Koelvloeistof bijvullen,warmte-wisselaar lek??
Koelvloeistof bijvullen,warmte-wisselaar lek??
Ik moet de laatste koelvloeistof bijvullen, wat ik eerder nooit hoefde. het betreft een 320d automaat van 2001.
Vorig jaar heb ik beide thermostaten laten vernieuwen en eigenlijk is het probleem daarna begonnen. Ik dacht dat het ergens een klemmetje niet goed vast zat. Vorig week ernaar gekeken maar kon niks vinden. Motor is overal ook droog.
Gisteren toevallig een programma gekeken van de Rijdende Rechter en daar werd ook een dergelijk probleem behandeld. het ging over een 5 serie bmw diesel, waarbij er koelvloeistof in de motor was terechtgekomen en uiteindelijk een andere motor in moest. Een deskundige legde uit dat die de warmtewisselaar lek kon zijn en dus zodoende koelvloeistof verloor.
Nu denk ik kan bij mij ook het geval zijn? Maar motor olie is niet wit of grijs aangeslagen en zie dus ook geen slurie.
Mijn vraag is waar zit de warmte-wisselaar? Foto? Iemand bekend met dit probleem?
Vorig jaar heb ik beide thermostaten laten vernieuwen en eigenlijk is het probleem daarna begonnen. Ik dacht dat het ergens een klemmetje niet goed vast zat. Vorig week ernaar gekeken maar kon niks vinden. Motor is overal ook droog.
Gisteren toevallig een programma gekeken van de Rijdende Rechter en daar werd ook een dergelijk probleem behandeld. het ging over een 5 serie bmw diesel, waarbij er koelvloeistof in de motor was terechtgekomen en uiteindelijk een andere motor in moest. Een deskundige legde uit dat die de warmtewisselaar lek kon zijn en dus zodoende koelvloeistof verloor.
Nu denk ik kan bij mij ook het geval zijn? Maar motor olie is niet wit of grijs aangeslagen en zie dus ook geen slurie.
Mijn vraag is waar zit de warmte-wisselaar? Foto? Iemand bekend met dit probleem?
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
-
streamline
Re: Koelvloeistof bijvullen,warmte-wisselaar lek??
Vergeet ook niet de radiateur en het expansievat, dat zijn de zwakke punten van de E46 op dat gebied.
bedoel je dat ze kunnen lekken?
warmte wisselaar= oliekoeler, deze drukt olie in het koelsysteem en niet andersom.
door die olie in je koelwater gaat ie wel slechter koelen, daardoor kan je motor schade krijgen en dus een nieuwe motor.
als je zelf echt niets ziet lekken of geen sporen ziet, dan zou ik hem af laten persen bij een garage.
gewoon alles schoon en vet vrij maken, daarna goed warm rijden zodat de thermostaten open zijn en kachel op warm zetten. en dan heel goed kijken. zoals gezegd radiateur en exspansie tank zijn gevoelige delen vooral op de randen en rustpunten
door die olie in je koelwater gaat ie wel slechter koelen, daardoor kan je motor schade krijgen en dus een nieuwe motor.
als je zelf echt niets ziet lekken of geen sporen ziet, dan zou ik hem af laten persen bij een garage.
gewoon alles schoon en vet vrij maken, daarna goed warm rijden zodat de thermostaten open zijn en kachel op warm zetten. en dan heel goed kijken. zoals gezegd radiateur en exspansie tank zijn gevoelige delen vooral op de randen en rustpunten
-
matheeuwissen
- Contacteer:
Systeem wat op druk zetten en kijken of hij ergens lekt. Waarschijnlijk je expansietank of je radiateur.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
oke dat zijn best wel waardevolle tips. Ga ik uitvoeren. bedankt
- jheritterbeeks
Kan een of meerdere poreuze keerringen zijn in het koelvloeistof systeem die gaan lekken. Heb ik ooit gehad bij een e46 uit 1999 318i. Na vullen ging na 5 km rijden ging het lampje van het koelvloeistofreservoir branden.
http://www.mijnalbum.nl/Album-ZK8TWPGY-Foto's-van-Auto's-Bmw.html#IZCIHFXD
-
streamline
Denk dat het eerst gezocht moeten worden in het expansievat en de radiateur. Als je de bodemplaat eronderuit schroeft kun je trouwens ook zo zien of er leksporen zijn en of dat hij door begint te zakken. Dan kun je hem het beste gelijk vervangen want anders klapt hij een keer onderweg.
Vandaag oorzaak gevonden: Waterpomp lekt. Lek is wel heel minimaal, maar duidelijk te zien dat het de waterpomp is. Moet dus binnenkort vervangen worden. Gelukkig dat koelvloeistof niet in de motor gaat.
dan valt het allemaal gelukkig mee.
ja gelukkig
-
streamline
Kijk gelijk naar je loop/spanrollen en de riemen, die zijn vaak ook al een heel eind als de waterpomp gaat..
een van de spanrollen had ik vorig verwisseld, maar de multiriem ga ik inderdaad gelijk vernieuwen.