Helpt DTC echt??

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Bmw 525 Berline

Helpt DTC echt??

Bericht door Bmw 525 Berline » 03 sep 2013, 21:32

Jongens.. weet nu pas wat het juist is en heb in het boekje gelezen dat DTC bedoeld is bij hevige sneeuwval enzo.. maar ik vraag me af of het 'echt' helpt en wat jullie ervaringen ermee zijn?

tom_il

Re: Helpt DTC echt??

Bericht door tom_il » 04 sep 2013, 07:38

De DTC (Dynamische Tractie Controle) functie is actieve zodra je op de Knop op de middenconsole drukt. Het is idd bedoelt voor in de sneeuw.
De DSC (Dynamische Stabiliteits Controle) functie meer bekend als ESP is standaard actief zodra je de wagen start, bij het drukken op knop beneden op de middenconsole schakel je een gedeelte van het DSC uit, wat dan het DTC is. Er komt ook een waarschuwing op het dashbord, om duidelijk te maken dat een gedeelte van het veiligheidssysteem is uitgeschakeld.

Druk je 3 seconden op de knop schakel je het volledige DSC/DTC uit en is er geen enkele veiligheidscontrol.

DTC is voor in specifieke omstandigheden in de sneeuw maar kan ook op circuit gebruikt worden daar het iets meer toelaat.

In de sneeuw laat het DSC best altijd actief en schakel je het DTC pas in als bv vast dreigt te zitten.
525d E61 2007 pre-LCI

Lowkey

Bericht door Lowkey » 04 sep 2013, 13:39

DTC is altijd actief! Als je op het knopje drukt schakel je DSC uit maar blijft DTC actief dacht ik. Behalve als je 3 sec drukt gaat DTC ook uit. Probeer maar eens met spinnende wielen op te trekken met DSC aan. Lukt niet.
F10 N57N

Lowkey

Bericht door Lowkey » 04 sep 2013, 15:30

Maar de CBC en EBV en DBC remfuncties valt dit nu ook standaard onder het DSC systeem? Ik weet alleen dat HDC alleen voor 4x4 is en DCC in LCI pas standaard werd.
F10 N57N

tom_il

Bericht door tom_il » 04 sep 2013, 18:14

Lowkey schreef:DTC is altijd actief! Als je op het knopje drukt schakel je DSC uit maar blijft DTC actief dacht ik. Behalve als je 3 sec drukt gaat DTC ook uit. Probeer maar eens met spinnende wielen op te trekken met DSC aan. Lukt niet.
Klopt volledig. Zie mijn post.

Daarnet deze uitleg gevonden :
Dynamische Tractie Controle (DTC) is een schakelbare subfunctie van de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC). DTC heeft in principe twee verschillende toepassingen: enerzijds zorgen voor meer tractie en anderzijds een sportieve rijstijl bij ingeschakelde stabiliteitsregeling mogelijk maken.
Worden bijvoorbeeld bij diepe of natte sneeuw de voorwielen afgeremd door de weerstand van de sneeuw, dan ontstaat daardoor aan de aangedreven achteras een schijnbare slip (achterwielen draaien sneller dan de voorwielen; een teken van teveel aandrijfkracht) en wordt de aandrijfkoppelregeling van DSC geactiveerd. Hierdoor wordt in de regel het vereiste motorvermogen sterk teruggeregeld. Door DTC in te schakelen wordt onder deze omstandigheden een verbeterde tractie gerealiseerd zonder dat dit al te veel ten koste gaat van het vermogen.
Met ingeschakeld DTC kan de rijder genieten van een actievere rijstijl, doordat de regelgrenzen van DSC naar boven worden verschoven. De rijder blijft echter te allen tijde verantwoordelijk voor een goede wagenbeheersing.
ik heb de DTC eens probeerd bij het oprijden van een besneeuwde helling.
Bij plankgas liet het systeem de achterwielen lichtjes doorspinnen en de wagen reed heel mooi naar boven. Met sneeuwbanden natuurlijk, anders stond ik nog beneden :) .
525d E61 2007 pre-LCI

Vaporized

Bericht door Vaporized » 05 sep 2013, 07:20

Gisteravond eens geprobeerd die 3sec vasthouden zoals lowkey aangaf, ik wist het niet eens.
Na 3sec DSC Deactivated !, en toen werd zelfs die 530d een levendige speel auto :gekdoen: !!
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver

tom_il

Bericht door tom_il » 05 sep 2013, 07:55

lol, O zo belangrijk om te weten. Zeker in de sneeuw :) .
525d E61 2007 pre-LCI

superalio

Bericht door superalio » 05 sep 2013, 16:07

Ik reageer even zonder enige kennis van driften:

Zou je als je alles uitzet kunnen driften met een 520d (chipped)?

Bmw 525 Berline

Bericht door Bmw 525 Berline » 05 sep 2013, 17:57

Vaporized schreef:Gisteravond eens geprobeerd die 3sec vasthouden zoals lowkey aangaf, ik wist het niet eens.
Na 3sec DSC Deactivated !, en toen werd zelfs die 530d een levendige speel auto :gekdoen: !!
Hou hou ma.. moet ik dat positief of negatief oppakken van 'levendige speelauto'?? Dus moet ik dat ook doen 3sec inhouden als ik in sneeuw ga rijden???

tom_il

Bericht door tom_il » 05 sep 2013, 18:18

Neen alleen als je hem snel in de gracht wil :) . Even de gas te diep in en de achterkant is weg.
Er komt niet voor niets een waarschuwingssymbool als je knop 3sec indrukt.
Je laat best alles opstaat (standaard) dit is het veiligst, en alleen als je vast dreigt te zitten kan je kort op de knop drukken en het DTC opzetten.
525d E61 2007 pre-LCI

Knakkel

Bericht door Knakkel » 05 sep 2013, 21:41

Ik kan iedereen een slip en voertuigbeheersings-cursus aanbevelen. Daar worden Abs, tractiecontrole enz enz uitgelegd, voorgedaan en geoefend. Veelal is hierbij de mogelijkheid om met eigen wagen het geleerde in de praktijk te oefenen.
Driften is een kunstje wat je heel goed kunt leren (veel oefenen), maar ook remmen en uitwijken. Of bijvoorbeeld met 80 km/u even met 2 wielen in de berm schieten en dan er weer veilig uit komen zonder schade valt allemaal te leren. Volgende stap is een rally-cursus, dan leer het verschil tussen de verschillende aandrijfvormen en hoe je die "onder controle" moet krijgen. Als je dat allemaal onder de knie hebt, mag je jezelf automobilist-plus noemen en zul je bijdragen aan veiliger verkeer :duim:
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Lowkey

Bericht door Lowkey » 05 sep 2013, 23:32

Ik heb zo'n slipcursus gehad op het TT circuit. Ik wist inderdaad niet dat je met 2 wielen in de berm gewoon voluit kan remmen! ABS doet de rest.
F10 N57N

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”