Hoog olie verbuik!
Hoog olie verbuik!
Ik heb een BMW 330CI uit 2000 en deze verbruikt denk 1liter olie op de 1500 km .
Maar heb nergens lekkage en er komt geen rook uit me uitlaat . Moet ik nu denken aan de carterontluchting of kan het ook iets anders zijn?
Maar heb nergens lekkage en er komt geen rook uit me uitlaat . Moet ik nu denken aan de carterontluchting of kan het ook iets anders zijn?
Re: Hoog olie verbuik!
Mijn oude 320Ci en nu ook mijn 325Ci verbruikten beide redelijk wat olie met 5W30. Ook lijkt het naar mate de olie ouder wordt het ook steeds wat meer wordt. Ik heb nu 5W40 in mijn 325Ci zitten en heb er nu 1000km mee gereden en staat nog steeds keurig op max, ook heb ik 200km 160 gereden met ongeveer 4000 toeren.
Misschien een idee om de olie te verversen wanneer het lang geleden is en om 5W40 te overwegen als je 5W30 hebt/had?
Carterventilatie kan het ook zijn. Kijk eens aan je peilstok of onder je olievuldop. Zit daar "mayonaise"? Heb je verder extreem veel witte rook bij een warme motor? Een beetje condens bij koude motor is niks geks en als de M54 koud is komt er sowieso wel redelijk wat witte rook uit, maar dit moet volledig weg zijn als de motor en de uitlaat op temperatuur zijn.
Ook kun je eens dit slangetje losmaken en kijken of je sludge ziet. Een ander symptoom (kan zijn) is dat de motor stationair niet helemaal lekker loopt.
Misschien een idee om de olie te verversen wanneer het lang geleden is en om 5W40 te overwegen als je 5W30 hebt/had?
Carterventilatie kan het ook zijn. Kijk eens aan je peilstok of onder je olievuldop. Zit daar "mayonaise"? Heb je verder extreem veel witte rook bij een warme motor? Een beetje condens bij koude motor is niks geks en als de M54 koud is komt er sowieso wel redelijk wat witte rook uit, maar dit moet volledig weg zijn als de motor en de uitlaat op temperatuur zijn.
Ook kun je eens dit slangetje losmaken en kijken of je sludge ziet. Een ander symptoom (kan zijn) is dat de motor stationair niet helemaal lekker loopt.
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||

Zit geen sludge op me olie dop en die is koffie bruin me pijlstok is ook schoon .
Dan toch maar binnen kort me olie vervangen maar wat ik niet begrijp is als de motor zoveel olie verbruikt dat je niks ziet onder of achter de auto
Dan toch maar binnen kort me olie vervangen maar wat ik niet begrijp is als de motor zoveel olie verbruikt dat je niks ziet onder of achter de auto

voor je de olie gaat verversen, is het verstandig op Forte motor Flush te gebruiken. Dit gooi je bij je oude motor olie in en dan moet je de auto een uutje op 1500RPM laten draaien. Daarna verse olie erin (en filter uiteraard) met Forte top end treathment bij de nieuwe motorolie. Goed spul en het proberen waard!
Oke bedankt voor de tip
Pas op met flush. Bij mijn 330 is er sinds de flush een olie geur bijgekomen. Ik denk aan een lekkage ergens, want soms ruik ik een verbrande oliegeur. Ook ben ik de kleppen wat meer gaan horen bij koude moter. ( 150.000 km)
Groet, Minada
Groet, Minada
Bij een M54 hoord origineel sowieso 5w40. Volgens het E46 onderhoudsmanueel (ook al doen dealers nu overal 5w30 in ongeacht motortype). Verbruik kan onder andere zijn:
Zuigerringen
Zuigerwanden
Klepstemseals
lekke keering (krukas)
Verder staan ze er om bekend als je forums/autoweekreviews leest.
Zuigerringen
Zuigerwanden
Klepstemseals
lekke keering (krukas)
Verder staan ze er om bekend als je forums/autoweekreviews leest.
Minada heb je na de flush ook Forte top-end treathment gebruikt? Deze twee moet je namelijk altijd samen gebruiken (is mij verteld door een deskundige van Forte).minada schreef:Pas op met flush. Bij mijn 330 is er sinds de flush een olie geur bijgekomen. Ik denk aan een lekkage ergens, want soms ruik ik een verbrande oliegeur. Ook ben ik de kleppen wat meer gaan horen bij koude moter. ( 150.000 km)
Groet, Minada
Groet Paul
-
Tuurlijk zegt die deskundige van Forte dat, want anders koop jij niet genoeg producten van hem.
Als er gewoon altijd olie ververst is heeft dat niet zoveel nut, en als je een fatsoenlijke kwaliteitsolie gebruikt hoeft er ook geen additief bij.
Zou als ik TS was eerst kijken naar je carterontluchting. Wat heeft de auto trouwens gelopen?
Als er gewoon altijd olie ververst is heeft dat niet zoveel nut, en als je een fatsoenlijke kwaliteitsolie gebruikt hoeft er ook geen additief bij.
Zou als ik TS was eerst kijken naar je carterontluchting. Wat heeft de auto trouwens gelopen?
Nee, ik heb na de flush nieuwe olie erin gedaan. 5W 30 volsyn van MP olie. Een vriend van me(1e monteur) had al gezegd dat ik het niet moest doen, want er kunnen olie" proppen" voor kanalen gaan zitten en/ of een lekkage in een keering of rubber ontstaan. Maar toch z'n advies in de wind geslagen en sindsdien een verbrande oliegeur!
Dus het kan vriezen of dooien.
Dus het kan vriezen of dooien.
Streamline, ik heb dat spul bij diverse motoren gebruikt met positief resultaat waarbij de auto's gewoon jaarlijks of om de 20000KM hun onderhoud kregen dus dat het geen nut heeft is jouw mening. Het heeft bij mij tot nu toe eigenlijk alleen maar tot positief gevolg geleid (Peugeot verkleefde klepstoters, Peugeot olie verbruik, Audi klepstoter problemen, Audi olie verbruik, VW olie verbruik). Maar je zult altijd voor en tegenstanders houden..... het was maar een tip vanuit mijn ervaring!
Die engine-flush producten doen dus in feite oude (aangekoekte) olie (slude) verwijderen. Het heeft dus een agressieve werking. Wie zegt dat dat dan niet alle plastic's en vooral rubbers aantast (pakkingen/klepseals). Daarbij zal er na een oliewissel altijd flushproduct achterblijven tussen lagers/rubbers etc. Ik hou het ook liever bij een jaarlijkse oliebeurt wat me maximaal 4 a 5 tientjes kost (kwaliteitsolie en filter). Zo blijft het blok mooi schoon, en van tijd tot tijd natuurlijk eens goed doorrijden.
ben alleen nieuwsgierig wat er in een carterpan door de jaren heen aan rotzooi achterblijft. Mss niet verkeerd om die er eens een keer compleet onderuit te halen.
ben alleen nieuwsgierig wat er in een carterpan door de jaren heen aan rotzooi achterblijft. Mss niet verkeerd om die er eens een keer compleet onderuit te halen.
Klopt! Daarom zeg ik, het kan vriezen of dooien! Er zal vast wel wat schoon geworden zijn in het blok, maar waarschijnlijk ook een keering of pakking kapot gevreten door de agressieve werking van dit middel. Ik moet nog steeds even kijken waar de lekkage is.
Beter gewoon af en toe lekker lang hoge toeren gaan rijden
Beter gewoon af en toe lekker lang hoge toeren gaan rijden
Ik ga volgend weekend gewoon me olie en olie filter vervangen en hoop dat dat me verbruik omlaag helpt. Me teller staat nu op 195k .
De M54 staat bekend wel iets olie te lusten. Maak de overstap naar 5W40, eventueel de carterventilatie vervangen en gewoon doorrijden (en bijvullen)