PDC sensor

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Reininkreinaerdt

PDC sensor

Bericht door Reininkreinaerdt » 18 aug 2013, 10:29

Goedemorgen allen,

Ik heb me sinds vanochtend aangemeld bij dit forum. Ik ben Matthijs en heb een BMW 320D E46 uit eind 2004 (facelift model) en kom uit de provincie flevoland.

Ik heb sinds enige tijd een probleem met de PDC sensoren aan de achterzijde. 2 of 3 van de sensoren tikken amper of onregelmatig bij vochtig weer. De laatste keer dat ik bij de BMW garage was, heeft men dit uitgelezen voor mij en bevestigd dat waarschijnlijk 3 sensoren vervangen dienen te worden. Aangezien men hiervoor stevige prijzen vraagt om dit te verhelpen en techniek mij interesseert leek het mij eerst het proberen waard, dit zelf te verhelpen. Heb vervolgens sensoren gekocht via Ebay, type 6911831.

Gisteren ben ik bezig geweest alle 4 sensoren te vervangen. Met mijn broer als helpende hand, hadden we de bumper er zo af en konden vervolgens de items uitwisselen. Toen ik vervolgens het contact aanzette tot boordcomputer controle en de auto in de achteruit zette, was het lange piepsignaal verdwenen. De sensoren tikten ook regelmatig, echter was de benaderingspiep niet te horen. Aangezien het gisteren droog weer was en de PDC sensoren dan geen foutsignaal geven, hebben we vervolgens de oude teruggezet en de benaderingspiep werkte correct, vervolgens hebben we 1 sensor op positie 3 (vanaf de bestuurderszijde gezien) voor een nieuwe uitgewisseld en het bleef werken. Vervolgens contact teruggedraaid en weer aan. Resultaat: sensoren tikken wel, echter geen benaderingspiepsignaal.

Mijn broer merkte vervolgens op, dat op het zwarte deel van de sensor ook nog een nummer staat, namelijk 688.632 met daaronder nog een nummer. Dit zijn vanaf de bestuurderskant gezien: 688.632 1, 688.632 2, 688.632 3 en 688.632 4. Ik heb van de levering van Ebay enkel de 688.632 2 viermaal gekregen. We hebben vervolgens de oude sensoren laten zitten en enkel diegene met 688.632 2 uitgewisseld en de sensoren tikten regelmatig en de benaderingspieptoon werkte. Vervolgens contact eraf en weer aan en tot onze verbazing bleek ook dit goed te werken. Laatste test was meer dan 1 stuk 688.632 2 aan te koppelen met het contact erop werkt dit, vervolgens contact eraf en weer aan en geen benaderingssignaal te bemerken, echter wel het tikken in de sensoren.

Het lijkt er dus op dat je vier verschillende sensoren nodig hebt, positie 1, 2, 3 en 4? Heeft iemand dit eerder gehad? Alvast bedankt voor de hulp!

Matthijs

Reininkreinaerdt

Re: PDC sensor

Bericht door Reininkreinaerdt » 18 aug 2013, 11:04

Nog een kleine aanvulling.

Volgens mij maakt het tevens niet uit of je één van de volgende nummers gebruikt. Deze komen allen op hetzelfde neer, toch?

Stock Code 66206989067 ; 66206911831; 66216938737

Van de oude sensoren had ik 3 stuks 6911831 en 1 stuk 6938737 er op zitten en hebben het altijd gedaan.

blitzyj

Bericht door blitzyj » 18 aug 2013, 11:33

Ik heb zelfde probleem, destijds 1 pdc sensor kapot en vervangen door ebay sensor. Kreeg precies zelfde wat jij had, dus ook geen pieptoon meer dat 1 sensor kapot is en geen feedback meer. Vervolgens met INPA uitgelezen en kwam het volgende uit: de 3 werkende OEM pdc sensoren werken, maar de ebay sensor niet. Had gelijk 4 ebay pdc sensoren besteld voor de zekerheid dus gelijk alle 4 uitgeprobeerd, maar bij alle 4 geen feedback.

Of de sensors van ebay werken niet op het PDC systeem of een kabelbreuk. Binnenkort ga ik eens kijken op kabelbreuk en anders gewoon OEM sensor kopen, heb inmiddels al 4x de bumper eraf gehaald zonder succes.

Reininkreinaerdt

Bericht door Reininkreinaerdt » 18 aug 2013, 12:30

Dag Blitzyj,

Toch wel raar dat als ik de ebay sensor 6911831, waarbij op het zwarte deel 688.632 2 met de defecte oude sensor uitwissel waar deze positie 2 ook op staat, alles wel na behoren functioneert. Dit nummer is aan de zijkant te vinden in een soort van rechthoek aan de zijde, die van de buitekant zichtbaar is. De andere oude sensoren hebben 1, 3 of 4 onder het nummer 688.632 staan. Het lijkt net of de boordcomputer herkent dat wanneer er 2 of meer sensoren zijn met hetzefde nummer in deze rechthoek, het benaderingssignaal uitgesloten wordt. Wellicht iets wat je bij je eigen auto nog na kan kijken. Want de Ebay sensor doet het dan toch wel bij mij. Zo gauw ik meerdere nummers 2 plaats, gaat het probleem zich voort doen.

Ben benieuwd of jouw oude sensoren elk een ander nummer hebben (is mee gegoten in de zwarte behuizing en niet met opgedrukte cijfers vermeld.)

Rene08

Bericht door Rene08 » 18 aug 2013, 21:35

Alle cover de sensoren zijn gelijk. Er is geen verschil tussen nr 1 t/m 4. Je kunt ze ook gewoon uitwisselen.

Heb twee jaar terug ook drie stukke gehad. Dat kwam pas aan het licht toen de 3de stuk ging. Eerst waren de middelste twee stuk. Daar merk je dus niks van omdat de sensoren een grote hoek hebben. Dus zagen de buitenste twee sensoren ook obstakels in het middel van de auto.

Je geeft het antwoord op je vraag zal al een beetje. Sensoren zijn aardig aan de prijs en daarom ia de keuze gevallen op sensoren van eBay. Er wordt zoveel verkocht op eBay, waarbij dus ook mindere producten zitten.
Vervang ze voor vier OEM varianten en je probleem is opgelost.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”