Hulp bij mijn audio!!

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
ruttiebar
Contacteer:

Hulp bij mijn audio!!

Bericht door ruttiebar » 13 mar 2014, 19:25

Beste bimmerfanaten,

Ik heb een paar vragen over mijn audio in m'n e46 m.b.t het aansluiten van mijn iPhone via aux/bluetooth/usb. Ben hier nu al een aantal dagen mee bezig, tientallen websites en fora gelezen, aux kabeltjes gesoldeerd, een tweede (nieuwere) business cd gekocht maar ben nog steek verder. Sterker nog, ik ben een euro of €100 armer.

Mijn wensen zijn als volgt:
-Muziek en handsfree bellen via bluetooth
-Een usb aansluiting voor het opladen van een iPhone of ander apparaat en het afspelen van muziek
-Een aux aansluiting
-ID3 tags
-Stuurbediening

Nu kwam ik een leuke diy tegen waarin werd uitgelegd hoe je d.m.v een IDE stekker, kabels en een jackplug de standaard business cd aux kon laten afspelen. Ik heb dat maar meteen even geprobeerd zodat ik alvast even kon genieten van mijn muziek vanaf de iPhone voordat ik direct een dension of GROM zou gaan aanschaffen. Helaas kwam ik er snel achter dat dat niet ging werken met de huidige pinnen op deze radio (part nr: 6512-6 909 882).
Afbeelding

Daarom ben ik daarna op zoek gegaan naar een nieuwer type radio met aan beide kanten de 10 pinnen en een mode-knop zoals ook te zien is op de verschillende diy's. Via marktplaats de radio opgehaald:
Afbeelding
Afbeelding
Nu moest dit wel gaan werken leek me. Vol goede moed sloot ik de nieuwe radio aan met de aux stekker, lekker nummertje aan op mijn iPhone, maar helaas; geen geluid... :nee:
Na opnieuw het internet afgespeurd te hebben kwam ik een lijst tegen met alle verschillende type radio's die voor de E46 geproduceerd zijn en hun functies. Was ik dit nou maar eerder tegen gekomen!!! Inderdaad, ook het nieuwere type dat ik net gekocht had ondersteund dit niet, sh**! Nu zit ik met twee radio's die nagenoeg hetzelfde zijn.

Dat gepruts met die aux kabel ben ik nu zat.
Een dension of een grom met bluetooth lijkt me wel wat. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
En welke van de twee radio's biedt nu de meeste functies i.c.m één van deze apparaatjes?

Het lijkt mij dat het nieuwere type beter is maar daar heb ik dan weer de volgende vraag over.
Bij de oude zitten er twee antenne kabels achterin geprikt, een dikke en een dunne, prima ontvangst. Bij de nieuwere enkel de dunne en wanneer ik die erin prik is de ontvangst van de radio zeer slecht. Hoe komt dit?
De twee kabels:
Afbeelding

Dan nog de laatste vraag; waarvoor die het stekkerblokje welke al in de oude radio zat? CD wisselaar, telefoon?
Afbeelding

Excuses voor het gecompliceerde hopelijk niet al te onoverzichtelijke verhaal. Hoop dat jullie mij kunnen helpen!

PS: ik heb nu dus een business cd radio te kopen maar weet nog niet welke! :P

bilkert35

Re: Hulp bij mijn audio!!

Bericht door bilkert35 » 13 mar 2014, 20:22

Stekker lijkt van de cd wisselaar.
Hier een handige link.
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... 3-Data-CDs!

erikselhorst

Bericht door erikselhorst » 13 mar 2014, 20:44

Veel BMW's zijn pre-wired. Dat wil zeggen dat veel bekabeling al gelegd is om achteraf opties aan te sluiten. De witte kabel is inderdaad voor een eventuele wisselaar. Mocht je een Dension o.i.d. aansluiten, dan gebruik je de ingang van de wisselaar, dus dat maakt de wisselaarkabel (dubbel) overbodig.
De 2 antennekabels liggen er omdat er bij andere affabriek radio's nog wel eens gewerkt wordt met een tweede antenneversterker. Als ik mij niet vergis een density amplifier, die in de rechter c-lijst gemonteerd zit. Jij hebt deze niet nodig, dus het enige wat je nodig hebt is een verloopstekker naar de originele antennekabel.

ruttiebar
Contacteer:

Bericht door ruttiebar » 13 mar 2014, 21:40

Bedankt voor jullie reacties!

Het zou dus het beste zijn om de nieuwe radio in te bouwen en daar de dension, grom, yatour of Dice op aan te sluiten en de oude dan te verkopen?

Welke interface raden jullie mij aan (Bluetooth audio en handsfree, ID3, stuurbediening) ?
En welk verloopstekkertje?

ruttiebar
Contacteer:

Bericht door ruttiebar » 14 mar 2014, 16:05

Verloopstukje heb ik inmiddels gehaald bij de lokale dealer. Het ging om een fakra naar female iso antenne stekkertje. Twee tientjes, opgelost. Nu nog een interface!

Welke raden jullie me aan? Dension, grom?

erikselhorst

Bericht door erikselhorst » 14 mar 2014, 17:17

Ik heb een Dension en ben erg tevreden mee. Vooral de verschillende firmware updates die je kunt downloaden bij kleine problemen (ik had bv een te hoog ingang volume, waardoor er een kraak in zat) zijn ideaal!

ruttiebar
Contacteer:

Bericht door ruttiebar » 14 mar 2014, 19:49

Dat klinkt goed;). Gebruik je een versie met Bluetooth i.c.m met een iPhone/iPod toevallig?

erikselhorst

Bericht door erikselhorst » 14 mar 2014, 19:54

Die was me net te duur, dus ik heb gewoon een bekabelde versie

ruttiebar
Contacteer:

Bericht door ruttiebar » 15 mar 2014, 17:51

Ik ga denk ik toch voor de bluetooth versie. Vind ik wel erg handig!

Overigens, nu met het verloopkabeltje lijkt mijn radio bereik een stuk slechter. Veel meer ruis. Heeft dat dan toch te maken met het feit dat ik nu maar 1 van de 2 kabels gebruik?

ruttiebar
Contacteer:

Bericht door ruttiebar » 31 mar 2014, 16:20

Heb de Dension gateway lite met bluetooth besteld. Binnen enkele dagen verwacht ik hem te ontvangen.
Na de installatie zal ik mijn bevindingen hier nog even posten!

Het probleem met de verminderde radio-ontvangst is overigens nog niet verholpen.. Iemand een idee waar dit door kan komen?

ruttiebar
Contacteer:

Bericht door ruttiebar » 03 apr 2014, 17:56

De Dension Gateway Lite BT is geïnstalleerd. Werkt erg fijn en het geluid is ook goed! Installatie was prima te doen, op het losmaken van de A-stijl voor het microfoontje na dan...
Enige wat me tegenvalt is dat ik geen ID3 tracknamen zie verschijnen op het display wanneer ik muziek stream via bluetooth, dit werkt wel via een usb-stick maar daar gebruik ik hem niet voor. Overigens ook jammer dat ik m'n iPhone 5 niet kan opladen via de usb poort op de dension.

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 03 apr 2014, 17:58

antenne zit in de achteruit. Krijgt die antenneversterker wel een puls? of is hij misschien kapot?
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

ruttiebar
Contacteer:

Bericht door ruttiebar » 05 apr 2014, 17:00

Dat lijkt me niet de oorzaak van het probleem. Het zou wel erg toevallig zijn dat precies op het moment dat ik van radio wisselde de antenne/antenneversterker gesneuveld is.

Wat ik zelf denk is dat bij de oudere business cd het signaal van de antenne en de antenneversterker opgesplitst is in twee stekkers. En bij de nieuwere types dit samen in één enkele stekker gecombineerd is. Echter heb ik natuurlijk de bedrading voor het oudere type dus de antenne krijgt geen extra versterking.
Zou deze theorie kunnen kloppen?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”