Koelfan geluid?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Jeremy

Koelfan geluid?

Bericht door Jeremy » 22 jun 2013, 13:30

Goeiemiddag,

Even een kort vraagje. Wanneer mijn 320ci lekker warm is en het warm weer buiten is slaat de koelfan aan aan de voorkant. Deze hoor je toch wel vrij goed, zo goed dat ie boven het motorgeluid uit komt. Het klinkt bijna als een vrachtwagen. Nu weet ik dat, ondanks ik "maar" een 320ci rijd het een vrij grote motor is en ook vrij veel koeling nodig heeft. Ook lijkt het of die fan direct mee draait met het toerental van de motor. Klopt dit laatste? In mijn vorige auto (niet nader te benoemen :lol: ) draaide de fan, wanneer warm, met een constant toerental, dus niet direct met het toerental van de motor mee.

Het is niet de aandrijflijn, want wanneer ik gas geef met de bak in neutraal hoor je de fan nog steeds. Ook is het alleen bij erg warm en zonnig weer á 25 graden of meer.

Temperatuur van de motor blijft keuring in het midden, olie en koelwater zijn prima, ook bij de laatste beurt (4000 km terug) helemaal geen foutcodes, dus ik vermoed dat het gewoon bij de auto hoort, maar ik zou toch graag even willen weten hoe dit systeem nou precies werkt.

Grtz,
Jeremy

yltkdy

Re: Koelfan geluid?

Bericht door yltkdy » 22 jun 2013, 13:44

Jij hebt, al ik zo naar het verhaal luister een motor met Viscokoppeling. Deze viscokoppeling zorgt ervoor dat de snelheid van de ventilator zich aanpast nagelang de motor meer of minder koeling nodig heeft. Dit is dus allemaal heel normaal en niets om je zorgen om te maken. Jouw vorige auto (van niet nader te noemen merk) had een electrische koelfan die inderdaad aan of uit gaat en een constante snelheid heeft.

Jeremy

Re: Koelfan geluid?

Bericht door Jeremy » 22 jun 2013, 13:48

Haha ja de vorige auto was een Corsa C met een vet dikke 1.4 motor! Dus die heeft waarschijnlijk een stuk minder koeling nodig dan de 6 cylinder die ik nu heb. Bedankt voor het snelle antwoord in ieder geval! :duim:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”