Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor ++

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Edgar1234

Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor ++

Bericht door Edgar1234 » 26 jul 2013, 17:43

Ik was zo blij met mijn 535d...

Een swirl flap heeft het begeven en er is een stuk in de motor beland...

Ik heb heel erg zitten twijfelen wat te doen, auto zo verkopen, repareren, nieuw blok...

Het gaat toch een (gebruikt) blok worden met aantoonbaar 110.000 KM op de klok. Na inbouw krijg ik een jaar garantie en het bedrag is nog te overzien al is het wel zonde geld natuurlijk...
Laatst gewijzigd door Edgar1234 op 22 nov 2013, 23:21, 2 keer totaal gewijzigd.

COUPEDOC
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 jan 2012, 23:19

Re: Motorschade E61 535d

Bericht door COUPEDOC » 26 jul 2013, 20:21

Da's wel heel erg. Iedereen heeft het erover, menigeen verwijdert de draaiklepjes. En dan lees je dit.

Ik begrijp je twijfels, maar als je de boel van de hand doet zonder reparatie heb je een strop én geen auto.

Tweedehandsblok is natuurlijk even slikken, maar dan heb je zicht op een mooie auto.

Wel even de draaiklepjes eruithalen....

Houd de moed erin.

:duim:

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Motorschade E61 535d

Bericht door Quadrantz » 26 jul 2013, 20:23

Dat is mooi klote :(

Ik heb ze bij mijn 320D toen snel laten verwijderen nadat ik erover gelezen had (er stond toen al zo'n 2ton op de teller).

Hoeveel staat er bij jou nu op de teller?

Succes en sterkte met deze tegenslag! :duim:

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: Motorschade E61 535d

Bericht door Knakkel » 26 jul 2013, 21:07

Ai -_-
Kloote ! Is de schade dan zo ernstig ?
Ik zou het oude blok toch in de schuur zetten ;) Turbos, injectors, sensors etc etc heb je dan mooi liggen !!

Sterkte!
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Gebruikersavatar
1234Edgar
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 nov 2012, 20:13
Contacteer:

Re: Motorschade E61 535d

Bericht door 1234Edgar » 26 jul 2013, 22:01

Het oude blok ruil ik in.

Zijn er geen nadelen om die klepjes er uit te laten halen?

De auto is verder gewoon in een hele goede en nette staat, en ik hoop straks nog jaren plezier te hebben.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Motorschade E61 535d

Bericht door tom_il » 27 jul 2013, 07:29

Neen geen nadelen, er "zou" een licht verschil koppel zijn onderin die sommige opmerkt maar de meest zoals mijzelf voelde geen verschil.
Denk niet dat er iets tegen de voordelen opweegt.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Mooggie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 22 sep 2007, 15:48
Locatie: Lisse

Re: Motorschade E61 535d

Bericht door Mooggie » 27 jul 2013, 08:20

Ai, dat is flink balen zeg! ... Er wordt inderdaad veel voor gewaarschuwd, maar je denkt natuurlijk altijd dat het jezelf nooit zal overkomen (heb de flaps er zelf ook gewoon nog inzitten :whistle: :roll: ).

Weet je toevallig of dit nog het originele eerste inlaatspruitstuk van de wagen was? En of er de oudere stalen of nieuwere kunststof flaps in zaten? Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de km-stand waarbij dit gebeurde.
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Motorschade E61 535d

Bericht door tom_il » 27 jul 2013, 11:12

Hij is van 2006 dus je zou verwachten dat hij zeker de nieuwe heeft. Mooggie zeker die dingen er bij jouw uitgooien.
Risiko is gewoon te groot, zeker in een 535d met zijn hogere drukken met zijn dubbele turbo.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
1234Edgar
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 nov 2012, 20:13
Contacteer:

Re: Motorschade E61 535d

Bericht door 1234Edgar » 27 jul 2013, 12:20

Mooggie schreef:Ai, dat is flink balen zeg! ... Er wordt inderdaad veel voor gewaarschuwd, maar je denkt natuurlijk altijd dat het jezelf nooit zal overkomen (heb de flaps er zelf ook gewoon nog inzitten :whistle: :roll: ).

Weet je toevallig of dit nog het originele eerste inlaatspruitstuk van de wagen was? En of er de oudere stalen of nieuwere kunststof flaps in zaten? Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de km-stand waarbij dit gebeurde.
Geen idee... KM stand 275.000 Dealer onderhouden KM's

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: Motorschade E61 535d

Bericht door Knakkel » 27 jul 2013, 13:09

Heb de mijne ook verwijderd, waaren van staal. Was jouw blok niet zwart en vet onder het inlaatspruitstuk ?
De mijn waren in ieder geval goed versleten en lekten behoorlijk. Er uit met die troep en dicht kitten :duim:
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Edgar1234

Re: Motorschade E61 535d

Bericht door Edgar1234 » 27 jul 2013, 14:24

Eigenlijk geen idee, ik heb hem gelijk weggebracht.

Nu nog een weekje wachten en kan ik weer genieten van deze geweldige auto..

het enige nadeel van de 535d is dat je hierna nooit minder wilt... Helaas zit een 550d er (€€) nog niet in ;)

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Motorschade E61 535d

Bericht door AdE39 » 27 jul 2013, 14:37

Hallo beste Edgar,

Zo, dat is balen, zonde van deze mooie BMW.
Wat er eerder geopperd is, de motor vervangen, is de beste optie, dan heb je iets minder verlies waarschijnlijk.

Bij de andere motor direct die rotte swirlflaps er uit en afdoppen.

De ervaring heeft inmiddels geleerd, dat de BMW eigenaars, die deze flaps er uit hebben gehaald en hebben afgedopt, dat deze motor soms beter presteert.
Als deze swirlflaps de geest geven, dan heb je direct een hele forse schade, zoals u al heeft gezien, erg jammer, dat bij een dergelijk merk als BMW deze montage word toegepast.

Op diverse BMW fora staan wel topics over dit item, dus met enig zoekwerk middels de zoekfunctie, komt u wel meer aan de weet, over wat en hoe.

In elk geval zou ik dus de auto niet verkopen met een defecte motor, dat is denk ik een aardig verlies wat u dan zou moeten nemen, omdat de auto niet rijdbaar is, en motor schade heeft.
Beter een gebruikte of een revisie motor monteren, en de swirlflaps er uit.

Met vriendelijke groet,
Ad

Edgar1234

Re: Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor

Bericht door Edgar1234 » 07 sep 2013, 12:59

Ik had nog geen update gegeven.

Er voor gekozen de motor te laten vervangen voor een ruil-motor.

Inmiddels ligt er een blok in met aantoonbaar 110.000 KM, met o.a. nw gasklephuis, gloeibougies etc..
Uiteraard gaan de swilrflaps eruit, ik heb een jaargarantie dus dit hoeft niet direct morgen zeg maar..

Hij is inmiddels ook getuned en komende week laat ik het roetfilter leeghalen en softwarematig uitschrijven.

Is het eigenlijk ook verstandig om de EGR softwarematig af te sluiten?

Zoude beide updates ook meer vermogen opleveren eigenlijk?

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor

Bericht door Knakkel » 09 sep 2013, 20:29

Ik zit er ook over na te denken om de Egr en de roetfilter uit te (laten) schakelen.
Zou je eens kunnen navragen of het ook weer in te schakelen is ? Daar ben ik zeer benieuwd naar !!
Ik ben er namelijk bang voor als je bovenstaande uitschakeld, of je dan niet veel te veel zwarte pluimen krijgt.
En hoe zit het dan met de APK ? :s
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor

Bericht door Knakkel » 09 sep 2013, 20:40

En ik vind als mooie aanvulling op chip-tuning een betere downpipe ook interessant.
Dan gaat het vermogen en koppel alleen maar beter van worden :duim:
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”