Hallo beste Lowkey,
Ik denk echter dat het er alles toe doet, wat betreft de werking van de thermostaat en de pomp.
Er is altijd een kleine aanwezigheid van de natuurlijke circulatie, echter deze is echt niet afdoende, en schiet erg tekort.
De pomp en de thermostaat zijn zeer belangrijk.
De thermostaat heeft de belangrijke functie om de temperatuur gelijkmatig te houden, gebeurt dit niet, dan is de motor of te koud of te warm, en dan zal er snel schade ontstaan.
Blijft de thermostaat open staan, dan zullen er een aantal electronische onderdelen ook in de koud stand blijven staan, denk daarbij aan de koud start, deze zorgt er voor dat de motor gemakkelijk start bij de koude motor.
Zie dit echter als de choke bij een verouderde motor. Er word dus een klep gesloten die er voor zorgt dat de motor minder lucht krijgt. Echter bij de moderne motoren, zit er dus een ander soort choke in, deze geeft nu net wat meer brandstof, om de choke werking te verkrijgen.
Op deze wijze krijgt men dus een verrijking van het mengsel om de koude motor in beweging te krijgen, het aanslaan van de motor.
Dit dient echter zo kort mogelijk gebruikt te worden, want het is niet goed als dit langere tijd gebeurt, wat er precies gebeurt bij deze werking, het mengsel benzine / lucht is enorm rijk, eigenlijk spoelt dit mengsel de olie van de cilinderwand, dus de motor loopt schraal. Daarom de thermostaat, een snellere opwarming van de motor.
Dat is dus precies de werking van de thermostaat, en de andere electronische componenten.
Dan de pomp:
Zonder de pomp is er veel te weinig circulatie, en zonder een goede circulatie, is er te weinig koeling, de motor zal dus binnen afzienbare tijd gaan koken, blijft men hier mee doorrijden, dan kunnen de zuigers barsten, de kop zal scheuren, en het cilinderblok kan ook scheuren, de lagers van de krukas lopen warm, en verkleuren, en lopen vast.
Conclusie, de motor is totaal vernietigd.
Ziet u wat ik bedoel, waarom de goede werking van de pomp en de thermostaat zo erg belangrijk is.
Elk onderdeel heeft gewoon een belangrijke functie, anders had de fabrikant deze wel achterwegen gelaten.
Het is een erg complexe stof, de auto techniek, een persoon die er geen educatie in heeft gehad, zal dit moeilijker begrijpen, dan wanneer er iemand een complete educatie in heeft gehad, en een afgeronde opleiding in heeft genoten. De complexiteit zal echter alleen nog veel complexer worden en ingewikkelder, enkel de micro electronica zorgt er al voor in de complexiteit van het geheel.
De oudere vorm van auto techniek zonder de micro electronica, was veel en veel eenvoudiger, daar kon je weinig aan stuk maken, of vernietigen.
Als het temperatuurlampje ging branden, dan was het of de pomp, of de thermostaat, en hoefde niet uitgelezen te worden, het kon toen niet eens zelfs.
Met de techniek van nu, is dat wel veel anders, dan is het uitlezen gewoon een must, er zijn natuurlijk nog wat andere zaken die er ook aan toe bijdragen in deze melding. Vergeet dat nimmer.
Maar, gezien dat u een melding krijgt van een oververhitte motor, dan kan het echter vaak de pomp of de thermostaat defect zijn. Er is dus geen enkele vorm van circulatie aanwezig in de motor, daarom krijgt u een melding, dat er iets niet goed is.
Ik heb getracht hoe belangrijk het is dat de pomp en de thermostaat werking zijn uit te leggen, en wat het zo een beetje inhoud. Ik heb dus getracht het in zo eenvoudige versie te weergeven.
Als ik of een ander forum lid met de technische termen gaat strooien, dan begrijpen niet alle forum leden de tekst, en dat moet ten alle tijden voorkomen worden.
Maar als er nog vragen zijn, schroom dan echter niet, en stel deze gewoon, en vergeet daarbij dat sommige personen zeggen, sorry dat ik een domme vraag stel, dat is dus echt niet zo, een vraag is nooit dom!!
Ik zie het echter als zeer geïnteresseerd zijn in de materie, en dat is zeer goed.
Hier van leert men.
Sorry dat dit weer een iets langere uitleg is geworden, maar vond het wel belangrijk, om het zo goed als mogelijk is, om dat uit te leggen.
Heeft u als forum lid er iets aan toe te voegen, doe dat gerust, dat is alleen maar goed.
Ik wens u allen een hele fijne zondag toe.
Met vriendelijke groet,
Ad