Motor start niet? / Haperd tussen 0 en 1500 toeren
Motor start niet? / Haperd tussen 0 en 1500 toeren
Goedenavond Allen,
Toen ik vanavond mijn BMW 318i 2.0L wilde starten schoot de toeren teller op en neer tussen de 0 en 1500 toeren? Had mijn sleutel vervolgens uit het contact gehaald en probeerde het 20 seconden later weer. Toen starte de motor en leek er niks aan de hand te zijn.
Toen ik echter de straat uit reedt voelde het niet goed. De motor maakte een heel zacht tikkent geluid en ik wilde het niet riskeren om mijn motor kapot te draaien. Ik heb de auto vervolgens geparkeerd en de olie gemeten, Deze was gewoon goed? Toen ik geparkeerd stond en een beetje gas gaf hoofde ik het zacht tikkende geluid weer?
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Met vriendelijke groet,
Justin
Toen ik vanavond mijn BMW 318i 2.0L wilde starten schoot de toeren teller op en neer tussen de 0 en 1500 toeren? Had mijn sleutel vervolgens uit het contact gehaald en probeerde het 20 seconden later weer. Toen starte de motor en leek er niks aan de hand te zijn.
Toen ik echter de straat uit reedt voelde het niet goed. De motor maakte een heel zacht tikkent geluid en ik wilde het niet riskeren om mijn motor kapot te draaien. Ik heb de auto vervolgens geparkeerd en de olie gemeten, Deze was gewoon goed? Toen ik geparkeerd stond en een beetje gas gaf hoofde ik het zacht tikkende geluid weer?
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Met vriendelijke groet,
Justin
Re: Motor start niet? / Haperd tussen 0 en 1500 toeren
Mijn eerste ingeving is carterventilatie of valse lucht. Dat tikken kan ook komen door een slecht mengsel.
Succes,
Rob
Succes,
Rob
Hoi Rob! Bedankt voor je reactie
Ik laat de auto morgen even uitlezen om te kijken wat het precies is. Vandaag leek de auto normaal te doen en hoor het tikkende geluid alleen als het stationair loopt (Tussen de 600 en 900 toeren). Ben er een stukje mee wezen rijden en het geluid werd steeds erger toen ik later stil stond, Toen had ik besloten de ANWB te bellen en die zei dat het ''of aan de olie lag, Of de ketting, Kleppen en/of de nokkenas'' zou moeten liggen.
De auto staat nu stil omdat ik het risico niet wil lopen om de motor te beschadigen of iets dergelijks.. Zodra ik meer weet laat ik het je weten!
Groeten, Justin
Ik laat de auto morgen even uitlezen om te kijken wat het precies is. Vandaag leek de auto normaal te doen en hoor het tikkende geluid alleen als het stationair loopt (Tussen de 600 en 900 toeren). Ben er een stukje mee wezen rijden en het geluid werd steeds erger toen ik later stil stond, Toen had ik besloten de ANWB te bellen en die zei dat het ''of aan de olie lag, Of de ketting, Kleppen en/of de nokkenas'' zou moeten liggen.
De auto staat nu stil omdat ik het risico niet wil lopen om de motor te beschadigen of iets dergelijks.. Zodra ik meer weet laat ik het je weten!
Groeten, Justin
Laatst gewijzigd door Rene08 op 10 mei 2013, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
Het onregelmatig lees schommelend stationair lopen kan ook veroorzaakt worden door een slecht functionerende luchtmassameter maar dan zou je eigenlijk geen tikkend geluid mogen horen. Wanneer het oliepeil goed is dan zou het kunnen duiden op een te lage oliedruk of een slecht functionerende spanner van de distributieketting.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Ik denk inderdaad dat het met de kettingspanner te maken heeft. Als ik namelijk gas geeft dan hoor ik de tik niet meer? Misschien omdat de ketting dan op spanning komt te staan. Weet u hoeveel kettingspanners er in het blok zitten?
Groeten,
Justin
Groeten,
Justin
Laatst gewijzigd door Rene08 op 14 mei 2013, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie BimmerPortal Huisregels m.b.t. quoten
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie BimmerPortal Huisregels m.b.t. quoten
-
raymond stam
zo ver ik weet 1 heb hem laats laten vervangen was wel 500 euro lichter maar rijdt weer als een zonnetje 
Het bleek uiteindelijk de krukas pulley te zijn die het geluid maakte. Ook was de olie nodig aan vervanging toe. Zit er wel aan te denken om de ketting preventief te vervangen. De auto is inmiddels 11 jaar en wil niet voor onverwachtse verassingen komen te staan.
Laatst gewijzigd door Rene08 op 25 mei 2013, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
streamline
De ketting vervangen is echt onzin, volgens bmw zelf moet een ketting 500.000 km meegaan.
Misschien heb jij de gedachten bij een distributieriem, die hebben wel een vervangingstermijn en kunnen knappen.
Misschien heb jij de gedachten bij een distributieriem, die hebben wel een vervangingstermijn en kunnen knappen.
Is dat zo? Ik heb van meerder mensen vernomen dat de ketting ongeveer na 10 jaar vervangen moet worden. Mede doordat deze ook slijt en omdat er rek in zou komen?
Laatst gewijzigd door Rene08 op 25 mei 2013, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
streamline
Over het algemeen moet een riem vervangen worden na 10 jaar of een bepaald aantal kilometers. Misschien dat die mensen een riem en een ketting door elkaar halen.
De blokken met een ketting zijn er juist om het onderhoudsvriendelijk te maken.
Daarnaast zit er een hydraulische spanner op de ketting dus deze wordt altijd op spanning gehouden als de motor loopt.
Er zijn wel uitzonderingen dat een ketting vervangen moet worden, maar dan laat deze het wel merken.
Als jouw blok prima loopt zou ik er vooral vanaf blijven. Is geld ergens instoppen wat je nooit meer terugziet.
En vergeet niet de auto regelmatig een beurt te laten geven, meen dat dit type blok nogal gevoelig is voor slecht onderhoud met alle gevolgen van dien.
De blokken met een ketting zijn er juist om het onderhoudsvriendelijk te maken.
Daarnaast zit er een hydraulische spanner op de ketting dus deze wordt altijd op spanning gehouden als de motor loopt.
Er zijn wel uitzonderingen dat een ketting vervangen moet worden, maar dan laat deze het wel merken.
Als jouw blok prima loopt zou ik er vooral vanaf blijven. Is geld ergens instoppen wat je nooit meer terugziet.
En vergeet niet de auto regelmatig een beurt te laten geven, meen dat dit type blok nogal gevoelig is voor slecht onderhoud met alle gevolgen van dien.
Oke dat is goed om te weten!Thnx voor de info!!
Gr. Justin
Gr. Justin