Perikelen met een zgn. "BOVAG" garagebedrijf

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Davi

Perikelen met een zgn. "BOVAG" garagebedrijf

Bericht door Davi » 26 jun 2008, 13:33

Op 18 juni 2008 heb ik mijn auto weggebracht naar de door de BOVAG occassiondealer aangewezen monteur om onder de voorwaarden van de BOVAG garantie, de volgende werkzaamheden te laten verrichten:
- het vernieuwen van de draagarmbus rubbers op beide voorwielen
- na het vervangen van de draagarmbus rubbers de auto opnieuw te laten uitlijnen
- het verhelpen van het aanlopen van de radiateur ventilator
- het verhelpen van de reden van koelvloeistofverbruik
- het verhelpen van een lekkage aan de automatische versnellingsbak
- het controleren schokdempers in verband met geluid bij bochten en optrekken
- het vervangen van de rubbers van de uitlaat ophanging

Helaas zijn deze werkzaamheden niet correct uitgevoerd. Hieronder zal ik beschrijven wat er allemaal foutging. Tot nu toe heb ik niet de naam van het bedrijf openbaar gemaakt omdat ik hun in de gelegenheid heb gesteld om hun fouten te herstellen. Mocht dit echter niet tot bevredigend resultaat leiden, dan zal ik hun met naam en toenaam aan de schandpaal nagelen, om zo jullie te behoeden voor de zelfde ellende als ik met mijn auto nu heb nu meegemaakt.

Na het ophalen van mijn auto bij de garage heb ik de volgende zaken geconstateerd:

- na het vernieuwen van de draagarmbus rubbers was een sterke vibratie waarneembaar bij snelheden tussen de 80 en de 120 km/u (dit was voor de reparatie niet het geval). Als gevolg hiervan heb ik de auto opnieuw moeten laten uitlijnen en de voorwielen laten balanceren. Tijdens het controleren van de uitlijning is gebleken dat na het vernieuwen van de draagarmbus rubbers de auto niet opnieuw is uitgelijnd. Zelfs na het opnieuw uitlijnen zijn nog hinderlijke trillingen waarneembaar die voor het uitvoeren van de werkzaamheden niet aanwezig waren. Tevens vraag ik mij af of het vervangen van de rubbers goed is gebeurd. Kan iemand hierover iets zeggen aan de hand van de foto's hieronder?

Afbeelding
Afbeelding

- bij het vernieuwen van de draagarmbus rubbers is op de linker ophanging een bout niet goed vastgedraaid. De kop van de bout stak enkele milimeters uit, en als gevolg hiervan was een bevestigingsplaat van de voorwielophanging op een levensgevaarlijke manier bevestigd.

Afbeelding
Afbeelding

- het aanlopen van de radiateur ventilator is niet verholpen.

- de lekkage aan de automatische versnellingsbak is niet verholpen. Bij het ophalen van mijn voertuig is mij verteld dat de pakking zou zijn vervangen, echter is dit niet gebeurd. Wel is de automatische versnellingsbak afgekit van buiten, en alleen voor zo ver de monteur bij de versnellingsbak kon zonder afdekplaten te verwijderen. Tevens is het vloeistofniveau van de versnellingsbak aangevuld om zo de illusie te wekken dat de versnellingsbak uit elkaar is gehaald, en de pakking dus wel is vervangen. Bij navraag heeft de monteur toegegeven de pakking toch niet vervangen te hebben zoals afgesproken.

Afbeelding
Afbeelding

- de schokdempers zijn niet gecontroleerd

- de uitlaatrubbers zijn niet vervangen, gelet op het nog steeds hevig trillen van de uitlaat, en het versleten uiterlijk van de ophangrubbers.

- bij het ophalen van de auto bleek dat er beschadigingen waren aan de linker achterband. Er is overduidelijk mee op stoepranden geparkeerd, waarbij de zijkant van de band is geschaafd. Hierbij is tevens de lichtmetalen velg beschadigd.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb na overleg met de BOVAG besloten om de garagebedrijf voor de laatste maal in staat te stellen de gebreken te herstellen. Jullie zullen echter begrijpen dat ik mijn voertuig niet meer wens aan te bieden voor reparatie aan de zelfde monteur, gelet op de ontstane beschadigingen, het liegen over de uitvoering van werkzaamheden en het in het bijzonder gelet op het niet correct vastzetten van onderdelen van de voorwielophanging (dit had eenvoudig tot levensgevaarlijke situaties kunnen leiden). Ik heb daarom voorgesteld om op hun kosten de auto weg te brengen naar een officiële merkdealer, om zo onafhankelijk en vakkundig de reparaties alsnog te laten uitvoeren.

Tot zo ver dit verslag. Ik hoor graag jullie opmerkingen, tips, advies, dingen waar ik op kan letten, of gewoon je medeleven :P

Base46

Re: Perikelen met een zgn. "BOVAG" garagebedrijf

Bericht door Base46 » 26 jun 2008, 13:47

nou, mijn medeleven heb je! Tjonge jonge, dan denk je je auto in bekwame handen achter te laten. (| Zo zie je maar dat dat Bovag ook niet altijd betekent dat er kwaliteit geleverd wordt. Iets wat veel mensen wel daaraan koppelen. Ik hoop voor je dat zij dit op een hele nette manier oplossen. Veel succes toegewenst in ieder geval.

Ik heb (helaas) niet genoeg verstand van autotechniek om je vraag m.b.t de foto's te kunnen beantwoorden. :roll:
Edit:
Ik ben trouwens benieuwd hoe ze met die velgschade oppakken, ik denk dat dat een lastige kluif wordt om vergoed te krijgen?
Laatst gewijzigd door Base46 op 26 jun 2008, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Hennep
Contacteer:

Bericht door Hennep » 26 jun 2008, 13:47

Davi schreef:Na het ophalen van mijn auto bij de garage heb ik de volgende zaken geconstateerd:

- na het vernieuwen van de draagarmbus rubbers was een sterke vibratie waarneembaar bij snelheden tussen de 80 en de 120 km/u (dit was voor de reparatie niet het geval). Als gevolg hiervan heb ik de auto opnieuw moeten laten uitlijnen en de voorwielen laten balanceren. Tijdens het controleren van de uitlijning is gebleken dat na het vernieuwen van de draagarmbus rubbers de auto niet opnieuw is uitgelijnd. Zelfs na het opnieuw uitlijnen zijn nog hinderlijke trillingen waarneembaar die voor het uitvoeren van de werkzaamheden niet aanwezig waren. Tevens vraag ik mij af of het vervangen van de rubbers goed is gebeurd. Kan iemand hierover iets zeggen aan de hand van de foto's hieronder?

Afbeelding
Afbeelding

- bij het vernieuwen van de draagarmbus rubbers is op de linker ophanging een bout niet goed vastgedraaid. De kop van de bout stak enkele milimeters uit, en als gevolg hiervan was een bevestigingsplaat van de voorwielophanging op een levensgevaarlijke manier bevestigd.

Afbeelding
Afbeelding
De draagarm rubbers en vooral die achterste is erg kritisch deze moet op een bepaalde afstand van de hoek van de draagarm af gemeten zitten. (Weet even niet hoeveel het was, ik heb geen TIS hier) Volgens mij ligt daar de oorzaak van de trillingen die je voelt tijdens het sturen. Ik heb hem laatst zelf vervangen met wat hulp en dat is zonder problemen gegaan. Ik heb absoluut geen last van trillingen of id. Hij is er zelfs veel strakker door gaan sturen. Miscchien zit dat laatste wel tussen mijn oren. Maar toch.
Wel K#t voor je dat ze er zo mee omgaan. Ben benieuwd naar de afloop. Succes

Davi

Bericht door Davi » 26 jun 2008, 14:12

Mini schreef:Ten eerste: wat een verhaal!

Ten tweede... als iemand bij mijn garage zou komen klagen zou ik wel wat vragen hebben:
Davi schreef:Tevens vraag ik mij af of het vervangen van de rubbers goed is gebeurd. Kan iemand hierover iets zeggen aan de hand van de foto's hieronder?
Het lijkt me lastig vast te stellen aan de hand van foto's. Als je enkel de mening van forummers op basis van een paar plaatjes als bewijs wilt aandragen, sta je denk ik niet zo sterk.
Het is niet mijn bedoeling om de mening van forummers op basis van een paar plaatjes als bewijs aan te dragen. Ik wil slechts de meningen horen om mijn beeldvorming hierover uit te breiden. Ik ben geen mechanisch expert, daarom is elk verhaal, mening en advies van harte welkom. Ik heb reeds een afpsraak gemaakt bij een officieele BMW dealer om het geheel te laten nakijken voor de veiligheid van mezelf en mijn naasten.
Mini schreef:
de schokdempers zijn niet gecontroleerd
Hoe heb je dat vastgesteld?
Dat heeft de monteur zelf gezegd.
Mini schreef:
bij het ophalen van de auto bleek dat er beschadigingen waren aan de linker achterband. Er is overduidelijk mee op stoepranden geparkeerd, waarbij de zijkant van de band is geschaafd. Hierbij is tevens de lichtmetalen velg beschadigd.
Ook dat is er weer eentje die denk ik vrij lastig is om te bewijzen. Misschien heb je dat zelf wel gedaan?
Toch apart dat garagehouders er van uitgaan dat mensen slecht met hun eigen auto omgaan. Ik vind het dubieus om de slordige omgang van je eigen mensen met andermans spullen af te schuiven op de klant, omdat het "niet te bewijzen is". Welk belang heb ik erbij om hier een lulverhaal op te hangen over beschadigingen als ik dondersgoed zou weten dat ik het zelf heb gedaan?
Mini schreef:Begrijp me goed, ik zet geen vraagtekens bij je verhaal, maar dit is wat zo naar boven komt borrelen.

En als laatste:
Ik heb daarom voorgesteld om op hun kosten de auto weg te brengen naar een officiële merkdealer, om zo onafhankelijk en vakkundig de reparaties alsnog te laten uitvoeren.
Ik ga er even vanuit dat je dit schriftelijk hebt gedaan? Heb je ook een uiterste reactiedatum genoemd?
En wat vond de Bovag van jouw idee om de auto bij een merkdealer te laten repareren?
Ik heb een brief gestuurd aan de garagahouder, met het zelfde verhaal. Zonder een uiterste reactiedatum te noemen. Ik zal zelf volgende week bellen om te kijken of de brief aangekomen is, en zo niet dan het aangetekend nogmaals versturen. Mochten ze dan binnen 2 weken geen reactie geven, dan kan ik altijd nog een bemiddelings, of civielrechtelijke procedure starten.

De Bovag begrijpt mijn verhaal heel goed, maar willen in de eerste instantie dat de auto terug gaat naar de originele garage. Echter zal ik dit nooit meer toestaan; mijn auto komt er slechter van terug dan dat hij er heen ging. En zeker als ze bouten niet goed aandraaien riskeer ik mijn en andermans leven door te vertrouwen op hun "service". Mocht de garagebedrijf niet ingaan op onderzoek / herstel door een onafhankelijke partij, dan zal ik me moeten beraden op verdere stappen.

Maxi

Bericht door Maxi » 26 jun 2008, 14:20

.
Laatst gewijzigd door Maxi op 27 jan 2009, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Davi

Bericht door Davi » 26 jun 2008, 14:33

Mini schreef:
Mini schreef:Ten tweede... als iemand bij mijn garage zou komen klagen zou ik wel wat vragen hebben...
OK, hierbij ben ik dus vergeten te vermelden dat dit een hypothetisch verhaal is... "stel dat iemand bij mijn garage...." Ik heb geen garage... (behalve dan die waar de auto en de grasmaaier in staat ;) )

Ik probeer enkel wat kritische vragen te stellen om je verhaal te verduidelijken, zodat je wat sterker staat als je inderdaad een procedure wilt gaan starten... :X
Ok, bedankt voor de verduidelijking! Alle kritische vragen en opmerkingen zijn natuurlijk van harte welkom! :amen:

Bassieb

Bericht door Bassieb » 26 jun 2008, 16:58

J*()?#@#s ,ik leef met je mee. Bij jou gebeurt dus precies waar ik altijd al bang voor ben. Grof gezegd: Je krijgt je auto slechter terug als dat ie erheen gegaan is, Er is niet alles aan gedaan wat beloofd en wat er aan gedaan is, is gewoon K*T. Het is schandalig! Ik zou het gelijk in de openbaarheid gooien. Ze zijn toch niet belazerd? Als jij of ik wat moet doen op het het werk doe je toch ook wat gebeuren moet? Ik kan me daar echt pislink over maken. Ik hoop voor je dat het nu verder goed verloopt. Hou ons op de hoogte.

Groeten Bassieb.

Siemi

Bericht door Siemi » 26 jun 2008, 20:50

Als ik het goed begrijp heb je een auto gekocht met garantie. Naar aanleiding van wat problemen heeft de verkoper je verwezen naar een Bovag garage waar je het onder garantie kon laten repareren. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Ik denk dat er hier een ander probleem is. Je hebt namelijk niet betaald voor de reparatie. In die zin ben je geen opdrachtgever en heb je helemaal niks te eisen. Jou probleem moet je oplossen met de verkoper. In het ergste geval zou je de koop kunnen ontbinden vanwege het aantal mankementen. Heb je toevallig een auto ingeruild die ze nu niet meer hebben? Dat zou het namelijk een stuk makkelijker voor je maken, want dan zou je de koopsom terug kunnen eisen.

Verder heb je ze een leuke brief gestuurd, maar kun je daar weinig rechten aan ontlenen. In een dergelijke brief moet je altijd zetten dat je ze in gebreke stelt en dat je ze een redelijke termijn geeft het probleem op te lossen (zeg, 2 weken).
BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.

Davi

Bericht door Davi » 27 jun 2008, 09:11

Ik heb de verkoper inderdaad de brief verstuurd. Ik wist niet dat het mogelijk was om de koop te ontbinden. Ik zal er eens in duiken, kijken hoe het werkt, en of ik dat wel wil.

bofkont

Bericht door bofkont » 28 jun 2008, 08:49

Zo hey niet normaal dit, wat een prutsers.
EN nog wel een Bovagbedrijf.
Ik zeg altijd ik betaal met goed geld en wil een goede auto :)

Gewoon doorzetten en nooit weer ophouden, en ook goed de Bovag orginisatie er achter zetten.

Veel sucses dit is echt niet leuk.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

joost
Contacteer:

Bericht door joost » 28 jun 2008, 10:01

naar mijn weten moet de gehele draagarm vervangen worden als de rubbers versleten zijn, dit was iig bij mij het geval omdat het 1 geheel is.
maar wieweet is deze constructie op latere uitvoeringen aangepast?

coupe uit '99

bofkont

Bericht door bofkont » 28 jun 2008, 11:31

Volgens mij kun je ook gewoon nieuwe rubbers inlaten persen.
Dus niet de gehele draagarm vervangen.
Maar dit is weer oftoppic :P
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 28 jun 2008, 16:15

joost schreef:naar mijn weten moet de gehele draagarm vervangen worden als de rubbers versleten zijn, dit was iig bij mij het geval omdat het 1 geheel is.
Bij mijn sedan is dat niet het geval in ieder geval.

B46
Contacteer:

Bericht door B46 » 28 jun 2008, 19:32

Allereerst, wat een verhaal zeg!
Spoiler: Laat zien
Precies waar ik altijd bang voor ben, en waarom ik alles zelf doe aan m'n auto behalve de APK (en die alleen op winterwielen vanwege de evt. schade die kan ontstaan op de velgen)
Wat betreft de draagarmrubbers:
Het kan idd ook los, maar dat komt wel zeer precies zoals Johan al zei.
Het beste is gewoon gelijk compleet vervangen, dus rubber en draagarm, hier zijn complete sets voor die niet eens zó duur zijn.... Want als het rubber versleten is/speling heeft, dan is de draagarm/fuseekogel zelf vaak ook niet meer in de beste staat.
www. M3 register .nl

Davi

Bericht door Davi » 19 sep 2008, 12:39

UPDATE:

Na een tijdje stil te zijn geweest over dit onderwerp, hier even een update. Ik heb een advocaat in de arm genomen en de autobedrijf aangeschreven. Ik heb besloten om ze de kans te geven om een tegemoetkoming te doen; namelijk het terugbetalen van de kosten van de BOVAG garantie aangezien ik hier toch niks aan heb (mijn auto gaat nooit meer naar hun voor reparaties/onderhoud). Als ze hiermee niet in zouden stemmen, dan heb ik via mijn advocaat laten weten een procedure op te starten bij de geschillendcomissie voertuigen.

Hierop gingen ze akkoord met het terugbetalen van de garantiekosten. Deze zaak is nu klaar, en kan ik vooruit kijken ipv gezeur en getouwtrek met de garagebedrijf.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”