Bonk als ik me koppeling in trap
Bonk als ik me koppeling in trap
Ik heb last van een bonk als ik mijn koppeling intrap en loslaat. Alsof er speling ergens speling zit. Vooral in z'n achteruit hoor je het erg. Wat zou dit kunnen zijn?
Ik heb een BMW 318Ci uit het jaar 2000 met een M43B19 motor.
Alvast bedankt.
Groet, Luuk
Ik heb een BMW 318Ci uit het jaar 2000 met een M43B19 motor.
Alvast bedankt.
Groet, Luuk
Re: Bonk als ik me koppeling in trap
Ik heb dit zelf ook. Ik vermoed de hardyschijf en wil deze op korte termijn laten vervangen omdat deze ook al scheuren vertoonde (opmerking bij de APK) maar was nog niet desastreus.
Re: Bonk als ik me koppeling in trap
Het kan eigelijk alles zijn wat met de aandrijfing te maken heeft.
Ik dacht zelf ook dat het de hardy schijf was maar bleek het tussenlager om de aandrijf as zit.
Hitteschilt demonteren en volgende nakijken:
hardyschijf
tussenlager
ophanging differentieel
Speling in diff zelf
Wat ook vaak deze bonkt veroorzaakt is het tweemassavliegwiel, alleen hoe je dit even snel kan nakijken weet ik niet.
Ik dacht zelf ook dat het de hardy schijf was maar bleek het tussenlager om de aandrijf as zit.
Hitteschilt demonteren en volgende nakijken:
hardyschijf
tussenlager
ophanging differentieel
Speling in diff zelf
Wat ook vaak deze bonkt veroorzaakt is het tweemassavliegwiel, alleen hoe je dit even snel kan nakijken weet ik niet.
Re: Bonk als ik me koppeling in trap
Bij jou was het gebonk dus volledig weg na het vervangen van het tussenlager. Weet je toevallig precies wel onderdeel?
http://bmwfans.info/parts-catalog/E46-S ... sal_joint/
Ik heb al een jaar of 2/3 constant bij koppelen in de R en eerste versnelling dat de bonk er is. Ik heb de hardyschijf van die van mij toen bekeken, zag er niet versleten uit.
http://bmwfans.info/parts-catalog/E46-S ... sal_joint/
Ik heb al een jaar of 2/3 constant bij koppelen in de R en eerste versnelling dat de bonk er is. Ik heb de hardyschijf van die van mij toen bekeken, zag er niet versleten uit.
Re: Bonk als ik me koppeling in trap
Tussen"lager" cardan-as is #8 (er zijn 2 versies, automaat of handgeschakeld).
Kogellager is #9.
Kogellager is #9.
Re: Bonk als ik me koppeling in trap
Bedankt, ik laat zowel nr 8 en 9 dan vervangen. Neem aan dat alleen de cardanas los moet, en dat de versnellingsbak gewoon kan blijven.
Re: Bonk als ik me koppeling in trap
Ja, je kan de as er gewoon tussenuit halen.
Het is wel belangrijk dat je de aandrijfas weer presies zo montereerd als dat je hem demonterende.
Dus bij het diff, versnellingsbak en de 2 delen van de as even met een krijtje ofzo (of centerpin) noteren hoe hij zat.
Als je dit niet doen kan het zijn dat je trillingen krijgt omdat de as is uitgelijnd (geloof ik).
Het is wel belangrijk dat je de aandrijfas weer presies zo montereerd als dat je hem demonterende.
Dus bij het diff, versnellingsbak en de 2 delen van de as even met een krijtje ofzo (of centerpin) noteren hoe hij zat.
Als je dit niet doen kan het zijn dat je trillingen krijgt omdat de as is uitgelijnd (geloof ik).
Re: Bonk als ik me koppeling in trap
Ik wil je nog wel de tip geven om eerst goed na te kijken of het vervangen van deze onderdelen wel echt nodig is.
Er staat op internet heel veel informatie over bonkende aandrijflijnen van de e46.
Heel vaak zijn het 2 dingen ophaning diff en 2massavliegwiel.
Ik zou eerst goed nakijken waar nu presies het probleem zit.
Er staat op internet heel veel informatie over bonkende aandrijflijnen van de e46.
Heel vaak zijn het 2 dingen ophaning diff en 2massavliegwiel.
Ik zou eerst goed nakijken waar nu presies het probleem zit.
Re: Bonk als ik me koppeling in trap
Ik ga ook eens kijken wat het kan zijn.
Bedankt voor de handige info!
Bedankt voor de handige info!