Wintersport perikelen?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Quadrantz

Wintersport perikelen?

Bericht door Quadrantz » 25 jan 2014, 21:55

Mede-bimmers,

Vanavond zijn we weer thuis gekomen na een weekje wintersport (Les Menuires). De beemer heeft een week lang stil gestaan onder een carpoort. Laatste nachten was het erg koud (-17).

Vanochtend toen ik hem wilde starten duurde het enorm lang voordat hij aansloeg...na 4x proberen (20sec lang) de accu kabels aan de A4 van m'n neef gekoppeld...had geen effect :(. Daarna nog een paar keer geprobeerd en nog iets langer (30sec) en toen sloeg hij aan (ik was al bang dat de startmotor het begeven had)...hij sloeg ook vrij snel weer af, daarna ging hij wel vrij snel weer aan maar kwam er een partij ZWARTE rook uit de uitlaat...ik was al even bang dat de turbo het begeven had (of moet het dan witte rook zijn). Na een paar minuten werd het minder (klein beetje witte rook) en toen deed hij het weer normaal.

Ik stond op het punt om de ANWB te bellen toen hij niet wilde aanslaan. Eerste x wintersport met de beemer was dit trouwens.

Dat het langer duurt voordat hij aanslaat kan ik me voorstellen na een week in de kou te hebben gestaan maar een paar minuten dik zwarte rook blazen lijkt me niet helemaal normaal? Komt dat door een vuile EGR?

Verder niks gemerkt en hij reed gelukkig als een zonnetje :).

Maar ben wel benieuwd naar de verklaring voor de zwarte rook en of het normaal is om 7/8 door te starten (20/30sec) voordat hij aanslaat? En hoe lang mag (is het verstandig) je de sleutel omdraaien om het proberen te starten?

Thanks! :duim:

streamline

Re: Wintersport perikelen?

Bericht door streamline » 25 jan 2014, 23:46

-17 en een diesel is meestal niet zo'n topcombinatie.

Maar zwart roken heb ik nog nooit meegemaakt, wel witte rook van de onverbrande diesel.

JdM

Bericht door JdM » 26 jan 2014, 00:07

Hoe zijn de gloeibougies? Die moeten zeker bij die temperaturen mee verwarmen wanneer de motor loopt, doen ze dat niet dan is de verbranding slecht. Ik zou ze eens laten nakijken, gezien je omschrijving.

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 26 jan 2014, 09:58

Diesel van m'n neef (1.9tdi A4, 2006) startte een stuk sneller en zonder zwarte rook (ok is wel een stukje nieuwer).

@JdM: gloeibougies zijn ongeveer 40K geleden vervangen (bij de grote beurt).

JdM

Bericht door JdM » 26 jan 2014, 11:54

Maar heb je ze ook nog eens op werking getest? Niet alleen de gloeibougies zelf kunnen kapot ;)

Joostb

Bericht door Joostb » 26 jan 2014, 12:16

Ik weet niet zeker hoor, maar heeft de E46 ook een dieselverwarmer?

Heb soortgelijk iets een keer eerder gehoord bij een andere auto, daar bleek de dieselverwarmer gewoon niet goed te werken. En dan is Diesel met ver onder 0 tempraturen geen goede combi
BMW 520i touring (G31) M-sport 2019

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 26 jan 2014, 12:26

@JdM: Nope dat niet ;)...bij de volgende beurt zal ik ze laten checken, wat kan er nog meer kapot?

@Joostb: Don't know either...weet wel dat de gifzwarte rook niet helemaal juist is (heb ik normaal nooit). Net naar de supermarkt geweest, start in 1x zonder een wolkje rook.

streamline

Bericht door streamline » 26 jan 2014, 17:49

Maar je geeft ook zelf aan dat dit de eerste keer wintersport geweest is.

-17 hebben we in Nederland bijna nooit, dus ik denk dat het gewoon een eenmalig iets was.
Je kunt hem uit laten lezen hoe de gloeispiralen ed zijn, maar zou me er vooral niet te druk om maken.

Patrickk

Bericht door Patrickk » 27 jan 2014, 13:53

Vorig jaar hebben we ook een paar zeer koude nachten gehad.
Toen geen problemen gehad?

Mijn eerste 320D (PFL) heeft heel wat jaren geleden ook met -18 probleemloos gestart.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33

Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 27 jan 2014, 16:10

@Streamline: Ik zal hem vanavond nog wel even aan BMW Scanner hangen, heb verder nergens last vast dus zal idd wel iets eenmaligs zijn ;).

@Patrickk: Nope toen geen problemen gehad, maar hij heeft nu van zaterdagmiddag tot de week erop zaterdagochtend stil gestaan...

dave1602

Bericht door dave1602 » 27 jan 2014, 18:51

Joost,

Niks gebroken?? ;)

Denk zelf dat t een combi is van paar dingetjes..
EN week stilstaan bij goeie kou ;) dus accu zal ook wel minder geworden zijn in die week?! (hoe oud is die?)
EN misschien gloeistaven die misschien niet 100% meer zijn, hoe zijn die?? (zijn niet zo duur per stuk..)

Misschien dat je niet eens een foutmelding krijgt bij t uitlezen EN wat al gezegd is in NL zijn temperaturen meestal hoger dus zullen bovenstaande problemen niet zo snel voorkomen ;)

Gr.
Dave.
M.v.g.
Dave
'74 1602 Sahara beige, ong 150pk. (funmobiel)
'01 E46 320D Touring Executive. (daily drive)

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 27 jan 2014, 19:27

Hey Dave,

Hehe nee niks gebroken, wel een x hard gevallen met boarden ;). De kleine was ook mee dus toch wat minder geskiet/geboard :).

Accu is vrij nieuw (1 maand), gloeibougies zijn ongeveer een jaar oud.

Net de auto uitgelezen, geen rare foutmeldingen alleen in module EWS de melding 'Power on reset'.

Ik krijg wel een melding van de eerste 3 gloeibougies. Die kreeg ik voor dat ze vervangen waren en daarna ook nog steeds.

Greetz Joost

dave1602

Bericht door dave1602 » 27 jan 2014, 19:36

Het blijft electronica...
Misschien kan je nog een keer op wintersport, om te kijken of t weer voordoet ;)

Als motor verder normaal reageert en netjes loopt, zou ik er niet te veel aandacht aan geven...
M.v.g.
Dave
'74 1602 Sahara beige, ong 150pk. (funmobiel)
'01 E46 320D Touring Executive. (daily drive)

Niels

Bericht door Niels » 27 jan 2014, 23:28

Gewoon in vervolg eerst een paar gloeien en dan rondslingeren die handel. Doe ik ook als het erg koud is. Een diesel is een zelf ontbrander door een combi van druk en uiteindelijk temperatuur (door samengeperst mengsel => druk => hoge temp.) dus eerst een beetje temperatuur in de cilinderkop brengen is altijd handig.

De zwarte kwalm was gewoon diesel wat niet ontbrandt is maar wel "gekraakt" (samengeperst mengsel). Geen man overboord dus ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”