Hallo beste Ray,
Zo, aardig wat van plan zeg, maar dat is enkel maar goed ook, goed onderhoud geeft weinig problemen.
Voor het draagarmen gebeuren, dan kan ik u aanbevelen:
Meyle HD serie, niet de gewone Meyle serie draagarmen.
Lemförder draagarmen, dit monteert BMW vanaf fabriek, zijn duurder dan de Meyle HD serie.
Deze sets zijn leverbaar van beide merken met de draagarmen boven + onder, met stuurstangen en koppelstangen van de stabilisatorstang Links + Rechts, kost volgens mij van Meyle HD zo rond de 385,00 euro. Dit wel op de site van ebay.de
V oor de stabilisatorstangen, daar zou ik dan de rubbers nabij het midden van het subframe vervangen, dan is het geheel al vervangen voor de stabilisatorstang, de koppelstangetjes zitten dus al in een compleet set bij de draagarmen.
het klapperen dat kan de fusee zijn, die word al direct vervangen door de draagarmen.
Het klapperen kan ook het domlager boven aan de veerpoten zitten, daar waar de veerpoot door het binnescherm gaat met de cantrale as van de schokdemper. Ook kan de schokdemper stuk zijn.
De veren voorzijde, bekijk of deze stuk zijn, vaak fungeren deze nog goed.
Achter bij een touring met luchtveren zijn er dus geen schroefveren aanwezig, maar lucht balgen!
Voor de schokdempers achterzijde, daar dient u wel voor te vermelden dat de BMW touring luchtvering heeft.
Volgens mij maakt het weinig verschil of u nu Sachs of Bilstein neemt, het is en blijft luchtvering.
Ik merk echt weinig verschil bij mijn E39 touring met luchtvering, het scheelt wel aardig in prijs tussen deze merken!
De remschijven:
Dan zeg ik direct koop Zimmermann!
Ik zelf heb deze afgelopen zomer ook gemonteerd, enkel mik heb voor de gewone set gekozen, omdat ik maar slechts 6.000 km/jaar basis rijd.
Hier kunnen we ook de sport serie van kopen, deze zijn niet geboord zoals bij de andere merken, men heeft deze gaatjes gegoten in de schijven, de kans op uitscheuren op de gaatjes is haast nihil of zelf nog niet voor gekomen bij Zimmerman. het gieten van deze koel gaatjes heeft als voordeel, geen krimpspanningen. Blokken kunt u ook vcan Zimmeman kopen, vaak als een set voor en een set achter, als tip geef ik dan mee, bestel beter ook de remsigmentjes voor de handrem mee, anders kunt u nogmaals gaan de/monteren.
Als u de achterste remschijven heeft gedemonteerd, schuurt u dan de beide tandradjes aan de buitenzijde even op, enkel de uitstekende tandjes, en zet daar een beetje witte lak op.
Waarom zult u nu denken, de reden dat ik dat aan u vertel, u dient n.l. de remsigmentjes eerst losser te zetten, om de oude schijf te kunnen demonteren, misschien krijgt u deze er wel zo af, was bij mij ook zo.
Maar bij het monteren van de nieuwe handrem sigmentjes, zult u de stel mechanismen even terug moeten draaien, omdat u anders de remschijven niet gemonteerd zal krijgen!
Als u de remschijven heeft gemonteerd, dan weet u ongeveer waar de stelradjes zich bevinden, kijkt u echter wel van te voren welke zijde u op dient te draaien om de handrem op te stellen!
U dient dus de handrem op te stellen via een boutgat, en daarom heb ik de tandjes wit geschilderd, dat kunt u nu dus wel erg duidelijk zijn met een goede lamp! Dat wit geschilderde tandjes steken nu wel erg af tegen de bruine achterzijde.
Let u trouwens ook even goed op de remankerplaat achterzijde, dat deze niet te roestig is, of zelfs is doorgeroest!
Als u de remmen heeft vervangen, vergeet dan ook de remolie niet te verversen, dit word dus erg vaak vergeten, dit dient dus elke 24 maanden te gebeuren, en wel bij elk merk auto!! Erg belangrijk bij het rijden in de bergen, nu voorkomt u het koken van de remvloeistof waar water in zit!
Banden, ja dat is een ieder zijn keuze, ik zelf heb Michelin energy, rijdt grandioos, maar zoals ik al zeil ik rijd slechts 6.000 km/jaar. ik hoor vaak dat deze snel slijten, ligt trouwens ook wel aan de rijstijl vaak.
Voor het stuurwiel, gewoon vervangen, opnieuw laten bekleden kan ook, ik weet enkel niet wat dat kost!
Rolscherm bagage ruimte, daar zou ik voor kijken op Marktplaats, pas wel op, men vraagt daar soms aardig geld voor, dus gewoon bieden!
Voor het zonneschermpje, dat dient vervangen te worden, en soms ook via Marktplaats verkrijgbaar.
De bekerhouder op het middenconsole, ja die gaan wel vaker stuk.
Die heb ik gelukkig kunnen repareren, er was een pennetje afgebroken, daar heb ik een stalen pennetje in gesmolten, en het werkt perfect!
Nog een tip:
Vervang beter alle vloeistoffen, elke 24 maanden, zoals de remolie/koppeling, koelvloeistof, olie voor de stuurbekrachtiging, automatische versnellingsbak, elke 80.000 tot 100.000 km, differentieel en gewone bak 24 maanden.
Motorolie dat ligt aan de soort olie, normale en full synthetische motor olie 15.000 km. De LL motor olie elke 30.000 km.
Mocht u nog eventueel vragen hebben, aarzelt u dan niet, ik zal uw vragen zo goed als mogelijk trachten te beantwoorden, en er zullen ongetwijfeld nog andere forum leden zijn, die mijn verhaal nog kunnen aanvullen, met hun eigen ervaringen, en dat is natuurlijk zeer welkom.
Ik wens u alvast succes toe, met de gehele klus.
Met vriendelijke groet,
Ad