330d loopt warm bij +30 graden. Gefixt!!
330d loopt warm bij +30 graden. Gefixt!!
Beste leden.
Genietend van een vakantie in Turkije ben ik tegen een probleem aan gelopen.
Even wat dingen op een rij:
-bij normale omstandigheden blijft de temp meter iets links van het midden staan.
-zonder airco aan loopt deze pas warm bij bergbeklimmingen.
-als ik de kachel op zn warmst zet en vol laat blazen loopt de temp direct terug naar normale waarden.
Wat is er reeds gebeurd;
Beide thermostaten zijn vervangen, de radiator is van buiten grondig schoongespoten
Viscofan en airco fan werken optimaal.
Geen lekkages in het systeem.
Bij warmlopen zijn de slangen hard, maar nog wel inknijpbaar, niet keihard dus.
Momenteel zit er een mix van antivries en water in ivm met geen koelvloeistof aanwezig op het moment dat de thermostaten vervangen werden.
De dichtsbijzijnde bmw dealer zit hier zo'n 500 km vandaan. Wat we wel hebben zijn goede monteurs, weliswaar geen specifieke bmw ervaring maar de kennis die we missen putten we uit het bmw forum.
Genietend van een vakantie in Turkije ben ik tegen een probleem aan gelopen.
Even wat dingen op een rij:
-bij normale omstandigheden blijft de temp meter iets links van het midden staan.
-zonder airco aan loopt deze pas warm bij bergbeklimmingen.
-als ik de kachel op zn warmst zet en vol laat blazen loopt de temp direct terug naar normale waarden.
Wat is er reeds gebeurd;
Beide thermostaten zijn vervangen, de radiator is van buiten grondig schoongespoten
Viscofan en airco fan werken optimaal.
Geen lekkages in het systeem.
Bij warmlopen zijn de slangen hard, maar nog wel inknijpbaar, niet keihard dus.
Momenteel zit er een mix van antivries en water in ivm met geen koelvloeistof aanwezig op het moment dat de thermostaten vervangen werden.
De dichtsbijzijnde bmw dealer zit hier zo'n 500 km vandaan. Wat we wel hebben zijn goede monteurs, weliswaar geen specifieke bmw ervaring maar de kennis die we missen putten we uit het bmw forum.
Laatst gewijzigd door U-car op 19 aug 2013, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Re: 330d loopt warm bij +30 graden.
Het vermoeden is toch de radiator. Blijkbaar niet zo grondig schoongespoten, met een zaklamp komt hwt licht niet door de lamellen heen.
Het vreemde is dat de temp meter nog steeds iets links van het midden blijft staan.
Het vreemde is dat de temp meter nog steeds iets links van het midden blijft staan.
Misschien ook een fout in een thermostaat, ook al is deze nieuw?
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
-
streamline
Vanaf welke kant heb je de radiator doorgespoten?
Altijd tegen de rijwind in spuiten anders blaas je het er alleen maar dieper in.
Altijd tegen de rijwind in spuiten anders blaas je het er alleen maar dieper in.
Als je airco hebt, zitten er twee radiateuren achter elkaar geplaatst. Daar zat bij mij vorig jaar ongeveer een m3 zand en bladeren tussen. De twee radiateuren losmaken en ertussen reinigen was bij mij het enige dat zin had.
Tussen radiatoren was het redelijk schoon. We hebben de thermostaat verwijderd, bij een nog warme motor.
Deze zat gewoon dicht. In een pannetje water gelegd, aan de kook en hij ging netjes open. Af laten koelen en nu blijft ie open staan.
Motor bleef gisteren gewoon op temp zonder thermostaat, dus voorlopig ok.
Morgen rij een rit van 600 km, naar de stad van mijn ouders. Daar zit gelukkig wel een dealer. Heb al gebeld en laten weten dat er maandag een bmw met nl kenteken verwacht kan worden
Deze zat gewoon dicht. In een pannetje water gelegd, aan de kook en hij ging netjes open. Af laten koelen en nu blijft ie open staan.
Motor bleef gisteren gewoon op temp zonder thermostaat, dus voorlopig ok.
Morgen rij een rit van 600 km, naar de stad van mijn ouders. Daar zit gelukkig wel een dealer. Heb al gebeld en laten weten dat er maandag een bmw met nl kenteken verwacht kan worden
-
streamline
Maar als de thermostaat open blijft staan zal je auto nooit te warm worden. Dan zal er toch ergens anders nog een probleem zitten.
De thermostaat is gewoon kaduuk. Open blijven staan terwijl deze koud is zegt al genoeg. Waarschijnlijk werkt ie net andersom 
Morgen gaat ie naar de dealer hierzo. Oem thermostaat kost hier 41 euro
. Beide radiatoren worden gedemonteerd en schoongemaakt. Richtprijs voor dit alles is ongeveer 350 TL. (€137-,)
Deze prijzen zouden ze ook in NL moeten hanteren.
Deze prijzen zouden ze ook in NL moeten hanteren.
Er waren nog wat meer dingen mis met de motor:
Intercooler was lek, is gerepareerd.
Er zat een scheur in het uitlaatspruitstuk, deze is vervangen
Er zat een scheur in de dikke intercoolerslang, deze is vervangen.
Nieuwe oem thermostaat erop
Radiator was van binnen dermate vervuild, dat dit alle problemen met overhitting veroorzaakte. Deze is schoongemaakt.
Twee gloeibougies hadden de geest gegeven, ook vervangen.
Een koelvloeistofslang was niet lekker meer, deze is vervangen uit voorzorg.
Airco opnieuw afgevuld ivm dat alles los gezeten heeft.
Auto heeft twee dagen bij de dealer gestaan, ivm geen intercoolerslang op voorraad. Deze moest bij een andere dealer uit Istanbul vandaan komen. Al met al een flinke portie reparatie en arbeid. Kostte omgerekend 811 euro bij elkaar inc arbeid en al het materiaal wat vervangen is uiteraard oem.
Intercooler was lek, is gerepareerd.
Er zat een scheur in het uitlaatspruitstuk, deze is vervangen
Er zat een scheur in de dikke intercoolerslang, deze is vervangen.
Nieuwe oem thermostaat erop
Radiator was van binnen dermate vervuild, dat dit alle problemen met overhitting veroorzaakte. Deze is schoongemaakt.
Twee gloeibougies hadden de geest gegeven, ook vervangen.
Een koelvloeistofslang was niet lekker meer, deze is vervangen uit voorzorg.
Airco opnieuw afgevuld ivm dat alles los gezeten heeft.
Auto heeft twee dagen bij de dealer gestaan, ivm geen intercoolerslang op voorraad. Deze moest bij een andere dealer uit Istanbul vandaan komen. Al met al een flinke portie reparatie en arbeid. Kostte omgerekend 811 euro bij elkaar inc arbeid en al het materiaal wat vervangen is uiteraard oem.
Ze zullen wel gedacht hebben he das een Nederlander die heeft veel geld haha.
Maar nu heb je hem ook weer tip top in orde.
Maar is trouwens je probleem wel opgelost?
Ik denk dat je radiateur niet goed ontlucht was en dat hij daarom te warm werd,
Ook omdat als je de kachel vol open zette hij netjes in het midden bleef.
Maar nu heb je hem ook weer tip top in orde.
Maar is trouwens je probleem wel opgelost?
Ik denk dat je radiateur niet goed ontlucht was en dat hij daarom te warm werd,
Ook omdat als je de kachel vol open zette hij netjes in het midden bleef.
530d E61 titan silber 2005 daily,
728i E38 oxford grunn 1996,
325i E36 mauritius blau 1992,
318is E36 techno violet 1996,
540i E39 techno violet 1996,
318is E36 madeira violet 1997 driftcar,
728i E38 oxford grunn 1996,
325i E36 mauritius blau 1992,
318is E36 techno violet 1996,
540i E39 techno violet 1996,
318is E36 madeira violet 1997 driftcar,
Volgens de chef werkplaats was de radiator van binnen zo smerig dat dit de voornaamste reden van overhitting was.
Ik heb gisteren een goede 600 km gereden vanuit Çorum naar Afyon, zonder enige problemen. Temp rond 35 graden en bergbeklimmen met hellingen van 10% inclinatie.
Viel me op dat de viscofan alleen bijsprong in zn 3e trap in de bergen. Op het anatolisch hoogland (geen noemenswaardige bergketens) draaide deze alleen in zn 1e en 2e trap mee.
Buiten dat de rekening een lachertje is vergeleken met nederland, hebben ze de auto nog schoongemaakt en gepoetst. Heb nu ook kentekenplaathouders van de turkse dealer
.
Wat wel minder was; sta ik daar met mn e46 tussen de e90 en nieuwste f modellen, dan voel je je toch een beetje arm haha!
Ik heb gisteren een goede 600 km gereden vanuit Çorum naar Afyon, zonder enige problemen. Temp rond 35 graden en bergbeklimmen met hellingen van 10% inclinatie.
Viel me op dat de viscofan alleen bijsprong in zn 3e trap in de bergen. Op het anatolisch hoogland (geen noemenswaardige bergketens) draaide deze alleen in zn 1e en 2e trap mee.
Buiten dat de rekening een lachertje is vergeleken met nederland, hebben ze de auto nog schoongemaakt en gepoetst. Heb nu ook kentekenplaathouders van de turkse dealer
Wat wel minder was; sta ik daar met mn e46 tussen de e90 en nieuwste f modellen, dan voel je je toch een beetje arm haha!