Veren/dempers voor track day auto

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
tommeer

Veren/dempers voor track day auto

Bericht door tommeer » 05 jun 2013, 19:49

Ik ben al dagen op internet aan het zoeken en googelen maar ik heb eigenlijk nog niet kunnen vinden wat ik zoek...

Ik ben op zoek naar een goede set veren + dempers voor mijn track day BMW.
Als ik kijk naar schroefsets dan kom je al gauw bij AST uit maar 2000+ euro vind ik nog een beetje te gortig om mee te beginnen. Mijn budget is 1000-1500 euro max. Ik ben eigenlijk op zoek naar een goed setje veren bij bijv Bilstein B6/8 dempers. Volgens mij moet dat best leuk rijden over het circuit. Het enige wat ik slecht te vinden vind is een goed set veren. Op de sites van H&R/Bilstein e.d. staat niet vermeld hoe stug ze zijn en ik krijg de indruk dat het allemaal voor op de weg bedoeld is.

Heeft iemand misschien goede ervaringen of een set die hij kan aanraden?

Alvast bedankt!

Tom

gta

Re: Veren/dempers voor track day auto

Bericht door gta » 05 jun 2013, 20:04

weet je zelf al welke stugheid je wilt of wenst ?

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 05 jun 2013, 20:34

KW v2?

fico41

Bericht door fico41 » 05 jun 2013, 20:39

ik heb schroefset van AP,ik rij zelf een e46 m3,ik rij ook op 20 inch,achter 11j voor 9.5j
en dankzij AP rij ik heerlijk,echt aanrader,enige verschil met KW is dat je misschien met kw schokdempers
geen spoorvebreder nodig hebt,met AP wel,tenminste met mijn velgen dan he.. maar rijd heerlijk
en is kwa prijs grote verschil met KW

tommeer

Bericht door tommeer » 05 jun 2013, 21:27

gta schreef:weet je zelf al welke stugheid je wilt of wenst ?
Niet exact nee. Ik heb hier zelf nog niet veel ervaring mee eerlijk gezegd. Ik wil een set waar ik een tijdje mee vooruit kan die echt geschikt is voor het circuit. Voor op de openbare weg vind ik het niet belangrijk, ik ben erg stug wel gewend. Ik heb dus geen idee om hoeveel N/mm je praat...
Ik zoek wel een lineaire set, ik heb begrepen dat progressieve sets meer voor straat gebruik zijn.

Bilstein heeft bijvoorbeeld een B12 set in 2 varianten, ik kan nergens vinden wat nou precies het verschil is (naast de verkooppraat op de site) in stugheid en dergelijke.
daNpy schreef:KW v2?
KW v2/v3 (zelfs clubsport) heb ik ook naar zitten kijken en daar hoor ik ook verschillende verhalen over. De een vind ze te soft en de ander weer goed... moeilijk in te schatten op welk niveau de posters rijden natuurlijk dus dat maakt het ook weer lastig.

Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Ik weet niet of er veel trackday bmw forumgebruikers zijn hier? :driving:

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 06 jun 2013, 20:47

De KW sets zijn in te stellen... als je niet weet hoe dat werkt kan het zijn dat het te zacht/te hard is :D

tommeer

Bericht door tommeer » 06 jun 2013, 21:15

De dempers ja, het gaat me juist om de veren die bij zo'n kit zitten. Ik hoor daar juist verschillende verhalen over dat de veren te slap zijn of niet geschikt voor het circuit.

Ik ben inmiddels in contact met verschillende bedrijven, ik ben benieuwd waarmee die komen.

Alvast bedankt voor de reacties!
Tom

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 07 jun 2013, 14:40

Voor BMW lees ik wel veel goede verhalen over AST sets overigens. Waar voor je geld dus :)

tommeer

Bericht door tommeer » 07 jun 2013, 20:36

Ja zeker, daar hoor ik ook goede verhalen over. Het is op het moment over het budget omdat ik nog bezig ben met het opbouwen van de auto. Zo'n set zou misschien wat jaartjes later kunnen als ik meer ervaring heb.

Ik zit nu te kijken naar een Bilstein B8 kit i.c.m. H&R Race veren
Ik moet nog een prijs krijgen van de veren.

JanWillem

Bericht door JanWillem » 09 jun 2013, 22:22

Bilstein dempers ga je geen spijt van krijgen, ook klopt het wat je zegt progressieve veren zijn meer bedoeld voor straat dan circuit.
Ik weet dat intrax ook veren maakt op je eigen specificaties, die hebben ook de know how om je verder te helpen .
Hoe lager het gewicht hoe hoger de auto komt daar moet dus ook rekening mee gehouden worden.

Verder zou ik niet beginnen met een te stugge setup, hoe stugger de auto hoe moeilijker die gaat sturen en op de grens gaat rijden.

Mintens zo belangrijk is een goede stabi set, die zorgen er ook voor dat die stugger veert zonder dat je de veren aan past.
Normaal zit bij een e36 aan de voorkant een indirecte stabi link ( op je draagarm ) die kan je verplaatsen naar je veerpoot, dan word die nog iets taaier aan de voorkant.

tommeer

Bericht door tommeer » 11 jun 2013, 00:38

JanWillem schreef:Mintens zo belangrijk is een goede stabi set, die zorgen er ook voor dat die stugger veert zonder dat je de veren aan past.
Normaal zit bij een e36 aan de voorkant een indirecte stabi link ( op je draagarm ) die kan je verplaatsen naar je veerpoot, dan word die nog iets taaier aan de voorkant.
Daar was ik ook al veel over aan het lezen, die stabi links kende ik nog niet dat zal ik eens uitzoeken.

Het enige nadeel is dat ik bijna geen lineaire veren kan vinden. Alles is progressief. Ik zat te denken aan een Bilstein B12 sportsline (B8 dempers met vrij stugge veren) alleen die zijn ook progressief...
Of B8 icm met H&R veren: 29596-2 (alleen kan ik niks vinden over de spring rates).

Danishbmw

Bericht door Danishbmw » 11 jun 2013, 02:23

Op driving fun zijn genoeg e36 tracktools. Zou eens een aantal showrooms daar lezen.

Zelf rijd ik op kw v2.
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +

tommeer

Bericht door tommeer » 12 jun 2013, 19:28

Danishbmw schreef:Op driving fun zijn genoeg e36 tracktools. Zou eens een aantal showrooms daar lezen.

Zelf rijd ik op kw v2.
Rij je vaak op het circuit en hoe bevalt het met de V2's?
Op DF heb ik ook al veel zitten lezen inderdaad, misschien daar maar eens een topic starten!
Tom

mithras17

Bericht door mithras17 » 12 jun 2013, 22:40

Bij Intrax en AST moet je met dat budget toch wel wat moois kunnen krijgen volgens mij, misschien weliswaar zonder camberplates..maar toch.. Dat kun je enigzins opvangen door m3 topmounts en die andersom monteren..heb je wat meer camber.

JanWillem

Bericht door JanWillem » 16 jun 2013, 22:49

Vooral meer caster, je veerpoot gaat veel meer achterover staan.
Stabiel op hoge snelheden maar dan hoekt die een stuk minder.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Performance en tuning”