BMW 318 stappenmotor
BMW 318 stappenmotor
Hoe kan ik deze demonteren en reinigen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kom er namelijk niet zo heel erg goed bij.
De stappenmotor maakt nogal geluid en de motor stoot af en toe, dus ik denk dat het aan de stappenmotor ligt.
Alvast bedankt,
Luuk Botzen
De stappenmotor maakt nogal geluid en de motor stoot af en toe, dus ik denk dat het aan de stappenmotor ligt.
Alvast bedankt,
Luuk Botzen
-
streamline
Re: BMW 318 stappenmotor
welk bouwjaar is de auto?
Hij is van maart 2000.
Bedoel je de DISA-klep? M43TU motor neem ik aan?
Ik heb een M43B19 motor,
Dit onderdeel maakt geluid, dacht dat dat de stappenmotor was?
Dit is trouwens niet mijn auto/motor.

Dit onderdeel maakt geluid, dacht dat dat de stappenmotor was?
Dit is trouwens niet mijn auto/motor.

Omcirkelde is inderdaad de DISA-klep. Ik had de mijnes vorige jaar vervangen (bleek nog in goede conditie na 2 ton, beetje vuil).
Zie link voor een DIY.
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?p=12998212
(Bij het eruittrekken van de DISA, deze voorzichtig naar links buigen (gezien vanaf linkervoorzijde motorcompartiment) om deze geheel eruit te krijgen.
Zie link voor een DIY.
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?p=12998212
(Bij het eruittrekken van de DISA, deze voorzichtig naar links buigen (gezien vanaf linkervoorzijde motorcompartiment) om deze geheel eruit te krijgen.
Oh, haha de disa dus. Wat doet dit onderdeel en kan deze ook het stoten van de motor bij gas geven en loslaten vooroorzaken?
En waar zit dan de stappenmotor?
Bedankt voor je reactie!
En waar zit dan de stappenmotor?
Bedankt voor je reactie!
De disa-klep bepaald de lengte van de inlaat. Dit zou voor meer koppel zorgen in de lage toerenregionen wanneer de klep open staat en hoog vermogen in gesloten stand. Als deze ratelt dan is ie aan vervanging toe.
Of er nog een aparte stationairregelaar op deze motor zit zou ik ook graag willen weten. Ik heb 'm nog niet gevonden
Of er nog een aparte stationairregelaar op deze motor zit zou ik ook graag willen weten. Ik heb 'm nog niet gevonden
Dus hij valt niet schoon te maken? Ook geen poging waard?
En klopt het ook dat de auto meer verbruikt als deze niet goed functioneert
En klopt het ook dat de auto meer verbruikt als deze niet goed functioneert
Je kan de vlinderklep in de disa wel controleren op werking en schoonmaken. Ik denk niet dat het invloed heeft op het verbruik maar meer op prestatie.
Ik heb zelf nog een link gevonden die omschrijft waar de stationairregelaar zou moeten zitten. Ik ga dit van de week eens uitbouwen nu het toch lkkr weer is
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=695846
Ik heb zelf nog een link gevonden die omschrijft waar de stationairregelaar zou moeten zitten. Ik ga dit van de week eens uitbouwen nu het toch lkkr weer is
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=695846
-
ijsselmeer
Hallo Wiren ,
Weet je al waar de stappenmotor zit ????
Weet je al waar de stappenmotor zit ????
Varen is fijner dan je denkt
Hoi IJsselmeer,
Ik heb 'm gevonden. De mijnes zakte soms bij bijv. een stoplicht in de toerental. Dus ik dacht laat ik deze ook schoonmaken (was de gasklep aan het schoonmaken omdat deze klemde door aangekoekte troep).
Helaas de stappenmotor moeten vervangen om dat ik 'm vernaggeld had door de stappenmotor schoon te hebben gemaakt met remmenreiniger
De bedoeling was om de zwarte aanslag eruit te krijgen maar blijkbaar komt de reiniger ook in de stappenmotor zelf
Dus beter niet schoonmaken...
Een nieuwe kostte mij ca. €280 bij de dealert voor zo'n klein simpele onderdeel
De stappenmotor zit bij de M43TU B19 op het gasklephuis rechts van de gasklephoeksensor.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=13&fg=15
#9 Leegloopreelventil + pakking #10
In Duitsland kan je ze goedkoper krijgen maar zorg wel voor een OEM onderdeel (Bosch).
Ik heb 'm gevonden. De mijnes zakte soms bij bijv. een stoplicht in de toerental. Dus ik dacht laat ik deze ook schoonmaken (was de gasklep aan het schoonmaken omdat deze klemde door aangekoekte troep).
Helaas de stappenmotor moeten vervangen om dat ik 'm vernaggeld had door de stappenmotor schoon te hebben gemaakt met remmenreiniger
Een nieuwe kostte mij ca. €280 bij de dealert voor zo'n klein simpele onderdeel
De stappenmotor zit bij de M43TU B19 op het gasklephuis rechts van de gasklephoeksensor.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=13&fg=15
#9 Leegloopreelventil + pakking #10
In Duitsland kan je ze goedkoper krijgen maar zorg wel voor een OEM onderdeel (Bosch).
Even voor de duidelijkheid:
Een M43 heeft geen stappenmotor, dus wat je vervangen hebt weet ik niet, maar een stappenmotor is het niet.
Wel heeft deze motor een gasklepsensor (meet de stand van de gasklep) en een stationairregelaar (die "leegloopventiel") die zorgt voor de afregeling van het stationair toerental.
De DISA klep is redelijk foolproof, maar heeft wel een zwakke plek en wel de bedieningsstang intern. Deze wil wel eens afbreken. Aan de DISA-klep is niets te repareren en kan alleen vervangen worden.
Groet,
Rob
Een M43 heeft geen stappenmotor, dus wat je vervangen hebt weet ik niet, maar een stappenmotor is het niet.
Wel heeft deze motor een gasklepsensor (meet de stand van de gasklep) en een stationairregelaar (die "leegloopventiel") die zorgt voor de afregeling van het stationair toerental.
De DISA klep is redelijk foolproof, maar heeft wel een zwakke plek en wel de bedieningsstang intern. Deze wil wel eens afbreken. Aan de DISA-klep is niets te repareren en kan alleen vervangen worden.
Groet,
Rob
@Rob75 In de leegloopreelventil (ofwel stationair regelaar) zit een klep voor het regelen van extra luchtaanvoer bij nullast welke aangedreven wordt d.m.v een stappenmotor. De vlinderklep in de DISA werkt ook op deze manier, of ben ik nou gek?
Dan is het helder wat je bedoelt. Normaal wordt met stappenmotor de aandrijving van de gasklep genoemd bij een elektronisch gasklephuis en houden we het op stationairregelaar (die inderdaad een stappenmotor heeft) voor een normaal gasklephuis.
De DISA-klep is open of dicht en is dus gewoon een elektromagneet.
Groet,
Rob
De DISA-klep is open of dicht en is dus gewoon een elektromagneet.
Groet,
Rob