superchargers
Re: superchargers
Voor de M3 zijn er trouwens geen twinscrew superchargers. Maar de E46 M3 CFR500/525/550 Supercharger systemen zijn perfect. De loaded CSL die het ronderecord op de Nurburgring heeft was uitgerust met zo'n charger.
Wat op dit moment helemaal "the bomb" is zijn de horsepowerfreaks turbo systemen. Tot 800 rwhp.
Wat op dit moment helemaal "the bomb" is zijn de horsepowerfreaks turbo systemen. Tot 800 rwhp.
Over wat voor bedragen heb je het dan?tommy_hf schreef:En de mosselman in arkel heeft nu ook weer kompressors. Ze leveren wel wat minder pk's dan de ESS kitjes en zijn geen TS kompressoren. Maar prijstechnisch niet onaantrekkelijk.
ik kan me sterk vergissen
maar geloof dat mosselman arkel niet meer is
dacht ook dat ze een eis stellen voor een max aantal kms
http://84.243.254.242/~verhoeven/websit ... .php?id=23
maar geloof dat mosselman arkel niet meer is
dacht ook dat ze een eis stellen voor een max aantal kms
http://84.243.254.242/~verhoeven/websit ... .php?id=23

http://www.mosselmanturbo.com
4600 euro. Weet niet of dat in of ex inbouw is. Maar zijn denk ik makkelijker op te bouwen dan een TS2
4600 euro. Weet niet of dat in of ex inbouw is. Maar zijn denk ik makkelijker op te bouwen dan een TS2
Lijkt mij niet. Turbo moet je de uitlaat veranderen enz. Ts2 alleen het inlaat spruitstuk.tommy_hf schreef:http://www.mosselmanturbo.com
Over het algemeen is turbo duurder dan superchargen per PK vermogens winst.
Mosselmanturbo levert een kompressor, niet een turbo.
Frappant is wel dat ik maandag in Rodermark was bij DBilas dynamic en ze een compressor gewoon ouderwets noemden en inefficient. Zij doen alles met in huis gemaakte turbo's. (eigen variant is verbeterde garrett). Niks dan lof overigens voor de producten van Dbilas. Hun demo's zijn allemaal turbo conversies, blijkbaar allemaal ook betrouwbaar. Imposant spul.
Frappant is wel dat ik maandag in Rodermark was bij DBilas dynamic en ze een compressor gewoon ouderwets noemden en inefficient. Zij doen alles met in huis gemaakte turbo's. (eigen variant is verbeterde garrett). Niks dan lof overigens voor de producten van Dbilas. Hun demo's zijn allemaal turbo conversies, blijkbaar allemaal ook betrouwbaar. Imposant spul.
Vind ik eerlijk gezegd niet echt frappant... Een compressor wordt aangedreven door je motorblok en kost dus een deel vermogen. Een turbo wordt aangedreven door iets waar je toch niks meer mee doet, namelijk de warmte en stroming van je uitlaatgas. Pure winst dus...tommy_hf schreef:Frappant is wel dat ik maandag in Rodermark was bij DBilas dynamic en ze een compressor gewoon ouderwets noemden en inefficient.
Op Mercedes en een enkele uitzondering hier en daar worden er in de auto industrie verder ook nauwelijks meer compressors gebruikt. Alleen aftermarket nog wel eens omdat de inbouw achteraf beduidend eenvoudiger is dan die van een turbo.
Het grote nadeel van een turbo tov een compressor was altijd het turbogat, maar met de moderne turbo's die al aan het spoolen zijn op stationair bijna merk je daar tegenwoordig vrijwel niks meer van.
Klopt helemaal Griffendael.
Kompressor kost al gauw 3 - 4 Pk.
Voor onze auto's is het verschil tussen een twinscrew en een turbo tot laten we zeggen 350 pk op de wielen niet echt groot. (turbo zal wel duurder zijn) Als je echt heel veel pk's wilt is een turbo of twinturbo beter, en is de kompressor gewoon niet toereikend. Reken voor een turbo ongeveer 10.000 euro tegenover een schroefkompressor 7.000.
Kompressor kost al gauw 3 - 4 Pk.
Voor onze auto's is het verschil tussen een twinscrew en een turbo tot laten we zeggen 350 pk op de wielen niet echt groot. (turbo zal wel duurder zijn) Als je echt heel veel pk's wilt is een turbo of twinturbo beter, en is de kompressor gewoon niet toereikend. Reken voor een turbo ongeveer 10.000 euro tegenover een schroefkompressor 7.000.
nope 3-4 pk. Twinscrew heb ik het dan over.
Da's wel heel weinig... Toch maar weer eens wat meer over bijlezen, is al weer ff geleden 

Vergelijk mijn twinscrew maar eens met de technik turbo
Twinscrew
Turbo
Moeilijk te zien op deze filmpjes, maar voor mij geen 30 tot 40 pk.
De druk is ongeveer het zelfde.
Bij een Turbo zal je waarschijnlijk het uitlaatspruitstuk aan moeten passen, en dus ook de katalysatoren.
Nu heb ik dat ook, dus dar zit het verschil ook niet in.
Twinscrew
Turbo
Moeilijk te zien op deze filmpjes, maar voor mij geen 30 tot 40 pk.
De druk is ongeveer het zelfde.
Bij een Turbo zal je waarschijnlijk het uitlaatspruitstuk aan moeten passen, en dus ook de katalysatoren.
Nu heb ik dat ook, dus dar zit het verschil ook niet in.
Zo kan je dat niet echt vergelijken hoor...
Als een turbo 100 pk oplevert en een compressor 150 pk, en de compressor kost dan 50 pk vermogen dan ja netto nog evenveel pk's hebben. Ondanks dat heb je een hele andere koppelkromme.
Als een turbo 100 pk oplevert en een compressor 150 pk, en de compressor kost dan 50 pk vermogen dan ja netto nog evenveel pk's hebben. Ondanks dat heb je een hele andere koppelkromme.
Ik denk dat we langs elkaar geen praten
Maar toch leuk om zo even de karakteristiek van een turbo en een compressor te kunnen vergelijken