Dubbele DIN inbouwen

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
cabroof

Dubbele DIN inbouwen

Bericht door cabroof » 29 jan 2014, 19:17

Ik heb een vraagje over het inbouwen van een Dubbel DIN apparaat in mijn E46 uit 2001.

Ik heb op internet en fora gezocht voor een antwoord, maar kan het nergens vinden, daarom uiteindelijk een oproep op dit forum.
Direct onder mijn huidige standaard radio (met cassette) zit namelijk het paneel van de Climate-control.
Moet ik en kan ik deze dan verplaatsen naar de ruimte eronder waar nu het opbergvakje zit?

Indien ja; is dit dan gemakkelijk zelf te doen?

Alvast bedankt!
330 XD

matheeuwissen
Contacteer:

Re: Dubbele DIN inbouwen

Bericht door matheeuwissen » 29 jan 2014, 22:05

Als je de zoekfunctie had gebruikt had je het waarschijnlijk al gevonden. híer zijn speciale paneeltjes voor. Kun je nieuw bestellen voor 60 euro ongeveer.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

erikselhorst

Bericht door erikselhorst » 29 jan 2014, 22:45

Ik heb dit zelf een aantal keer gedaan, dus hieronder de opties.

Optie 1:
Een dubbeldin speciaal gemaakt voor de e46. Deze zijn niet vierkant van vorm (aan de voorkant uiteraard wel), doordat het kachelhuis in de weg zit. Het scherm + bediening is 2din, 'van achteren' is het een 1din, met een lichte uitbouw in het 2e din gedeelte, zodat het allemaal goed in te bouwen is.

Optie 2:
Een 'gewone' dubbeldin van bijvoorbeeld Kenwood of Pioneer. Dit zijn volledig vierkante modellen (ook aan de achterkant). Dit past niet, omdat het systeem niet diep genoeg naar achteren te plaatsen is ivm het kachelhuis dat in de weg zit.
Echter, inbouwen is goed te doen na wat aanpassingen. Het kachelhuis moet verkleind worden om er vervolgens een speciale inbouw 'bezel' in te schroeven/plakken. Daarnaast moet er een pasrand geinstalleerd worden, om e.e.a. netjes af te werken (zie http://www.janus-design.net/english/e46doubledin/).

Voor beide opties geldt dat er een ander inbouwframe geplaatst moet worden, omdat je airco paneel naar beneden moet, op de plek van het klepje dat er nu zit.

Mocht je hulp nodig hebben... een pm is snel verstuurd ;)

cabroof

Dubbele DIN inbouwen

Bericht door cabroof » 30 jan 2014, 12:00

Hallo Math,
natuurlijk heb ik dat gedaan alvorens deze topic te starten en natuurlijk weet ik dat er pas- en verloopstukken zijn voor dubbele DIN, echter ik kon nergens terugvinden waar ik met mijn Climate-control paneel heen moet. :roll:

Even ter info: ben geen sleutelaar, maar wil zo veel als mogelijk toch zelf doen, omdat ik het gewoon leuk vind.

Wél heb ik dus nu door Erik inmiddels geleerd, dat niet zomaar élke dubbele DIN in het dashboard past en dat het paneel door mezelf naar beneden geplaatst kán worden, Kijk, dáár heb ik al weer iets aan. :duim:

Hoi Erik,
welke apparaten passen wel zonder probleem in mijn oude E46 en moet ik er ook speciaal rekening mee houden dat mijne een pre-facelift model is? Waar moet ik op letten als ik mijn paneel naar beneden verplaats?

Kunnen dit inderdaad via een PM doen, maar misschien op deze manier ook voor andere 'minder handige' mensen leuk en handig om er iets van te kunnen opsteken?! -_-

Beide bedankt voor jullie hulp zo ver! :amen:
330 XD

erikselhorst

Bericht door erikselhorst » 30 jan 2014, 17:57

Op de site van Janus Design vind je welke afwerkranden je kunt bestellen. Voor zover ik weet, zijn voor de meest gangbare modellen van Pioneer, Kenwood etc afwerkranden beschikbaar.
Ik heb in mijn vorige BMW een Kenwood DNX7200 ingebouwd en dat zag er super strak uit. Daarnaast werken deze aftermarket modellen over het algemeen stukken beter (en betrouwbaarder), dan de Dynavin's die makkelijk in de bouwen zijn, zonder aanpassing van het kachelhuis.
Het nadeel van aftermarket, is dat er voor stuurbediening en pdc aparte modules gekocht moeten worden. Wel iets duurder dus. Het maakt daarbij niet uit of je een PFL of FL model hebt. De kachelhuizen zitten bij beiden in weg ;)

erikselhorst

Bericht door erikselhorst » 30 jan 2014, 18:06

Ik vergeet helemaal te reageren op op het inbouwpaneel, waar je radio en je aircoframe in geplaatst wordt;
Deze moet vervangen worden, omdat je aircopaneel anders niet vastgeklikt kan worden. Het vakje (met klepje) heeft namelijk een andere vorm dan het aircopaneel.
Dit inbouwpaneel, kan bij de dealer besteld worden voor een euro of 60.

cabroof

Dubbele DIN inbouwen

Bericht door cabroof » 30 jan 2014, 20:48

Hallo Erik,

super bedankt voor deze info, mijn vragen zijn beantwoord! :duimen:
Als ik alles bij elkaar optel, wordt het dus sowieso een duur grapje....... :leip:

Maar, indien ik besluit om het te gaan doen, weet ik tenminste waar ik beginnen moet en waar rekening mee te houden!! ;)
330 XD

erikselhorst

Bericht door erikselhorst » 30 jan 2014, 21:47

Mocht je er niet uit komen, dan geef je maar een gil. Veel mensen zijn er bang voor, maar het is een klusje dat eigenlijk niks voorstelt (en zo'n handige harry ben ik ook weer niet ;))

HOONIGAN

Bericht door HOONIGAN » 31 jan 2014, 14:41

http://www.navaudio.nl/products/BMW-3-s ... gatie.html
Dit is naar mijn mening de mooist oplossing.
Je zal dat idd je climat unit naar beneden moeten verplaatsen.

Een maat heeft het in zn E46 gehad.
Afbeelding

Heeft nu een vergelijkbaar systeem in zn E39 maar nu met android besturing systeem.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
# Downshift iets...

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 31 jan 2014, 15:00

Als je nooit radio luistert is dit idd imo ook de mooiste oplossing.

Maar OEM is toch beter, alleen wat meer werk.

HOONIGAN

Bericht door HOONIGAN » 31 jan 2014, 15:16

Hoezo nooit radio?
Met deze systemen kan je gewoon radio luisteren.
http://www.navaudio.nl/categories/MerkG ... W/3-serie/

Hij heeft juist voor deze systemen gekozen omdat er veel meer opties op zitten dan de OEM nav/radio.
# Downshift iets...

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 31 jan 2014, 15:21

Omdat het radiobereik om te janken is. Ik heb 2 systemen gehad, en bij beide stoort het als de tering. Standaard radio er in is geen problemen.

HOONIGAN

Bericht door HOONIGAN » 31 jan 2014, 15:29

De keren dat de radio aanstond nooit die problemen ondervonden maar zeker goed om te weten!
# Downshift iets...

erikselhorst

Bericht door erikselhorst » 31 jan 2014, 22:19

Dynavin blijft Chinese meuk, maar dat merk je pas op het moment dat je er daadwerkelijk met je vingers aan zit. Dat neemt niet weg dat er er veel functies op zitten en het redelijk weinig kost.
Dat de radio het niet doet, is omdat je waarschijnlijk geen voeding op je antenne hebt gezet. Originele systemen voeden de antenneversterker, via de antennekabel. De radio zelf heeft dus al 12 volt in antenne aansluiting zitten. Veel aftermarket systemen hebben dit niet. Om dit op te lossen kun je verloopstukje aansluiten met daaraan een 12v draad, of zelf 12v aansluiten op koperdraad van de coax. Geen radio = dus verkeerd aangesloten...

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 31 jan 2014, 22:47

Dit heb ik allemaal al geprobeerd. Ook met dat vag verloop stukje er tussen. Andere antenneversterker. Maar hij blijft storen. Hij pakt het signaal redelijk, maar hij stoort gewoon, iets wat ik met mijn originele radio niet heb.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”