Gat in de zuiger. Inpa meet resultaten
Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot
Gietijzer is zeer moeilijk te lassen, maar hij is van RVS (ofwel inox
)

525d E61 2007 pre-LCI
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot
Schmieddman. Voor een e39 gietijzeren spruitstuk ff dparts bellen of hun site bekijken, deze heeft hem wel op voorraad voor een prikkie. Vergelijk ff de fotos van realoem van je uitlaatspruikstuk of de egr pijp aansluiting op de zelfde plek zit voor de zekerheid. En wat hierboven aangegeven wordt het is te lassen maar scheurt er vlak naast weer.
- Schmiedmann530
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10
Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot
Heb gekeken op dparts maar hun hebben van m5 liggen, verder niets.
Heb het liefst wel een andere spruitstuk erop, lassen vind ik wel persoonlijk meukwerk, tis maar dat hij de deur tog uitgaat. En ff 400 neerleggen voor een nieuwe zit er niet in om de volgende eigenaar blij te maken. Dr zit al voor duizenden euro's al nieuwe onderdelen op dus vind het wel goed zo.
Iemand anders een andresje waar je 2e hands hebben??
Heb het liefst wel een andere spruitstuk erop, lassen vind ik wel persoonlijk meukwerk, tis maar dat hij de deur tog uitgaat. En ff 400 neerleggen voor een nieuwe zit er niet in om de volgende eigenaar blij te maken. Dr zit al voor duizenden euro's al nieuwe onderdelen op dus vind het wel goed zo.
Iemand anders een andresje waar je 2e hands hebben??
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot
Oke dat is minder. Bmwpoint in enter mischien ?
Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot
hallo beste forum leden,
Lassen van een giet ijzeren spruitstuk, het zou theoretisch moeten kunnen, als men na het lassen het spruitstuk gedegen gaat uit gloeien op een aantal warmte graden, om de krimspanningen uit het materiaal te halen, dit uitgloeien gaat wel een paar dagen tijd in beslag nemen, want het gaat er om, dat het een aantal uren op die temperatuur gaat gebeuren, en daarna weer een aantal uren op een weer andere temperatuur, dus een tijd rovend gedoe.
Doet men dit niet, dan knalt het spruitstuk onherroepelijk naast de las weer stuk.
Inox, dat kan best goed gelast worden, maar ook hier moet men het spruitstuk weer uitgloeien, en dat moet weer op een andere wijze dan gietijzer. De krimpspanning van het lassen, van het Inox moet ook weer geneutraliseerd worden.
Soms kan het wenselijk zijn, om het materiaal op een bepaalde temperatuur te brengen, dat is afhankelijk van de soort legering en de toegevoegde materialen.
Een ervaren lasbedrijf of lasser zal dit uit kunnen voeren, hij moet dan wel de kennis bevatten die deze materialen hebben.
Een uitlaatspruitstuk kan dus echt hele hoge temperaturen voor zij kiezen krijgen.
Tijdens het rijden kan de turbo en het uitlaatsspruitstuk en de downpipe echt bloedrood worden van de hitte, natuurlijk naar het gelang van de te rijden afstand, en de snelheid.
Dit kan me uiteraard opzoeken via Google en youtube!
U zult echt verbaasd zijn, als u de beelden ziet.
P.S.
Een aluminium uitlaatspruitstuk, dat lijkt mij echter niet het geval, dat materiaal is echt ongezchikt voor dit gebruik of toepassing. Het zal dan wel gaan om Inox.
Met vriendelijke groet,
Ad
Lassen van een giet ijzeren spruitstuk, het zou theoretisch moeten kunnen, als men na het lassen het spruitstuk gedegen gaat uit gloeien op een aantal warmte graden, om de krimspanningen uit het materiaal te halen, dit uitgloeien gaat wel een paar dagen tijd in beslag nemen, want het gaat er om, dat het een aantal uren op die temperatuur gaat gebeuren, en daarna weer een aantal uren op een weer andere temperatuur, dus een tijd rovend gedoe.
Doet men dit niet, dan knalt het spruitstuk onherroepelijk naast de las weer stuk.
Inox, dat kan best goed gelast worden, maar ook hier moet men het spruitstuk weer uitgloeien, en dat moet weer op een andere wijze dan gietijzer. De krimpspanning van het lassen, van het Inox moet ook weer geneutraliseerd worden.
Soms kan het wenselijk zijn, om het materiaal op een bepaalde temperatuur te brengen, dat is afhankelijk van de soort legering en de toegevoegde materialen.
Een ervaren lasbedrijf of lasser zal dit uit kunnen voeren, hij moet dan wel de kennis bevatten die deze materialen hebben.
Een uitlaatspruitstuk kan dus echt hele hoge temperaturen voor zij kiezen krijgen.
Tijdens het rijden kan de turbo en het uitlaatsspruitstuk en de downpipe echt bloedrood worden van de hitte, natuurlijk naar het gelang van de te rijden afstand, en de snelheid.
Dit kan me uiteraard opzoeken via Google en youtube!
U zult echt verbaasd zijn, als u de beelden ziet.
P.S.
Een aluminium uitlaatspruitstuk, dat lijkt mij echter niet het geval, dat materiaal is echt ongezchikt voor dit gebruik of toepassing. Het zal dan wel gaan om Inox.
Met vriendelijke groet,
Ad
- Schmiedmann530
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10
Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot
Auto bij specialist laten uitlezen, injectoren zijn goed, luchtmassameter storing hebbik gekregen en iets met onregelmatig lopen van motor, morgen gaan zij er dieper in kijken kan aan een druksensor liggen zijden ze. En storing gloeibougies.
Wat ik wel raar vond was na et vervangn van mijn luchtfilter dat de auto soms inhield. Ik denk dat het aan de luchtmassameter zal liggen.
Wat ik wel raar vond was na et vervangn van mijn luchtfilter dat de auto soms inhield. Ik denk dat het aan de luchtmassameter zal liggen.
- Schmiedmann530
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10
Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot
Vandaag is de auto grondig nagekeken.
2x versleten vertuivers cylinder 2 en 4.
Luchtmassameter.
scheur uitlaatspruitstuk.
wordt weer een duur geintje
2x versleten vertuivers cylinder 2 en 4.
Luchtmassameter.
scheur uitlaatspruitstuk.
wordt weer een duur geintje
- Schmiedmann530
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10
Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot
Monteurtje test mijn verstuivers dmv lopende motor stekker 1 voor 1 eruit te trekken, kameraad zegt dat dit HEEEEEL slecht is voor commonrail diesels klopt dit?
- Schmiedmann530
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10
Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot
Vandaag helaas slecht nieuws te horen gekregen.. Na alles verwisseld te hbben reed auto nog steeds slecht. Waarschijnlijk zit er een gat in zuiger 1.. Mooi klote..
-
matheeuwissen
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot
Het is zonde dit soort dingen, maar toch het gevolg van de wat extremere tuning. Dan gaan er toch zaken aan die normaal heel zouden blijven.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: Verstuiver en uitlaatspruitstuk kappot
Gat in de zuiger is makkelijk zelf te constateren. Haal met draaiende motor de olievuldop los, als er dan aanzienlijk veel gas/lucht uitkomt dan heb je een gat in de zuiger.
Ook zal hij op 5 cylinders lopen, dit merk je ook meteen.
Ook zal hij op 5 cylinders lopen, dit merk je ook meteen.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
- Schmiedmann530
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10
Re: Gat in de zuiger. Inpa meet resultaten
Ik heb net met lopende motor olievuldop geopend en idd er komt veel rook uit. Dus gat in mijn zuiger??
Enkele inpa meetresultaten.



Enkele inpa meetresultaten.



Re: Gat in de zuiger. Inpa meet resultaten
Ik denk dat er geen gat in zuiger zit,maar vertuivers in 5 en 6 zijn versleten.
Je nodig hebt om ze te vervangen en coderen.
Je nodig hebt om ze te vervangen en coderen.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
- Schmiedmann530
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10
Re: Gat in de zuiger. Inpa meet resultaten
Ik heb 3 2e hands verstuivers gekocht, ieder geeft zijn mening, ene vind 1&6 slecht, andere 2&4. Snap er nu zelf ook niets meer van. Hoe zal ik het beste aanpakken, alle verstuivers eruit en laten testen?.
Motor loopt heel erg slecht en je hoort heel erg goed bij cilinder 5 pof pof geluid alsof uitlaat spruitstuk kapot is.
@ gk 5 hoe gok je dat 5&6 versleten zijn?, cilinder 2 lijkt minder goed te werken dan 5.
Motor loopt heel erg slecht en je hoort heel erg goed bij cilinder 5 pof pof geluid alsof uitlaat spruitstuk kapot is.
@ gk 5 hoe gok je dat 5&6 versleten zijn?, cilinder 2 lijkt minder goed te werken dan 5.
Re: Gat in de zuiger. Inpa meet resultaten
Kijk op Selektive Mengenkorrektur.Dit is de correctie van de injectors.Bij nr5 en 6 krijg je motor te veel brandstof,en de rest van verstuivers staan op -3,... want ze geven een lagere dosering van de brandstof,zodat motor werkte redelijk gelijk.Best is als alle verstuivers dicht bij 0 staan.
Selektive Drehungleichvoermigkeit dit is de druk in de cilinders,op cilinder nr1 zit wel hogere druk,darum denk dat is geen gat in zuiger.
Edit:
Ik zie dat de rail druk te laag is.Bij u is 184,48 maar gewenst is 376,20.
Brandstof filter te oud?brandstof pomp?Uw monteur ook deze gekontroleerd??
Selektive Drehungleichvoermigkeit dit is de druk in de cilinders,op cilinder nr1 zit wel hogere druk,darum denk dat is geen gat in zuiger.
Edit:
Ik zie dat de rail druk te laag is.Bij u is 184,48 maar gewenst is 376,20.
Brandstof filter te oud?brandstof pomp?Uw monteur ook deze gekontroleerd??
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.

