Achterruitverwarming en zekeringenlijst
-
Achterruitverwarming en zekeringenlijst
Goedemorgen,
De achterruit verwarming van mijn E61 doet het ineens niet meer. Dus ik dacht ik kijk even of er soms een zekering door is gebrand. Maar nu zie ik dat er geen lijst of overzicht in het boekje staat.
Ik heb wel de twee plaatsen kunnen vinden (handschoenenkastje en rechterkant achterbak) maar welke moet ik hebben?
Weet iemand trouwens meteen waar ik deze lijst zou moeten kunnen vinden?
Alvast bedankt!
Alex
De achterruit verwarming van mijn E61 doet het ineens niet meer. Dus ik dacht ik kijk even of er soms een zekering door is gebrand. Maar nu zie ik dat er geen lijst of overzicht in het boekje staat.
Ik heb wel de twee plaatsen kunnen vinden (handschoenenkastje en rechterkant achterbak) maar welke moet ik hebben?
Weet iemand trouwens meteen waar ik deze lijst zou moeten kunnen vinden?
Alvast bedankt!
Alex
Re: Achterruitverwarming en zekeringenlijst
Hééél waarschijnlijk heb je een kabelbreuk in de kabels in het schanier. De actherruitverwarming is meestal het eerste wat faalt. Ik heb het ook voorgehad.
Normaal bevind er zicht achteraan rechts naast de zekeringen een lijst met zekeringen.
Zekering zijn bouwjaar afhangkelijk.
Normaal bevind er zicht achteraan rechts naast de zekeringen een lijst met zekeringen.
Zekering zijn bouwjaar afhangkelijk.
525d E61 2007 pre-LCI
-
Hoi Tom,
Dank voor je reactie. Was de kabelbreuk makkelijk op te sporen? Kon je het eenvoudig doormeten of moest je alles openhalen? Heb je het zelf opgelost destijds?
Het vervelende is dat de achterruitwisser al stuk was toen ik hem kocht, maar ik ga/ging uit van een defecte motor.
Maar nu de verwarming het ook niet doet wordt het zicht naar achter toch wel erg minder.
Bij mij zit er in ieder geval geen zekeringen lijst. Ik heb een E61 530D uit 2004. Iemand een idee waar ik de lijst zou kunnen vinden?
Dank voor je reactie. Was de kabelbreuk makkelijk op te sporen? Kon je het eenvoudig doormeten of moest je alles openhalen? Heb je het zelf opgelost destijds?
Het vervelende is dat de achterruitwisser al stuk was toen ik hem kocht, maar ik ga/ging uit van een defecte motor.
Maar nu de verwarming het ook niet doet wordt het zicht naar achter toch wel erg minder.
Bij mij zit er in ieder geval geen zekeringen lijst. Ik heb een E61 530D uit 2004. Iemand een idee waar ik de lijst zou kunnen vinden?
Oorzaak van de wisser kan ook heel goed een kabelbreuk zijn. Het is gewoon een feit dat elke E61 vroeg of laat hiermee geconfronteerd is, er gewoon geen ontsnappen aan tenzij de koffer niet gebruiken, maar dan was een E60 evengoed
.
Er is een heel topic over hier : viewtopic.php?f=125&t=16389
Wacht niet totals het raampje niet meer opgaat (kabels hiervan zitten ook in de scharniere) want dan word het een heel stuk moeilijker. Zonder dit raampje te openen is het omogelijk om de scharnier te bereiken. En om het nog erger te maken, de binnenbekleding kan er niet geheel af zonder het raampje te openen om het slot te bereiken van het raampje.

Er is een heel topic over hier : viewtopic.php?f=125&t=16389
Wacht niet totals het raampje niet meer opgaat (kabels hiervan zitten ook in de scharniere) want dan word het een heel stuk moeilijker. Zonder dit raampje te openen is het omogelijk om de scharnier te bereiken. En om het nog erger te maken, de binnenbekleding kan er niet geheel af zonder het raampje te openen om het slot te bereiken van het raampje.
525d E61 2007 pre-LCI
-
Bedankt!
Als het morgen hier eindelijk een keer droog is ga ik ermee aan de slag denk ik...
Als het morgen hier eindelijk een keer droog is ga ik ermee aan de slag denk ik...
Succes! BMW acht zich niet aansprakelijk voor deze evidente constructiefout, maar heeft inmiddels wel speciale reparatiesets voor de kabelbreuk. Snelste manier is losschroeven van de dakspoiler en meten of er op de linkerkabel massa staat (voor de achterruitverwarming), alles wijst echter wel op een kabelbreuk.
BMW E61 530i 2007 (LCI)
-
Vandaag maar eens de boel losgehaald, en ik zag meteen dat iemand voor mij ook al eens is bezig geweest. En toen alles weer heeft ingepakt in net schilders afplaktape.

Ik vond 1 dunne bruine draad die gebroken was, en een 3 andere die duidelijk al eens waren gerepareerd. Waaronder zag ik ook de afstandsbediening...
Maar de achterruitverwarming zag er goed uit. Ik heb bij die ene kapotte een nieuw stukje ertussen gezet, maar gezien de algehele staat ben ik bang dat ik maar eens moet gaan kijken wat BMW aanbiedt als 'setje'.
Overigens een hele middag aan gerommeld, maar ik merk geen verschil. Niets doet het meer of minder...
Zou iemand met een vergelijkbaar model (530d, 2004) misschien een foto van zijn zekeringen lijst kunnen nemen?
Dat zou me erg helpen want op dit moment weet ik helemaal niets...

Ik vond 1 dunne bruine draad die gebroken was, en een 3 andere die duidelijk al eens waren gerepareerd. Waaronder zag ik ook de afstandsbediening...
Maar de achterruitverwarming zag er goed uit. Ik heb bij die ene kapotte een nieuw stukje ertussen gezet, maar gezien de algehele staat ben ik bang dat ik maar eens moet gaan kijken wat BMW aanbiedt als 'setje'.
Overigens een hele middag aan gerommeld, maar ik merk geen verschil. Niets doet het meer of minder...
Zou iemand met een vergelijkbaar model (530d, 2004) misschien een foto van zijn zekeringen lijst kunnen nemen?
Dat zou me erg helpen want op dit moment weet ik helemaal niets...
Wow wat een rommel. Ik zou dit zeker vervangen, dit is gevaarlijk, heb je schilderstape al eens zien branden ? Het gebeurt wel eens dat plaatselijk er een smelting van draden gebeurt wanneer 2 in contact komen met elkaar, en dan die brandbare tape er rond, ik durf er niet aan denken.
Heb je de scharnieren links en rechts bekeken ? De achterruitverwarming zit in beide, bij mij was het de linkse die over was.
Heb je de scharnieren links en rechts bekeken ? De achterruitverwarming zit in beide, bij mij was het de linkse die over was.
525d E61 2007 pre-LCI
-
De schilderstape is weg, ik zag wel dat links nog wat duct tape om een kabel (boom) is gewikkeld. Maar dan iets lager, richting de ruit. Ga binnenkort nog eens kijken, maar voorlopig regent het hier weer de komende week.
-
Lees nu pas goed wat je schreef, ik las het eerst als beide zijdes van het raam maar ik ga de volgende keer (als de regen ooit nog stopttom_il schreef: Heb je de scharnieren links en rechts bekeken ? De achterruitverwarming zit in beide, bij mij was het de linkse die over was.

Loopt de linkerkant ook langs de linker speaker naar voren in een kabelboom? En zo ja, weet jij toevallig wat er nog meer bij zit?
Linkerkant is loopt op dezelfde manier als rechts.
Linkerkant zit alles wat links zit en aan de rechterkant alles wat rechts zit. En dan heb nog dingen die verspreid zitten.
Linkerkant zit alles wat links zit en aan de rechterkant alles wat rechts zit. En dan heb nog dingen die verspreid zitten.
525d E61 2007 pre-LCI
Volg de link in de derde reactie (van Tom_il); dit gaat naar de DIY.
Vol informatie en ervaringen (ook mijn eigen)
Vol informatie en ervaringen (ook mijn eigen)