Condens buitenkant voorruit bij airco

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
tom_il

Re: Condens buitenkant voorruit bij airco

Bericht door tom_il » 01 aug 2013, 07:06

Dat is de bedoeling van een automatische airco :).

Neen het is alleen van de middenste rooster. Totale temp regel je met die knop op de bediening.
Kan zeker, de inblaas temp van de midenste monden is gewoon wat lager of hoger tov de inblaastemp van het raam of de voeten. Totale temp van de wagen word hierdoor niet gewijzigd.
Als eens nagedacht over dual zone met de high ? Je stelt 2 temperaturen in links en rechts terwijl de temp maar gemeten word op 1 plaats op de bedieneenheid :) . . Werk op dezelfde manier. Inblaastemp is gewoon wat lager of hoger.

Experimenteer maar eens met die temperatuur regeling van de middenste monden.
525d E61 2007 pre-LCI

Bmw 525 Berline

Bericht door Bmw 525 Berline » 01 aug 2013, 18:45

Ik 'experimenteer' al even hoor met de temp van de middelste roosters... . Weet het allang... .

Maar echt bedankt van die autostand want dat is toch wel iets lekkers... :)

Bmw 525 Berline

Bericht door Bmw 525 Berline » 02 aug 2013, 23:13

Jongens merk precies wel dat sinds ik laatste tijd de autostand van de airco gebruik men auto echt wel meer verbruikt.. en volgens mij is dat gewoon puur omdat hij in 1x zwaar moet blazen bij heet weer als men auto lang in de zon gestaan heeft om de auto tot de gewenste koele temp. te brengen... .

Dus mss toch beter manueel gebruiken bij heet weer en beter kalmkes aan laten afkoelen ipv zo hard in 1x???

AdE39

Bericht door AdE39 » 03 aug 2013, 01:03

Hallo beste BMW525Berline,

Ja, men kan het doen zoals men het zelf wenst te doen.
Echter het verbruik blijft hetzelfde, dat zal weinig uitmaken.
Het verbruik dat extra aanwezig is, dat komt omdat de airco is ingeschakeld, dan maakt het weinig uit, op welke stand de airco is ingesteld.
Het gaat n.l. om de koppeling van de airco pomp die inschakelt, omdat u dat zelf wilt, en omdat u de bediening zelf ingeschakeld heeft.
Daarbij dient men de airco wat te helpen, wat men eigenlijk zelf zal doen, open alle ramen, maar zoals ik dus al zei, doen we als het goed is in automatisme.De ramen dienen dus allen geheel geopend te worden, net zolang de airco koude lucht gaat geven.

Wat er dus ook mogelijk is, tenminste als er comfort sluiting aanwezig is, als men de deur via de ontgrendelingsknop op de sleutel bedient, dient men de ontgrendelingsknop ingedrukt te houden, dan zullen alle ramen zich openen, tot men de knop los laat, of tot de ramen geheel zijn geopend, heeft men daarbij ook een schuif kantel dak, dan zal als het goed is, deze zich samen met de ramen openen.

Het sluiten, kan op deze wijze dus ook, enkel dan dient men de sluitknop op de sleutel ingedrukt te houden.

Ik persoonlijk gebruik dit systeem altijd bij dit soort weer, je hebt dan in elk geval al wat verkoeling in de auto, voordat men plaats gaat nemen in de auto.

Ik wens u allen een heel fijn weekend toe, geniet lekker van dit mooie weer, wie weet is het zo weer voorbij, die mooie zomer! :gekdoen:

Met vriendelijke groet,
Ad

tom_il

Bericht door tom_il » 03 aug 2013, 07:57

idem hier, I open alle ramen met sleutel en vertrek dan met deze open totals de airco koud blaast. Ik zet de ventilator snelheid meestal ook wat lager omdat ik niet van dat lawaai hou totals het interieur wat afgekoelt is waarna ik hem op terug op auto zet.

Je hele verhaal is toch wel merkwaardig, je vertelde dat je vroeger hem op 18°C staan had en dat je het graag heel koud had. Wat doe je dan nu in auto stand, staat hij nogal heel koud ?

Zoals Ad aangeeft auto stand of niet, het maakt niet uit. Als de airco opstaat verbruikt deze.
Op wat ga je voort dat hij meer verbruikt ?
525d E61 2007 pre-LCI

AdE39

Bericht door AdE39 » 03 aug 2013, 10:18

Hallo beste Tom,

Dank u voor uw toevoeging, die is altijd welkom, eens of niet eens.
Want soms kan een ander forum lid wel een ander licht op de zaak werpen, met een andere mening, en ook die is zeer welkom.

Zoals ik uit het verhaal van BMW525Berline kan opmaken.
Bedoelt hij, dat wanneer hij de airco op de automatische stand inschakelt, dat de auto meer brandstof verbruikt.
Maar dat is niet mogelijk, automatische of de manuele stand, dit meer verbruik van de motor zal altijd identiek zijn, daar kan geen verschil in zitten.

Bij beide standen word de pomp door middel van de koppeling van de airco pomp gekoppeld, om zijn werk te doen, koelen van het interieur.
Men schakelt immers de airco in, dus zodra de pomp word ingeschakeld door de electronica, zal er vermogen gevraagd worden aan de motor, dat gaat gepaard met een bepaald meer verbruik van de auto, en dat is ook logisch te noemen.

Want een airco vraagt best wat vermogen, hoeveel PK's dit vraagt, daar heb ik wel eens iets over gelezen, maar daar zijn velen het nog niet over eens . De een zegt 1½ pk, de ander zegt weer 4 pk. Verbruikt vermogen door de airco, en dit kost dus brandstof.
Dus daar doe ik dan ook geen uitspraak over.

Wel staat vast, dat wanneer de airco word ingeschakeld, ongeacht welke stand, dat dit gewoon meer brandstof vergt, hoeveel, dan kan ik dar kort over zijn.
Ga 100 km rijden met een volgetankte tank, en rijd op de cruise deze afstand zonder ingeschakelde airco.
Ga vervolgens weer met een volgetankte tank op pad, en rijdt nogmaals deze zelfde afstand op de cruise, en schakel de airco in.
Telkens als u de tank weer vult, dan noteert u de getankte liters, nu weet u precies het verbruik, wat de airco precies aan meer verbruik heeft geconsumeerd.
Wilt u het ook nog eens uittesten in de verschillende standen, zoals manueel en automatisch, doe dan een derde test, hier mag geen verschil in zitten, want dat zou echt onlogisch zijn.

Wat ik er wel aan toe wil voegen, als men een dergelijke menig er aan overhoud.
Dan zou ik eerder zeggen, dat de automatische stand minder zou moeten verbruiken, omdat dit minder energie zou moeten verbruiken.
Dit gaat in elk geval bij de airco in ons huis wel op, want zodra het koel genoeg is, dan schakelt het systeem uit, en blijft enkel de fan op de laagste stand nog werken.
Bij de auto, zal de pomp gekoppeld kunnen blijven, tenminste daar ga ik dan van uit.
Dus wie weet, kan dat nog veranderen of zit het wellicht in ons systeem van BMW, ik heb er eigenlijk nog niet opgelet, dat ga ik zeker doen.

Ik hoop dat deze uitleg, voor voldoende en begrijpelijke stof heeft geleid.

Met vriendelijke groet,
Ad

Bmw 525 Berline

Bericht door Bmw 525 Berline » 04 aug 2013, 12:42

Jongens.. bedankt voor jullie mening.. dat is al eerste wat ik wou zeggen... . Ten tweede.. , helaas(pindakaas..) blijf ik echter toch bij mijn mening dat volgens mij de autostand van de airco meer laat verbruiken omdat kijk... ik heb het eerder ook al gezegd dat hij dus 's morgens als ik opsta(bij hete dag/nacht) hij enorm moet blazen/presteren om de gewenste temp. te behalen.. . Eenmaal op temp. ben ik het echter met jullie eens dat de verbruik zelfde zal zijn als de manuele stand ervan.. .

U moet het met het volgende vergelijken,wat volgens mij een perfect voorbeeld is.. : een auto die een hele rit op de autostraden rijdt(lekker weinig schakelen/presteren) en een auto die niets anders doet dan op binnenwegen te rijden en dus veel stoppen/vertrekken en/of een auto die volop laat trekken tot in zeer hoge toeren.. .

Zien jullie nu?? Want beiden auto's starten zelfde en de motor brengt de diesel/benzine/lpg proces op gang en je zou dus zeggen... wat je ook doet het verbruik gaat hetzelfde zijn(gelijk jullie gezegd hebben van maakt niet uit manueel of auto airco is gestart dus verbruik gaat niet verschillen!!!???).. niets is dus minder waar heren/de leeuwen/de strijders van eerste orde... :))

AdE39

Bericht door AdE39 » 04 aug 2013, 12:59

Deze twee vergelijken, die kunt u op deze manier niet vergelijken, het werkt geheel anders.
Het rijden van een auto op verschillende manieren, dat kunt u dus echt niet gaan vergelijken, met de airco standen, dat is peren met appels vergelijken.

Als u mijn reactie goed had gelezen, dan heb ik gezegd, er zou theoretisch op de Automatische stand, wat zuiniger omgesprongen kunnen worden, dan op de manuele stand..
Echter is dit gebaseerd op airco die als de airco minder werking zou vragen op dat moment, dat de pomp word uitgeschakeld, blijft de pomp draaien, dan is er echt geen enkel verschil.
Zo lang de pomp blijft rond pompen, dan blijft er energie gevraag in het systeem en aan de motor.
De pomp in deze is de grote verbruiker, en niet de airco, de airco is enkel het lichaam dat door de pomp van koude word voorzien!
Met andere woorden, heeft u een dergelijk systeem in uw BMW, waarbij de pomp stopt , als er geen koude word gevraagd op dat moment, dan is dan mijn vervolg vraag?

Echter, moet ik er dan bij vermelden.
Zoals we al zo vaak gezien hebben, komen theoretische en praktische dingen vaak niet over een!

Ik heb dus een oplossing voor u aangedragen, door eens de proef op de som te nemen, en op de 3 aangegeven testen dus een te gaan rijden, eerder is er geen vergelijk.
En voer deze testen dan ook uit op gelijkwaardige testen, dus dezelfde wegen rijden, het zelfde weer type, wind dat is ook een aardige playmate.

Zie het eigenlijk maar als een test, die precies zo word uitgevoerd om echt geloofwaardige testen neer te zetten, bij ins in NL geschiedt dit door TNO, ik weet niet hoe deze in omliggende landen worden getest en hoe deze instanties heten.
De testen van de fabrikanten, die klinken immers niet meer zo geloofwaardig, als ik enkel de zuinigheid testen eens onder de loep ga nemen.

Met vriendelijke groet,
Ad

Bmw 525 Berline

Bericht door Bmw 525 Berline » 04 aug 2013, 13:40

Eerlijk gezegd vind ik dat wel hetzelfde om mee te vergelijken want verschillende wegen(binnenwegen/autostraden) is gelijk verschillende soort weer(fris/warm/tropisch) dus... de airco gaat VEEL harder moeten presteren bij tropisch weer gelijk van de laatste dagen tov bij weertemperaturen van 18° bijv. .. .

Gelijk ik gezegd heb moest hij enorm veel blazen de laatste dagen als ik hem opstartte.. alhoewel ik toch de raad heb gevolgd van mijn forumvrienden van beter temp. op 21°/22° te zetten.. .

Beste AD.. u ziet dat soms meningen enorm kunnen verschillen en dat een 'discussie' eindeloos kan worden.. gelijk in dit geval.... .

Pas op.. we hoeven het ook niet met mekaar eens te zijn hoor... en zeker niet kwaad op mekaar te zijn ook niet...

AdE39

Bericht door AdE39 » 04 aug 2013, 17:44

O, begrijpt u mij niet verkeerd a.u.b.
Er is zelfs helemaal geen boosheid bij zelfs hoor, want ik zit de berichten met echt alle plezier te schrijven.
Een mening verschil, dat wil uiteraard nog niet zeggen, dat een van de partijen boos dient te zijn, tenminste niet van mijn zijde, ik had zelfs niet eens de gedachten er over!

Een forum, dat kan soms enige discussie op gang brengen, en een mening verschil te weeg brengen, daar is het ook een forum voor, en het zou inderdaad niet goed zijn, dat er boosheid bij aan te pas zou komen, in elk geval niet van mijn zijde.
Maar ik bespeur het in elk geval ook niet bij u, in uw reactie. :duimen:

Maar om even terug te komen op uw reactie, ik zou het gewoon eens uit proberen tijdens de rit met uw auto.
Ik merk geen verschil met welke airco stand ik rijd, maar bij mij staat deze op automaat, en het gehele jaar op 20 graden, heel soms wil ik wel eens afwijken, maar dan moet het echt zeer warm zijn, dan ga ik wel eens terug naar 18 graden, en dat is slechts heel even.
Zodra de buiten temperatuur beneden de 24 graden komt, dan gaat de airco niet eens meer aan.

Met vriendelijke groet,
Ad

Bmw 525 Berline

Bericht door Bmw 525 Berline » 04 aug 2013, 18:26

Geachte 'Ad'.. ,

Neen ik ben ook ZEKER niet kwaad hoor.. gelijk u zegt.. er is slechts een 'meningsverschil'.. en yep.. daar dient idd een forum voor!!?? :)

Ik wil het wel uitproberen van wat je zegt maar probleem is dat het bijna onmogelijk is dezelfde weg terug te nemen en dus is het bijna onmogelijk om een exacte/juist vergelijking te maken.. .

Och ja.. ik zal wel zien hoor.. 't is ook niet van dat de zon de HELE jaar door schijnt in Belgenland hé??!! :tong: ;) :P

Mvgr,

AdE39

Bericht door AdE39 » 04 aug 2013, 19:45

Nee, spaar me, gelukkig niet zeg.
Dit weer, dat houd ik echt niet lang vol, brrrrr.
Ik ben meer een ijsbeer, houd meer van wat koeler weer.
Ik kom met dit soort dagen echt niet buiten, de airco draait over uren in huis.
Maar wel met mate, ik houd het binnenshuis 10 graden koeler dan buiten.
Ik denk dat dat meer dan voldoende is, de lucht vochtigheid graad is dan uiteraard ook lager binnen.
En dat maakt het ook veel aangenamer.

Ik wens u succes toe. :duimen:
En, geniet wel van het goede weer, wie weet hoe lang we er weer op moeten gaan wachten.
België, ik woon net over de meet, dat scheelt slechts 8 km. Ik kijk vanuit het venster zo op Antwerpen haven.

Met vriendelijke groet,
Ad

tom_il

Bericht door tom_il » 04 aug 2013, 23:23

Als ik berline kan volgen zegt hij dat hij meer verbruikt als hij in een warme auto stapt de airco op auto zet dan wanneer hem hij op manueel zet.
In dat geval ben je appelen met peren aan het vergelijken, de auto stand zal de auto waarschijnlijk sneller afkoelen dan jij dat manueel doet. Maar Manueel kan je hem ook voluit zetten, tis maar hoe dat je het wil :) .
Dus ja op dat moment zal de airco een groter verbruik vragen daar de auto stand hem sneller zal willen afkoelen dan jij dat manueel doet. Maar of dat veel is betwijfel ik ten zeerste, tis niet dat dit uren duurt hé.

Daarom dat ik en Ad ook de ramen open zetten om de initieele warmte zo snel mogelijk weg te krijgen.
ik zet ook altijd de ventilator lager gewoon omdat het teveel lawaai maakt.

Verbruik zal dus idd hoger liggen als jij hem manueel lager insteld dan hij zou doen in auto stand. Maar dat verschil gaat er alleen zijn initieel om de auto af te koelen. Daarna is er gewoon geen verschil meer. Maar nog beter is zoals gezegd om de ramen open te doen en de warme lucht te laten ontsnappen.
Verschil in verbruik gaan hoe dan ook miniem zijn en dan nog alleen in het begin.
525d E61 2007 pre-LCI

Bmw 525 Berline

Bericht door Bmw 525 Berline » 06 aug 2013, 12:44

Jongens.. werkt de autostand alleen met de airco of kun je het in de winter ook gebruiken voor warm te maken????

AdE39

Bericht door AdE39 » 06 aug 2013, 13:23

hallo beste BMW525Berline,

De automatische stand van de airco, die kunt u het gehele jaar gebruiken, indien u dit wenst.
U heeft immers de temperatuur ingesteld in de stand automatisch, en deze temperatuur zal het systeem dan ook aanhouden, het gehele jaar.

Ga echter niet verwachten bij een buitentemperatuur, dat dan de airco nog zijn werk gaat doen, want dat zal niet gebeuren.
Deze schakelt vaak niet meer in bij lagere temperaturen vaak rond de 5 tot 6 graden boven nul.
Dit dus bij de digitale CC ( Climate Control ).

Wel zal het systeem de gevraagde temperatuur geven die men heeft ingesteld, en aangezien dat de meesten deze zo rond de 20 graden C hebben staan, zal deze temperatuur ook gehandhaafd worden, het gehele jaar lang.
En dat is nu het mooie van dit systeem.
Ik gebruik deze stand het gehele jaar, en vind dat zeer prettig.

Hopende u voldoende te hebben beantwoord, indien u nog eventuele vragen heeft, stelt u deze dan uiteraard.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”