bedrading achterlicht

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
philippehopman

bedrading achterlicht

Bericht door philippehopman » 18 mar 2013, 14:11

Hallo ik breek al dagen mijn hoofd over de bedrading van de net gemonteerde trekhaak, ik heb een dure kabelset van thule gekocht en ik had gehoopt dat het plug en play is maar en moet toch nog geknipt worden in draden e.d.

Omdat ik maar alleen ben en geen zin heb om alles weer door te meten wie weet er misschien welke draden waar van zijn in de achterlicht stekker? Er zitten hier een aantal draden in die ook genummerd zijn op de stekker.

Ik moet weten welke van het licht, rem, knipperlicht enzovoort zijn.

Wie heeft een idee en/of eventueel een bedradingschema (ik heb me al kapot gegoogeld)

Het betreft een e39 525d uit 2001

Bedankt!

P. Hopman

e28-520i
Contacteer:

Re: bedrading achterlicht

Bericht door e28-520i » 18 mar 2013, 22:52

Hier zat ik destijds ook mee!

En om heel eerlijk te zijn niet aan beginnen een grote ramp.

Kost je een hoop geduld,tijd en frustratie's
530d E61 titan silber 2005 daily,
728i E38 oxford grunn 1996,
325i E36 mauritius blau 1992,
318is E36 techno violet 1996,
540i E39 techno violet 1996,
318is E36 madeira violet 1997 driftcar,

Dcreator

Bericht door Dcreator » 19 mar 2013, 15:52

Hallo Phillipe,

Het is hier op het forum normaal de bedoeling je eerst even voor te stellen, voor je meteen aan de slag gaat!
Ik wil je vragen dit alsnog te doen in het daarvoor bedoelde Voorsteltopic (zo te vinden op het forum overzicht).
Verder veel succes & plezier op het forum gewenst!

Mvg,
Danny
Bimmerportal Team

AdE39

Bericht door AdE39 » 20 mar 2013, 14:57

Hallo beste forum leden,

Als ik een hele goede aanbeveling mag maken, laat die Tule zooi lekker achterwegen!
Neem altijd een Jaeger kabelboom, alles is al helemaal gemonteerd, en aangesloten, je hoeft enkel maar een gat in de achterzijde te boren, waar de plug door kan gestoken worden.
De rest is allemaal stekkers van de units te halen, de stekkers van de kabelboom te monteren, en de stekkers van de unites weer in deze stekkers in te puggen.
Geen geknip en gesodemieter!! :gek: :s

En als ik ik dan nog van een advies mag voorzien:
Ga dan eens naar de site van Stefan Bertelshofer in Weichering bij Munchen.
Deze heeft dus de Jaeger kabelbomen, en wel een heel stuk goedkoper dan hier in ons peperdure landje!
Bij ons in NL kost een Jaeger kabelboom rond de 240 tot 260 euro!
Bij Stefan Bertelshofer koste deze kabelboom 2 jaar geleden rond de 120 euro, wat een verschil toch!

Ik heb daar mijn afneembare Westfalia trekhaak gekocht incl, de jaeger kabelboom en met de verzendkosten alles inbegrepen, koste mij deze set voor de E39 touring slechts 399,90 euro.
Daar kunnen ze in NL echt een vette punt aan zuigen! Daar kost deze set compleet, haast 3 x zoveel!!

Enekl omdat ik Check Control in mijn E39 heb, heb ik een draad naar voor moeten trekken die ook netjes in de kabelboom was opgenomen, en deze draad moest ik inpluggen in de zwarte stekker van de licht module die is gemonteerd bij de A-stijl.
Deze communiceert dus tussen de licht module en de aanhanger module. Ja, en zelfs deze was in de set opgenomen, zoals ook de zekeringhouders en dergelijke.
Als er nu dus een lamp defect is of geen goed contact maakt op de aanhanger, dan word dit netjes gemeld op het boordsysteem van de BMW, mooier en gemakkelijker kan het niet!
Men hoeft ook geen boordwerktuigkundige te zijn, om deze set aan te sluiten, gewoon goed plaatjes kijken en goed lezen, verder hoeft men echt niets te kunnen!
Alles saat immers netjes stap voor stap beschreven, enkel wel in het Duits, ik had dus een NL beschrijving uitgeprint, die ik op de site van Stefan Bertelshofer had gevonden.
Zelfs de montage van de haak staan beschreven.

P.S.
Gaat u dan toch de draden doorknippen en weer aan elkaar maken, gebruik dan beslist geen kabelverbinders/kabelschoentjes, u krijgt 100% gegarandeerd vele storingen in uw verlichting!
Dan beveel ik u aan, om gebruik te maken van de soldeerbout en de krimpkousjes, om de verbindingen te maken, dit is dan wel 100 % storings vrij.

Ik hoop dat ik een goede steen heb kunnen bijdragen, succes.

met vriendelijke groet,
Ad

philippehopman

Bericht door philippehopman » 22 mar 2013, 18:34

Hallo,

Ik zal me zometeen maar even uitgebreid voorstellen, en Ad, ik had inderdaad gelezen dat je zon jaeger kabelboom kon krijgen, maar toen had ik al een kabelset bij de bogamat besteld. deze zou inderdaad ook plug en play zijn.

Toen ik het in mn handen had bleek anders, maar ik heb het maar uitbesteed uiteindelijk. Had ik inderdaad eerder moeten weten van zo'n set die ECHT plug en play is. Je weet vaak pas hoe het zit als je het zelf hebt doorlopen.

Na een hele hoop gekloot met de beugels van de 2ehands trekhaak en allerlei geauwehoer eindelijk de bumper erop gekregen en de pdc weer goed aangesloten. 1x raden: pdc natuurlijk niet goed, accu spannning eraf gehaald en weer erop: geen resultaat.

Hebben jullie dit vaker meegemaakt? Zal morgen ook gelijk eens met een aanhanger het zaakje testen, voor dat ook weer niet goed is.

Alvast bedankt voor de vorige hulp!

P.s. moet ik hier een nieuw topic voor openen?

e28-520i
Contacteer:

Bericht door e28-520i » 23 mar 2013, 18:57

Hier hoef je in principe geen nieuw topic voor te openen.

Zijn ze sensors nog wel werkend?
En aangesloten?

AdE39

Bericht door AdE39 » 24 mar 2013, 16:57

Hallo beste Philippe,

Wat is er aan de hand met de PDC, als ik vragen mag aan u?

Geeft deze een constant alarm, of wat gebeurt er eigenlijk.

Met vriendelijke groet,
Ad

philippehopman

Bericht door philippehopman » 25 mar 2013, 00:27

De sensoren heb ik opnieuw losgehad, omdat de man die aan mn bedrading gezeten had zei dat er een pin krom zou kunnen zijn ofzo, dit was niet het geval!

Zodra je hem in R zet, springt de pdc aan, pieep, pieep ,pieep, niet onafgebroken,en het lichtje knippert.

Het werkte eerst goed, nu slaat hij op tilt

e28-520i
Contacteer:

Bericht door e28-520i » 25 mar 2013, 00:34

Misschien door de trekhaak zelf???
Heb je een afneembare of vast?

AdE39

Bericht door AdE39 » 25 mar 2013, 00:55

Hallo beste Philippe,

Ik neem dus aan, dat dit euvel naar voren gekomen is na de montage van de trekhaak!

Heeft degene die de kabelboom heeft aangesloten, ook in de kabelboom aan het spitten/knippen geweest om de PDC uit te schakelen als er een aanhanger achter de auto gekoppeld is.

Ik zelf heb bij mijn E39 touring de kabelboom zelf aangesloten, en het stelt echt helemaal niets voor, mits er een Jaeger kabelboom gemonteerd is!

Er is dus een aansluitset verkrijgbaar voor de PDC uit te schakelen, maar dat vind ik echt onzin.
Ik rijd regelmaatig met een aanhanger of een caravan achter mijn E39, en als ik de achteruit versnelling inschakel, dan schakel ik gewoon via het schakelaartje op de middenconsole de PDC uit, en dat is dus geen enkel probleem.
Dit dient natuurlijk wel elke keer te geschieden als de achteruit versnelling ingeschakeld word, en uiteraard als er een aanhanger achter de auto is gekoppeld.
Ik heb dus een afneembare Westfalia trekhaak gemonteerd, maar zelfs als de trekhaak gekoppeld is, dan heb ik niet eens problemen met de PDC, die geeft dus de impulsen ruimschoots om de trekhaak heen, en de kogel zit niet eens in het detectie bereik van de PDC. De dissel van de aanhanger zit dus wel in het detectiebereik, maar dat kan ook niet anders.
Het maakt dus ook helemaal niets uit, of het nu een vaste of een afneembare trekhaak betreft.

Dus wat ze allemaal bij uw PDC klaar gemaakt hebben, ik heb geen idee zelfs, maar ik ga er onderhand aan denken, dat men daar aan bezig geweest zijn.
Dit enkel omdat het zeer waarschijnlijk en aannemelijk zou kunnen zijn, omdat het sinds de aansluiting van de kabelboom is begonnen.
Hebben ze per ongeluk de constante of de geschakelde voeding voor de trekhaak daar afgetakt??

Ik zelf heb de constante voeding voor de caravan afgetakt van de radio antenne versterker, en dit heb ik allemaal gekoppeld via een relais, zo heb ik dus geen hoge afname van spanning op de dunne draadje van de radio antenne versterker, de constante plus heb ik verder afgetakt via de accu met extra zekeringen, zo ook de draad die de geschakelde plus geeft via de radio antenne versterker.

Maar als de aftakking is gemaakt via de plus van de PDC, dan kan daar de fout wel eens zitten.
De PDC word dan geactiveerd, waardoor deze telkens gaat janken, en dat is echt geen pretje!
Maar, ik kan het mis hebben.

Ik zou er dus lekker mee terug gaan, want dat is niet volgens de regels, het is meer een fout te noemen.
Wat zij gewoon moeten herstellen, en wel kosteloos zelfs.
Dit natuurlijk uiteraard als dit door een garage uitgevoerd is.

Ik begrijp echter niet waarom men aan de PDc hebben gezeten, dat is dus helemaal niet nodig, tijdens het inbouwen van de kabelboom!
Ik heb de stekker los genomen op de PDC module, en heb de kabelboom uit de carrosserie gehaald, om de bumper te demonteren, de stekkers op de PDC censoren, die kunnen gewoon op hun plaats blijven zitten zelfs.

Ze hebben er wel een rommeltje van gemaakt denk ik, en teveel los gehaald zelfs.

Het hele circus incl. uitfrezen van de aluminium bumperbalk en het uitfrezen van de bumperhoes en het aansluiten van de kabelboom is echt binnen een dag geregeld, binnen de 9 uur.
Het is best een grote klus, gezien dat het bij de auto's van jaren geleden echt binnen de 4 uurtjes klaar was.

Als alles goed is aangesloten, dan worden de achter mistlamp en de achteruitrij verlichting netjes uitgeschakeld als er een stekker in de contactdoos word gestoken, en dan gaan wel deze verlichting op de aanhanger branden.
Dit is om verblinding tgenen te gaan, en het laten branden van onnodige verlichting.

Ik was dus echt heel content, toen het allemaal aangesloten was, en geheel werkte volgens de gestelde normen.
Waar ik ook erg tevreden over ben, dat is als er een lamp op de aanhanger/caravan niet werkt, dat dit word gemeld via het check control op het dashboard, machtig mooi gewoon.
Zo heb je steeds een hele goede controle over de verlichting van de auto en de aanhanger/caravan.

Ik hoop dat u op deze wijze verder zal komen, met het opsporen van het euvel.

Succes.

met vriendelijke groet,
Ad

philippehopman

Bericht door philippehopman » 25 mar 2013, 13:19

Hallo Heren,

Alvast bedankt voor het meedenken!

Vanmorgen de inbouw man aan de lijn gehad, en die heeft pas vrijdag tijd, weer fijn dat ik inmiddels weer 2 weken verder ben met de aanhanger, en nu nog niet kan rijden. maargoed als je achteraf alles weet!

De pdc heeft hij in principe niet losgehad + er is ook geen sprake van pdc uitschakeling ofzo, als de pdc gek gaat doen en/of contstant de aanhanger ``ziet'' dan vind ik dat geen ramp. Inderdaad is het een vaste trekhaak, maar als die in de sensor zou zitten dan zou je een constante piep hebben als je hem in R zet, dit is niet het geval het is een afgebroken piepje en knipperend lampje. Als hij maar weer goed werkt zonder aanhanger! ik heb nog geen meter kunnen rijden hiermee. Het enige wat het zou kunnen zijn is een draadbreuk ofzo, gewoon met t monteren.

Geen id hoe je het door kan meten, maar daar ga ik mn hoofd dan maar eens over breken!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”