddv
"_______"
Re: E61 525i trilt tijdens rijden
Bedankt voor het meedenken en je reactie ddv
. Eventuele andere aanvulling op deze reactie zijn altijd welkom. B.t.w., de bougies zijn 4000 km geleden vervangen bij de dealer. Dat heeft men mij althans gezegd. Ik zal het i.i.g. controleren.
Grt,
Marco
Grt,
Marco
Laatst gewijzigd door devoes op 29 aug 2014, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: E61 525i trilt tijdens rijden
Gisteren diagnose uit laten voeren van de motor (ontsteking, injectors ed.). Bougies gecontroleerd (mogelijk toch niet 4000 km geleden vervangen, zoals BMW de Jong aan had gegeven, gezien de bruinkleurige randen bovenop het witte gedeelte van de bougies) + bobines. Er was een minimale afwijking qua optimale verbranding (0.1 terwijl 0.3 de max tollerantie is). Dit zou i.i.g. niet voor het probleem kunnen zorgen. Men verdenkt toch de cardanas, tussenlager of mss toch de koppelomvormer. Over 3 weken laat ik de AT olie vervangen (doorspoelen maar niet power flushen) + koppelomvormer ed. door perslucht schoon laten blazen. Voor deze klus moet toch van alles verwijderd worden zodat de cardanas en het tussenlager zichtbaar wordt. Wellicht kan dan het probleem al direct geconstateerd worden. We zijn benieuwd.
Laatst gewijzigd door devoes op 29 aug 2014, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: E61 525i trilt tijdens rijden en stationair
Als het bij stationair draaiende motor zich ook voordoet, lijkt mij de mogelijkheid van de cardanas en koppelomvormer heel vreemd. Ik ben benieuwd wat ze als oorzaak zullen vinden. Succes ermee!
ddv
ddv
"_______"
Re: E61 525i trilt tijdens optrekken
Ik begin, na wat meer ervaring met de auto toch idd het vermoeden te krijgen dat het niet in de aandrijflijn zit. Je voelt namelijk toch een lichte maar duidelijke trilling door de auto gaan als je motor rond 1100 tpm laat draaien (in N). Als je vanuit stationair wegrijdt voel je echter rond dat toerental niets. Dan begint het namelijk pas rond de 1500 tot ca. 3000 tpm. Met name in de 3e en 4e trap is de trilling dan voelbaar. Tevens lijkt het er toch op dat het zich duidelijker voordoet als de motor warm is.
Mocht het vermoeden toch uitgaan naar de koppelomvormer, dan ben ik nog wel benieuwd of deze rond die 1100 tpm stationair al meedraait. Kan iemand me hierop een antwoord geven?
Mocht het vermoeden toch uitgaan naar de koppelomvormer, dan ben ik nog wel benieuwd of deze rond die 1100 tpm stationair al meedraait. Kan iemand me hierop een antwoord geven?
Laatst gewijzigd door devoes op 29 aug 2014, 08:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: E61 525i trilt tijdens optrekken en stationair
Die draait vanaf stationair toerental al mee, vandaar dat de auto al kruipt in zijn D en je de voet op het rempedaal moet houden om stil te blijven staan.
Mvg ddv
Mvg ddv
"_______"
Re: E61 525i trilt tijdens optrekken
Oke, dan zou de koppelomvormer toch een steeds serieuzere verdachte kunnen zijn. Ik hoop na afspraak v.w. meer te weten. K.u.p.
Thx ddv
Grt,
Marco
Thx ddv
Grt,
Marco
Laatst gewijzigd door devoes op 29 aug 2014, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: E61 525i trilt tijdens optrekken
Oke, even een tussendoor bericht. Auto staat momenteel op de brug. AT olie + filter is vervangen. Om de aandrijving nader te inspecteren is de uitlaat verwijderd en de cardanas losgehaald. Deze is gecontroleerd en blijkt in orde. Echter zijn wel 2 opvallende andere dingen gevonden, namelijk: een bak ophangrubber was versleten. Dit zou een trilling kunnen veroorzaken maar de vraag is dan alleen of dit het gevolg is van... of de oorzaak. Daarnaast liep het homokineet cardanas lager (oem benaming: Synchronisatieschakel z gekartelde pen) nogal stroef. Volgens de specialist komt dit eigenlijk niet of nauwelijks voor. Dit onderdeel is zojuist besteld om het iig maar te vervangen. Al met al gaat de teller qua kosten nu al behoorlijk oplopen
Als bovenstaande is gefixt, dan is het afwachten wat de proefrit voor resultaat geeft. Blijft spannend.
Als bovenstaande is gefixt, dan is het afwachten wat de proefrit voor resultaat geeft. Blijft spannend.
Laatst gewijzigd door devoes op 29 aug 2014, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: E61 525i trilt tijdens optrekken
Gisteren de auto opgehaald. Circa 40 km gereden. De (eerste) indruk is oke! Tot op heden geen vervelende trilling/rilling bij optrekken meer gevoeld. Wat een feest. Wel bij 900 euries lichter
Maar een olie + filterwissel kost normaal al snel 450 tot wel 650 euro (afhankelijk van wie het doet en wat er exact wordt uitgevoerd). Nu is alles in details afgewerkt. Extra kosten zaten dus in de 2 AT bakrubbers, homokineet cardanaslager, uitlaatpakkingen, pakking/o-ring stekkeraansluiting AT, controle cardanas + extra arbeid). Tsja.. en nu maar hopen dat het niet terug komt.
Laatst gewijzigd door devoes op 29 aug 2014, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: E61 525i trilt tijdens optrekken en stationair
Netjesdevoes schreef:Gisteren de auto opgehaald. Circa 40 km gereden. De (eerste) indruk is oke! Tot op heden geen vervelende trilling/rilling bij optrekken meer gevoeld. Wat een feest. Wel bij 900 euries lichterMaar een olie + filterwissel kost normaal al snel 450 tot wel 650 euro (afhankelijk van wie het doet en wat er exact wordt uitgevoerd). Nu is alles in details afgewerkt. Extra kosten zaten dus in de 2 AT bakrubbers, homokineet cardanaslager, uitlaatpakkingen, pakking/o-ring stekkeraansluiting AT, controle cardanas + extra arbeid). Tsja.. en nu maar hopen dat het niet terug komt.
BMW 530D E60 (sold)
BMW 520D G30 Msport
BMW 520D G30 Msport
Re: E61 525i trilt tijdens optrekken en stationair
Mooi dat het is opgelost! Zat het toch in een andere hoek dan ik had verwacht.
Heel veel rijplezier!
Mvg ddv
Heel veel rijplezier!
Mvg ddv
"_______"
Re: E61 525i trilt tijdens optrekken
Beste forumleden,
We zijn inmiddels 3 maanden verder en ik geniet nog telkens van mijn mooie en rijk uitgeruste Bimmer. Echter is het trillen toch niet verdwenen. Al redelijk snel na de reparatie/ OH beurt kwam het terug. Heb zelfs ook het vermoeden dat het gevoelsmatig (tussen de oren) even weg is geweest omdat de punten die verdacht werden allemaal zijn aangepakt (AT oliewissel, AT bakrubbers, homokineet cardanaslager vervangen etc.).
Ik heb het probleem zelf nog eens goed geanalyseerd. Wat gebeurd er precies:
Enkel bij rustig, normaal en hard optrekken (versnellen dus) trilt de hele auto. Dit gebeurd alleen tussen ca. 30 km/u tot ca. 50 km/u. Daarvoor en daarna geen vuiltje aan de lucht. Bij constante snelheid in genoemd snelheidsgebied (bijvoorbeeld 40 km/u) is er ook niets aan de hand.
Als proef heb ik de automaat ook in de manueel stand gezet en in alle versnellingen afzonderlijk (m.u.v. 6 want dan schakelt de bak toch zelf terug naar 4 of lager) opgetrokken van 30km/u tot 50 km/u. De trilling is dan in alle versnellingen op precies hetzelfde moment (tussen ca. 30 km/u en 50 km/u) op dezelfde manier te voelen. HET IS DUS TOERENTAL ONAFHANKELIJK. Ik krijg daarmee toch het vermoeden dat het niet in de AT zelf zit of in de motor (motorsteun, injectoren etc. etc.) maar wellicht toch de cardanas of een aandrijfas, omdat deze (samen met de wielen, en die heb ik al eens gewisseld) altijd dezelfde snelheid draaien, ongeacht motortoerental en stand versnelling.... Of trek ik hiermee als leek wellicht toch een verkeerde conclusie??
We zijn inmiddels 3 maanden verder en ik geniet nog telkens van mijn mooie en rijk uitgeruste Bimmer. Echter is het trillen toch niet verdwenen. Al redelijk snel na de reparatie/ OH beurt kwam het terug. Heb zelfs ook het vermoeden dat het gevoelsmatig (tussen de oren) even weg is geweest omdat de punten die verdacht werden allemaal zijn aangepakt (AT oliewissel, AT bakrubbers, homokineet cardanaslager vervangen etc.).
Ik heb het probleem zelf nog eens goed geanalyseerd. Wat gebeurd er precies:
Enkel bij rustig, normaal en hard optrekken (versnellen dus) trilt de hele auto. Dit gebeurd alleen tussen ca. 30 km/u tot ca. 50 km/u. Daarvoor en daarna geen vuiltje aan de lucht. Bij constante snelheid in genoemd snelheidsgebied (bijvoorbeeld 40 km/u) is er ook niets aan de hand.
Als proef heb ik de automaat ook in de manueel stand gezet en in alle versnellingen afzonderlijk (m.u.v. 6 want dan schakelt de bak toch zelf terug naar 4 of lager) opgetrokken van 30km/u tot 50 km/u. De trilling is dan in alle versnellingen op precies hetzelfde moment (tussen ca. 30 km/u en 50 km/u) op dezelfde manier te voelen. HET IS DUS TOERENTAL ONAFHANKELIJK. Ik krijg daarmee toch het vermoeden dat het niet in de AT zelf zit of in de motor (motorsteun, injectoren etc. etc.) maar wellicht toch de cardanas of een aandrijfas, omdat deze (samen met de wielen, en die heb ik al eens gewisseld) altijd dezelfde snelheid draaien, ongeacht motortoerental en stand versnelling.... Of trek ik hiermee als leek wellicht toch een verkeerde conclusie??
Laatst gewijzigd door devoes op 29 aug 2014, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.

