Mijn auto is tot 2 ton dealer onderhouden en heeft daarna een wat minder traceerbare historie. Ik verwacht dus dat de olie en filter nog nooit zijn vervangen. Hoogste tijd dus.
Onze 525i heeft bij ATS in Rijswijk schone olie en filter gekregen voor 275, wat ik een bijzonder schappelijke prijs vond. Olie, filter en brughuur bij elkaar kosten al 315, dus daarvoor ging ik mn handen niet vies maken.
Bij autrans en ZF in Delfgauw begrijp ik dat de kosten beginnen bij circa 450 a 500e. Uit deze quote van ZF begrijp ik dat bij de 6 bak de servicebeurt inhoudt, olie en filter + klein materiaal en een testrit. Is bij mijn bak nou wel of niet sprake van reinigen van de mechatronic?
Mis ik iets of is dit prima zelf te doen? Wat internetten leerde me zo'n beetje wat deze meneer vertelt:Wat omvat een servicebeurt :
• Uitlezen en diagnose stellen van de transmissie
• Verversen van de olie
• Vervangen van de filter
• Vervangen van diversen klein materiaal (rubbers, dichtdelen, boutjes etc etc)
• Reinigen van de “mechatronic” (brein van de bak) Vervangen van klepjes bij uw transmissie is niet van toepassing, dit wordt alleen toegepast bij 5 gangs transmissies.
• Evt wissen van storingen, resetten van adaptiewaarden (in geval van klachten)
• Proefrit, vóór en ná de wissel
Youtube filmpje
Ik wil het best proberen want het scheelt ongeveer de helft! Maar dan niet als het daarmee maar half gebeurt....