Audio upgrade, andere speakers of sub?
-
- Contacteer:
Re: Audio upgrade, andere speakers of sub?
Ik heb wel een goede set nu hoor 

Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Hahaha Wat een geweldige discussie, respect naar al de mensen die de moeite genomen hebben een reactie te geven. (Fu*k wat is Nederlands toch een klote taal, in engels zou je zeggen respect to all posters)
Al hebik in het verleden een grote discussie met DW70 gevoert, in dit geval zal ik hem toch 100% gelijk moeten geven, en dat doe ik graag omdat hij gelijk heeft.
Het gaat echt niet om het vermogen wat je plaatst, maar wel om hoe je het doet. Alhoewel ik pioneer afgeschreven heb als een ,kutmerk wil dit niet zeggen dat hij ongelijk heb, maar voor hetzelfde geld neem je Sony die op alle gebieden beter presteert, (sorry DW70. Ik zelf zweer bij Sony en daar is niks mis mee.
Het gaat erom wat je zelf wilt. Wil je een systeem waarbij het dakraam nog uit zijn sponningen trilt,
zal je fors meer moeten investeren in je geluidssysteem, maar dat heeft mijns inziens niets met geluiod te maken maar wel met het verlengen van de penis
Wil je gewoon een goed geluid zijn de richtlijnen die DW70 aangeeft meer als voldoende en zal ik volledig onedersteunen.
Al hebik in het verleden een grote discussie met DW70 gevoert, in dit geval zal ik hem toch 100% gelijk moeten geven, en dat doe ik graag omdat hij gelijk heeft.
Het gaat echt niet om het vermogen wat je plaatst, maar wel om hoe je het doet. Alhoewel ik pioneer afgeschreven heb als een ,kutmerk wil dit niet zeggen dat hij ongelijk heb, maar voor hetzelfde geld neem je Sony die op alle gebieden beter presteert, (sorry DW70. Ik zelf zweer bij Sony en daar is niks mis mee.

Het gaat erom wat je zelf wilt. Wil je een systeem waarbij het dakraam nog uit zijn sponningen trilt,

Wil je gewoon een goed geluid zijn de richtlijnen die DW70 aangeeft meer als voldoende en zal ik volledig onedersteunen.
-
- Contacteer:
Ik ben persoonlijk van geen van beide. Pioneer en sony leveren gewoon geen echte kwaliteitsspeakers. En het wattage maakt opzich niet uit, echter heeft dit wel met de keuze van de muziek te maken. Als je graag naar klassiek luistert heb je weinig met zware bassen. Maar bij de muziek die ik luister, heb ik graag een wat zwaardere bass. Maar ook wil ik dat de melodie nog helder wordt weergegeven. Echter om een goede bass binnen te krijgen vanuit je kofferbak heb je imo toch net iets meer vermogen nodig.
Helemaal mee eens, daarom heb ik met 45 jaar ook nog steeds eeen sub in mijn kofferbak liggen, ondanks dat de werled om mij heen mij als een "groot kind" beschouwd.
Maar zo ben ik het niet eens met Dynavin, terwijl jij het tot nu toe beschouwd als een topmerk,
En dat is wat ik over het hele forum probeer duidelijk te maken. Als je tevreden ben met het merk dat volgens jou het betere is, maaakt het niks uit. Geluid kan je zover opvoeren als jezelf wilt, zonder schade te veroorzaken aan anderen. Dat je een set heb waarbij je auto volledig uit elkaar trilt, moet je zelf weten. Ik vind het overdreven, maar je berokkend anderen er geen schade mee dus dat moet je zelf weten. Hier ging mijn discussie met bimmerportal ook al over, al heb ik goede hoop dat we er alsnog uit gaan komen.
Maar zo ben ik het niet eens met Dynavin, terwijl jij het tot nu toe beschouwd als een topmerk,
En dat is wat ik over het hele forum probeer duidelijk te maken. Als je tevreden ben met het merk dat volgens jou het betere is, maaakt het niks uit. Geluid kan je zover opvoeren als jezelf wilt, zonder schade te veroorzaken aan anderen. Dat je een set heb waarbij je auto volledig uit elkaar trilt, moet je zelf weten. Ik vind het overdreven, maar je berokkend anderen er geen schade mee dus dat moet je zelf weten. Hier ging mijn discussie met bimmerportal ook al over, al heb ik goede hoop dat we er alsnog uit gaan komen.
Pioneer klinkt goed voor zijn prijs
maar als je naar echte speakers wilt kijken neem je jbl of de echte harman kardon
!
Waarvan ik harman kardon het beste vind , maar prijsje is natuurlijk hoger.
Alleen een sub van harman kardon is er denk ik niet , wel jbl wat de broertje ervan is
maar als je naar echte speakers wilt kijken neem je jbl of de echte harman kardon

Alleen een sub van harman kardon is er denk ik niet , wel jbl wat de broertje ervan is

Beste SPL speakers zijn toch echt Rockford Fosgate.a.bakker schreef:Pioneer klinkt goed voor zijn prijs
maar als je naar echte speakers wilt kijken neem je jbl of de echte harman kardon!
320i coupe 92' = sold
530D Sedan 00' = sold
316i Sedan 94' = sold/scrapped
325i coupe 92' = sold
Current rides: M3 E36 3.2 Manual |318IS E36 Individual |325I Cabrio | 750IL E38
530D Sedan 00' = sold
316i Sedan 94' = sold/scrapped
325i coupe 92' = sold
Current rides: M3 E36 3.2 Manual |318IS E36 Individual |325I Cabrio | 750IL E38
-
- Contacteer:
Nu krijgen we weer de werken discussie, waar yltkdy voor waarschuwt 

Dynavin is voor mij ook geen topmerk, want het heeft een hoop minnen. Maar de minnen die jij opnoemde in de andere discussie heb ik niet zo ervaren.yltkdy schreef:Helemaal mee eens, daarom heb ik met 45 jaar ook nog steeds eeen sub in mijn kofferbak liggen, ondanks dat de werled om mij heen mij als een "groot kind" beschouwd.
ik weet niet in welk rek van Pioneer je hebt zitten turen bij de auto materialen zaak, maar de TS-G series zijn het inderdaad niet. Dat zijn de instappers voor eenieder die gewoon geluid wil hebben en niks meer.matheeuwissen schreef:Pioneer en sony leveren gewoon geen echte kwaliteitsspeakers.
De beste zijn de TS-D of de Pro series. En die liggen niet bij de autoboer. En als je dat rommel noemt, zou ik de plus en min op de verstekeraansluiting eens omdraaien de volgende keer. Trouwens mijn TS-D uit 1989 werken nog steeds zoals dag 1. Dan is het geen prul meer.
Lage tonen gaan overal doorheen. Of daar nu een raam, doos of deksel, hoedenplank of wat dan ook zit maakt een woofer niks uit.Echter om een goede bass binnen te krijgen vanuit je kofferbak heb je imo toch net iets meer vermogen nodig.
Je hebt de juiste speaker nodig (FREE AIR) en hij moet UIT fase staan t.o.v. de rest van de muziek. Dat kan met een kwaliteits versterker die het met een schakelaar gewoon mogelijk maakt. Hij moet afgestemd zijn op de rest van de speakerset en juist gemonteerd worden. Daar gaat al de helft de mist in. Zelf ook gekozen voor een JBL Free Air sub van 30cm voor maar 60 Euro. Loeistrak, diep, gortdroog met een enorm zware magneet. Helemaal niks mis mee. Die krijg je niet zo snel van de leg. Maar ik luister geen Metallica. Daar zou die niet geschikt voor zijn. En daar gaat het om. Wat voor muziek luister je?
Zijn je speakers achter 2x 80 W Nominaal m.b.v. een versterker dan kies je een sub die 160 W Mono Nominaal gaat draaien (en ook krijgt van een versterker). Dan klopt het als een bus. (Men had ook 2 subs kunnen kiezen van elk 80W nominaal, maar daar is amper tot nooit plek voor).
Men kan ook voor 1000W kiezen; waar gaat het dan nog over? BOOM-cars. Nou ieder zijn ding.
De een gaat voor HIFI en de ander voor BOOM.
En iedere geluidsfreak keurt speakers en installaties af van iemand die zegt: ik heb die of die...
Wat ze zelf thuis hebben staan is een set van 20.000 euro wat echt nergens meer over gaat. Dan laten ze me Supertramp horen zoals het zou moeten klinken. Nou een Hammond orgel klinkt niet zo digitaal opgepoetst in het echt zoals het bij hen klinkt uit hun superspeakers.....

Installaties en merken zijn als smaak: daar valt niet over te twisten. Men moet beginnen met alle componenten goed te monteren. Dan heb je al de helft gewonnen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 

-
- Contacteer:
Ik luister voornamelijk hardcore en hardstyle.
geen Metallica dus.
Ik heb zeker geen boomcar. Ik heb "maar " een 400 watt rms sub achterin liggen. Alleen voor deze muziek heb je imo gewoon wel wat dreun nodig...
Verder had ik het idd over de instaplijn (audioboer lijn) van Pioneer. Als je dit vergelijkt met andere speakers die daar vaak in de wand hangen, is dat gewoon prut. Als je echt moet gaan zoeken naar speakers, kom je altijd wel bij betere kwaliteit uit. Maar de gemiddelde koper gaat uit van de keuze in de wand
geen Metallica dus.

Ik heb zeker geen boomcar. Ik heb "maar " een 400 watt rms sub achterin liggen. Alleen voor deze muziek heb je imo gewoon wel wat dreun nodig...

Verder had ik het idd over de instaplijn (audioboer lijn) van Pioneer. Als je dit vergelijkt met andere speakers die daar vaak in de wand hangen, is dat gewoon prut. Als je echt moet gaan zoeken naar speakers, kom je altijd wel bij betere kwaliteit uit. Maar de gemiddelde koper gaat uit van de keuze in de wand

@Dw70 Free air de beste keus? get lost dus niet misschien in jou ogen/oren , oke dan praat ik even alleen over SPL waarom denk je dat ze overal op SPL shows een gepoorte kist hebben en getuned zijn op het aantal hertz wat je wilt bereiken?
waarom draaien ze bij de EMMA`S (sound quality dus) 9 van de 10 keer met een gesloten kist? omdat een gesloten kist VELE malen strakker klinkt als Free air, gepoort, 2,4,6 bandpass
een free-air montage leid vaak tot een slecht resultaat omdat 9 van de 10 mensen zich hierin vergissen :') free air is simpelwel je kofferbak als kist gebruiken
in jou ogen is dat misschien de beste keus
tuurlijk moet iedereen zelf weten wat hij of zij wilt, maar als je iets zegt zeg het dan naar waarheid ook zoals
achter speakers 80 watt nominaal kan je t best een sub van 160watt pakken :/ sorry maar dat VIND IK reinste onzin
mijn voorspeakers hebben 100 watt nominaal en 210 op de pieken (focal k2power)
mijn achter speakers hebben er 160w op pieken (focal isc 690)
mijn sub draaid 650watt RMS op 4ohm en n piek van 1100w (gladen sqx 12-vb)
maar omdat mijn versterkers allemaal niet zo een hoog vermogen hebben maar PUUR kwaliteits gezien
dit alles draaid CONTINU op 13.7 tot 14 volt ook als ik volle gas zit te rammelen natuurlijk door de Yellowtop die ik ipv mijn reserve wiel heb liggen!
Audison rsx 4 met 70watt per kanaal
Phoenix gold 1200.1 1200 op 4ohm
dit al klinkt zo straks als n snaar heb daar VELE complimenten over gekregen
al ben ik het wel eens met je stukje over dat het een eige smaak betreft
de een neemt genoegen met xplod meuk of tarzanfoekiewoekie rotzooi en de ander nog niet met de nordica series van DLS 
waarom draaien ze bij de EMMA`S (sound quality dus) 9 van de 10 keer met een gesloten kist? omdat een gesloten kist VELE malen strakker klinkt als Free air, gepoort, 2,4,6 bandpass
een free-air montage leid vaak tot een slecht resultaat omdat 9 van de 10 mensen zich hierin vergissen :') free air is simpelwel je kofferbak als kist gebruiken
in jou ogen is dat misschien de beste keus
tuurlijk moet iedereen zelf weten wat hij of zij wilt, maar als je iets zegt zeg het dan naar waarheid ook zoals
achter speakers 80 watt nominaal kan je t best een sub van 160watt pakken :/ sorry maar dat VIND IK reinste onzin
mijn voorspeakers hebben 100 watt nominaal en 210 op de pieken (focal k2power)
mijn achter speakers hebben er 160w op pieken (focal isc 690)
mijn sub draaid 650watt RMS op 4ohm en n piek van 1100w (gladen sqx 12-vb)
maar omdat mijn versterkers allemaal niet zo een hoog vermogen hebben maar PUUR kwaliteits gezien
dit alles draaid CONTINU op 13.7 tot 14 volt ook als ik volle gas zit te rammelen natuurlijk door de Yellowtop die ik ipv mijn reserve wiel heb liggen!
Audison rsx 4 met 70watt per kanaal
Phoenix gold 1200.1 1200 op 4ohm
dit al klinkt zo straks als n snaar heb daar VELE complimenten over gekregen
al ben ik het wel eens met je stukje over dat het een eige smaak betreft

Een subwoofer is helemaal niet gemaakt voor muziek. Imo helpt een subwoofer nooit mee aan de kwaliteit van muziek, steek liever het geld van die subwoofer in betere speakers en je hebt geen subwoofer meer nodig.JeroenJ schreef:Een subwoofer is gemaakt om lage tonen te produceren die andere speakers niet voor elkaar krijgen.
Dit geeft eern mooi effect bij alle muziekstijlen, het is een middagje werk, maar ik wil niet anders meer!
Tweeters op de dashboard geven ook veel voldoening, ik meen dat de voorspeakers vrij laag zitten wat voor midden en lage tonen goed is, maar hoge tonen het liefst zo hoog (hoofdhoogte) mogelijk.
Mvg Jeroen
Sorry Mark, maar dan ben jij zelf toch echt de gene die het niet goed doet hoor. Ondanks dat het geluid volgens jou en je vrienden goed klinkt zou het dus nog veel beter kunnen. Zodra jij al lichtere versterkers op zwaardere speakers gaat zetten, ga jij enorm achteruit op geluidskwaliteit en heb je juist eerder de kans je speakers op te blazen dan met een gelijkwaardige versterker of zelf een zwaardere versterker. Dan is het alleen een kwestie van goed instellen.
Het is heel simpel. Wanneer krijg je meer water uit de kraan. Als je hem aansluit op de bijpassende pijp, of wanneer je met een koppeling aansluit op een veel smallere pijp. Dat is in principe wat jij gedaan hebt door een lichtere versterker op een zwaardere speaker te zetten. Het vermogen dwarrelt je speakers in, wat niet wil zeggen dat het niet hard kan, maar je versterker moet er wel harder voor werken, wat weer een verstoorde electrocurve can geven (hoekig i.p.v. vloeiend) en niet bepaald goed is voor je speaker. Om deze reden zijn er in discotheken in Nederland heel wat speakers naar de filistijnen gedraaid.
Wat DW70 verder zegt over de verhoudingen qua speaker klopt ook. In iedere professionele geluidsopstelling waar met een 3 weg systeem gedraaid wordt zal je altijd de 3, 2, 1, verhouding zien. Bassen 2x zo zwaar als de middentonen, middentonen 2 keer zo zwaar als de hoge tonen. Anders gaat je geluidsbeeld er compleet aan en zoveel evolutie is er echt niet geweest kwa speakers sinds 1920. Speakers worden wel steeds kleiner (hoge druk speakers), en hebben navenant wel steeds zwaardere versterkers nodig maar de verdeling blijft hetzelfde. Dat ze bij SPL met gesloten kasten werken is puur om het geweld van de subspeaker in te dammen. Zet diezelfde speaker maar eens in een open kast met de juiste berekeningen dat de speaker optimaal tot zijn recht komt. Niet alleen zou de kast waarschijnlijk niet meer in je auto passen, maar zouden de ramen waarschijnlijk uit hun sponningen springen.
Ondanks de complimenten die je krijg, weet ik dus wel zeker dat ik het geluid in jouw auto niet goed ga vinden want bij jou overheerst de Sub dus alles en kloppen de vermogensverdelingen niet van zowel de versterkers als van de speakers. (Wat DW70 ook al aangeeft). Maar het is jouw auto en waarschijnllijk luister je alleen maar electronische muziek en is daar als jij er tevreden mee bent is daar niets mis mee (al vind ik het als ouwe lul natuurlijk wel een gebrek aan je opvoeding
) Persoonlijk heb ik doordat ik jaren als DJ gewerkt heb in zowel feestcafe's als housetenten, een zeer brede muzieksmaak, en al helemaal daar ik een persoonlijke voorkeur heb naar de oude motownsound en rockclassics, en is het voor mij belangrijk dat ik de muziek in de auto aan kan passen aan mijn stemming, dus heb ik inderdaad genoeg aan de Blauwe serie Xplods (NIET de rode!!! dat is inderdaad meuk, maar wat wil je voor €25,=) ondersteund door een subwoofer van het juiste nominale vermogen. Hiervoor de Sony mex-Bt4000U waarbij ik de filter zo afgesteld is dat alles onder de 100 hz. naar de sub gaat en van 100 hz. en daarboven naar de 4 full rangers. De verschillende equalizerstanden zijn dan ruim voldoende om mijn brede smaak van de juiste standen te voorzien.
Het is heel simpel. Wanneer krijg je meer water uit de kraan. Als je hem aansluit op de bijpassende pijp, of wanneer je met een koppeling aansluit op een veel smallere pijp. Dat is in principe wat jij gedaan hebt door een lichtere versterker op een zwaardere speaker te zetten. Het vermogen dwarrelt je speakers in, wat niet wil zeggen dat het niet hard kan, maar je versterker moet er wel harder voor werken, wat weer een verstoorde electrocurve can geven (hoekig i.p.v. vloeiend) en niet bepaald goed is voor je speaker. Om deze reden zijn er in discotheken in Nederland heel wat speakers naar de filistijnen gedraaid.
Wat DW70 verder zegt over de verhoudingen qua speaker klopt ook. In iedere professionele geluidsopstelling waar met een 3 weg systeem gedraaid wordt zal je altijd de 3, 2, 1, verhouding zien. Bassen 2x zo zwaar als de middentonen, middentonen 2 keer zo zwaar als de hoge tonen. Anders gaat je geluidsbeeld er compleet aan en zoveel evolutie is er echt niet geweest kwa speakers sinds 1920. Speakers worden wel steeds kleiner (hoge druk speakers), en hebben navenant wel steeds zwaardere versterkers nodig maar de verdeling blijft hetzelfde. Dat ze bij SPL met gesloten kasten werken is puur om het geweld van de subspeaker in te dammen. Zet diezelfde speaker maar eens in een open kast met de juiste berekeningen dat de speaker optimaal tot zijn recht komt. Niet alleen zou de kast waarschijnlijk niet meer in je auto passen, maar zouden de ramen waarschijnlijk uit hun sponningen springen.
Ondanks de complimenten die je krijg, weet ik dus wel zeker dat ik het geluid in jouw auto niet goed ga vinden want bij jou overheerst de Sub dus alles en kloppen de vermogensverdelingen niet van zowel de versterkers als van de speakers. (Wat DW70 ook al aangeeft). Maar het is jouw auto en waarschijnllijk luister je alleen maar electronische muziek en is daar als jij er tevreden mee bent is daar niets mis mee (al vind ik het als ouwe lul natuurlijk wel een gebrek aan je opvoeding

En daarom wordt er bij ieder concert van alle wereldartiesten ter wereld en in alle discotheken, bioscopen en muziekcafe's met 2, 3, of 4 wegsystemen gewerkt. Omdat ze geen geld willen investeren in betere speakers. Sorry hoor, maar dit is dus onzin. Dat jij een voorkeur hebt voor fullrange-speakers wil nog niet zeggen dat de subwoofer totaal geen recht van bestaan zou hebben. Wel ben ik het met je eens dat de subs in de meeste gevallen veel te hard afgesteld worden.Een subwoofer is helemaal niet gemaakt voor muziek. Imo helpt een subwoofer nooit mee aan de kwaliteit van muziek, steek liever het geld van die subwoofer in betere speakers en je hebt geen subwoofer meer nodig.
Hoe kom jij tot die redenering DW70? Ik heb door mijn werk met veel professionele apparatuur gewerkt en met veel audiofielen gesproken, maar hier heb ik nog nooit van gehoord. Uit fase zorgt alleen voor een verkeerde uitslag van je speaker of een verkeerde stroming van je audiosignaal wat alleen maar een tot een verslechtering van het geluid lijdt, of bedoel je door de manier van plaatsen van de Sub?Je hebt de juiste speaker nodig (FREE AIR) en hij moet UIT fase staan t.o.v. de rest van de muziek
ik ben het gedeeltelijk met je eens, mijn versterkers zijn TE licht, maar dat wilt niet zeggen dat ik geen juiste of bijna juiste instellingen heb gehanteerd zodat ze niet kapot gaan, afstellingen heb ik zelf gedaan icm microfoon aan de laptop speciaal programmaatje wat de lineaire frequentie karakteristieken perfect regelt AL zijn mijn amps te licht
RTA meeting hier staat precies geschreven hoe ik het ook heb gedaan,
http://wiki.showyoursound.nl/ow.asp?p=H ... m=5&a=diff
met elektronische muziek verondersta jij, hiphop, r&b, house, hardstyle, eclectic ect ect? nah je kent me niet dus oordeel daar niet over okè mijn muziek smaak is enorm breed en gaat tot rock, ballad, akoestisch en soms zelfs jazz, blues
niet iedere jeugdige is zo`n bondkraagje die alleenmaar wilt raggen, dat jij in een kroeg of discotheek hebt gewerkt is prima, ik zou zeggen koop een lollie en ga het vieren maar ga het niet gelijk op mijn opvoeding gooien nogmaals je kent me niet!
en muziek beluisteren via een youtube filmpje kan ook niet, daarvoor moet je in de auto zelf zitten, maar ooit zullen we elkaar tegenkomen op een meeting en dan ben je van harte uitgenodigd, tevens is het een kwestie van smaak OOK afstellingen, ik ben niet iemand die de radio op 80% zet en met de gain gaat spelen en kijken spreekspoelen bijna uit de magneet ploppen

RTA meeting hier staat precies geschreven hoe ik het ook heb gedaan,
http://wiki.showyoursound.nl/ow.asp?p=H ... m=5&a=diff
met elektronische muziek verondersta jij, hiphop, r&b, house, hardstyle, eclectic ect ect? nah je kent me niet dus oordeel daar niet over okè mijn muziek smaak is enorm breed en gaat tot rock, ballad, akoestisch en soms zelfs jazz, blues

en muziek beluisteren via een youtube filmpje kan ook niet, daarvoor moet je in de auto zelf zitten, maar ooit zullen we elkaar tegenkomen op een meeting en dan ben je van harte uitgenodigd, tevens is het een kwestie van smaak OOK afstellingen, ik ben niet iemand die de radio op 80% zet en met de gain gaat spelen en kijken spreekspoelen bijna uit de magneet ploppen

.
Een free air is voor mensen zoals de vraagsteller is de allerbeste. En weet je waarom? Dan kun je de kofferbak tenminste nog gebruiken om er iets in te zetten. Dat is ook een sport. Zuiver en flink hard zonder dat je wat ziet of er last van hebt bij het boodschappen doen.
proefondervindelijk. Als je alleen mid en hoog achter zou toepassen met een sub hoef je niks te doen. Maar gebruik je ook nog een keer 2x een allrounder, in stereo met een diameter rond de 20 cm met 1 sub van 30 cm klinkt de sub veel te lief. Het lijkt alsof er een luchtspleet zit. Het lijkt alsof de bassen zich onderling willen opheffen. Zet ik hem dan uit fase hoor ik wel zoals de opzet bedoeld was.Je hebt de juiste speaker nodig (FREE AIR) en hij moet UIT fase staan t.o.v de rest van de muziek
Een free air is voor mensen zoals de vraagsteller is de allerbeste. En weet je waarom? Dan kun je de kofferbak tenminste nog gebruiken om er iets in te zetten. Dat is ook een sport. Zuiver en flink hard zonder dat je wat ziet of er last van hebt bij het boodschappen doen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 

-
Leuke discussies hier
Wat denken jullie van deze "upgrade"
Deze 6x9 achterin op de orginele plaats.
http://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-s ... bl-gt6-69/
Deze 13cm voorin op de orginele plaats.
http://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-s ... gade-rx52/
Radio is 4x50Watt.
Moeite waard? Dus meer beter geluid, meer bass? Of zonde van het geld?

Wat denken jullie van deze "upgrade"
Deze 6x9 achterin op de orginele plaats.
http://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-s ... bl-gt6-69/
Deze 13cm voorin op de orginele plaats.
http://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-s ... gade-rx52/
Radio is 4x50Watt.
Moeite waard? Dus meer beter geluid, meer bass? Of zonde van het geld?