kei harde radiateur slangen
Re: kei harde radiateur slangen
Hoi,
Zoals ik eerder al zei als je thermostaat dicht blijft staan wordt de onderste koelslang niet warm, daarom zou ik die nu vervangen evenals het expansievat/radiateur en dan alles opnieuw ontluchten.
Zoals ik eerder al zei als je thermostaat dicht blijft staan wordt de onderste koelslang niet warm, daarom zou ik die nu vervangen evenals het expansievat/radiateur en dan alles opnieuw ontluchten.
Re: kei harde radiateur slangen
Hallo beste Henry,
Als de radiateurslangen niet even warm worden, dan is er een circulatie probleem.
Hier kan de thermostaat het debet aan zijn, maar ook de pomp, en zelfs een verstopping van de radiateur.
Ik zou dus beginnen om de thermostaat te demonteren en controleren in een kom met water die verwarmd gaat worden met een thermometer die deze temperatuur aan kan.
Gaat men over tot het vervangen van de thermostaat, vergeet dan echt niet de nieuwe ook even te controleren.
het zal echt niet de eerste keer zijn, dat de nieuwe thermostaat ook defect kan zijn, en het zal ook nog niet de laatste keer zijn. Zonde van het werk als men niet controleert, en de nieuwe thermostaat blijkt achteraf ook defect te zijn.
Dit komt zelfs ook voor bij de vico koppeling voor de koeling, dat deze defect word aangeleverd, dus beter altijd even controleren voor dat men gaat monteren, anders is er weer tijd verknoeid met het montern van defecte onderdelen.
Als de pomp defect is.
Controleer de nieuwe pomp in de verpakking bij de leverancier, blijkt het te gaan om een waterpomp met een kunststof schoepenwiel, weiger deze dan beleefd, hier zijn ook genoeg problemen door ontstaan, en wel binnen zeer korte tijd, soms al binnen 2 maanden. En geloof me of niet, het kan dan zelfs het merk SKF zijn, en dat is normaal gesproken goed materiaal, behalve de pompen dan, met de kunststof schoepenwielen.
Een verstopte radiateur: Geen winter klus!!
Dan is het zaak om een radiateur cleaner te gebruiken.
Het gehele systeem aftappen, dus ook de plug uit het blok, die onder het uitlaatspruitstuk zit, dan gaat echt het hele systeem leeg, vergeet dan ook niet de kachelkraan op de warmste stand te zetten.
Gooi de inhoud van de verpakking in het koelsysteem, ga verder te werk zoals beschreven is om het koelsysteem te ontluchten.
Rijd met de cleaner en water een goede 300 tot 400 km. en houd natuurlijk de temperatuur in de gaten.
TIP:
****Deze procedure kunt u in de winter beter niet uitvoeren, dat is veel te riskant, de kans is echt te groot ( 100% ) dat uw koelsysteem van uw dierbare BMW zal bevriezen, en dat geeft echt een berg schade, niet doen dus in de winter! ****
Dan kan men beter de radiateur uitbouwen en een andere monteren.
Begin in dit geval met de thermostaat, beste Henry.
Het is ook geen grote en moeilijke klus, en goed zelf te doen!
Gebruik altijd de juiste pakking, en voorzie deze spaarzaam met wat vloeibare pakking, zodat de pakking niet telkens naar benden valt.
Nu zijn er ook wel rubberen pakkingen bij sommige type BMW, voorzie deze ook spaarzaam met wat vloeibare pakking, dit dus enkel voor het kleef effect, dus gebruik de vloeibare pakking niet te dik, dat word er immers tussen uit gedrukt en kan in het koelsysteem terecht komen.
Rob, hartelijk dank voor uw bijdrage, het is echt erg goed dat er meerdere forum leden met raad en daad klaar staan.
Elke toevoeging geeft een toegevoegde waarde.
Met vriendelijke groet,
Ad
Als de radiateurslangen niet even warm worden, dan is er een circulatie probleem.
Hier kan de thermostaat het debet aan zijn, maar ook de pomp, en zelfs een verstopping van de radiateur.
Ik zou dus beginnen om de thermostaat te demonteren en controleren in een kom met water die verwarmd gaat worden met een thermometer die deze temperatuur aan kan.
Gaat men over tot het vervangen van de thermostaat, vergeet dan echt niet de nieuwe ook even te controleren.
het zal echt niet de eerste keer zijn, dat de nieuwe thermostaat ook defect kan zijn, en het zal ook nog niet de laatste keer zijn. Zonde van het werk als men niet controleert, en de nieuwe thermostaat blijkt achteraf ook defect te zijn.
Dit komt zelfs ook voor bij de vico koppeling voor de koeling, dat deze defect word aangeleverd, dus beter altijd even controleren voor dat men gaat monteren, anders is er weer tijd verknoeid met het montern van defecte onderdelen.
Als de pomp defect is.
Controleer de nieuwe pomp in de verpakking bij de leverancier, blijkt het te gaan om een waterpomp met een kunststof schoepenwiel, weiger deze dan beleefd, hier zijn ook genoeg problemen door ontstaan, en wel binnen zeer korte tijd, soms al binnen 2 maanden. En geloof me of niet, het kan dan zelfs het merk SKF zijn, en dat is normaal gesproken goed materiaal, behalve de pompen dan, met de kunststof schoepenwielen.
Een verstopte radiateur: Geen winter klus!!
Dan is het zaak om een radiateur cleaner te gebruiken.
Het gehele systeem aftappen, dus ook de plug uit het blok, die onder het uitlaatspruitstuk zit, dan gaat echt het hele systeem leeg, vergeet dan ook niet de kachelkraan op de warmste stand te zetten.
Gooi de inhoud van de verpakking in het koelsysteem, ga verder te werk zoals beschreven is om het koelsysteem te ontluchten.
Rijd met de cleaner en water een goede 300 tot 400 km. en houd natuurlijk de temperatuur in de gaten.
TIP:
****Deze procedure kunt u in de winter beter niet uitvoeren, dat is veel te riskant, de kans is echt te groot ( 100% ) dat uw koelsysteem van uw dierbare BMW zal bevriezen, en dat geeft echt een berg schade, niet doen dus in de winter! ****
Dan kan men beter de radiateur uitbouwen en een andere monteren.
Begin in dit geval met de thermostaat, beste Henry.
Het is ook geen grote en moeilijke klus, en goed zelf te doen!
Gebruik altijd de juiste pakking, en voorzie deze spaarzaam met wat vloeibare pakking, zodat de pakking niet telkens naar benden valt.
Nu zijn er ook wel rubberen pakkingen bij sommige type BMW, voorzie deze ook spaarzaam met wat vloeibare pakking, dit dus enkel voor het kleef effect, dus gebruik de vloeibare pakking niet te dik, dat word er immers tussen uit gedrukt en kan in het koelsysteem terecht komen.
Rob, hartelijk dank voor uw bijdrage, het is echt erg goed dat er meerdere forum leden met raad en daad klaar staan.
Elke toevoeging geeft een toegevoegde waarde.

Met vriendelijke groet,
Ad
Re: kei harde radiateur slangen
Graag gedaan Ad, we zijn hier om elkaar te helpen.
Wat ik ook wel eens doe is een bij een nieuwe thermostaat aan de buitenzijde (de platte metalen kant) een klein gaatje van 1mm te boren. Als de thermostaat gemonteerd wordt moet dat gaatje wel aan de bovenzijde zitten.
Mijn ervaring hiermee is dat de thermostaat sneller open gaat en voor een betere doorstroming zorgt.
Truckje van mijn oude leermeester.
Grts Rob
Wat ik ook wel eens doe is een bij een nieuwe thermostaat aan de buitenzijde (de platte metalen kant) een klein gaatje van 1mm te boren. Als de thermostaat gemonteerd wordt moet dat gaatje wel aan de bovenzijde zitten.
Mijn ervaring hiermee is dat de thermostaat sneller open gaat en voor een betere doorstroming zorgt.
Truckje van mijn oude leermeester.
Grts Rob
Re: kei harde radiateur slangen
Hallo beste Rob,
Ja, dat gaatje in de thermostaat.
Vaak zit dit gaatje er al standaard in van fabriekswegen.
Een herkenning dat dit inderdaad aan de bovenzijde dient gemonteerd te worden.
Dat is bedoeld voor wat doorstroming voordat de motor op temperatuur gaat komen, dan is er al circulatie mogelijk.
Ik heb deze nog niet gezien zonder het gaatje, maar ze zullen er ongetwijfeld wel zijn.
Die trucjes van de leermeesters mogen er ook altijd wezen, en ik verbaas me er wel eens om, dat het erg goed werkt, en dat het soms niet eens in de boeken voorkomt, al die tips & tricks van onze leermeesters, dat zal de ervaring kunnen zijn.
Ik weet niet of u dat wel eens heeft, beste Rob, maar als ik ergens mee bezig ben, dan komt er wel eens een sistuatie voor, en dan moet ik altijd even denken aan die leermeester die mij dit geleerd heeft, dat zijn vaak erg leuke momenten. Dan moet ik vaak even lachen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ja, dat gaatje in de thermostaat.
Vaak zit dit gaatje er al standaard in van fabriekswegen.
Een herkenning dat dit inderdaad aan de bovenzijde dient gemonteerd te worden.
Dat is bedoeld voor wat doorstroming voordat de motor op temperatuur gaat komen, dan is er al circulatie mogelijk.
Ik heb deze nog niet gezien zonder het gaatje, maar ze zullen er ongetwijfeld wel zijn.
Die trucjes van de leermeesters mogen er ook altijd wezen, en ik verbaas me er wel eens om, dat het erg goed werkt, en dat het soms niet eens in de boeken voorkomt, al die tips & tricks van onze leermeesters, dat zal de ervaring kunnen zijn.
Ik weet niet of u dat wel eens heeft, beste Rob, maar als ik ergens mee bezig ben, dan komt er wel eens een sistuatie voor, en dan moet ik altijd even denken aan die leermeester die mij dit geleerd heeft, dat zijn vaak erg leuke momenten. Dan moet ik vaak even lachen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: kei harde radiateur slangen
Hoi BMW Liefhebbers,
Ik ben ondertussen naar de BMW dealer geweest omdat de thermostaat vervangen het probleem ook niet wegnam,Hun vertelden dat mijn koppakking lek is op deze manier,
Er lekt koelvloeistof naar de cilinder en wordt vervolgens bij de verbranding omgezet in waterdamp. In dat laatste geval constateer je dan ook witte rook uit de uitlaat. Bij lekkage naar de cilinder zal ook de hoge druk in de verbrandingskamer worden ‘doorgegeven’ aan het koelsysteem. Deze hoge druk is merkbaar door amper in de koelvloeistof slangen te kunnen knijpen(daarom is ook het reservoir gebarsten) en het ontsnappen van die druk is zichtbaar aan de koelvloeistof in het expansievat dat borrelt.
In ieder geval iedereen super bedankt voor de hulp,Fantastisch
Met vr. groet Henry
Ik ben ondertussen naar de BMW dealer geweest omdat de thermostaat vervangen het probleem ook niet wegnam,Hun vertelden dat mijn koppakking lek is op deze manier,
Er lekt koelvloeistof naar de cilinder en wordt vervolgens bij de verbranding omgezet in waterdamp. In dat laatste geval constateer je dan ook witte rook uit de uitlaat. Bij lekkage naar de cilinder zal ook de hoge druk in de verbrandingskamer worden ‘doorgegeven’ aan het koelsysteem. Deze hoge druk is merkbaar door amper in de koelvloeistof slangen te kunnen knijpen(daarom is ook het reservoir gebarsten) en het ontsnappen van die druk is zichtbaar aan de koelvloeistof in het expansievat dat borrelt.
In ieder geval iedereen super bedankt voor de hulp,Fantastisch
Met vr. groet Henry
Re: kei harde radiateur slangen
Hallo Henry,
Daarom zei ik al, plaats een druk meter op de vuldop, en laat de motor draaien, als de druk oploopt naar een te hoog niveau, dan zit er een lek tussen de verbrandingsruimte en het koelsysteem.
Een Co test van het koelsysteem zou deze ook verwijzen naar een lek tussen het koelsysteeem en de verbrandingsruimte.Want er komen immers uitlaatgassen in het koelsysteem.
Dat of de expansietank of de radiateur open barst, dat kan te maken hebben met dit probleem.
Echter gebeurt het wel eeens vaker dat een expansietank scheurt!
Het hoeft dus niet de koppakking te zijn, het kan zelfs nog een straatje erger, een gescheurde cilinderkop kan ook nog aanwezig zijn.
Gaat u er zelf aan werken, laat de cilinderkop wel goed controleren op scheurtjes en of deze nog geheel recht is!
Bij de garage zullen ze er wel automatisch naar kijken.
Als er een lekkage is tussen de verbrandingsruimte en het koelsysteem, dan is er ook een borrelende radiateur aanwezig, de uitlaat gassen komen immers ook in de radiateur en het expansie tankje!
Dat het expansie tankje of de radiateur open barsten, dat kan niet anders, want dit kan een aantal Bar hebben, de compressiedruk van de cilinder ruimte is rond de 100 Bar, en dat is een tikje hoger!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Daarom zei ik al, plaats een druk meter op de vuldop, en laat de motor draaien, als de druk oploopt naar een te hoog niveau, dan zit er een lek tussen de verbrandingsruimte en het koelsysteem.
Een Co test van het koelsysteem zou deze ook verwijzen naar een lek tussen het koelsysteeem en de verbrandingsruimte.Want er komen immers uitlaatgassen in het koelsysteem.
Dat of de expansietank of de radiateur open barst, dat kan te maken hebben met dit probleem.
Echter gebeurt het wel eeens vaker dat een expansietank scheurt!
Het hoeft dus niet de koppakking te zijn, het kan zelfs nog een straatje erger, een gescheurde cilinderkop kan ook nog aanwezig zijn.
Gaat u er zelf aan werken, laat de cilinderkop wel goed controleren op scheurtjes en of deze nog geheel recht is!
Bij de garage zullen ze er wel automatisch naar kijken.
Als er een lekkage is tussen de verbrandingsruimte en het koelsysteem, dan is er ook een borrelende radiateur aanwezig, de uitlaat gassen komen immers ook in de radiateur en het expansie tankje!
Dat het expansie tankje of de radiateur open barsten, dat kan niet anders, want dit kan een aantal Bar hebben, de compressiedruk van de cilinder ruimte is rond de 100 Bar, en dat is een tikje hoger!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: kei harde radiateur slangen
Hoi Ad,
Moet de dop van het expansievat bij hoge druk dan niet zijn werk doen, en open gaan zodat de druk weg kan,
zodat het expansie vat niet barst,
Vr.Gr.Henry
Moet de dop van het expansievat bij hoge druk dan niet zijn werk doen, en open gaan zodat de druk weg kan,
zodat het expansie vat niet barst,
Vr.Gr.Henry
Re: kei harde radiateur slangen
Hallo beste Henry,
Dat zou eigenlijk ook zo moeten zijn.
Echter komt er ineens zoveel overdruk vrij als er een lekkage tussen het koelsysteem en de verbrandingsruimte, dat de overdruk dop niet eens aan kan.
Normaal gesproken kan de overdruk dop open gaan bij 1 tot 1,2 Bar dat is een normaal gegeven voor een koelsysteem, de overdruk dop kan dit erg goed aan.
Maar door dat lek tussen verbrandingsruimte en het koelsysteem, komt er ineens 90 tot wel 100 bar op dat overdruk dopje, en dat kan deze echt niet kwijt.
Dat is veel teveel van het goede voor de overdruk dop.
Dus gaat of het expansie tankje aan gort of de radiateur knalt gewoon open, net wat de zwakste schakel is in het systeem.
Zie gewoon de zuiger beweging als een compressor, die het koelsysteem in eens zoveel overdruk bezorgd, dat dit echt niet ineens kwijt kan.
Ik heb dus al eens gezien, dat er een radiateur open knalde bij een scheurtje tussen de klepzetels van een diesel.
het expansie tankje was echt niets loos mee! Was nog gewoon geheel in takt.
Ik weet dus niet, welke testen er al zijn uitgevoerd, om te kijken wat er aan de hand is.
Een compressie test zou ook druk verlies aan het licht kunnen brengen, draai dan wel de dop van het expansie tankje af, dan kan de druk daar in elk geval weg, en houd u de rest van het koelsysteem heel.
Het enige voordeel hier van is, men weet nu welke cilinder lekt!
Als het echt zo is, dat de compressie in het koelsysteem gedrukt word, dan zit er niets anders op, dan de kop te lichten, om te kijken wat er aan de hand is.
Het kan dus zijn dat de koppakking is doorgeslagen tussen het koelsysteem en de verbrandings ruimte, of dat de cilinderkop is gescheurd tussen 2 klepzetels, want daar zitten nu net de meeste koelruimtes voor de koeling van de cilinderkop. Men kan dus als de kop is uitgebouwd zien dat er tussen de klepzetels een klein scheurtje zichtbaar is, dan dat is dan de verdachte die het probleem veroorzaakt heeft.
Het scheuren van een cilinderkop kan voortvloeien uit het te heet rijden van het motorblok, daarom moet men erg voorzichtig zijn met de temperatuur die te hoog word, beter gelijk zo snel mogelijk naar de kant, en beter op een hele veilige plaats, zoals een parkeerplaats of tank gelegenheid.
Het zou dus erg jammer zijn, als een van deze 2 oorzaken aan de hand zou zijn, er zijn direct grote onkosten.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Dat zou eigenlijk ook zo moeten zijn.
Echter komt er ineens zoveel overdruk vrij als er een lekkage tussen het koelsysteem en de verbrandingsruimte, dat de overdruk dop niet eens aan kan.
Normaal gesproken kan de overdruk dop open gaan bij 1 tot 1,2 Bar dat is een normaal gegeven voor een koelsysteem, de overdruk dop kan dit erg goed aan.
Maar door dat lek tussen verbrandingsruimte en het koelsysteem, komt er ineens 90 tot wel 100 bar op dat overdruk dopje, en dat kan deze echt niet kwijt.
Dat is veel teveel van het goede voor de overdruk dop.
Dus gaat of het expansie tankje aan gort of de radiateur knalt gewoon open, net wat de zwakste schakel is in het systeem.
Zie gewoon de zuiger beweging als een compressor, die het koelsysteem in eens zoveel overdruk bezorgd, dat dit echt niet ineens kwijt kan.
Ik heb dus al eens gezien, dat er een radiateur open knalde bij een scheurtje tussen de klepzetels van een diesel.
het expansie tankje was echt niets loos mee! Was nog gewoon geheel in takt.
Ik weet dus niet, welke testen er al zijn uitgevoerd, om te kijken wat er aan de hand is.
Een compressie test zou ook druk verlies aan het licht kunnen brengen, draai dan wel de dop van het expansie tankje af, dan kan de druk daar in elk geval weg, en houd u de rest van het koelsysteem heel.
Het enige voordeel hier van is, men weet nu welke cilinder lekt!
Als het echt zo is, dat de compressie in het koelsysteem gedrukt word, dan zit er niets anders op, dan de kop te lichten, om te kijken wat er aan de hand is.
Het kan dus zijn dat de koppakking is doorgeslagen tussen het koelsysteem en de verbrandings ruimte, of dat de cilinderkop is gescheurd tussen 2 klepzetels, want daar zitten nu net de meeste koelruimtes voor de koeling van de cilinderkop. Men kan dus als de kop is uitgebouwd zien dat er tussen de klepzetels een klein scheurtje zichtbaar is, dan dat is dan de verdachte die het probleem veroorzaakt heeft.
Het scheuren van een cilinderkop kan voortvloeien uit het te heet rijden van het motorblok, daarom moet men erg voorzichtig zijn met de temperatuur die te hoog word, beter gelijk zo snel mogelijk naar de kant, en beter op een hele veilige plaats, zoals een parkeerplaats of tank gelegenheid.
Het zou dus erg jammer zijn, als een van deze 2 oorzaken aan de hand zou zijn, er zijn direct grote onkosten.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: kei harde radiateur slangen
Wat ik een beetje vreemd vind aan dit verhaal is dat die andere garage een CO test hebben uitgevoerd en dat toen bleek dat de koppakking niet kapot was. Nu blijkt hij ineens wel kapot te zijn. Is zo'n test dan zo onbetrouwbaar of kan je die zo makkelijk fout doen???
Re: kei harde radiateur slangen
Hallo beste Y,
Dan heeft men de test gewoon niet goed uitgevoerd.
Met vriendelijke groet,
Ad
Dan heeft men de test gewoon niet goed uitgevoerd.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: kei harde radiateur slangen
Even in haken hier... als de garage verbranding van koelvloeistof via de cylinders vermoedt is dat eenvoudig zichtbaar te maken. Met een endoscoop kan je in de motor kijken zonder de kop te demonteren, bijv via het bougiegat. De cylinder die koelvloeistof lekt, zal helemaal vrij zijn van roetaanslag. Normaal gesproken zie je op de zuiger zelf wel een laagjekoolafzetting, door de stoom van het hete water wordt dat verwijderd.
En Ad, compressie eind druk is echt niet hoger dan 20 bar (50 bij diesel), plus dat als die druk op t koelsysteem staat alle koel slangen al geploft zouden zijn. Toch denk ik dat dit niet het probleem zal zijn.
En Ad, compressie eind druk is echt niet hoger dan 20 bar (50 bij diesel), plus dat als die druk op t koelsysteem staat alle koel slangen al geploft zouden zijn. Toch denk ik dat dit niet het probleem zal zijn.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Re: kei harde radiateur slangen
Beste BMW liefhebbers,
Het probleem is een lekke koppakking,de koppakking was lek bij de derde cilinder.als het goed is kan ik mijn auto vandaag weer ophalen en ongeveer 1300 euro lichter.
In ieder geval iedereen bedankt voor de geboden hulp,
Met vriendelijke groet, Henry
Het probleem is een lekke koppakking,de koppakking was lek bij de derde cilinder.als het goed is kan ik mijn auto vandaag weer ophalen en ongeveer 1300 euro lichter.
In ieder geval iedereen bedankt voor de geboden hulp,
Met vriendelijke groet, Henry
Re: kei harde radiateur slangen
hallo beste Alex,
Ja dat klopt helemaal, er had een , ( komma ) tussen de 9,0 en 10,0 moeten staan, die was ik helaas vergeten.
Ik ben dus helaas menselijk, hihihihi....
En, we hebben het dus over een benzine motor.
Als een CO test goed word uitgevoerd, dan is het echt zichtbaar.
Een overdruk test werkt zeker zo goed, die geeft direct de juiste waardes aan.
En, vaak hoeven deze testen niet eens uitgevoerd te worden, men ziet de gasbellen reeds in grote getalen borrelen in de expansie tank of sifon.
Je hoort het zelfs gewoon borrelen, als de vuldop is geopend..
Men hoeft niet eens een scope te gebruiken, de bougies er uit draaien geeft al meer dan genoeg overzicht, deze is helemaal schoon gebrand, door de KVS of antivries, of wat men ook gebruikt.
Bij een diesel kan dit de oplossing zijn.
Radiateurslangen ploffen, ik denk echt eerder dat de radiateur open gaat, de cellen knallen er dan als eerste uit, die zijn een stuk zwakker dan de slangen, ligt er natuurlijk aan, in welke conditie de slangen verkeren.
Ik heb al eens een radiateur uit elkaar zien knallen, en dat is aardig link!
ja, beste henry, erg jammer dat het direct zo duur moet zijn, dergelijke reparaties.
En het is ook jammer dat velen zijn aangewezen op een garage, zelf uitvoeren bespaart erg veel geld.
Zonde van de centjes, daar had je hele mooie andere dingen van kunnen doen, helaas kunnen we daar weinig aan veranderen.
Ik hoop dat u geen verder onkosten meer zal hebben, dit zijn echt geen leuke dingen meer.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ja dat klopt helemaal, er had een , ( komma ) tussen de 9,0 en 10,0 moeten staan, die was ik helaas vergeten.
Ik ben dus helaas menselijk, hihihihi....

En, we hebben het dus over een benzine motor.
Als een CO test goed word uitgevoerd, dan is het echt zichtbaar.
Een overdruk test werkt zeker zo goed, die geeft direct de juiste waardes aan.
En, vaak hoeven deze testen niet eens uitgevoerd te worden, men ziet de gasbellen reeds in grote getalen borrelen in de expansie tank of sifon.
Je hoort het zelfs gewoon borrelen, als de vuldop is geopend..
Men hoeft niet eens een scope te gebruiken, de bougies er uit draaien geeft al meer dan genoeg overzicht, deze is helemaal schoon gebrand, door de KVS of antivries, of wat men ook gebruikt.
Bij een diesel kan dit de oplossing zijn.
Radiateurslangen ploffen, ik denk echt eerder dat de radiateur open gaat, de cellen knallen er dan als eerste uit, die zijn een stuk zwakker dan de slangen, ligt er natuurlijk aan, in welke conditie de slangen verkeren.
Ik heb al eens een radiateur uit elkaar zien knallen, en dat is aardig link!
ja, beste henry, erg jammer dat het direct zo duur moet zijn, dergelijke reparaties.
En het is ook jammer dat velen zijn aangewezen op een garage, zelf uitvoeren bespaart erg veel geld.
Zonde van de centjes, daar had je hele mooie andere dingen van kunnen doen, helaas kunnen we daar weinig aan veranderen.
Ik hoop dat u geen verder onkosten meer zal hebben, dit zijn echt geen leuke dingen meer.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: kei harde radiateur slangen
ZO, dat is een beste rekening voor een koppakking. Hebben ze er gouden schroefjes ingedraait???Henry1967 schreef:Beste BMW liefhebbers,
Het probleem is een lekke koppakking,de koppakking was lek bij de derde cilinder.als het goed is kan ik mijn auto vandaag weer ophalen en ongeveer 1300 euro lichter.
In ieder geval iedereen bedankt voor de geboden hulp,
Met vriendelijke groet, Henry
Re: kei harde radiateur slangen
Hallo beste Y,
Ik denk dat henry bij de dealer geweest is.
Ik denk dat Henry bij een universele garage/BMW specialist iets goedkoper uit geweest was.
Ligt er natuurlijk aan, wat er allemaal vervangen is, dat kan de rekening aardig aandikken.
Het is zo erg zonde van deze centjes, helaas is het soms niet anders, een defecte auto, daar heeft men immers ook niets aan.
ik hoop dat Henry nu verlost blijft van deze groe rekeningen.
Let er echter altijd erg goed op, dat men een motor eerst goed op temperatuur rijd, alvorens meer toeren te gaan rijden en door te trekken.
Het is erg raadzaam, als de motor koud is, om een rustig toerental te gebruiken.
IOk rijd mijn E39 met de M54 525i motor rustig warm, iok rijd dus in de bebouwde kom gerust in de 4de versnelling bij 50 km/h.
Deze M54 is erg soepel en kan dit erg goed aan, je merkt het niet dat je bij deze lage snelheid in een dergelijk hoge versnelling rijd.
Daarbij draait de motor weinig toeren, en is best snel op temperatuur.
Denk echter niet dat wanneer de temperatuurmeter de bedrijfstemperatuur aangeeft, dat de motor nu echt warm is, want dat is dus echt niet zo.
Het hart van de motor is dus nog iets lager aan temperatuur, en de motorolie dus ook.
Het gaat dus om de temperatuur die de temperatuurzender in de kop aangeeft, en dat is een beetje verraderlijk, doe dus echt de eerste 20 km rustig aan met het intrappen van het gaspedaal, het spaart dus echt uw motor.
Ik heb dus echt mensen hun motor zien vernielen, met het koud rijden en het gaspedaal lekker onderin te trappen.
Het bekende school voorbeeld:
Ik kende een aantal Alfa bezitters, starten, en pin op de grond, gas onder in, en lekker toeren draaien.
Dan kan men er helaas op wachten, dat het blok dus gewoon in 2 stukken knalt, ja vaak tussen de 2de en de 3de cilinder.
Dit zijn dus ook alu blokken, net zoals bij BMW, dus wees echt voorzichtig, u heeft zo dure onkosten, die men echt niet wil hebben.
Ik heb dit menigmaal gerepareerd, het koste helaas wel een andere motor.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.
met vriendelijke groet,
Ad
Ik denk dat henry bij de dealer geweest is.
Ik denk dat Henry bij een universele garage/BMW specialist iets goedkoper uit geweest was.
Ligt er natuurlijk aan, wat er allemaal vervangen is, dat kan de rekening aardig aandikken.
Het is zo erg zonde van deze centjes, helaas is het soms niet anders, een defecte auto, daar heeft men immers ook niets aan.
ik hoop dat Henry nu verlost blijft van deze groe rekeningen.
Let er echter altijd erg goed op, dat men een motor eerst goed op temperatuur rijd, alvorens meer toeren te gaan rijden en door te trekken.
Het is erg raadzaam, als de motor koud is, om een rustig toerental te gebruiken.
IOk rijd mijn E39 met de M54 525i motor rustig warm, iok rijd dus in de bebouwde kom gerust in de 4de versnelling bij 50 km/h.
Deze M54 is erg soepel en kan dit erg goed aan, je merkt het niet dat je bij deze lage snelheid in een dergelijk hoge versnelling rijd.
Daarbij draait de motor weinig toeren, en is best snel op temperatuur.
Denk echter niet dat wanneer de temperatuurmeter de bedrijfstemperatuur aangeeft, dat de motor nu echt warm is, want dat is dus echt niet zo.
Het hart van de motor is dus nog iets lager aan temperatuur, en de motorolie dus ook.
Het gaat dus om de temperatuur die de temperatuurzender in de kop aangeeft, en dat is een beetje verraderlijk, doe dus echt de eerste 20 km rustig aan met het intrappen van het gaspedaal, het spaart dus echt uw motor.
Ik heb dus echt mensen hun motor zien vernielen, met het koud rijden en het gaspedaal lekker onderin te trappen.
Het bekende school voorbeeld:
Ik kende een aantal Alfa bezitters, starten, en pin op de grond, gas onder in, en lekker toeren draaien.
Dan kan men er helaas op wachten, dat het blok dus gewoon in 2 stukken knalt, ja vaak tussen de 2de en de 3de cilinder.
Dit zijn dus ook alu blokken, net zoals bij BMW, dus wees echt voorzichtig, u heeft zo dure onkosten, die men echt niet wil hebben.
Ik heb dit menigmaal gerepareerd, het koste helaas wel een andere motor.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.
met vriendelijke groet,
Ad