Uitlaat spruitstuk van gietijzer?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Rudolf1975
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 jan 2014, 11:00

Uitlaat spruitstuk van gietijzer?

Bericht door Rudolf1975 » 15 jan 2014, 23:05

Hallo,
Ik lees hier op het forum dat een van de zwakkere punten van de E61/E60 dieselmotoren het uitlaatspruitstuk is.
Nu ruik ik zelf ook uitlaatgassen in de auto, dus ik ben bang dat ik ook aan de beurt ben...

Ik heb ergens gelezen dat je het originele RVS spruitstuk kunt vervangen voor een gietijzeren spruitstuk van een E39. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit aan te bevelen?

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: Uitlaat spruitstuk van gietijzer?

Bericht door Knakkel » 15 jan 2014, 23:19

Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Gebruikersavatar
lekkerwijf1
Berichten: 1217
Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
Locatie: Ommen

Re: Uitlaat spruitstuk van gietijzer?

Bericht door lekkerwijf1 » 16 jan 2014, 00:13

Ja het is 1 op 1 over te zetten, in princiepe moet je het spruitstuk van de latere type 3.0 diesel hebben. Het is zeker de moeite waard. Welke motorisering heb je.. ik heb destijds nog wat fotos vergeleken van spruitstukken op real oem voor de zekerheid, je moet dan ff kijken of de egr aansluiting opdeselfde plek zit

Rudolf1975
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 jan 2014, 11:00

Re: Uitlaat spruitstuk van gietijzer?

Bericht door Rudolf1975 » 16 jan 2014, 09:28

lekkerwijf1 schreef:Ja het is 1 op 1 over te zetten, in princiepe moet je het spruitstuk van de latere type 3.0 diesel hebben. Het is zeker de moeite waard. Welke motorisering heb je.. ik heb destijds nog wat fotos vergeleken van spruitstukken op real oem voor de zekerheid, je moet dan ff kijken of de egr aansluiting opdeselfde plek zit

Ik heb een 530D E61 uit mei/2004.

Latere type 3.0 diesel? kun je wat specifieker zijn?
Is het deze:
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=50

Wat is jou ervaring met een gietijzeren spruitstuk? heb je nu ook minder vermogen?
Gaat deze echt langer mee?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Uitlaat spruitstuk van gietijzer?

Bericht door tom_il » 16 jan 2014, 17:08

Gietijzer : http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=50
Afbeelding

Inox : http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=50
Afbeelding

Exact jaar van overschakling weet ik niet, maar dit kan je uit realoem halen als je verschillende bouwjaren ingeeft.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
lekkerwijf1
Berichten: 1217
Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
Locatie: Ommen

Re: Uitlaat spruitstuk van gietijzer?

Bericht door lekkerwijf1 » 16 jan 2014, 21:02

@rudolf zo te zien heb je de goede te pakken gezien de pakking met 3 boutgaten voor de turbo. Minder vermogen niet gemerkt. En tjah gietijzer is sterker als dat dunne pisblik...affijn ik heb die 530d niet meer

Gebruikersavatar
Mooggie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 22 sep 2007, 15:48
Locatie: Lisse

Re: Uitlaat spruitstuk van gietijzer?

Bericht door Mooggie » 16 jan 2014, 22:03

Rudolf1975 schreef:Hallo,
Ik lees hier op het forum dat een van de zwakkere punten van de E61/E60 dieselmotoren het uitlaatspruitstuk is.
Nu ruik ik zelf ook uitlaatgassen in de auto, dus ik ben bang dat ik ook aan de beurt ben...
Vorige maand rook ik ook uitlaatgassen in mijn wagen, maar dat bleek na onderzoek te worden veroorzaakt door een lekke pakking van de (kleine) turbo. Helaas bleek de lekkage voor veel roetaanslag te hebben gezorgd in de turbo, dus die heb ik daardoor 'preventief' moeten laten reinigen/reviseren, vrij dure grap nog.

Uitlaatspruitstuk zag er verder nog goed uit met inmiddels 235k op de teller.
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Rudolf1975
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 jan 2014, 11:00

Re: Uitlaat spruitstuk van gietijzer?

Bericht door Rudolf1975 » 16 jan 2014, 23:43

@lekkerwijf en tom_II Ok ik vind het nog wel verwarrend, misschien dat de dealer mij meer zekerheid kan verschaffen.

@Mooggie ik heb het uitlaatspruitstuk gefilmd met de iPhone ( hierdoor hoefde het kleppendeksel, en de rest!! er niet af, ( welke gek heeft dit bedacht!! )). En hierop zag ik duidelijk een scheur.
Dus nu weet ik zeker dat ie vervangen moet worden, nu alleen nog een goed adresje vinden voor het gietijzeren spruitstuk.

@Mooggie begrijp ik het goed dat de roet teruggekomen is in het inlaatfilter en via dat traject in de turbo?

Gebruikersavatar
Mooggie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 22 sep 2007, 15:48
Locatie: Lisse

Re: Uitlaat spruitstuk van gietijzer?

Bericht door Mooggie » 18 jan 2014, 18:12

Rudolf1975 schreef:
@Mooggie begrijp ik het goed dat de roet teruggekomen is in het inlaatfilter en via dat traject in de turbo?
Nee, het zit toch iets anders schiet me nu te binnen.

De lekke pakking van de turbo was wel degelijk de oorzaak van de stank in mijn auto, maar de turbo was eerder al verontreinigd geraakt. Een half jaar geleden was dit bij het vervangen van mijn roetfilter namelijk al geconstateerd (mogelijk toch iets te lang met een vol roetfilter rond gereden). Omdat de turbo toch losgehaald moest worden om de pakking te laten vervangen meteen maar de turbo maar laten reinigen, wat later dus op een revisie uitliep.
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Rudolf1975
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 jan 2014, 11:00

Re: Uitlaat spruitstuk van gietijzer?

Bericht door Rudolf1975 » 09 feb 2014, 22:18

Zo het uitlaatspruitstuk is vervangen voor gietijzer en vooralsnog gaat dit prima!
Geen vermogensverlies.
Tip: voor het vervangen van het uitlaatspruitstuk hoeft niet perse de luchtfilterbehuizing eraf ( welke een geheel is met het kleppendeksel ).

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”