Aanschaf 525d of 530d 2004
-
Black_Beamer
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Aanschaf 525d of 530d 2004
Beste forumleden,
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende:
Ik ben momenteel op zoek naar een e60 uit 2003/2004 met max 200/250k op de teller.
Mijn keuze is een 525d of een 530d.
Hierover heb ik een paar vraagjes:
- Is er een kans dat bij een 525d of 530d NA 200k op de teller er nog swirflaps inzitten die problemen kunnen geven?
Hoe kan ik dit heel makkelijk controleren?
Hoe zit het met de uitlaat(spruitstukken) problemen? Speelt dit bij beide motoren en vanaf welke KM stand kan dit optreden?
-Is er nog iets waar ik extra op moet letten bij het aanschaf van een automaat ipv handbak?
- Hebben beide een roetfilter en wanneer moet deze vervangen zijn ?
- Is de 525d betrouwbaarder dan 530d of andersom ? Ik kies namelijk meer voor een betrouwbare motor dan power in de motor.
Ik ga deze week op jacht naar de bmw !
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende:
Ik ben momenteel op zoek naar een e60 uit 2003/2004 met max 200/250k op de teller.
Mijn keuze is een 525d of een 530d.
Hierover heb ik een paar vraagjes:
- Is er een kans dat bij een 525d of 530d NA 200k op de teller er nog swirflaps inzitten die problemen kunnen geven?
Hoe kan ik dit heel makkelijk controleren?
Hoe zit het met de uitlaat(spruitstukken) problemen? Speelt dit bij beide motoren en vanaf welke KM stand kan dit optreden?
-Is er nog iets waar ik extra op moet letten bij het aanschaf van een automaat ipv handbak?
- Hebben beide een roetfilter en wanneer moet deze vervangen zijn ?
- Is de 525d betrouwbaarder dan 530d of andersom ? Ik kies namelijk meer voor een betrouwbare motor dan power in de motor.
Ik ga deze week op jacht naar de bmw !
530i G30 M-performance
Re: Aanschaf 525d of 530d 2004
Geen wezenlijk verschil tussen beide motoren. 525d is iets later gekomen als ik mij niet vergis. De eerste 530d hadden geen roetfilter. ik meen dat de 525d er altijd eentje had.
-Ze hebben normaal de swirlflaps. je kan aan de buitenkant zien of er blankingplates in zitten. Om 100% zeker te zijn zou ik het inlaatspruitstuk eraf halen.
- uitlaatspruitstuk is identiek voor beide.
- Automaat is zwaarder op de 530d wegens het hoger koppel dat deze heeft. 250k voor een automaat is niet weinig, je riskeert in de kosten te lopen als deze niet met zachtheid behandeld is. Sowieso bij ZF langsgaan voor oliewissel en vervangen van de filter.
-Ze hebben normaal de swirlflaps. je kan aan de buitenkant zien of er blankingplates in zitten. Om 100% zeker te zijn zou ik het inlaatspruitstuk eraf halen.
- uitlaatspruitstuk is identiek voor beide.
- Automaat is zwaarder op de 530d wegens het hoger koppel dat deze heeft. 250k voor een automaat is niet weinig, je riskeert in de kosten te lopen als deze niet met zachtheid behandeld is. Sowieso bij ZF langsgaan voor oliewissel en vervangen van de filter.
Laatst gewijzigd door tom_il op 21 okt 2013, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI
-
Black_Beamer
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Re: Aanschaf 525d of 530d 2004
Tom bedankt voor je snelle reply !
Wat moet ik checken aan de uitlaatspruitstuk dan?
Wat moet ik checken aan de uitlaatspruitstuk dan?
530i G30 M-performance
Re: Aanschaf 525d of 530d 2004
uitlaatspruitstuk is moeilijk te checken. De scheuren zijn bijna niet te zien. Je kan alleen checken of je geen uitlaatgassen riekt in het interieur
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Aanschaf 525d of 530d 2004
Ik heb een E60 '04 530D
Algemeen
Het is een 530D met handbak (6versn) 218PK/500Nm.
Het gaat hier dus om een PFL zonder DPF, heerlijke auto om in te sturen.
Ik rij jaarlijks ongv 35.000Km waarvan de helft in de stad en de helft op de autobaan.
Met gemak aanhangers tot 2500kg getrokken en als het moet zelfs wel zwaarder maar dat is een uitzondering (3750kg 1ä2 keer)
Het verbuik van mijn 530d ligt op de autobaan gemiddeld 1 op 18 (5.5/100km) en in en om de stad heen op 1 op 14.8 (6.7/100km)
Onderhoud & Problemen
Het groot onderhoud doe ik zelf, overigens met plezier want het is een genot om aan een goed ontwikkelde auto te werken. Auto is gekocht met 200K en staat nu 233K op, in de tussentijd heb ik het volgende vervangen
- Remmerij voorzijde (Correctief onderhoud i.v.m. kromme (immitatie) schijven)
- Filters allemaal & Vloeistoffen (Motor & Bakvloeistoffen incl.)
- Gloeistiften 6st (Correctief onderhoud i.v.m. 2 defecte stiften, 200.000km)
- Swirlflaps (Verwijderd i.v.m. horrorverhalen M57/M47 motor)
- Krukaspoelie (Correctief onderhoud. De orginele houd na ongv. 200.000/250.000 een keer op i.v.m. slijtage)
- Koppelingset (Correctief onderhoud. De orginele heeft het 210.000km volgehouden)
- Hardyschijf (Preventief onderhoud. Deze was nog niet op, maar gelijk maar vervangen)
- Massavliegwiel (Correctief onderhoud, 210.000km volgehouden, vervangen i.v.m. speling axiaal )
Eigenlijk buiten die laatste 4 punten gewoon regulier onderhoud geven, en dan loopt ie (voor mijn gevoel) een eeuwigheid. ik heb verder geen ernstige problemen gehad met de auto. De onderdelen van de funfer zijn ook niet bijzonder prijzig, maar je moet er geen imitatie onderdelen aan sleutelen.
Ook vloeistoffen hoor je van alles over, maar de orginele bmw 5w30 LL04 olie kost mij bij de dealer 6.75€ excl btw i.p.v. de veelgehoorde 20+ € per liter. Dat valt allemaal wel mee. De kosten van het onderhoud zit meer in het bij de dealer uit laten voeren van onderhoud (Werkplaatstarieven zijn hoog in NL). Een goede keus zou zijn om uit te wijken voor dealer onderhoud naar duitsland, hier is de service beter, de onderdelen goedkoper en het arbeidsloon is lager.
Onderhoudsintervallen
De onderhoudsintervallen zijn condition based intervals (conditie bepaalde intervallen). d.w.z. aan de hand van rijstijl bepaald de auto de intervallen voor een aantal onderdelen als Olie, remmerij v&a, filters e.d.
Daarnaast heb je nog reguliere inspectie 1&2 volgens onderschema weergegeven in het boekje.
Hou rekening met elke 30.000 een beurt voor de auto.
Zwakke Punten
De zwakke plekken van een diesel zover ik ze ken zijn:
- zwakke inlaat & uitlaatspruitstukken bij de latere bouwjaren ('05 t/m '09).
- DPF is een duur iets om te vervangen, worden vaker leeggehaald en regeneratie wordt weggeschreven uit de software (goede oplossing imo)
- Pano-dak, gaat lekken als deze niet goed onderhouden worden (vervangings cassete is duur) goed onderhoud incl afwatering controleren is een must !
- Turbo's van de 530d hoor je niet vaak iets over (535d heeft er wel last van)
- Swirlflaps van PFL zijn allemaal horror, na de FL een modificatie gehad maar nog zou ik ze verwijderen ! Revisie van een motor is duur
Uitlaatspruitstukken van een late E39 530d zijn 1:1 over te zetten op vroege E60 530 diesels. Mocht zoiets een keer kapot gaan kun je voor relatief weinig geld een E39 spruitstuk overzetten.
Zoals Tom aangaf, automaten altijd een keer spoelen en filter wisselen. Ga ermee naar ZF, hier ben je verzekerd van kwaliteit, de juiste methode en een super klantvriendelijke behandeling. De meerkosten t.o.v. van andere "spoelers" zijn te verwaarlozen
Trillingsdemper/krukaspoelie gaan kapot rond 200/250k, maar is ook geen bijzonder probleem.
200/250k is geen probleem voor de diesels van de E60, wel moet het onderhoud gewoon goed zijn.
Verder is de funfer een heerlijke auto, en zoals elke auto heeft zij ook wel eens wat.. Met wat love & tender kom je een heel eind met een dijk van een auto !
Algemeen
Het is een 530D met handbak (6versn) 218PK/500Nm.
Het gaat hier dus om een PFL zonder DPF, heerlijke auto om in te sturen.
Ik rij jaarlijks ongv 35.000Km waarvan de helft in de stad en de helft op de autobaan.
Met gemak aanhangers tot 2500kg getrokken en als het moet zelfs wel zwaarder maar dat is een uitzondering (3750kg 1ä2 keer)
Het verbuik van mijn 530d ligt op de autobaan gemiddeld 1 op 18 (5.5/100km) en in en om de stad heen op 1 op 14.8 (6.7/100km)
Onderhoud & Problemen
Het groot onderhoud doe ik zelf, overigens met plezier want het is een genot om aan een goed ontwikkelde auto te werken. Auto is gekocht met 200K en staat nu 233K op, in de tussentijd heb ik het volgende vervangen
- Remmerij voorzijde (Correctief onderhoud i.v.m. kromme (immitatie) schijven)
- Filters allemaal & Vloeistoffen (Motor & Bakvloeistoffen incl.)
- Gloeistiften 6st (Correctief onderhoud i.v.m. 2 defecte stiften, 200.000km)
- Swirlflaps (Verwijderd i.v.m. horrorverhalen M57/M47 motor)
- Krukaspoelie (Correctief onderhoud. De orginele houd na ongv. 200.000/250.000 een keer op i.v.m. slijtage)
- Koppelingset (Correctief onderhoud. De orginele heeft het 210.000km volgehouden)
- Hardyschijf (Preventief onderhoud. Deze was nog niet op, maar gelijk maar vervangen)
- Massavliegwiel (Correctief onderhoud, 210.000km volgehouden, vervangen i.v.m. speling axiaal )
Eigenlijk buiten die laatste 4 punten gewoon regulier onderhoud geven, en dan loopt ie (voor mijn gevoel) een eeuwigheid. ik heb verder geen ernstige problemen gehad met de auto. De onderdelen van de funfer zijn ook niet bijzonder prijzig, maar je moet er geen imitatie onderdelen aan sleutelen.
Ook vloeistoffen hoor je van alles over, maar de orginele bmw 5w30 LL04 olie kost mij bij de dealer 6.75€ excl btw i.p.v. de veelgehoorde 20+ € per liter. Dat valt allemaal wel mee. De kosten van het onderhoud zit meer in het bij de dealer uit laten voeren van onderhoud (Werkplaatstarieven zijn hoog in NL). Een goede keus zou zijn om uit te wijken voor dealer onderhoud naar duitsland, hier is de service beter, de onderdelen goedkoper en het arbeidsloon is lager.
Onderhoudsintervallen
De onderhoudsintervallen zijn condition based intervals (conditie bepaalde intervallen). d.w.z. aan de hand van rijstijl bepaald de auto de intervallen voor een aantal onderdelen als Olie, remmerij v&a, filters e.d.
Daarnaast heb je nog reguliere inspectie 1&2 volgens onderschema weergegeven in het boekje.
Hou rekening met elke 30.000 een beurt voor de auto.
Zwakke Punten
De zwakke plekken van een diesel zover ik ze ken zijn:
- zwakke inlaat & uitlaatspruitstukken bij de latere bouwjaren ('05 t/m '09).
- DPF is een duur iets om te vervangen, worden vaker leeggehaald en regeneratie wordt weggeschreven uit de software (goede oplossing imo)
- Pano-dak, gaat lekken als deze niet goed onderhouden worden (vervangings cassete is duur) goed onderhoud incl afwatering controleren is een must !
- Turbo's van de 530d hoor je niet vaak iets over (535d heeft er wel last van)
- Swirlflaps van PFL zijn allemaal horror, na de FL een modificatie gehad maar nog zou ik ze verwijderen ! Revisie van een motor is duur
Uitlaatspruitstukken van een late E39 530d zijn 1:1 over te zetten op vroege E60 530 diesels. Mocht zoiets een keer kapot gaan kun je voor relatief weinig geld een E39 spruitstuk overzetten.
Zoals Tom aangaf, automaten altijd een keer spoelen en filter wisselen. Ga ermee naar ZF, hier ben je verzekerd van kwaliteit, de juiste methode en een super klantvriendelijke behandeling. De meerkosten t.o.v. van andere "spoelers" zijn te verwaarlozen
Trillingsdemper/krukaspoelie gaan kapot rond 200/250k, maar is ook geen bijzonder probleem.
200/250k is geen probleem voor de diesels van de E60, wel moet het onderhoud gewoon goed zijn.
Verder is de funfer een heerlijke auto, en zoals elke auto heeft zij ook wel eens wat.. Met wat love & tender kom je een heel eind met een dijk van een auto !
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver
E91 330D - Daily Driver
-
Black_Beamer
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Re: Aanschaf 525d of 530d 2004
heel erg bedankt voor jullie duidelijke info !!!
Mijn zoektocht gaat vaanf morgen beginnen en vrijdag hoop ik er eentje gekocht te hebben...
Ter controle wil ik nog een final check doen en hopelijk kunnen jullie deze nog antwoorden:
Inlaat: Op de bonnen/papieren controleren of vlinderkleppen ooit zijn verwijderd:
Bij twijfel alsnog naar garage brengen en dit laten doen:
Uitlaat: Goed ruiken of het in de auto naar uitlaatgassen ruikt.
Zo ja; wat zijn ongeveer de kosten voor het herstel?
Kan deze defect motorschade aanrichten?
Krukasspoelie: Wat zijn de kosten hiervan? Kan ik ook checken of deze ten einde is?
Gaat dan de motorblok trillen ofzo?
Roetfilter: Deze leeg laten kloppen dus... Hoe weet je of deze vies/vol is?
Gaat de auto dan roken?
De rest (vliegwiel,koppeling,remmen) is normale slijtage tussen de 2 en 3 ton dus
hier zal ik sowieso rekening mee houden. Het gaat mij echt om de 'bekende kinderziektes'
van deze prachtige wagens !
Mijn zoektocht gaat vaanf morgen beginnen en vrijdag hoop ik er eentje gekocht te hebben...
Ter controle wil ik nog een final check doen en hopelijk kunnen jullie deze nog antwoorden:
Inlaat: Op de bonnen/papieren controleren of vlinderkleppen ooit zijn verwijderd:
Bij twijfel alsnog naar garage brengen en dit laten doen:
Uitlaat: Goed ruiken of het in de auto naar uitlaatgassen ruikt.
Zo ja; wat zijn ongeveer de kosten voor het herstel?
Kan deze defect motorschade aanrichten?
Krukasspoelie: Wat zijn de kosten hiervan? Kan ik ook checken of deze ten einde is?
Gaat dan de motorblok trillen ofzo?
Roetfilter: Deze leeg laten kloppen dus... Hoe weet je of deze vies/vol is?
Gaat de auto dan roken?
De rest (vliegwiel,koppeling,remmen) is normale slijtage tussen de 2 en 3 ton dus
hier zal ik sowieso rekening mee houden. Het gaat mij echt om de 'bekende kinderziektes'
van deze prachtige wagens !
530i G30 M-performance
-
streamline
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Aanschaf 525d of 530d 2004
Kun je de onderhousintervallen voor remmerij en dergelijke bij de vroege e60 ook al uit lezen via Idrive?
Dan zit daar ook het roetfilter bij met hoeveel km die vol zit zover ik weet.
Dan zit daar ook het roetfilter bij met hoeveel km die vol zit zover ik weet.
Re: Aanschaf 525d of 530d 2004
Krukaspoelie, motorkapje openen en naar de krukaspoelie kijken of deze slingert. Vaak zie je het niet eens, maar het gevulkaniseerde rubber er in dat verdroogd/verspocht en scheurt dan af.
Kosten bij zelf vervangen en OEM delen / à-klasse (febi bijvoorbeeld) zijn ongv 250/275€
Als de poelie kapotgaat vallen alle riemaangedreven systemen uit zoals : airco, stuurbekrachtiging, dynamo e.d. Dus je merkt het direct aan de auto en idrive komt gelijk met 20meldingen. Niet mee doorrijden want je kunt er gevolgschade mee veroorzaken.
Uitlaatspruitstuk reparatie is afhankelijk van het soort onderdeel wat je wilt gebruiken bij een defect.
Nieuw via dealer is onbetaalbaar, 2e hands E60 & E39 spruitstuk kost ongv 250€ , 2e hands E39 van 2002/2003 zou ik voor kiezen. Deze gaan niet kapot en zijn 1:1 uitwisselbaar.
Inlaatspruitstuk, altijd vlinderpoppen eruit. Kosten bij Blankingplates max. 100€ kosten bij eigen oplossing max 10€
Veel suc6 met de zoektocht !
Kosten bij zelf vervangen en OEM delen / à-klasse (febi bijvoorbeeld) zijn ongv 250/275€
Als de poelie kapotgaat vallen alle riemaangedreven systemen uit zoals : airco, stuurbekrachtiging, dynamo e.d. Dus je merkt het direct aan de auto en idrive komt gelijk met 20meldingen. Niet mee doorrijden want je kunt er gevolgschade mee veroorzaken.
Uitlaatspruitstuk reparatie is afhankelijk van het soort onderdeel wat je wilt gebruiken bij een defect.
Nieuw via dealer is onbetaalbaar, 2e hands E60 & E39 spruitstuk kost ongv 250€ , 2e hands E39 van 2002/2003 zou ik voor kiezen. Deze gaan niet kapot en zijn 1:1 uitwisselbaar.
Inlaatspruitstuk, altijd vlinderpoppen eruit. Kosten bij Blankingplates max. 100€ kosten bij eigen oplossing max 10€
Veel suc6 met de zoektocht !
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver
E91 330D - Daily Driver
-
Black_Beamer
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Re: Aanschaf 525d of 530d 2004
iedereen heel erg bedankt voor de tips !
Vandaag heb ik de deal geslotenl het is een 525d (automaat) uit 2004 geworden met 210k originele KMs.
Dinsdag zal ik de auto ophalen, er is wel reeds 4 maanden geleden al een beurt gedaan maar toch wil ik gelijk
een grote beurt uitvoeren waarbij de automaatbak spoelen + vlinderkleppen checken.
Weet iemand een goede BMW specialist (niet te duur) niet te ver van Utrecht??
Vandaag heb ik de deal geslotenl het is een 525d (automaat) uit 2004 geworden met 210k originele KMs.
Dinsdag zal ik de auto ophalen, er is wel reeds 4 maanden geleden al een beurt gedaan maar toch wil ik gelijk
een grote beurt uitvoeren waarbij de automaatbak spoelen + vlinderkleppen checken.
Weet iemand een goede BMW specialist (niet te duur) niet te ver van Utrecht??
530i G30 M-performance

