Aankoop twijfels diesel of benzine

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Harko

Aankoop twijfels diesel of benzine

Bericht door Harko » 29 aug 2013, 11:15

Ik zit erg te twijfelen tussen een diesel of een benzine.
Rijd zelf al jaren diesel en vind dat erg fijn. Echter vind ik de wegenbelasting minder fijn. Beetje fatsoenlijke auto betaal je al 110 euro per maand.

Rijd ongeveer 13000-16000 km per jaar. Maar door het carpoolen kan het ook 10000 km zijn.

Dieseltwijfels;
De ketting issues. Als er een nieuwe ketting set is gemonteerd, is het probleem dan opgelost ?

Benzine;
Kan niet veel vinden over het echte verbruik km/l en over de motorproblemen.

Ik ga sowieso voor het facelift model v.a. 2007. Ook ivm de krachtigere 118i benzine motor. 116i word het sowieso niet.

Graag hulp met deze keuze.

Benzine of diesel ? en wat zijn de motorische 'problemen'?

matheeuwissen
Contacteer:

Re: Aankoop twijfels diesel of benzine

Bericht door matheeuwissen » 29 aug 2013, 12:57

Met deze kilometers per jaar, gewoon voor een benzine gaan.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

John89

Bericht door John89 » 29 aug 2013, 13:35

Inderdaad, is wel krapjes aan om voor een diesel te kiezen. Ik weet niet waar het omslagpunt momenteel ligt vanwege de huidige brandstofprijzen, maar een goed anderhalf jaar terug lag dat rond de 17.000km/jaar.

hardwareman

Bericht door hardwareman » 29 aug 2013, 14:34

Ik denk dat je naast de km per jaar ook moet kijken hoe vaak je moet tanken per week en hoeveel km je per dag maakt. Als ik naar mijn situatie kijk, 100 km per dag, 2000 per maand moet ik er niet aan denken om wekelijks te moeten tanken. Vaak rijdt je met een diesel ook goedkoper.

In mijn oude situatie reed ik 50 km per dag en moest ik wekelijks tanken en soms zelfs om de 4 dagen (een week is 5 dagen, prive niet mee geteld). Dit betrof een benzine auto die redelijk vooruit kwam ( Seat Ibiza 1.4 100pk 1:15 ).

Zet eens op papier wat je per dag en per week rijdt en wat een benzine en diesel verbruikt. Dan is de keuze snel gemaakt denk ik ;).
BMW E87 118D | 2009 | 2.0 TDI 136pk 6 bak |

Vinnie_86

Bericht door Vinnie_86 » 29 aug 2013, 14:37

Tja, ik rijd tegenwoordig weinig km's en heb nog steeds een diesel. (10.000/12.000km)
Ik denk het zo, ik tank voor 80 euro in de maand en betaal 120 euro wegenbelasting.
Dus dat is 200 euro.ex verzekering
Benzine betaal je 60 euro wegenbelasting en zou ik ongeveer 1.5x moeten tanken a 80 euro is 180 euro.

Dus 20 euro goedkoper voor benzine, maar als ik nu een plezier reisje ga maken is het gewoon voor mijn plezier en dat Ik niet zomaar bankroet ben.

Bijvoorbeeld, naar oostenrijk en terug kost dan nog maar 160 euro, en anders 300 euro :duim:
Van 0 naar bekeuring in minder dan 10sec.

E46 320td compact 180pk 431nm.

Mikkie

Bericht door Mikkie » 29 aug 2013, 19:57

Wat Vinnie zegt. Ondanks wat 'de volksmond' vaak vertelt, is het tweedehands best snel rendabel om te dieselen.
En het gevoel dat een privéritje van een paar honderd km je niet meteen een nier kost, is ook prettig.

John89

Bericht door John89 » 29 aug 2013, 20:44

Ik zou voor de kms die ik jaarlijks maak makkelijk een diesel kunnen rijden, maar de maandelijkse kosten (korte termijn denken, dus) zijn dusdanig hoger (voor je idee), dat ik voor een benzine ben gegaan.

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 29 aug 2013, 21:37

hardwareman schreef:Ik denk dat je naast de km per jaar ook moet kijken hoe vaak je moet tanken per week en hoeveel km je per dag maakt. Als ik naar mijn situatie kijk, 100 km per dag, 2000 per maand moet ik er niet aan denken om wekelijks te moeten tanken. Vaak rijdt je met een diesel ook goedkoper.

In mijn oude situatie reed ik 50 km per dag en moest ik wekelijks tanken en soms zelfs om de 4 dagen (een week is 5 dagen, prive niet mee geteld). Dit betrof een benzine auto die redelijk vooruit kwam ( Seat Ibiza 1.4 100pk 1:15 ).

Zet eens op papier wat je per dag en per week rijdt en wat een benzine en diesel verbruikt. Dan is de keuze snel gemaakt denk ik ;).

Je hebt met een diesel te maken met veel hogere wegenbelasting. Jij rijdt 24.000 km per jaar. Dan moet je idd elke week tanken met een benzine. Ts maakt 10.000 km per jaar minder. Dat is 1 keer in de twee weken tanken. Als je dan je afschrift krijgt voor je wegenbelasting die vele malen hoger is, dan baal je toch wel even denk ik. Maar de keuze blijft aan de ts.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Harko

Bericht door Harko » 30 aug 2013, 11:15

John89 schreef:Inderdaad, is wel krapjes aan om voor een diesel te kiezen. Ik weet niet waar het omslagpunt momenteel ligt vanwege de huidige brandstofprijzen, maar een goed anderhalf jaar terug lag dat rond de 17.000km/jaar.
Volgens de 'verkopers' :bah: van autogarages ligt het omslagpunt hoger. Ook ivm het onderhoud van een duurdere diesel.
hardwareman schreef:
Op dit moment om de week ongeveer 275-300 km. Het kan ook zijn dit ie zo een paar dagen stilstaat ivm het carpoolen en het fietsen naar de sportverenigingen :)

Maar wat bij de aankoop ook meespeelt is de betrouwbaarheid van de motor!
De diesels hebben problemen met de kettingen, maar zijn die opgelost door er een revisie set op te zetten?

En de 118i benzine? Wat zijn daar de evt problemen. Ik lees over bobines (iets waar bmw al last van heeft vanaf de e36 series :s ) En over de verstuivers ?
Graag zie ik jullie antwoorden daar op tegemoet.. :duimen:

John89

Bericht door John89 » 30 aug 2013, 12:36

Ik dacht dat alle viercilinder blokken problemen hadden met de ketting (van dit model en de E9x).

Als het gaat om tweedehands is vaak de zogezegd duurdere aanschaf en onderhoud van een diesel te verwaarlozen.

hardwareman

Bericht door hardwareman » 01 sep 2013, 09:05

John89 schreef:Ik dacht dat alle viercilinder blokken problemen hadden met de ketting (van dit model en de E9x).

Als het gaat om tweedehands is vaak de zogezegd duurdere aanschaf en onderhoud van een diesel te verwaarlozen.
Volgens mij hadden alleen modellen vanaf 2007 hier last van.
BMW E87 118D | 2009 | 2.0 TDI 136pk 6 bak |

Mikkie

Bericht door Mikkie » 04 sep 2013, 22:12

Harko schreef:
John89 schreef:Inderdaad, is wel krapjes aan om voor een diesel te kiezen. Ik weet niet waar het omslagpunt momenteel ligt vanwege de huidige brandstofprijzen, maar een goed anderhalf jaar terug lag dat rond de 17.000km/jaar.
Volgens de 'verkopers' :bah: van autogarages ligt het omslagpunt hoger. Ook ivm het onderhoud van een duurdere diesel.
Die rekenen alleen naar zichzelf toe.
Onderhoud kán duurder zijn, maar dat ligt eraan wat je moet doen. Turbo's en brandstofpompen zijn idioot duur, maar een lagertje, draagarm of motorsteun zijn even duur. Enige punt is dat diesels vaak wat meer gereden hebben, dus je bent qua onderhoud iets sneller aan de beurt met slijtage-onderdelen.

Nieuw scheelt het inderdaad behoorlijk omdat je de hoge aanschafprijs eruit moet halen, maar tweedehands is dat verschil vaak al weg (sterker nog, het gebeurt regelmatig dat een diesel goedkoper is).
John89 schreef:Ik zou voor de kms die ik jaarlijks maak makkelijk een diesel kunnen rijden, maar de maandelijkse kosten (korte termijn denken, dus) zijn dusdanig hoger (voor je idee), dat ik voor een benzine ben gegaan.
Dat is wel heel erg korte termijn inderdaad. Ga grofweg even uit van 2.000km per maand. Dat is bij 1:12 166 liter brandstof tegen 1,70 dus 280 euro per maand. En mrb doet zo 50 euro per maand. Zit je op 330. Pak een diesel, die kost je 130 euro mrb per maand, maar die 2.000km rij je weg tegen 1:16 à 1,40 per liter, kom je op 175. Het verschil is dan 25 euro per maand.

Maar let wel: dit zijn fictieve cijfers, het ligt behoorlijk aan de rechtervoet. Kun je goed zuinig rijden met een benzine, ligt je omslagpunt hoger. Werkt je rechtervoet binair (plankgas, of niets) dan is diesel al snel rendabel.

Ik heb indertijd de rekensom gemaakt en bij 20k per jaar voor diesel gekozen. En aangezien mijn km's alleen maar oplopen, ben ik blij toe.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”