Nieuwe set zomerwielen ivm wegligging

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
blitzyj

Nieuwe set zomerwielen ivm wegligging

Bericht door blitzyj » 28 apr 2013, 09:45

Op het moment liggen 18" interaction velgen met dunlop sportmax banden onder de auto, profiel is nog +- 4mm voor en 2mm achter. Reeds heb ik beide draagarmen + hydrolagers voor vervangen omdat er een beetje speling op zat en anders de APK niet door kwam. Daarna is de auto uiteraard uitgelijnd. Nu deze velgen eronder liggen wilt de auto bij oneven wegen steeds naar links / rechts trekken en ik vermoed nu dus dat het gewoon ligt aan de grote van de velgen, want met de 16" wintervelgen eronder is dit stukken minder. Nu heb ik de volgende vragen:

1) Zal 17" meer comfort bieden?
2) Waar kopen jullie meestal een nieuwe set? Online goedkoper / betere kwaliteit verhouding? Of gaan jullie naar Duitsland?

Hoor graag advies van jullie.

Rene08

Re: Nieuwe set zomerwielen ivm wegligging

Bericht door Rene08 » 28 apr 2013, 10:14

Het zoeken is meestal het gevolg van te brede banden op de vooras.

Jeremy

Bericht door Jeremy » 28 apr 2013, 10:41

Ik heb recent nieuwe velgen gekocht voor mijn E46. Dit zijn geen originele maar zijn wel gemaakt voor de 3 serie. Ik kwam van E60 velgen. Wat een wereld van een verschil. Nu heb ik ook de banden gelijk mee laten vervangen naar nieuwe, maar het is een compleet andere auto. Niet te vergelijken en ik snap niet dat ik een half jaar op de oude velgen gereden heb. Spoorvorming bijna geen last meer van en totaal niet meer zoekerig.

Wat voor velgen heb je er nu onder zitten? Wellicht kun je eens andere proberen om te zien wat het resultaat geeft.

Rene08

Bericht door Rene08 » 28 apr 2013, 17:02

En zijn bij jou daarbij ook de bandenmaten veranderd?

blitzyj

Bericht door blitzyj » 28 apr 2013, 18:27

Mijn bmw garage vertelde mij dus ook dat ik beter voor originele bmw 3 serie velgen kon gaan, omdat deze zijn afgestemd op de auto.

Op het moment heb ik interaction velgen met 225/40Z R18 dunlop sportmaxx eronder liggen. Ik ga deze set zowiezo verkopen, heb liever kleinere velgen die meer comfort bieden. Waar kan ik deze nieuwe set het beste kopen: prijs / kwaliteit verhouding? Online? Duitsland? Hoor graag jullie ervaringen.

Jeremy

Bericht door Jeremy » 28 apr 2013, 23:07

Nee ik heb dezelfde bandenmaat gehouden, ook 225/40/18. Achter ben ik wel van 255 naar 225 gegaan, maar dit zou het verschil niet kunnen maken. Kortom, het kunnen de banden of de velgen zijn, maar het meest logisch lijkt mij dat het toch de banden zijn, aangezien deze contact maken met de weg. Ken je niet iemand met dezelfde banden/velgenmaat om eens andere te proberen?

17 Inch zal waarschijnlijk wel comfortabeler zijn, maar je kunt ook bijvoorbeeld je bandenspanning een 0,2 bar lager zetten om te kijken of dat al verschil maakt, als je uiteraard maar in de voorgeschreven limieten blijft. Waarschijnlijk zal je spoorvorming dan wel toenemen omdat je met meer band oppervlakte op de weg komt te staan.

Ik heb mijn setje particulier op Marktplaats.nl gekocht. Echter heb ik zelf wel nieuwe banden erop gezet omdat deze toch aan vervanging toe waren. Ik rij nu niet op A merk banden maar tijdelijk op Interstate (van de Profile Tyre Center) banden, omdat ik door wat reparaties en schade herstel niet de A merk banden kon veroorloven. Echter vind ik deze best wel prima rijden, goede grip in zowel nat als droog en ze zijn relatief stil. Nu zal er uiteraard ergens een verschil in kwaliteit zijn met bijvoorbeeld Michelin maar ik voel er niet echt direct verschil in. Dus ik rij ze lekker door tot ze op zijn en stap dan wel weer over.

blitzyj

Bericht door blitzyj » 29 apr 2013, 11:34

Nee helaas geen kennis in de buurt die zelfde maat velgen heeft met nieuwe banden.. Mijn bandenspanning zet ik altijd op 2.3 bar voor en 2.5 achter. Zal voor eens verlagen naar 2.0 kijken of spoorvorming erger word. Grote velgen staan wel dik, maar naar mijn ervaring veel te veel spoorvorming.

Dus bij jou was er zeker verschil in wegligging toen er andere velgen onder zaten, dus origineel bmw velgen ipv aftermarket: interaction, AEZ ofzo ??

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 29 apr 2013, 11:42

Geen problemen met spoorvorming hier, 225/40ZR18 ET35 8J voor en 265/35ZR18 ET43 9J achter.
Banden zijn Falken FK453, op 2,6 bar voor en 2,8 bar achter.

Voorheen met de UniRoyals rondom was er wel een lichte spoorvorming, maar niks ernstigs.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Jeremy

Bericht door Jeremy » 29 apr 2013, 13:27

Bij mij wel een groot verschil inderdaad, maar ik ben ook van merk banden voor veranderd dus ik kan geen bevestiging geven waar het verschil hem exact in zit. Ik kan nu veel scherper de bocht om als ik wil, en dat doe ik dus ook, en de auto heeft een heel stuk minder last van spoorvorming. Nog wel een beetje maar dat vind ik wel prettig zoals ik al zei. Ik heb wel replica's van 5 serie velgen welke echter wel voor de 3 serie gemaakt zijn. Wat ik (en Dutchie) je wel kan zeggen is dat jou bandenmaat er geen probleem zou hoeven zijn. Helemaal niet als je ook de draagarmen en hydrolagers hebt vervangen.

Ik sta nu ook op 2,6 voor en 2,8 achter. Wellicht valt dat eens te proberen? Mijn ervaring tot nu toe met formaat E46 + brede banden is dat er met alleen de bandenspanning al grote verschillen ontstaan. Iets wat bij mijn vorige auto (welke ik niet eens ga benoemen :P ) veel minder was. Comfort merk ik niet bijster veel verschil tussen 2,3 en 2,6. Ik heb ook 2,0 geprobeerd en dat merkte ik wel. De auto was een stuk zachter, maar vind 2,6 wat ik nu heb wel fijner. Speel er gewoon even mee zou ik zeggen en kijk eens wat het doet en of het beter wordt.

blitzyj

Bericht door blitzyj » 29 apr 2013, 13:59

Ok dank voor jullie inbreng! Ga eens proberen met bandenspanning of het beter word en anders rubbers van achterophanging eens inspecteren..

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 29 apr 2013, 16:50

Een iets hogere bandenspanning betekend dat de banden harder worden, en dus ook minder kunnen "bewegen", dat kan er ook al voor zorgen dat de spoorvorming verdwijnt :)
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 30 apr 2013, 08:29

Ik had vorige zomer ook enorm veel last van spoorvorming. Ook dezelfde velgenmaat als jou: 225/40 R18. Daar zaten Roadstone banden op (zaten er al op bij aankoop).

Eind van de zomer waren deze helemaal op en heb er nu een setje Vredestein Ultrac Cento onder zitten. Tot nu toe echt super!! :duim:

blitzyj

Bericht door blitzyj » 04 mei 2013, 08:26

Bedankt jongens voor de bandenspanning tip! :duimen: Spoorvorming is al iets minder geworden! Zette hem altijd standaard op 2.3 bar voor, aangezien dit in de binnenkant van de deur stond aangegeven.
Nu staat hij op 2.5 voor en 2.8 achter.

Jeremy

Bericht door Jeremy » 05 mei 2013, 01:51

Super! :duim: Dan blijkt het toch aan je banden te liggen. Of in ieder geval deels. Nu weet ik niet hoe een E46 rijdt als ie uit de fabriek komt maar iedereen die ik persoonlijk ken en ook een E46 rijdt zegt dat ze eigenlijk sowieso al redelijk gevoelig zijn voor spoorvorming. Je zult er waarschijnlijk dus altijd wel íets van blijven merken. Ik persoonlijk vind het wel prettig dat de auto wat feedback geeft maar het moet natuurlijk niet oncomfortabel worden. In dat laatste geval zou ik toch eens aan nieuwe banden gaan denken, dat kan in ieder geval nooit kwaad. :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”