Gat in de zuiger. Inpa meet resultaten

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot

Bericht door tom_il » 01 mei 2013, 21:45

Gietijzer is zeer moeilijk te lassen, maar hij is van RVS (ofwel inox ;) ) :gek: :gek:
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
lekkerwijf1
Berichten: 1217
Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
Locatie: Ommen

Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot

Bericht door lekkerwijf1 » 01 mei 2013, 23:26

Schmieddman. Voor een e39 gietijzeren spruitstuk ff dparts bellen of hun site bekijken, deze heeft hem wel op voorraad voor een prikkie. Vergelijk ff de fotos van realoem van je uitlaatspruikstuk of de egr pijp aansluiting op de zelfde plek zit voor de zekerheid. En wat hierboven aangegeven wordt het is te lassen maar scheurt er vlak naast weer.

Gebruikersavatar
Schmiedmann530
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10

Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot

Bericht door Schmiedmann530 » 02 mei 2013, 01:38

Heb gekeken op dparts maar hun hebben van m5 liggen, verder niets.
Heb het liefst wel een andere spruitstuk erop, lassen vind ik wel persoonlijk meukwerk, tis maar dat hij de deur tog uitgaat. En ff 400 neerleggen voor een nieuwe zit er niet in om de volgende eigenaar blij te maken. Dr zit al voor duizenden euro's al nieuwe onderdelen op dus vind het wel goed zo.

Iemand anders een andresje waar je 2e hands hebben??

Gebruikersavatar
lekkerwijf1
Berichten: 1217
Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
Locatie: Ommen

Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot

Bericht door lekkerwijf1 » 02 mei 2013, 05:34

Oke dat is minder. Bmwpoint in enter mischien ?

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot

Bericht door AdE39 » 02 mei 2013, 10:30

hallo beste forum leden,

Lassen van een giet ijzeren spruitstuk, het zou theoretisch moeten kunnen, als men na het lassen het spruitstuk gedegen gaat uit gloeien op een aantal warmte graden, om de krimspanningen uit het materiaal te halen, dit uitgloeien gaat wel een paar dagen tijd in beslag nemen, want het gaat er om, dat het een aantal uren op die temperatuur gaat gebeuren, en daarna weer een aantal uren op een weer andere temperatuur, dus een tijd rovend gedoe.

Doet men dit niet, dan knalt het spruitstuk onherroepelijk naast de las weer stuk.

Inox, dat kan best goed gelast worden, maar ook hier moet men het spruitstuk weer uitgloeien, en dat moet weer op een andere wijze dan gietijzer. De krimpspanning van het lassen, van het Inox moet ook weer geneutraliseerd worden.
Soms kan het wenselijk zijn, om het materiaal op een bepaalde temperatuur te brengen, dat is afhankelijk van de soort legering en de toegevoegde materialen.

Een ervaren lasbedrijf of lasser zal dit uit kunnen voeren, hij moet dan wel de kennis bevatten die deze materialen hebben.

Een uitlaatspruitstuk kan dus echt hele hoge temperaturen voor zij kiezen krijgen.
Tijdens het rijden kan de turbo en het uitlaatsspruitstuk en de downpipe echt bloedrood worden van de hitte, natuurlijk naar het gelang van de te rijden afstand, en de snelheid.

Dit kan me uiteraard opzoeken via Google en youtube!

U zult echt verbaasd zijn, als u de beelden ziet.

P.S.
Een aluminium uitlaatspruitstuk, dat lijkt mij echter niet het geval, dat materiaal is echt ongezchikt voor dit gebruik of toepassing. Het zal dan wel gaan om Inox.

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
Schmiedmann530
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10

Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot

Bericht door Schmiedmann530 » 02 mei 2013, 15:50

Auto bij specialist laten uitlezen, injectoren zijn goed, luchtmassameter storing hebbik gekregen en iets met onregelmatig lopen van motor, morgen gaan zij er dieper in kijken kan aan een druksensor liggen zijden ze. En storing gloeibougies.

Wat ik wel raar vond was na et vervangn van mijn luchtfilter dat de auto soms inhield. Ik denk dat het aan de luchtmassameter zal liggen.

Gebruikersavatar
Schmiedmann530
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10

Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot

Bericht door Schmiedmann530 » 03 mei 2013, 17:19

Vandaag is de auto grondig nagekeken.

2x versleten vertuivers cylinder 2 en 4.
Luchtmassameter.
scheur uitlaatspruitstuk.

wordt weer een duur geintje -_-

Gebruikersavatar
Schmiedmann530
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10

Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot

Bericht door Schmiedmann530 » 08 mei 2013, 01:02

Monteurtje test mijn verstuivers dmv lopende motor stekker 1 voor 1 eruit te trekken, kameraad zegt dat dit HEEEEEL slecht is voor commonrail diesels klopt dit?

Gebruikersavatar
Schmiedmann530
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10

Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot

Bericht door Schmiedmann530 » 08 mei 2013, 23:05

Vandaag helaas slecht nieuws te horen gekregen.. Na alles verwisseld te hbben reed auto nog steeds slecht. Waarschijnlijk zit er een gat in zuiger 1.. Mooi klote..

matheeuwissen
Berichten: 3712
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot

Bericht door matheeuwissen » 09 mei 2013, 07:59

Het is zonde dit soort dingen, maar toch het gevolg van de wat extremere tuning. Dan gaan er toch zaken aan die normaal heel zouden blijven.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot

Bericht door Knakkel » 09 mei 2013, 15:04

Gat in de zuiger is makkelijk zelf te constateren. Haal met draaiende motor de olievuldop los, als er dan aanzienlijk veel gas/lucht uitkomt dan heb je een gat in de zuiger.
Ook zal hij op 5 cylinders lopen, dit merk je ook meteen.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Gebruikersavatar
Schmiedmann530
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10

Re: Gat in de zuiger. Inpa meet resultaten

Bericht door Schmiedmann530 » 09 mei 2013, 18:02

Ik heb net met lopende motor olievuldop geopend en idd er komt veel rook uit. Dus gat in mijn zuiger??

Enkele inpa meetresultaten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
gk5
Berichten: 516
Lid geworden op: 09 jun 2012, 22:18
Locatie: Schaijk Noord Brabant

Re: Gat in de zuiger. Inpa meet resultaten

Bericht door gk5 » 09 mei 2013, 19:08

Ik denk dat er geen gat in zuiger zit,maar vertuivers in 5 en 6 zijn versleten.
Je nodig hebt om ze te vervangen en coderen.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.

Gebruikersavatar
Schmiedmann530
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10

Re: Gat in de zuiger. Inpa meet resultaten

Bericht door Schmiedmann530 » 09 mei 2013, 20:20

Ik heb 3 2e hands verstuivers gekocht, ieder geeft zijn mening, ene vind 1&6 slecht, andere 2&4. Snap er nu zelf ook niets meer van. Hoe zal ik het beste aanpakken, alle verstuivers eruit en laten testen?.

Motor loopt heel erg slecht en je hoort heel erg goed bij cilinder 5 pof pof geluid alsof uitlaat spruitstuk kapot is.

@ gk 5 hoe gok je dat 5&6 versleten zijn?, cilinder 2 lijkt minder goed te werken dan 5.

Gebruikersavatar
gk5
Berichten: 516
Lid geworden op: 09 jun 2012, 22:18
Locatie: Schaijk Noord Brabant

Re: Gat in de zuiger. Inpa meet resultaten

Bericht door gk5 » 09 mei 2013, 20:57

Kijk op Selektive Mengenkorrektur.Dit is de correctie van de injectors.Bij nr5 en 6 krijg je motor te veel brandstof,en de rest van verstuivers staan op -3,... want ze geven een lagere dosering van de brandstof,zodat motor werkte redelijk gelijk.Best is als alle verstuivers dicht bij 0 staan.
Selektive Drehungleichvoermigkeit dit is de druk in de cilinders,op cilinder nr1 zit wel hogere druk,darum denk dat is geen gat in zuiger.
Edit:
Ik zie dat de rail druk te laag is.Bij u is 184,48 maar gewenst is 376,20.
Brandstof filter te oud?brandstof pomp?Uw monteur ook deze gekontroleerd??
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”