Auto dweilt gevoelsmatig opeens over de weg?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Horikachi

Auto dweilt gevoelsmatig opeens over de weg?

Bericht door Horikachi » 27 dec 2013, 23:23

Hallo,

Mijn auto doet de laatste paar dagen nogal maf, hij ligt onrustig op de weg, en kan niet vinden waar het aan ligt.

Gaat om een E46 330Ci PFL coupe automaat.

Heb onlangs andere ( bredere ) achterbanden eronder gegooid, maar dit gedrag was niet direct, pas 3 dagen later.

Ook heb ik t idee dat de stuurbekrachtiging het op geeft.

Je voelt het t beste bij hogere snelheden, hij lijkt gewoon niet lekker te liggen en reageert als een paling op t stuur... als je een beetje met t stuur wiebelt voelt de auto sloom en deinend aan. Maar ik heb bv al vanaf dat ik de auto heb, een veerpootbrug erop zitten aan de voorkant

Kan dit komen door de stuurbekrachtiging? Hij lijkt steeds zwaarder te gaan sturen ook.

Heb gelijk even op alle hoeken van de auto geduwd om de schokbrekers/veren te checken, maar dit lijkt ook allemaal oké, overal hetzelfde gevoel en reactie.

Dit lijkt mij echt los staan van de nieuwe banden, aangezien het pas na 3 dagen begon, en ik 100% zeker weet dat ik er helemaal niks van merkte toen ik ze er net onder had gezet, komt bij dat het geen extreme maat is, 255/35/18, moet toch makkelijk kunnen als achterbanden?

Heb de olie van de stuurbekrachtiging al gecheckt en iets bijgevuld, bandenspanning gecheckt, was 2bar op de voorbanden en 2.2 achter, alles weer naar 2.5 bar gezet, maar ook dit haalt niks uit.

wtf is hier aan de hand?!

Hij is 2 weken geleden nog voor een Inspectie 2 nagekeken, alles van de ophanging gecheckt en alles was goed/nagenoeg nieuw. Nu is dit een momentopname, dat weet ik ook wel, maar hoe kan dit zo opeens?

Of zit t hem gewoon echt in de stuurbekrachtiging? De auto voelt gewoon NIET zeker meer aan op de weg, ongeacht bochten of rechtdoor, en ook spoorvorming, want heb t op alle rijstroken getest, dacht eerst namelijk wel direct aan spoorvorming, vanwege de bredere banden dat ie dan gevoeliger zou zijn. Maar linkerbaan, op nieuw asfalt, op een 3 baans weg, en nog vaag aanvoelen... kan ik niet plaatsen.
Bayerische Motoren Werke

92' E36 320i Coupe, Diamantschwarz metallic -> Sold
00' E46 330CiA Executive, Titansilber metallic -> Sold
94' E34 540iA sedan, Diamantschwarz metallic -> Sold

blitzyj

Re: Auto dweilt gevoelsmatig opeens over de weg?

Bericht door blitzyj » 27 dec 2013, 23:38

Heb je de draagarmen / spoorstangen en stabilisatorstangetjes gecontroleerd op speling?

Bij BMW kun je de schokdempers niet controleren door de wagen naar onder te drukken: veren zijn te stug. Kijk onder de auto of er geen bruine vloeistoif uit de schokdempers is gekomen. Je kunt het ook testen door hard over een drempel te rijden, auto mag niet na deinsen.

Horikachi

Bericht door Horikachi » 27 dec 2013, 23:46

Oke dan, ja die stangen zijn bij de Inspectie 2 allemaal bekeken idd, TOEN was het goed, maarja momentopname he.

Dat na deinsen doet ie niet, dat is het maffe. Het enige wat ik zo zelf kan concluderen is dat de stuurbekrachtiging een issue heeft, hij stuurt anders als ie eerst deed, en mijn eigen idee is dat dit probleem daar ook vandaan komt, want dat anders sturen is tegelijk begonnen als dat dweilen.

Ik kan me alleen niet voorstellen hoe dat zo'n invloed heeft op t rijgedrag, want de stuurbeweging word wel direct doorgegeven aan de wielen, dat voel ik dan weer wel...

Zal m anders wel op de brug laten zetten voor een checkje, hij voelt gewoon niet prettig/stabiel/veilig. Hij lijkt onzeker ofzo, kan het gewoon niet goed uitleggen... Mn pa had er ook in gereden en gooide t op de wind en de bredere banden, maar ik weet gewoon 100% zeker dat het pas na een paar dagen begon SINDS ik die banden heb, dus het zal wel stom toeval wezen.

Zo rij je nét geen jaar zonder problemen, en zo komt er ineens van alles naar boven, achja..
Bayerische Motoren Werke

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 28 dec 2013, 00:31

Probeer eens helemaal naar het einde te sturen, links en rechts. Als je dan de pomp hoort, is de stuurpomp kapot.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

driesc

Bericht door driesc » 28 dec 2013, 02:57

De mijne zoekt ook spoor met diezelfde bandenmaat , kheb het nooit anders geweten.
Misschien kan je je vorige set opnieuw monteren en zien of het daarmee verdwijnt
En spoorzoeken gebeurt meestal op wegdekken die in sporen gereden zijn door vrachtverkeer
Anders heb ik er geen last van. Hoe zit dat bij jouw?

Horikachi

Bericht door Horikachi » 28 dec 2013, 11:05

Stuurbekrachtiging maakt geen rare geluiden dus dat zal wel goed zijn dan. Denk dat op de brug gooien de enige optie is.

Ja wat k al zei, spoorvorming heb k ook aan gedacht maar t is ook op de linker baan van een 3 baansweg...

Misschien toch een draagarm of spoorstang aan zn einde dan. Zo maar ff laten nakijken :)
Bayerische Motoren Werke

Horikachi

Bericht door Horikachi » 28 dec 2013, 12:13

Hij is net op de brug geweest, sporing op de vooras was IETS verkeerd, is nu goed gezet, maar was te nihil om het verschil te moeten maken.

De achteras daarintegen is een ander verhaal, de linker draagarm staat 0.20 negatief, de rechter draagarm staat 0.19 positief, en hij kan t niet verstellen omdat ze aan hun max staan, hun gokken dus op versleten rubbers.

Schokbrekers en veren zijn allemaal goed, spoorstangen, stabilisatorstangen en dergelijke zit verder geen speling op, lijkt echt bij de draagarmen vandaan te komen, ik snap dan alleen het waarom NU en zo INEENS niet. Zoiets komt toch geleidelijk?

Draagarmrubbers van een E46 met M-onderstel, kunnen die los vervangen worden of moeten de gehele draagarmen vernieuwd worden?

Daarintegen was de speling wel binnen de marges, dus ik snap nogsteeds niet goed waar dit nou vandaan komt...

Wat een raadsel, zou het dan toch in de banden zitten ofzo, en dat ik t gewoon nog niet gemerkt had?
Bayerische Motoren Werke

blitzyj

Bericht door blitzyj » 28 dec 2013, 14:03

De achterste draagarmen dus? De rubbers zijn te vervangen aan de achterkant hoef je niet een hele nieuwe draagarm voor te plaatsen zoals voorkant. Je hebt wel een speciaal hulpmiddel nodig om de oude rubbers uit de achterste draagarmen te persen.

Als het om de RTAB(rear trailing arm bushing) de rubber die in de arm naar boven zit gaat:
Geef eens flink gas vanuit stilstand, als je stuur dan alle kanten opgaat ligt het vaak aan deze rubber.

Horikachi

Bericht door Horikachi » 28 dec 2013, 15:06

Mhm zon hulpmiddel heb ik niet, dus zal dan toch naar de garage moeten.

Ik zal eens testen of het die RTAB gaat, volgens mij niet, is me nooit opgevallen in ieder geval
Bayerische Motoren Werke

Horikachi

Bericht door Horikachi » 28 dec 2013, 19:00

Het is nu opeens weg. Sinds hij is uitgelijnd vandaag. Terwijl de waardes nihil waren... ook het sturen gaat ineens weer als vanouds. Gewoon weer zo licht als dat het hoort.

Het is mij een raadsel. Jammer dat mn stuur nu iets scheef staat en moet dus nog ff terug ermee
Bayerische Motoren Werke

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”