Probleem eerste versnelling

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
daliz

Probleem eerste versnelling

Bericht door daliz » 29 aug 2013, 12:59

Sinds kort heb ik het probleem dat de auto, 316i uit 1999 met 139.000km., heel slecht in de eerste versnelling gaat. Dit als gevolg van een foute schakelactie hoogstwaarschijnlijk. Soms valt de pook netjes in de eerste versnelling, maar vaak gaat dit niet echt soepel of zelfs helemaal niet. De rest van de versnellingen gaat goed.
Ik trek nu meestal op in de twee, maar dat is natuurlijk niet goed voor de auto.

Nu ben ik in de garage geweest en hun advies is de versnellingsbak demonteren en open maken. Vermoedelijk is er iets verbogen. De kosten zijn rond de 1000 euro, en ik weet niet of ik nog zoveel geld in deze auto wil steken. Inruilwaarde is tussen de 3 en de 3500 euro.

Heeft iemand een idee wat het verder zou zijn, of is het advies van de garage het beste? Misschien weet iemand nog een adres in Zuid-Limburg.

Thanks,
Daan

matheeuwissen
Contacteer:

Re: Probleem eerste versnelling

Bericht door matheeuwissen » 29 aug 2013, 13:50

Bak vervangen. Niet de bak openmaken. Je kunt wel een complete bak reviseren. Maar een bak zelf kost ongeveer 300 euro voor een 316 schat ik.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

rob75

Bericht door rob75 » 29 aug 2013, 15:57

Even in de goedkope modus, maar ik begrijp iets niet. Wat heb je voor een schakelfout gemaakt en wat is nu het probleem? Gaat de eerste versnelling er nooit in? Alleen als de bak warm is? Als je rijdt? Alleen voor het stoplicht schakelen van neutraal naar 1? Heb je al eens geprobeerd om eerst de bak in 2 te zetten en dan naar 1?

Kortom, wat is nu precies het probleem?

Ik kan me ook voorstellen dat er wat rubbers in de bediening versleten zijn waardoor de 1e versnelling lastig gaat. Maar ook, vervang de bakolie eens. Er gaat meen ik 2 of drie liter in dus dat is niet zo duur en voeg een middel als Slick 50 toe.

Versnellingsbakken van BMW zijn van goede makelij en gaan niet zo heel snel stuk. Kortom, ga eens goed na wat er niet gaat en waar dat aan kan liggen. Kan best iets heel eenvoudigs zijn.

Groet,
Rob

daliz

Bericht door daliz » 29 aug 2013, 20:12

Het ontstond nadat mijn vrouw zich verschakelde, duwde naar de 1 in plaats van de 3. Ik heb het gevoel wanneer de auto nog koud is hij helemaal niet in de 1 gaat. Als ie warm is dan lukt het soms wel maar meest niet. Ook als die wel in de 1 valt, dan voelt het niet echt soepel.

Ook als ik eerst naar de 2 ga is het probleem hetzelfde. De bakolie was nog op peil.

Zelf dacht ik dat er door die schakelfout misschien iets scheef is gaan zitten. Misschien als ik de middenconsole loshaal ik iets kan zien.

rob75

Bericht door rob75 » 30 aug 2013, 07:58

Ah, dat mkt het duidelijker. Ik denk niet dat de bediening aan de buitenkant een probleem heeft, want dan zou ook 3 en 5 lastig gaan.
Vermoedelijk is de schakelvork van 1 en 2 verbogen (of beschadigd). Is op zich te repareren, maar een ruilbak zal sneller zijn en goedkoper.

Succes,

Rob

daliz

Bericht door daliz » 30 aug 2013, 14:54

Zou ik dat van boven kunnen zien wanneer ik de middenconsole uitbouw? Of is dit een nutteloze actie?

rob75

Bericht door rob75 » 30 aug 2013, 15:21

Vanuit de middencosole kun je het externe bedieningsmechanisme zie. Hier zou ook speling in kunnen zitten.
De schakelvorken zitten in de bak en zijn alleen zichtbaar door de bak open te maken.

Succes,
Rob

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”